OBD2-kimppaa Jyväskylään

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

OBD2-kimppaa Jyväskylään

Viesti Kirjoittaja peinu »

Alkoi kiinnostamaan tollasen OBD-dataloggerin hankkiminen. Noh, eipäs tuota tartte jatkuvasti pitää autossa kiinni, joten kerkeis sitä yhdellä pelillä leikkimään useampikin.

Laitos löytyisi sivuilta: http://www.omega.fi

Eihän tuo vekotin maksa valmiiksi purkitettunakaan kuin 105-150e mallista riippumatta, mutta kimpassa vielä halvempaa.

Laitehan käy kaikkiin Saabeihin alkaen jostain 90-luvun puolesta välistä. SportSedaneiden kanssa vissiin ollut jotain ongelmia. Olisiko kiinnostusta lähteä mukaan kimppaan?

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Tossa brittiläisen Scantool.netin lista yhteensopiviksi todetuista:

Saab 9-3 1999 ISO9141-2/ISO14230-4
Saab 9-3 1999 ISO9141-2/ISO14230-4
Saab 9-5 2002 ISO9141-2/ISO14230-4 Gasoline Sweden
Saab 9-5 2000 ISO9141-2/ISO14230-4 Gasoline United States
Saab 9-5 Aero 2003 ISO9141-2/ISO14230-4
Saab 900 1997 ISO9141-2/ISO14230-4
Saab 900 1997 ISO9141-2/ISO14230-4 Gasoline Canada
Saab 900 S 1996 ISO9141-2/ISO14230-4 Gasoline United States
Saab 9000 1998 ISO9141-2/ISO14230-4
Saab 9000 1998 ISO9141-2/ISO14230-4
Saab 9000CDE 1996 ISO9141-2/ISO14230-4

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Tuo laite on toimut todistettavasti myös ng900 -94 ja -95 turboissa. ng900-97i mallissa en ole (vielä) kokeillut. Näppärä laite vikakoodien lukuun sekä ahtojen, ahtolämpöjen yms seurailuun ajon aikana.

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Hook kirjoitti:Tuo laite on toimut todistettavasti myös ng900 -94 ja -95 turboissa. ng900-97i mallissa en ole (vielä) kokeillut. Näppärä laite vikakoodien lukuun sekä ahtojen, ahtolämpöjen yms seurailuun ajon aikana.

Hook
Olikos se sama laite kiinni myös -01 9-3:ssa eli toimisi siinäkin.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

peinu kirjoitti:Saab 9000 1998 ISO9141-2/ISO14230-4
Saab 9000CDE 1996 ISO9141-2/ISO14230-4
Noissa ainakin oman kokemukseni mukaan toimi ihan oikeasti.

OBD-laitteiden (tai minkä hyvänsä sarjaporttilaitteiden) kanssa kun leikkii niin kannattaa hankkia laitteet, joissa on natiivi sarjaportti, elikkäs joko vanha laptop, jossa on sarjaportti tai PCMCIA-RS232 sovitin uudempaan... USB-RS232 sovittimet ei välttämättä toimi. Uskoisin että aika iso osa OBD lukuongelmista johtuu tästä.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kyllähän tuo kiinnostaisi, jos toimii.

Eski
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Eski kirjoitti:Kyllähän tuo kiinnostaisi, jos toimii.

Eski
Ainakin omassa -00 9-5 lpt:ssä ja velipojan -01 9-5 Aerossa toimii hienosti :wink: :D

Itse olisi tarkoitus tulla tuon Scantoolis kanssa JKL:ään(Tikkakoski) vappuna (la-su) velipojan luo ja koitetaan saada vähän faktaa ulos tästä mun vehkeestä miksei nosta ahtoja. Omasta läppäristä on akku ihan tzippi joten täytyy velipojan läppärillä koittaa. :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

No perskuta, pitäisiköhän minunkin tulla sitten vappuna käymään anoppilassa Tikkakoskella :D

Eski
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Toimii myös vm. 1997 NG900 Turbossa, mutta ei Sport Sedanissa.

