OBD2-kimppaa Jyväskylään
OBD2-kimppaa Jyväskylään
Alkoi kiinnostamaan tollasen OBD-dataloggerin hankkiminen. Noh, eipäs tuota tartte jatkuvasti pitää autossa kiinni, joten kerkeis sitä yhdellä pelillä leikkimään useampikin.
Laitos löytyisi sivuilta: http://www.omega.fi
Eihän tuo vekotin maksa valmiiksi purkitettunakaan kuin 105-150e mallista riippumatta, mutta kimpassa vielä halvempaa.
Laitehan käy kaikkiin Saabeihin alkaen jostain 90-luvun puolesta välistä. SportSedaneiden kanssa vissiin ollut jotain ongelmia. Olisiko kiinnostusta lähteä mukaan kimppaan?
Laitos löytyisi sivuilta: http://www.omega.fi
Eihän tuo vekotin maksa valmiiksi purkitettunakaan kuin 105-150e mallista riippumatta, mutta kimpassa vielä halvempaa.
Laitehan käy kaikkiin Saabeihin alkaen jostain 90-luvun puolesta välistä. SportSedaneiden kanssa vissiin ollut jotain ongelmia. Olisiko kiinnostusta lähteä mukaan kimppaan?
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Tossa brittiläisen Scantool.netin lista yhteensopiviksi todetuista:
Saab 9-3 1999 ISO9141-2/ISO14230-4
Saab 9-3 1999 ISO9141-2/ISO14230-4
Saab 9-5 2002 ISO9141-2/ISO14230-4 Gasoline Sweden
Saab 9-5 2000 ISO9141-2/ISO14230-4 Gasoline United States
Saab 9-5 Aero 2003 ISO9141-2/ISO14230-4
Saab 900 1997 ISO9141-2/ISO14230-4
Saab 900 1997 ISO9141-2/ISO14230-4 Gasoline Canada
Saab 900 S 1996 ISO9141-2/ISO14230-4 Gasoline United States
Saab 9000 1998 ISO9141-2/ISO14230-4
Saab 9000 1998 ISO9141-2/ISO14230-4
Saab 9000CDE 1996 ISO9141-2/ISO14230-4
Saab 9-3 1999 ISO9141-2/ISO14230-4
Saab 9-3 1999 ISO9141-2/ISO14230-4
Saab 9-5 2002 ISO9141-2/ISO14230-4 Gasoline Sweden
Saab 9-5 2000 ISO9141-2/ISO14230-4 Gasoline United States
Saab 9-5 Aero 2003 ISO9141-2/ISO14230-4
Saab 900 1997 ISO9141-2/ISO14230-4
Saab 900 1997 ISO9141-2/ISO14230-4 Gasoline Canada
Saab 900 S 1996 ISO9141-2/ISO14230-4 Gasoline United States
Saab 9000 1998 ISO9141-2/ISO14230-4
Saab 9000 1998 ISO9141-2/ISO14230-4
Saab 9000CDE 1996 ISO9141-2/ISO14230-4
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Tuo laite on toimut todistettavasti myös ng900 -94 ja -95 turboissa. ng900-97i mallissa en ole (vielä) kokeillut. Näppärä laite vikakoodien lukuun sekä ahtojen, ahtolämpöjen yms seurailuun ajon aikana.
Hook
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Olikos se sama laite kiinni myös -01 9-3:ssa eli toimisi siinäkin.Hook kirjoitti:Tuo laite on toimut todistettavasti myös ng900 -94 ja -95 turboissa. ng900-97i mallissa en ole (vielä) kokeillut. Näppärä laite vikakoodien lukuun sekä ahtojen, ahtolämpöjen yms seurailuun ajon aikana.
Hook
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Noissa ainakin oman kokemukseni mukaan toimi ihan oikeasti.peinu kirjoitti:Saab 9000 1998 ISO9141-2/ISO14230-4
Saab 9000CDE 1996 ISO9141-2/ISO14230-4
OBD-laitteiden (tai minkä hyvänsä sarjaporttilaitteiden) kanssa kun leikkii niin kannattaa hankkia laitteet, joissa on natiivi sarjaportti, elikkäs joko vanha laptop, jossa on sarjaportti tai PCMCIA-RS232 sovitin uudempaan... USB-RS232 sovittimet ei välttämättä toimi. Uskoisin että aika iso osa OBD lukuongelmista johtuu tästä.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Ainakin omassa -00 9-5 lpt:ssä ja velipojan -01 9-5 Aerossa toimii hienostiEski kirjoitti:Kyllähän tuo kiinnostaisi, jos toimii.
Eski


Itse olisi tarkoitus tulla tuon Scantoolis kanssa JKL:ään(Tikkakoski) vappuna (la-su) velipojan luo ja koitetaan saada vähän faktaa ulos tästä mun vehkeestä miksei nosta ahtoja. Omasta läppäristä on akku ihan tzippi joten täytyy velipojan läppärillä koittaa.

Saab 9-3 TTID Vector 2008
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Toimii myös vm. 1997 NG900 Turbossa, mutta ei Sport Sedanissa.
Kätevä peli, eikä ole kovin kallis. Joitain softia saa downloadattua ilmaiseksi.
Näyttää vikakoodit oikein, mutta vikakoodien tulkitsemiseksi täytyy olla OBDII -vikakoodilista. Saabin WIS:istä ei löydy muuta kuin Tech2:n vikakoodit, joiden merkitys on eri kuin OBDII -testerien.
Esimerkki: sain Maptunilta viallisen steg 4 -boksin, joka antoi OBDII -testerillä vikakoodin P1652, joka tarkoittaa ECM ROM -error, eli moottorinohjausyksikön boksin softavika. WISsistä tuota P1652 -koodia ei löydy lainkaan, mutta sieltä löytyy samaa vikaa tarkoittava eri koodi, joka kuitenkin tarkoitti aivan samaa asiaa.
Panu, ei se OBDII -testeri nyt ole niin hirveän kallis, etteikö sitä voisi itsekin ostaa ilman "kimppakivaa". Eipähän tarvitse sitten ainakaan veivata tuota testeriä tyypiltä toiselle, jos auto(i)ssa ilmenee vikakoodeja.
Kätevä peli, eikä ole kovin kallis. Joitain softia saa downloadattua ilmaiseksi.
Näyttää vikakoodit oikein, mutta vikakoodien tulkitsemiseksi täytyy olla OBDII -vikakoodilista. Saabin WIS:istä ei löydy muuta kuin Tech2:n vikakoodit, joiden merkitys on eri kuin OBDII -testerien.
Esimerkki: sain Maptunilta viallisen steg 4 -boksin, joka antoi OBDII -testerillä vikakoodin P1652, joka tarkoittaa ECM ROM -error, eli moottorinohjausyksikön boksin softavika. WISsistä tuota P1652 -koodia ei löydy lainkaan, mutta sieltä löytyy samaa vikaa tarkoittava eri koodi, joka kuitenkin tarkoitti aivan samaa asiaa.
Panu, ei se OBDII -testeri nyt ole niin hirveän kallis, etteikö sitä voisi itsekin ostaa ilman "kimppakivaa". Eipähän tarvitse sitten ainakaan veivata tuota testeriä tyypiltä toiselle, jos auto(i)ssa ilmenee vikakoodeja.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Eihän se kalils ole, mutta tiedät varmaan itsekin, että kun mielessä on jatkuvasti 103 härpäkettä mitä tekisi mieli ostaa, niin säästö se on pienikin säästö. SITÄPAITSI, kamoja ajellessa kaverilta toiselle näkee saabistikavereita ja tulee taas mieleen yhtä ja toista hankittavaaTurbo Sensonic kirjoitti:Panu, ei se OBDII -testeri nyt ole niin hirveän kallis, etteikö sitä voisi itsekin ostaa ilman "kimppakivaa". Eipähän tarvitse sitten ainakaan veivata tuota testeriä tyypiltä toiselle, jos auto(i)ssa ilmenee vikakoodeja.

Joo, pitää pistää se laitos hankintaan.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Mäkin ostin se ihan hetken mielijohteesta ja onhan siitä ollut jotain hyötyä. Harmi vaan, että se ei ole yhteensopiva Sport Sedanin kanssapeinu kirjoitti:Eihän se kalils ole, mutta tiedät varmaan itsekin, että kun mielessä on jatkuvasti 103 härpäkettä mitä tekisi mieli ostaa, niin säästö se on pienikin säästö. SITÄPAITSI, kamoja ajellessa kaverilta toiselle näkee saabistikavereita ja tulee taas mieleen yhtä ja toista hankittavaa
Joo, pitää pistää se laitos hankintaan.

#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
noita OBDII protokollia on kolmea eri tyyppiä, nämä saabit käyttävät yleensä ISO protokollaa, mutta käyttäisköhän tuo ss sitten jotain muuta. Noh kannattaa hommata se elm327 perustuva värkki joka tukee kaikkia protokollia ja testata.
Tai jos joku on ss kanssa tampereen suunnalla niin voin mäkin testata.
Tai jos joku on ss kanssa tampereen suunnalla niin voin mäkin testata.
-
Janne #2769 stcf #40
Janne #2769 stcf #40
OBD-härveli on nyt sitten tilattu.
Ei niin hieno kuin tuo jkotkan laitos vaan se edullisempi perussetti.

ElmScan ISO Scan Tool
- ISO standardin paketti teräskotelolla
104,90
Tässä jkotkan laite:

ElmScan 5 - new reader with cables for all protocols
- Lukija jossa kaikki OBD-II versiot, myös CAN, sis.johdot
149,90
Seuraavaksi otetaankin vastaan linkkejä ja ehdotuksia noista parhaista ilmaisista loggeriohjelmista.
Ei niin hieno kuin tuo jkotkan laitos vaan se edullisempi perussetti.

ElmScan ISO Scan Tool
- ISO standardin paketti teräskotelolla
104,90
Tässä jkotkan laite:

ElmScan 5 - new reader with cables for all protocols
- Lukija jossa kaikki OBD-II versiot, myös CAN, sis.johdot
149,90
Seuraavaksi otetaankin vastaan linkkejä ja ehdotuksia noista parhaista ilmaisista loggeriohjelmista.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11