
Joskusmuinoin tuollaiset mittarit oli muotia.
Ihan yhtä tyhjän kanssa,mutta saahan sillä kojetaulua teknisemmän näköiseksi. Itse en kyllä edes kehtaisi laittaa, mut mää oonkin jo kalkkis.

Toi näyttää vaan imusarjan alipaineen. Hyöty on vakio vaparissa hiukan kyseenalainen. "Ahtomattomuusmittari"Breadfan86 kirjoitti:Onkos noihin Bilteman mittareihin luottamista? Ajattelin tämmösen asentaa autoon, mutta onko tohon luottaminen. En kyllä tiedä mitä järkeä on asentaa taloudellisuusmittari autoon, kun se vaan pistää vituttamaan, kun viisari hyppii punasella![]()
Toiset asentaa jännite ja öljynpainemittareita, minä kulutusmittareita.![]()
Mutta, miten on?
Säästäsköhän vakionopeussäätimen käyttö polttoainetta, jos vaan sellainen löytyy. Tietysti oikein mäkiset tiet voi olla poikkeus. Itellä on ainakin maantieajossa koko ajan käytössä cruiseri paitsi ohituksissa ja jos olen oikein väsynyt (jos tuleekin nukahdettua rattiin, niin ai ai).Ahtopaine kirjoitti:Taloudellisen ajon pikaohje:
1. Älä revittele turhia![]()
2. Kiihdytä kuitenkin matkanopeuteen kohtuullisen rivakasti
3. Käytä mahdollisuuksien mukaan pintakaasua
...
Taitaa kaikki autot viedä cruisella enemmän kuin jalkakaasulla... cruise kun ei osaa ennakoida. Kaikki on tietysti kiinni myös siitä vertailukohtana käytettävää jalkakaasua käyttävästä jalastaAhtopaine kirjoitti:...täällä ovat kertoneet, että Saabit vievät jostain syystä Cruisella enemmän kuin jalkakaasulla. Tiedä sitten... täytyy vissiin fixata tuo oma cruise ja testata.
Niin, aina jotain..Breadfan86 kirjoitti:tema kirjoitti:Toi näyttää vaan imusarjan alipaineen. Hyöty on vakio vaparissa hiukan kyseenalainen. "Ahtomattomuusmittari"Breadfan86 kirjoitti:Onkos noihin Bilteman mittareihin luottamista? Ajattelin tämmösen asentaa autoon, mutta onko tohon luottaminen. En kyllä tiedä mitä järkeä on asentaa taloudellisuusmittari autoon, kun se vaan pistää vituttamaan, kun viisari hyppii punasella![]()
Toiset asentaa jännite ja öljynpainemittareita, minä kulutusmittareita.![]()
Mutta, miten on?
Listasta jäi rekan imussa ajaminen...se jos mikä on polttoainetalous ystävällistäAhtopaine kirjoitti:Taloudellisen ajon pikaohje:
1. Älä revittele turhia![]()
2. Kiihdytä kuitenkin matkanopeuteen kohtuullisen rivakasti
3. Käytä mahdollisuuksien mukaan pintakaasua
4. Vaihda ajoissa isommalle vaihteelle (kuitenkin moottorin vääntökäyrän optimaalisella alueella). Yleensä voi vaihtaa seuraavalle n. 2000rpm:n kohdilla. Saabien kierroslukumittarissa on yleensä myös Econ -näyttö eli kapeneva vihrea alue taulussa kierrosalueella 1000-2500rpm
5. Käytä moottorijarrutusta mahd. mukaan. Ruiskulta katkeaa tuolloin bensansyöttö.
6. Säilytä momentti - ennakoivalla ajolla vältät turhia pysähdyksiä/hidastuksia - painavat Saabit syövät eniten löpöä kiihdytyksessä.
7. Tarkasta ajoittain, että renkaissa on oikea ilmanpaine ja, että ne pyörivät vapaasti esim. jarrujen laahaamatta.
Taloudellista on myös silloin tällöin polkea moottorista karstat pois, ettei tule ennenaikaista koneremonttia
Tulpat ja muu sytytysjärjestelmä sekä bensasyöttö tulee tietty olla kunnossa ja säädöissään...
Niin, eikös olekin komea Economy-mittari:Nyyrikki kirjoitti:Tuommoisia mittareitahan löytyy Ysiyseistä, hakekaa semmosesta.
Pakkohankinta kavereiden harrastaessa ahdettuja, a-pilariin semmoisen hirveän kokoisen jötikän sisään.tema kirjoitti:Toi näyttää vaan imusarjan alipaineen. Hyöty on vakio vaparissa hiukan kyseenalainen. "Ahtomattomuusmittari"