Kätevä peli, eikä ole kovin kallis. Joitain softia saa downloadattua ilmaiseksi.

Näyttää vikakoodit oikein, mutta vikakoodien tulkitsemiseksi täytyy olla OBDII -vikakoodilista. Saabin WIS:istä ei löydy muuta kuin Tech2:n vikakoodit, joiden merkitys on eri kuin OBDII -testerien.

Esimerkki: sain Maptunilta viallisen steg 4 -boksin, joka antoi OBDII -testerillä vikakoodin P1652, joka tarkoittaa ECM ROM -error, eli moottorinohjausyksikön boksin softavika. WISsistä tuota P1652 -koodia ei löydy lainkaan, mutta sieltä löytyy samaa vikaa tarkoittava eri koodi, joka kuitenkin tarkoitti aivan samaa asiaa.

Panu, ei se OBDII -testeri nyt ole niin hirveän kallis, etteikö sitä voisi itsekin ostaa ilman "kimppakivaa". Eipähän tarvitse sitten ainakaan veivata tuota testeriä tyypiltä toiselle, jos auto(i)ssa ilmenee vikakoodeja.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Eski kirjoitti:No perskuta, pitäisiköhän minunkin tulla sitten vappuna käymään anoppilassa Tikkakoskella :D

Eski
Ei mitään, kun tervetuloa, tuskin velipoikakaan pahaksi pistää :wink: :D
Saat ainakin varmuuden, että toimii sinun Aerossa :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Turbo Sensonic kirjoitti:Panu, ei se OBDII -testeri nyt ole niin hirveän kallis, etteikö sitä voisi itsekin ostaa ilman "kimppakivaa". Eipähän tarvitse sitten ainakaan veivata tuota testeriä tyypiltä toiselle, jos auto(i)ssa ilmenee vikakoodeja.
Eihän se kalils ole, mutta tiedät varmaan itsekin, että kun mielessä on jatkuvasti 103 härpäkettä mitä tekisi mieli ostaa, niin säästö se on pienikin säästö. SITÄPAITSI, kamoja ajellessa kaverilta toiselle näkee saabistikavereita ja tulee taas mieleen yhtä ja toista hankittavaa :)

Joo, pitää pistää se laitos hankintaan.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

peinu kirjoitti:Eihän se kalils ole, mutta tiedät varmaan itsekin, että kun mielessä on jatkuvasti 103 härpäkettä mitä tekisi mieli ostaa, niin säästö se on pienikin säästö. SITÄPAITSI, kamoja ajellessa kaverilta toiselle näkee saabistikavereita ja tulee taas mieleen yhtä ja toista hankittavaa :)

Joo, pitää pistää se laitos hankintaan.
Mäkin ostin se ihan hetken mielijohteesta ja onhan siitä ollut jotain hyötyä. Harmi vaan, että se ei ole yhteensopiva Sport Sedanin kanssa :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jkotka »

noita OBDII protokollia on kolmea eri tyyppiä, nämä saabit käyttävät yleensä ISO protokollaa, mutta käyttäisköhän tuo ss sitten jotain muuta. Noh kannattaa hommata se elm327 perustuva värkki joka tukee kaikkia protokollia ja testata.

Tai jos joku on ss kanssa tampereen suunnalla niin voin mäkin testata.
-
Janne #2769 stcf #40
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

OBD-härveli on nyt sitten tilattu.
Ei niin hieno kuin tuo jkotkan laitos vaan se edullisempi perussetti.

Kuva
ElmScan ISO Scan Tool
- ISO standardin paketti teräskotelolla
104,90



Tässä jkotkan laite:
Kuva
ElmScan 5 - new reader with cables for all protocols
- Lukija jossa kaikki OBD-II versiot, myös CAN, sis.johdot
149,90


Seuraavaksi otetaankin vastaan linkkejä ja ehdotuksia noista parhaista ilmaisista loggeriohjelmista.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Nyt on purkki käsissä.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin