Saab 900 tbo 16V :(

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Vali kirjoitti:
Tuosta flektin manualisoimisesta toivoisin erityisesti kommenttia. Hiljaista ollut :(
Omana mielipiteenäni on, että toimivassa jäähdytysjärjestelmässä ei manuaaliflektejä katukäytössä tarvita. Flektikytkin on syytä uusia ensimmäisenä, se ei Motonetista aivan mahdottomia vaadi - pyydät vain alhaisimmalla mahdollisella asteluvulla.

Sitten vaihdetaan termostaatti, aiemmin oli suosituksena hankkia suoraan Saabin tiskiltä OEM, eli MotoRad, mutta niiden toimivuus keskipitkässä juoksussa on ollut spekuloinnin kohteena? Motonet myy Colostatia (tjsp), toiminee siinä missä alkuperäinenkin. Muista vain kohdistaa venttiilit ja laittaa ne ylimmäksi.

Jäähdytinkin on hyvä pestä sisältä ja päältä, jos vaikka vaikuttaisi?

Saabin kone on pitkittäin, jolloin lähimpänä tuliseinää oleva sylinteri kuumenee eniten - hyvä jäähdytys on elintärkeää. Lisäksi tuo alkuperäinen termostaatti on 3-toiminen, olisi hyvä pitää korvaustermarikin sellaisena, tai sitten voi olla tuloksena hiukan väräväjää koneenlämpöä.

Flektikytkimen ja termostaatin vaihtaa siinä ajassa kun vetää jotkut sähköjohdot edes hutaisten siististi..Motonettiin siis! :)
Vali
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 00:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vali »

petteri75 kirjoitti:
Vali kirjoitti:
Tuosta flektin manualisoimisesta toivoisin erityisesti kommenttia. Hiljaista ollut :(
Omana mielipiteenäni on, että toimivassa jäähdytysjärjestelmässä ei manuaaliflektejä katukäytössä tarvita. Flektikytkin on syytä uusia ensimmäisenä, se ei Motonetista aivan mahdottomia vaadi - pyydät vain alhaisimmalla mahdollisella asteluvulla.

Sitten vaihdetaan termostaatti, aiemmin oli suosituksena hankkia suoraan Saabin tiskiltä OEM, eli MotoRad, mutta niiden toimivuus keskipitkässä juoksussa on ollut spekuloinnin kohteena? Motonet myy Colostatia (tjsp), toiminee siinä missä alkuperäinenkin. Muista vain kohdistaa venttiilit ja laittaa ne ylimmäksi.

Jäähdytinkin on hyvä pestä sisältä ja päältä, jos vaikka vaikuttaisi?

Saabin kone on pitkittäin, jolloin lähimpänä tuliseinää oleva sylinteri kuumenee eniten - hyvä jäähdytys on elintärkeää. Lisäksi tuo alkuperäinen termostaatti on 3-toiminen, olisi hyvä pitää korvaustermarikin sellaisena, tai sitten voi olla tuloksena hiukan väräväjää koneenlämpöä.

Flektikytkimen ja termostaatin vaihtaa siinä ajassa kun vetää jotkut sähköjohdot edes hutaisten siististi..Motonettiin siis! :)
Kiitos petterille ja muille vastanneille.

Missä tuo flektikytkin tarkkaanottaen sijaitsee? :)

Täytyy käydä hakemassa tuo kykä ja termari jo tänään.

Onko muilla paisuntasäiliön korkki mallia ylipaineventtiililllä? Kun tuota cuulerin nestettä menee niin olen pähkäillyt vuotaako se ainoastaan siitä korkista? Se olisi hyvä juttu- eipä tarvitsisi muualta korjata. Ainakin jäähdytin on tiivis kun sitä kyyläsin eilen.
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Flektikytkin on syylärin päädyssä.

