Bilteman taloud. mittarin toimivuus?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Aeroilia
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Ti Huhti 11, 2006 17:57

Viesti Kirjoittaja Aeroilia »

En epäile yhtään ettei mittari toimisi eikä se voi kovin väärinkään näyttää kun asteikolla ei ole mitään numeerisia-arvoja :lol:

Joskusmuinoin tuollaiset mittarit oli muotia.
Ihan yhtä tyhjän kanssa,mutta saahan sillä kojetaulua teknisemmän näköiseksi. Itse en kyllä edes kehtaisi laittaa, mut mää oonkin jo kalkkis. :lol:
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Re: Bilteman taloud. mittarin toimivuus?

Viesti Kirjoittaja tema »

Breadfan86 kirjoitti:Onkos noihin Bilteman mittareihin luottamista? Ajattelin tämmösen asentaa autoon, mutta onko tohon luottaminen. En kyllä tiedä mitä järkeä on asentaa taloudellisuusmittari autoon, kun se vaan pistää vituttamaan, kun viisari hyppii punasella :lol:
Toiset asentaa jännite ja öljynpainemittareita, minä kulutusmittareita. :lol:

Mutta, miten on?
Toi näyttää vaan imusarjan alipaineen. Hyöty on vakio vaparissa hiukan kyseenalainen. "Ahtomattomuusmittari" :D
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

..ehes tubla uuno :oops:
Viimeksi muokannut Ahtopaine, Su Huhti 23, 2006 19:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Taloudellisen ajon pikaohje:
1. Älä revittele turhia :roll:
2. Kiihdytä kuitenkin matkanopeuteen kohtuullisen rivakasti
3. Käytä mahdollisuuksien mukaan pintakaasua
4. Vaihda ajoissa isommalle vaihteelle (kuitenkin moottorin vääntökäyrän optimaalisella alueella). Yleensä voi vaihtaa seuraavalle n. 2000rpm:n kohdilla. Saabien kierroslukumittarissa on yleensä myös Econ -näyttö eli kapeneva vihrea alue taulussa kierrosalueella 1000-2500rpm
5. Käytä moottorijarrutusta mahd. mukaan. Ruiskulta katkeaa tuolloin bensansyöttö.
6. Säilytä momentti - ennakoivalla ajolla vältät turhia pysähdyksiä/hidastuksia - painavat Saabit syövät eniten löpöä kiihdytyksessä.
7. Tarkasta ajoittain, että renkaissa on oikea ilmanpaine ja, että ne pyörivät vapaasti esim. jarrujen laahaamatta.

Taloudellista on myös silloin tällöin polkea moottorista karstat pois, ettei tule ennenaikaista koneremonttia :lol:

Tulpat ja muu sytytysjärjestelmä sekä bensasyöttö tulee tietty olla kunnossa ja säädöissään...
Viimeksi muokannut Ahtopaine, Ma Huhti 24, 2006 13:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Poy »

Ahtopaine kirjoitti:Taloudellisen ajon pikaohje:
1. Älä revittele turhia :roll:
2. Kiihdytä kuitenkin matkanopeuteen kohtuullisen rivakasti
3. Käytä mahdollisuuksien mukaan pintakaasua
...
Säästäsköhän vakionopeussäätimen käyttö polttoainetta, jos vaan sellainen löytyy. Tietysti oikein mäkiset tiet voi olla poikkeus. Itellä on ainakin maantieajossa koko ajan käytössä cruiseri paitsi ohituksissa ja jos olen oikein väsynyt (jos tuleekin nukahdettua rattiin, niin ai ai).
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

...täällä ovat kertoneet, että Saabit vievät jostain syystä Cruisella enemmän kuin jalkakaasulla. Tiedä sitten... täytyy vissiin fixata tuo oma cruise ja testata.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Ahtopaine kirjoitti:...täällä ovat kertoneet, että Saabit vievät jostain syystä Cruisella enemmän kuin jalkakaasulla. Tiedä sitten... täytyy vissiin fixata tuo oma cruise ja testata.
Taitaa kaikki autot viedä cruisella enemmän kuin jalkakaasulla... cruise kun ei osaa ennakoida. Kaikki on tietysti kiinni myös siitä vertailukohtana käytettävää jalkakaasua käyttävästä jalasta :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Nyyrikki
"Ruisku"
Viestit: 149
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 12:15

Viesti Kirjoittaja Nyyrikki »

Älkää helkatti tuommosia bilteman mittareita, ne kuuluu bimmereihin.

