Saab 900 tbo 16V :(

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Vali kirjoitti:
jus kirjoitti:Olen varma, ahtopaineet ei saa päästä imusarjasta venttiilikoppaan, mutta huohotusilma pitää saada imeytyä venttiilikopasta imusarjaan kun ei olla ahdoilla.
Hyvä kun asia tuli esille. Tänään oli aika rauhaton tuo tyhjäkäynti ja mieles kävi että tuo vena olis väärinpäin mutta jääräpäisesti muistelin laittaneeni sen oikein päin. ...
Kannattaa myös kokeilla onko venttiili ehjä (mikäli käytit vanhaa venttiiliä ja uutta letkua, niin kuin ymmärsin). Eli puhaltamalla pitäisi saada ilmaa menemään venttilin läpi nuolen suuntaisesti, mutta ei toiseen suuntaan.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mun kokemuksilla 900:n kone pukkaa ylimääräiset jäähdytysnesteet pois, jos täytät säiliön kylmällä koneella maksimiin. Yleensä täytänkin säiliön puoliväliin juuri tämän takia. Ei vailu nesteet korkista pois. Taso tosiasiassa kyllä asettuu itsestään siihen puoliväliin, kun antaa moottorin pukata ne liiat nesteet pois ite. Itselläni on ollut tapana huolehtia vaan, että nestettä on säiliössä nähtävillä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Mutta tässä Valin tapauksessa on ainakin 99% varma homma, että kansipahvi tai kansi vuotaa, kun jäähdytysjärjestelmään tulee reilusti painetta. Se, että lämpömittarikin menee tappiin ei oikein hyvältä kuulosta. Kannattaa ajaa korkki löysällä suoraan kansiremonttiin, tai kohta on kertaluokkaa isompi remontti edessä...

Eski
Vali
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 00:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vali »

Eski kirjoitti:Mutta tässä Valin tapauksessa on ainakin 99% varma homma, että kansipahvi tai kansi vuotaa, kun jäähdytysjärjestelmään tulee reilusti painetta. Se, että lämpömittarikin menee tappiin ei oikein hyvältä kuulosta. Kannattaa ajaa korkki löysällä suoraan kansiremonttiin, tai kohta on kertaluokkaa isompi remontti edessä...

Eski
Mutta nuo lämmöt kuulostaa aika uskomattomilta. Eilen 5min käynnin jälkeen näytti 110 astetta. Meil oli konepelti siinä auki mutta kone ei todellakaan hehkunu kuin sauna. Päinvastoin. Jäähdytysjärjestelmän nestekin oli haaleeta kun sormeni sinne pistin kun tuota 110 astetta epäilin. Käyn tänään ostamassa uuden korkin paisuntasäiliöön ja uus termari. Minkäslainen homma tuo kansiremppa on tähän autoon?
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Vali kirjoitti:Minkäslainen homma tuo kansiremppa on tähän autoon?
Kansi pois ja koneistamolle ja uusien tiivisteiden kera takaisin. Hinta riippuu mitä koneistuksia kanteen tarvii, jos on halki (mikä on aika yleistä), pitää etsiä ensin ehjä kansi. Pelkkä oikaisu ei koneistamolla montaa kymppiä maksa, mutta ainakin venttiilivarren tiivisteet kannattaa uusia samalla ja tarkastaa venttiilit jne. Samallahan sitä voi vähän parantaa kannen virtauksia... Tiivisteet (kansipahvi, imusarja, pakosarja ja turbon)maksaa vajaan satkun. Kannattaa ehdottamasti ostaa orggispahvi.

Eski
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja t8 »

Vali kirjoitti:
Eski kirjoitti:Mutta tässä Valin tapauksessa on ainakin 99% varma homma, että kansipahvi tai kansi vuotaa, kun jäähdytysjärjestelmään tulee reilusti painetta. Se, että lämpömittarikin menee tappiin ei oikein hyvältä kuulosta. Kannattaa ajaa korkki löysällä suoraan kansiremonttiin, tai kohta on kertaluokkaa isompi remontti edessä...

Eski
Mutta nuo lämmöt kuulostaa aika uskomattomilta. Eilen 5min käynnin jälkeen näytti 110 astetta. Meil oli konepelti siinä auki mutta kone ei todellakaan hehkunu kuin sauna. Päinvastoin. Jäähdytysjärjestelmän nestekin oli haaleeta kun sormeni sinne pistin kun tuota 110 astetta epäilin. Käyn tänään ostamassa uuden korkin paisuntasäiliöön ja uus termari. Minkäslainen homma tuo kansiremppa on tähän autoon?
Kokeilitko jälkiasennettua mittaria alkuperäisen anturiin? Ei välttämättä näytä oikeita lukemia. Itsellä bemarissa myös jälkiasennettu lämpömittari (equus) oman rinnalla, molemmilla omat anturit. Equus näyttää normaaliajossa n.97 astetta, kun oma mittari on puolessa välissä. Kun tökkäsin Equusin johdon pään alkuperäisen mittarin anturiin kiinni, mittari näytti yli 110 astetta. Pitäs "kalibroida" tuo equus uudelleen, jotta tietää paljonko auton oikeat lämmöt on.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vali kirjoitti: Mutta nuo lämmöt kuulostaa aika uskomattomilta. Eilen 5min käynnin jälkeen näytti 110 astetta. Meil oli konepelti siinä auki mutta kone ei todellakaan hehkunu kuin sauna. Päinvastoin. Jäähdytysjärjestelmän nestekin oli haaleeta kun sormeni sinne pistin kun tuota 110 astetta epäilin. Käyn tänään ostamassa uuden korkin paisuntasäiliöön ja uus termari. Minkäslainen homma tuo kansiremppa on tähän autoon?
Jos lämpömittari näyttää yli sataa, niin sen voi aina tarkastaa klimppaamalla termarikoteloon ja katsomalla kiehuuko sylki... Taitaa lämpömittarissakin olla jotain häippää sun tapauksessa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vali
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 00:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vali »

