"Potun" asennus tonnariin

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Mitä haittaa on jos sitä kuristusnippaa ei laita, vaan lyö potun suoraan kiinni? Voiko hajota jotain?
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Ei taida kuulalaakeriturbon tiivisteet tykätä hyvää liiasta öljystä...toisin kuin liukulaakerisissa, joissa öljy keskittää akselin.
Foxbody turbo
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Aivan niin juuri....voi pirulauta... pakko kai tuo nippa on sitten tilata Pro-Mo:lta ja odotella ja seisottaa projektia monta viikkoa sen takia. :?
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

TeePee kirjoitti:Mitä haittaa on jos sitä kuristusnippaa ei laita, vaan lyö potun suoraan kiinni? Voiko hajota jotain?
Soitin turbotekniikka OY:lle ja kysyin tuosta nipasta niin vastaukseksi sain ettei sitä tarvita koska potussa itsessään on öljyn sisäänmenossa Ø1mm reikä joka rajoittaa öljynsaatia ihan tarpeeksi.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

NG900SET -95 kirjoitti:
TeePee kirjoitti:Mitä haittaa on jos sitä kuristusnippaa ei laita, vaan lyö potun suoraan kiinni? Voiko hajota jotain?
Soitin turbotekniikka OY:lle ja kysyin tuosta nipasta niin vastaukseksi sain ettei sitä tarvita koska potussa itsessään on öljyn sisäänmenossa Ø1mm reikä joka rajoittaa öljynsaatia ihan tarpeeksi.
Luulis tuon reijän näkyvän kun ottaa sen mahdollisen muovi suojan siitä reijästä pois? :roll:

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

V-M kirjoitti:
NG900SET -95 kirjoitti:
TeePee kirjoitti:Mitä haittaa on jos sitä kuristusnippaa ei laita, vaan lyö potun suoraan kiinni? Voiko hajota jotain?
Soitin turbotekniikka OY:lle ja kysyin tuosta nipasta niin vastaukseksi sain ettei sitä tarvita koska potussa itsessään on öljyn sisäänmenossa Ø1mm reikä joka rajoittaa öljynsaatia ihan tarpeeksi.
Luulis tuon reijän näkyvän kun ottaa sen mahdollisen muovi suojan siitä reijästä pois? :roll:
V-M
Öljyn sisäänmeno aukosta näkyy noin 2,5-3mm reikä joka on oikeastaan t-haaroitinkappaleen keskiputki ja noita n.1mm halkaisijalta olevia osuuksia on 2kpl, jotka lähtevät 90asteen kulmassa laakeripinnoille molempiin suuntiin.

Kun sain tuollaisen (irroitettuna) ahtimenrungon sisällä olevan kuristimen käsiini pyöriteltäväksi, niin porasin omaan "messinkiseen kuristinnippaan" (siis siihen osaan jonka ostopaikoista tuossa yllä on keskusteltu)1,3mm keskireijän jottei öljy tarpeettomasti sen sisällä hidastaisi kulkuaan.
HT-Tune
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 00:40
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HT-Tune »

Tässä vielä nipan tarkoituksesta:
A Garrett GT ball bearing center section only needs 20-30 psi to lubricate effectively. Many motors produce oil pressure in excess of 100psi, often forcing oil past the shaft seals, causing smoking problems.


An oil restrictor will drop pressure levels to the appropriate level, alleviating smoking problems and ensure long-lasting, well lubricated bearings.

Recommended for ALL Garret GT Turbo installations, also converts the tricky inverted flare inlet to a simple -4 AN inlet.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

HT-Tune kirjoitti:Tässä vielä nipan tarkoituksesta:
A Garrett GT ball bearing center section only needs 20-30 psi to lubricate effectively. Many motors produce oil pressure in excess of 100psi, often forcing oil past the shaft seals, causing smoking problems.


An oil restrictor will drop pressure levels to the appropriate level, alleviating smoking problems and ensure long-lasting, well lubricated bearings.

Recommended for ALL Garret GT Turbo installations, also converts the tricky inverted flare inlet to a simple -4 AN inlet.
Oudoksuttaa vaan se että tuo suositeltu nippa sitten puuttuu jos sinne sellainen kuuluu? Mutta tuskinpa on ongelma näissä vekottimissa kun 100psi = 6.89bar :roll:

V-M

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
HT-Tune
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 00:40
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HT-Tune »

varmaan se kannattaa jo tuon helpomman kierteen takia laittaa, vaikkei öljynpaineiden kanssa olisi ongelmaa. S13 200sx nissaneissa sopii tuohon kierteeseen vakio öljyputket suoraan. eli semmoisestakin voisi oikeanlainen banjo löytyä.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: "Potun" asennus tonnariin

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Mitenpäin noissa 5-bolt -pakopuoli garreteissa tuo DP -lähtö käytännössä tulee/jää?
Voisiko tuommoista nissaniin tarkoitettua outlettiä käyttää alkuputkena vai osoittaako se täysin väärään suuntaan (kuva alla)? Tuo Nissanin outlet olisi jopa halvempi kuin pelkkä yleismallin v-band adapteri...

Kuva
Vastaa Viestiin