Tuommoisia mittareitahan löytyy Ysiyseistä, hakekaa semmosesta.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Bilteman taloud. mittarin toimivuus?

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Breadfan86 kirjoitti:
tema kirjoitti:
Breadfan86 kirjoitti:Onkos noihin Bilteman mittareihin luottamista? Ajattelin tämmösen asentaa autoon, mutta onko tohon luottaminen. En kyllä tiedä mitä järkeä on asentaa taloudellisuusmittari autoon, kun se vaan pistää vituttamaan, kun viisari hyppii punasella :lol:
Toiset asentaa jännite ja öljynpainemittareita, minä kulutusmittareita. :lol:

Mutta, miten on?
Toi näyttää vaan imusarjan alipaineen. Hyöty on vakio vaparissa hiukan kyseenalainen. "Ahtomattomuusmittari" :D
:lol:
Niin, aina jotain.. :wink: :lol:
Saabistiuki
"Aero"
Viestit: 437
Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Saabistiuki »

Ahtopaine kirjoitti:Taloudellisen ajon pikaohje:
1. Älä revittele turhia :roll:
2. Kiihdytä kuitenkin matkanopeuteen kohtuullisen rivakasti
3. Käytä mahdollisuuksien mukaan pintakaasua
4. Vaihda ajoissa isommalle vaihteelle (kuitenkin moottorin vääntökäyrän optimaalisella alueella). Yleensä voi vaihtaa seuraavalle n. 2000rpm:n kohdilla. Saabien kierroslukumittarissa on yleensä myös Econ -näyttö eli kapeneva vihrea alue taulussa kierrosalueella 1000-2500rpm
5. Käytä moottorijarrutusta mahd. mukaan. Ruiskulta katkeaa tuolloin bensansyöttö.
6. Säilytä momentti - ennakoivalla ajolla vältät turhia pysähdyksiä/hidastuksia - painavat Saabit syövät eniten löpöä kiihdytyksessä.
7. Tarkasta ajoittain, että renkaissa on oikea ilmanpaine ja, että ne pyörivät vapaasti esim. jarrujen laahaamatta.

Taloudellista on myös silloin tällöin polkea moottorista karstat pois, ettei tule ennenaikaista koneremonttia :lol:

Tulpat ja muu sytytysjärjestelmä sekä bensasyöttö tulee tietty olla kunnossa ja säädöissään...
Listasta jäi rekan imussa ajaminen...se jos mikä on polttoainetalous ystävällistä
Muukkonen

Bmw 523 Touring
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Nyyrikki kirjoitti:Tuommoisia mittareitahan löytyy Ysiyseistä, hakekaa semmosesta.
Niin, eikös olekin komea Economy-mittari:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/300tkm.jpg

On siitä kai jotain hyötyä pyrittäessä ajamaan pintakaasulla, mutta kiihdytyksissä mittaria ei ole syytä juuri vilkuilla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Re: Bilteman taloud. mittarin toimivuus?

Viesti Kirjoittaja dq »

tema kirjoitti:Toi näyttää vaan imusarjan alipaineen. Hyöty on vakio vaparissa hiukan kyseenalainen. "Ahtomattomuusmittari" :D
Pakkohankinta kavereiden harrastaessa ahdettuja, a-pilariin semmoisen hirveän kokoisen jötikän sisään. :D
Avatar
Hepis
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: To Helmi 10, 2005 03:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Hepis »

Omassa ysikympissä on konsoliin joku edellinen omistaja laittanut tuollaisen Bilteman alipainemittarin, vähän erinäköisellä asteikolla tosin (lienee vanhempi versio). Näyttää kyllä mitä pitääkin ja reagoi herkästi kaasujalan liikkeisiin.

Vieressä on samasta putiikista peräisin oleva kierroslukumittari, joka sai jäädä reiän tukkeeksi vaikka asensinkin mittaristoon rikkinäisen kellon tilalle alkuperäisen kierroslukumittari/kello-yhdistelmän. Bilteman kiekkari näyttää täsmälleen samoja lukemia kuin alkuperäinenkin ja viisari liikkuu niinkuin pitääkin ilman ylimääräisiä vipatuksia.
NG 900S 3d 2.3i -98
Vastaa Viestiin