Kotiin kun ajelin äsken, pysähdyin matkalla tarkistamaan jäähdytinnesteet. Säiliö oli tyhjä ja lisäsin nestettä. Käynnistin ja auto heitti ison savupilven ilmaan. Lisäksi ohjaustehostin lakkasi toimimasta. Voihan kurjuus. :(

Ilmeisesti kun kone oli kuuma ja se sai viileätä nestettä sisään- metalli ei pitäny ja pelkään että kansi halkes. No kuitenkin sain kotiin ajettua ja hartia lihaksia treenattua. Pitikin sattua :(
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
mart96
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Viesti Kirjoittaja mart96 »

...niin sehän pitää aina muistaa, että kuumaan koneeseen ei saa kaada kylmä nestettä. Fysikan lakeja nääs :wink:
Vali
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 00:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vali »

Avasin tehostajan nesteen korkin ja kyllä siellä sillin hajuista lientä oli. Sulaketta ei tehostajalle löytynyt. Jos sellaista onkaan. Mites tuon tehostajan vianhakua kannattais jatkaa?

Tyhmäähän se oli kaataaa nestettä kuumaan koneeseen...
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24637
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tehostimelle ei ole sulaketta! olisko remmi poikki... tai ilman nestettä! mulla irtos talvella koko putki säiliön kyljestä irti ja heitti ohjaustehostin öljyt pakosarjan päälle != savu oli valtaisia
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vali
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 00:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vali »

Kävin äsken päivän valossa autoa katsomassa ja hihna oli irti. Tarkemmin tutkittuna hihnapyörä oli runkoineen lähes irronnut. Eli hihnapyörä oli kiinni akselissa mutta itse runko oli irti. Kuskin penkiltä katsottuna se on oikealla puolella moottoria alhaalla. Vaikutti ohjaustehostimen laitteelta kun sieltä lähti metalliputkea.

Tämä oli odotettavissa koska tuo hihna ei aikaisemmin pyörinyt suoraan vaan tämä kiilapyörä oli vinossa. Ihmettelen että koko systeemi on nyt irti.

Help 8O
Viimeksi muokannut Vali, Ma Touko 01, 2006 11:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vaikuttais siltä, että sulta on kampiakselilta mennyt se hihnapyörän vulganointi, eli eräänlainen kumikiinnitys sököksi. Kiilahihnat eivät ole pyörittäneet enää ohjaustehostinta, eikä varmasti vesipumppuakaan. Vedenkierron heikkeneminen on mitä todenäköisimmin polttanut sylinterikannentiivisteen. Se, että höyryä pöllähti, kun lisäsit vettä ei varmasti johtunut siitä, että olisit tehnyt jonkin vahingon lisätessäsi vettä. Vahinko oli jo tapahtunut. Sitä ennen.

ps. siinä ei ole jakohihnaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vali
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 00:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vali »

Mertmi kirjoitti:Vaikuttais siltä, että sulta on kampiakselilta mennyt se hihnapyörän vulganointi, eli eräänlainen kumikiinnitys sököksi. Kiilahihnat eivät ole pyörittäneet enää ohjaustehostinta, eikä varmasti vesipumppuakaan. Vedenkierron heikkeneminen on mitä todenäköisimmin polttanut sylinterikannentiivisteen. Se, että höyryä pöllähti, kun lisäsit vettä ei varmasti johtunut siitä, että olisit tehnyt jonkin vahingon lisätessäsi vettä. Vahinko oli jo tapahtunut. Sitä ennen.

ps. siinä ei ole jakohihnaa.
Ei kyllä tuo vesipumppu on nyt pyörinyt kun se vaihdettiinkin pariviikkoa sitten. Mutta kannentiiviste on saattanut mennä tosiaan puutteellisen jäähdytyksen takia edellisellä omistajalla kun ei ole nesteitä katsonut ja flektin kytkinhän tuossa oli myös rikki. Kovasti paineistaa jäähdjärjestelmää että kyllä siellä pahvi menny on. Mutta onko menny myös kansi kieroon tai haljennu- sitä en tiedä.

Eli onko se ohjaustehostimen hihnapyörä mikä mulla on mennyt? Kaikkein alin- ja kuskinpenkiltä katsottuna oikean puoleinen hihnapyörä. Se mikä on ohjaustehostimen nestesäiliön lähellä, ei jäähdytinjärhestelmän paisuntasäiliön lähellä.

Uusi hihna ainakin, mutta meniiköhän sieltä mekaniikkakin sököksi kun on ihan irtonainen. Vai selviäiskö pulttauksella?
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

Mertmi kirjoitti:Vaikuttais siltä, että sulta on kampiakselilta mennyt se hihnapyörän vulganointi, eli eräänlainen kumikiinnitys sököksi. Kiilahihnat eivät ole pyörittäneet enää ohjaustehostinta, eikä varmasti vesipumppuakaan. Vedenkierron heikkeneminen on mitä todenäköisimmin polttanut sylinterikannentiivisteen. Se, että höyryä pöllähti, kun lisäsit vettä ei varmasti johtunut siitä, että olisit tehnyt jonkin vahingon lisätessäsi vettä. Vahinko oli jo tapahtunut. Sitä ennen.

ps. siinä ei ole jakohihnaa.

auton nähneenä luulisin että tehostajan pumpun kiinnikkeet ovat jostain syystä menneet vääräksi/väärin asennettu. kampuran siiva pyörii suorassa vesipumppuun ym. nähden mutta tehostajan pyörä on taittunut
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
Vastaa Viestiin