Nykiminen, lämmöt ja muutama muukin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Nxi
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 15:42
Paikkakunta: kalajoki

Nykiminen, lämmöt ja muutama muukin

Viesti Kirjoittaja Nxi »

Tuli hommattua tonnari ja kaupan päälle tuli pari vikaa :)

Myllytin maalipinnan viikko sitten ja tuli niin komeen punanen pirssi et nyt tahtoo muutenki kuntoon tuon.

Elikkäs. 9000CC -93 moottori täten G1-B202l-92 aj. 328tkm Olen lueskellu foorumia jo pitempään vaan ei ole apua löytynyt. Tyhjäkäynti seilaa 800-950rpm välillä saattaa käydä alempanakin ja esim. jos laittaa puhaltimen yhtäkkiä täysille kierrokset käy 500rpm.. eli jonkinlaista hitautta tjsp. säädössä.

Olen jo putsannut tyhjäkäyntimoottorin ja se liikkuu hyvin. Lisäksi putsailin läppäkoteloa ja putkia. Tänään kokeilin ottaa läppäkotelon asentoanturin johdon irti, jolloin kierrokset nousi 1000:n ja kävi tasaisemmin. Anturi napsuu oikeaoppisesti ja mittaukset kertovat sen toimivan. Tyhjäkäyntimoottorin johdon irroitus nosti kierrokset 1500:aan.

Nykiminen taas tapahtuu alueella 900-2000rpm eli kun lähtee vaikka risteyksestä liikkeelle tuolla välillä nykäisee 3-5 kertaa. Isoimmilla kierroksilla ei mitään ongelmia ja tehot tuntuu olevan tallessa.

Sitten lämmöt... lämpö seilasi keskivälin ja vähän alapuolella tasaiseen tahtii. Vaihdoin termarin niin nyt alin lämpö on keskiväli ja seilaaminen tapahtuu sen yläpuolella samaan tahtiin. Lämmöt nousee kohtuu hitaasti siihen ylimpään ja putoaa sitten äkkiä keskiväliin.

Cruisekin toimii milloin haluaa ja tyhjän tankin valo palaa aina ja tankki näyttää täyttä. Liittimet on tarkastettu ja putsattu.. pitää ilmeisesti alkaa tonkiin pumppu & kumppanit ylös ja tutkiskella.

Olen käynyt läpi aikamonen maadoituspisteenkin vaan ei ole mikään vielä auttanut.

Että olisiko hyviä ideoita?? Muuten ois niin hyvä ajoinen ja hiljainen pirssi vaan viat vähän latistaa fiiliksiä :)

EDIT: Hehkuvahtihan oli kunnossa vaan ei valojen tarkastaja :) parkkihan se oli palanu.
Viimeksi muokannut Nxi, Ti Huhti 25, 2006 22:28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
* 9-5 Aero MY03 *
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Re: Nykiminen, lämmöt ja muutama muukin

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

Nxi kirjoitti:Sitten lämmöt... lämpö seilasi keskivälin ja vähän alapuolella tasaiseen tahtii. Vaihdoin termarin niin nyt alin lämpö on keskiväli ja seilaaminen tapahtuu sen yläpuolella samaan tahtiin. Lämmöt nousee kohtuu hitaasti siihen ylimpään ja putoaa sitten äkkiä keskiväliin.
Vaihdatin termostaatin (Saab-osa ja se kuumempi malli, 89°) viime talvena Katajalla ja sama efekti oli havaittavissa. Eli lämpö nousee "vajaaseen klo 10:een" ja putoaa siitä sitten keskiväliin. Minulle vain viisaimmat kertoivat, että se kuumempi malli noin monesti tekeekin. Lämmöt eivät kuitenkaan nousseet yli "klo 10:n" missään vaiheessa ei edes lämpimässä (+20°C) tilassa, kun suoraan ajosta auto jäi tyhjäkäynnille joksikin aikaa.
jarna
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 20:44
Paikkakunta: Ii

lämmön näyttö ongelmia kans

Viesti Kirjoittaja jarna »