Paisuntasäiliön korkki on aina ylipaineventtiilillä, päästää yli 1bar paineen läpi, mutta pienemmällä paineella pitäisi olla tiivis. Voit kokeilla puristella ylävesiletkusta sen jälkeen kun olet päästänyt paineet pois järjestelmästä ja paisuntasäiliö ei ole piripinnassa. Letkusta puristellessa ei saisi korkista kuulua mitään suhinaa, pitäisi olla täysin tiivis nollapaineilla.

Korkissa voi olla roska venttiilin tiivisteen välissä, kuten minulla oli. Korkin voi purkaa puhdistusta varten.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... korkki.JPG
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7685
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Vali kirjoitti:Tuosta flektin manualisoimisesta toivoisin erityisesti kommenttia. Hiljaista ollut :(
Melko harvoin toi flekti näillä keleillä vielä puhaltelee ihan toimivassakin pelissä.
Vali kirjoitti: Sitten mysteerinä on myös koneen coolerin päässä olevat neljä kappaletta L muotoisia PUNAISELLA ERISTEELLÄ SUOJATTUJA APICO LIITTIMIÄ jotka ovat valtoimenaan enkä ole löytänyt niille paikkaa.
Ainakin ilmastoinnin osille on tuollasia punahuppusia valmiina.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ne 4kpl liittimiä ovat 2 ilmastoinnin ylilämpökytkimelle ja 2 kpl juuri sille flektin termostaattikytkimelle. Näin ainakin '91 T16.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vali
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 00:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vali »

Mul on 6kpl niitä punaisia liittimiä. 2kpl menee flektin kykälle.

Tänään juoksin motonettiin metsästämään flektin kykää. Olivat loppu ja ylihuomenna saan. Kuitenkin alkoi epäilyttää että kestääkö kone kahtakaan päivää kun sieltä häviää jäähdytinnestettä. Laitoin manuaali kytkimen ja flekti on nyt sitten aina ajossa päällä.

Mihinköhän nuo nesteet häviää? Epäilen tuota paisuntasäiliön korkkia... Säiliö on päivittäin märkä.

Olisko niin että korkki päästää tosiaan liian helposti nestettä ulos ja ylipainetta ei olisikaan?

Miten saisi selville onko se ylipäätään pelkkä korkki mistä liemet karkaa?

Tänään laitoin erillisen lämpömittarin kiinni ja se näyttää samoja lukeamia kuin tuo kojelaudan mittari. Olin varma että kojelaudan mittari on rikki kun se sojotti MAX kohdassa alvarinaan. Kylmäkäynnistyksenkin jälkeen 3min ajoa ja se oli maksimaallisella. Auton kone oli seis n. 45min ja sen jälkeen mittari näytti 90astetta ilman käynnistystä ja käynnistyksen jälkeen punaiselle 110-120 astetta. Voisiko anturi olla sökö vai käykö huussi noin kuumana tosiaan? Kytkin tarvike mittarin samaan paikkaan kuin originaalikin eli koneenpäähän liittimeen apicolla.
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
f.pentti88
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Loka 07, 2004 21:03
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f.pentti88 »

Mitenköhän termostaatin laita. josko se olisi jumittunut ja ei päästä nesteitä kiertoon? mutta nesteen haihtuminen aiheuttaa ilman muuta lämpöjen nousua varsinkin jos järjestelmässä on ilmaa.. Paisarin korkki kannattaa ehdottomasti vaihtaa jos säiliö on märkä, tahtoo ajanmittaan niistäkin tiivisteet mennä. Entä lämppäri? lykkääkö glykoolin hajua ohjaamoon? :roll:
Vali
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 00:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vali »

f.pentti88 kirjoitti:Mitenköhän termostaatin laita. josko se olisi jumittunut ja ei päästä nesteitä kiertoon? mutta nesteen haihtuminen aiheuttaa ilman muuta lämpöjen nousua varsinkin jos järjestelmässä on ilmaa.. Paisarin korkki kannattaa ehdottomasti vaihtaa jos säiliö on märkä, tahtoo ajanmittaan niistäkin tiivisteet mennä. Entä lämppäri? lykkääkö glykoolin hajua ohjaamoon? :roll:
Huomenna isken uuden termarin kiinni. Ostin sen tänään. Juu säiliö kastuu joka ajolla :( No huomenna ostan uuden korkin, näytti motonetin tarjonnasta löytyvän kyseinen kapine :) Ei haise kyllä jäähdytin neste kabiiniin...
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Vali
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 00:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vali »