Talvella vaihdettu termari, 89 asteinen. Talvella ei meinannu nostaa lämpöjä edes puoleen väliin, nyt keväällä nousee reilusti, melkein punaiselle ja taas putoaa noin puoleen väliin. Samaa jatkuu koko ajan ajaessa. Flekti ja lämpöantura toimii. Kuinka ylös lämpöjen pitää nousta, että flekti lähtee päälle?
Nyt ne käy kolmen neulan verran alle punaisen, mutta flekti ei käynnisty.
Saab 9-5 Aero (-00), ei enää haaveena...
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

Mikäli oikein muistan niin lämpökoskettimella ohjattu (kaksinopeuksisella flektillä) 1-nopeus 87° ja 2-nopeus 92° ja uudemissa systeemiä ohjaa Trionic? En muista lämpötilarvoja siihen. Mimmi voinee korjata, mikäli muistelin mönkään.
Saabisti-76
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Saabisti-76 »

Itselläkin kaupunkiajossa tuntuu lämmöt nousevan aika likelle punaista, ja laskee aina välillä hieman yli keskivälin. Matka-ajossa taas pysyy neula nätisti koko ajan keskellä. Hiukan kyllä välillä hirvittää liikennevaloissa seisoa, kun mittari kipuaa ja kipuaa, mut pysähtyy onneksi sit ennen punaista.
Keveästi lentävät viikot, mitä on tapahtunut? En käsitä. (Saab 900i 2.1)
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

Tuntuu, että juuri noilla orkkistermareilla (89°) on tullut tätä kuuluisaa "seilausilmiötä", ainakin LHoollisissa?
saab-9000
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 21:30

Viesti Kirjoittaja saab-9000 »

Nykimiseen hieman:nykäiseekö myös vauhdissa ajon aikana silloin tällöin?
oletko tarkkaillut latausta? Että latooko tarpeeksi? (suositus yli 14)
CS-Bielefeld
osku
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 16:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja osku »

Edellisessä tonnarissa seilasi mittari noin parin viisarinleveyden
verran ja mietin, että näkyykö sitte noin ku termari aukeaa
ja viileämpi neste tulee mukaan niin viisari notkahtaa ja taas
hitaammin sitte nousee ylös kunnes sama taas toistuu..
SAAB on nautinto tien päällä
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8097
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

ihme ties

Viesti Kirjoittaja mestari »

Olen talutellut 5 eri tonnaria etelä saksasta ja onneksi noissa ei ole ollut moisia vikoja. edes se turbo tonnari ei kiukutellut.
johtuuko ns lämpöisestä perimästä vai mistä.,kuka tietää ?
Vai vaihdetaanko siellä termareita useammin?
Viimeksi muokannut mestari, Su Huhti 23, 2006 20:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nxi
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 15:42
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja Nxi »

Sovitaan sitten että lämpöjen seilaus on ominaisuus :) orkkis termari tuo tosiaan on. Paljon lie asteina tuo muutaman viisarin paksuuden seilaus. Ei taida moottoria kuitenkaan paljoa haitata??

Ja nykimisestä.. ei nyi kuin tuolla kierrosalueella. Matka-ajo ja yli 2000 kierroksen kiihdytykset menee tasaisesti. Akkukin on uus.. starttaukset lyheni ja virkeemmän kuulosesti pyörittää nyt. Semmonen huomio vielä että kylmänä ei nyi. Kun ollaan lähellä puolivälii nii se alkaa. Oisko lambdan vaihto kenties hyvä idea??? IMM on kyllä tasaisen musta... mutta muuten näyttää hyvältä.
* 9-5 Aero MY03 *
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Tyhjäkäynnillä/kaupunkiajossa seilaa 9-10 väliä. Eli punaselle jää matkaa vielä reilusti. Maantiellä pysyttelee varsin uskollisesti vaakatasossa.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

mikä termari ja mistä hommaan? Itsellä siis esim kaupunki ajossa nousee tuonne klo 10 korville (miltei punarajalle) ja laskee sieltä sitten kun flekti lähtee päälle... Ajossa pysyy puolessa välissä kuten pitääkin.
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
jarna
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 20:44
Paikkakunta: Ii