V.J.S kirjoitti:
Vali kirjoitti:Juu ja yksi alipaine letku mikä muistaakseni lähtee kannesta ja menee läppäkoteloon imusarjan päältä, hajos eilen. Siinä oli sellainen kolme neljä senttiä pitkä valkoiänen kapiula (suodatin???) jonka jouduin ottamaan välistä pois kun se loppuosa letkusta oli hajonnut. Eli nyt se on ilman sitä kapulaa.
"Kapula" on huohottimen takaiskuventtiili, ilman sitä pukkaa sulla nyt imusarjasta ahtopaineet venttiilikoppaan. Hae Saabilta uusi takaisku, maksaa jotain 5€.
Laitoin uuden alipaine letkun... Toivottavasti takaiskuventtiili varmasti on oikein päin. Pitäisi kyllä olla. Se on nyt niin että nuolet ovat lohkoon päin. En tiedä vaikuttaako toimintaan se että toinen letku on nyt hlkaisijaltaan suurempi. Eli se mikä lähtee läppäkotelosta oli suunnilleen saman koikoinen kuin nyt vaihdettu, mutta takaiskuventtilin jälkeinen pätkä oli ohuempaa letkua kuin tämä uusi. Tiiviiltä kyllä vaikuttaa.
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Vali kirjoitti:Toivottavasti takaiskuventtiili varmasti on oikein päin. Pitäisi kyllä olla. Se on nyt niin että nuolet ovat lohkoon päin.
Nuolet pitää olla venttiilikopasta imusarjaan päin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vali
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 00:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vali »

jus kirjoitti:
Vali kirjoitti:Toivottavasti takaiskuventtiili varmasti on oikein päin. Pitäisi kyllä olla. Se on nyt niin että nuolet ovat lohkoon päin.
Nuolet pitää olla venttiilikopasta imusarjaan päin.
Eli ne ovat kondiksessa :)
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Vali kirjoitti:Eli ne ovat kondiksessa :)
Minusta vaan "nuolet lohkoon päin" kuulostaa aika väärältä :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vali
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 00:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vali »

jus kirjoitti:
Vali kirjoitti:Eli ne ovat kondiksessa :)
Minusta vaan "nuolet lohkoon päin" kuulostaa aika väärältä :-)
Voihan crot de chien!

Tosiaan siellä saattaa nyt olla päin "#%& tuo venttiili. Muistaakseni asensin sen juurikin niin että lohkoonpäin nuolet jolloin ne osoittavat siis vettiilikoppaan päin. Ja pitäisikin olla läppäkoteloon päin, ootko asiasta varma? 8O

:)
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Olen varma, ahtopaineet ei saa päästä imusarjasta venttiilikoppaan, mutta huohotusilma pitää saada imeytyä venttiilikopasta imusarjaan kun ei olla ahdoilla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vali
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 00:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vali »

jus kirjoitti:Olen varma, ahtopaineet ei saa päästä imusarjasta venttiilikoppaan, mutta huohotusilma pitää saada imeytyä venttiilikopasta imusarjaan kun ei olla ahdoilla.
Hyvä kun asia tuli esille. Tänään oli aika rauhaton tuo tyhjäkäynti ja mieles kävi että tuo vena olis väärinpäin mutta jääräpäisesti muistelin laittaneeni sen oikein päin. Eli nyt sitten se nuoli niin että se osoittaa periaatteessa jäähdytinnesteen paisuntasäiliöön päin eikä pakosarjaan päin. Taidan heti mennä korjaamaan tilanteen jotta saabisti saa yönsä nukuttua :)
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Vastaa Viestiin