Anturiko

Viesti Kirjoittaja jarna »

Voiko sitä anturia vaihtaa mahdollisesti herkemmäksi,että felkti lähtis aikaisemmin päälle.Nyt käy lähes punasella eikä lähde päälle.
Saab 9-5 Aero (-00), ei enää haaveena...
erites-2
Matalapaineturbo
Viestit: 165
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 07:12
Paikkakunta: Varkaus

Lämpömittarin anturi

Viesti Kirjoittaja erites-2 »

Mimmi kirjoitti:Lämpömittarin seilaamiseen vaikuttaa termari (kannattaa käyttää VAIN orkkista, se kun ei ole edes kallis) ja lämpömittarin anturi (+ sen liittimen kunto).

Ilmastoidussa turbotomaatissa on 2-nopeuksinen flekti, muissa 1-nopeuksinen.

Vaihtakaa ihmeessä jäähdytinnesteet säännöllisesti, glykoli huononee muutamassa vuodessa.
9000 T 16 vm 92
Vosiko SIIS viallinen mittarin anturi aiheuttaa tuon monen mainitseman "viisari" nousee aivan punaisen rajalle eikä flekti pyöri. Omassanikin on nyttemmin ilmaantunut täysin sama ilmiö, tyhjäkäynnillä paikallaan ollessa nimenomaan. JA konepellin alla on todella KUUMAA ! Ajoviima hoitaa kyllä matkaa tehdessä ja nyttemmin lämpimien kelien alettua ilmastoinnin flekti jäähdyttelee osittain. ON orginal termostaatti jossa ei vika piile ! Johdotus ehjä ja liittimet puhtaat ! Mikä osa on nimeltään se potikka joka on kiinni flektin kuoripellissä? Kiinnitetty vielä niittaamalla. Johdotus menee flektin moottorin sisuksiin.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

erites-2 kirjoitti:ON orginal termostaatti jossa ei vika piile! Johdotus ehjä ja liittimet puhtaat ! Mikä osa on nimeltään se potikka joka on kiinni flektin kuoripellissä? Kiinnitetty vielä niittaamalla. Johdotus menee flektin moottorin sisuksiin.
Orkkistermostaateissahan noita vikoja tai eitoivottua käyttäytymistä on viime aikoina itse kukin raportoinut, eikä ole tarvinnut olla edes vanhakaan termostaatti.

Flektin kehyspellissä on kaksinopeuksisen flektin puolinopeutta varten tarvittava alennusvastus.

Mittaa jollain hyvällä mittarilla lämpötilaa siitä flektikytkimen kyljestä.
Jos flekti ei pyöri ja mittaat yli 95, mitä epäilen, niin kytkimessä on vikaa. Flektin käynnistymislämpötilaksi ilmoitetaan 90 - 95 asteen toleranssi. Katkaisulämpötila vastaavasti 85 - 90 astetta. Täydellä nopeudella flektin pitäisi lähteä pyörimään kun lämpötila on yli n. 110 astetta.

Vastaavasti voit arvioida termostaattikotelon tai siinä olevan lämpöanturin kyljestä mittaamalla kuuluisiko viisarin näyttää punaista.

Hiukan erilaiset kytkentä- ja katkaisuarvot ilmoitetaan 97-autolle, jossa EDU ohjaa flektiä, kytkentälämpötilat 100 ja 110, katkaisu 96 astetta. Tuolloin jäähdyttimessä ei ole erillistä termostaattikytkintä, vaan flekti ja lämpömittari toimii termostaattikotelossa olevan jäähdytysnesteen lämpöanturin varassa.

Kaksinopeuksinen flekti esiintyi ilmastoidussa turboautomaattiautossa ensimmäisen kerran aikaisintaan vuosimallissa 1989. Sitä vanhemmissa flekti osaa vain yhden nopeuden, olipa turboa, automaattia ja ilmastointia tai ei.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin