Koeajoin tonnarin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Tässäpä nyt alla nuo matkalta poimimani kesärenkaat myyjän mukaan "rumilla" aluvanteilla. Eiköhän noilla kesä alkuun päästä...

Kuva
Kuva

Kuski kylki ei ole mitenkään siisti (totuus ei näy tuosta kuvasta), mutta pitää nyt kattoo, mitenkäs tuota tulee siistittyä...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

...ihan asiallisethan ne nuo vanteet ovat. Passaa väreihinkin. Jos noihin olis keskikupit niin näyttäs ihan velipojan Audi A3:n aluilta. :lol:

Onko tuossa jotain 133hv? ...kun ei kattia varmaankaan vielä tuolloin ollut.

Onkohan tuohon laitettu matalammat jouset jossain välissä... näyttää ehkä kuvissa hiukan madalletulta?

...sitten vaan kevyttä thyyninkiä eli turbotus, airflowkorisarja, ja siltaspoikka taakke :wink:
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Eiköhän siinä 133 hummaa liene joskus ollut. Aika hyvin ovat tallella.

Ei tuota madallettu ole. Takajouset lienee väsyneet sekä auto hieman könällään...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Tai jos vähän "viilataan", niin 130 hv.
Onnea uudesta hankinnasta!

Tuossa muuten hetkeksi artikkeli iivarista. ´86-mallisesta tosin.


http://www.kotinet.com/ad/9000i.pdf
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Isolohko kirjoitti:Tai jos vähän "viilataan", niin 130 hv.
Onnea uudesta hankinnasta!

Tuossa muuten hetkeksi artikkeli iivarista. ´86-mallisesta tosin.


http://www.kotinet.com/ad/9000i.pdf
Kiitos. Ja kiitos artikkelista, joka oli kannustava. Olen parin päivän kokemuksella samaa mieltä :D

Se, mikä ei tuosta käynyt ilmi, että onko iivarissa sama alusta, kuin turbossa?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

jariha kirjoitti:
Isolohko kirjoitti:Tai jos vähän "viilataan", niin 130 hv.
Onnea uudesta hankinnasta!

Tuossa muuten hetkeksi artikkeli iivarista. ´86-mallisesta tosin.


http://www.kotinet.com/ad/9000i.pdf
Kiitos. Ja kiitos artikkelista, joka oli kannustava. Olen parin päivän kokemuksella samaa mieltä :D

Se, mikä ei tuosta käynyt ilmi, että onko iivarissa sama alusta, kuin turbossa?
Turbossa 10 mm matalampi, jos en paljon valehtele...
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Olisko paikallan plus-miinus -äänestys :D

+ erittäin helppo ajettava, pehmeä ja kevyt, mutta silti aito Saabin tuntu
+ nätisti toimiva tehokas ja vääntävä moottori
+ nätisti toimiva vaihteisto
+ hiljainen tuuletuslaite vielä kakkosellakin ja silti tehokas
+ iso sisältä, ei niin iso päältä
+ paljon pieniä lokeroita ja kahvoja ja sisävaloja
+ yksilönä sisältä erittäin siisti

- kulutuksesta ei ota selvää, sillä kulutusmittarin mukaan lukemat ovat kohtuulliset, mutta bensamittarin viisari laskeutuu kyllä nopeammin (aika näyttää, mikä on totuus)
- ovet ei sulkeudu niin jämptisti, kuin satkussa ja tupliksessa
- kojelauta muovinen (vaikkakin erittäin hyvin suunniteltu ja asiallinen)
- virta-avaimen paikkaan ei meinaa tottua
- raskaat ikkunaveivit
- tämän yksilön ulkoasu ei ole niin nätti (väri+kukkaset)
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Isolohko kirjoitti:Tai jos vähän "viilataan", niin 130 hv.
Manuaalin mukaan 130 katillisessa ja 135 katittomassa. Tässä ei liene kattia.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Breadfan86 kirjoitti:Vai tonnarin ostit. Onnea vain :D

Mikäs se on tämänhetkinen autokanta sulla?
Kiitos! Tonnarin kaverina on satku ja sitten pihalta löytyy pari hävitettävää raatoa.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Breadfan86 kirjoitti:
jariha kirjoitti:
Breadfan86 kirjoitti:Vai tonnarin ostit. Onnea vain :D

Mikäs se on tämänhetkinen autokanta sulla?
Kiitos! Tonnarin kaverina on satku ja sitten pihalta löytyy pari hävitettävää raatoa.
No entä se punainen neliovinen '76 tuplis? Ootko myyny pois?
No tuota, se muutti Joensuuhun...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Löytääkö näitä kysymyksiä täältä kukaan? Testataan. Eli muutama juttu kaipaa vastauksia:

1. Välillä pitkä vieteri eli käynnistyy vasta n. 10 sekunnin starttauksen jälkeen. Kylmänä lähtee hyvin. Ja heti kuumana, mutta esim. 10min - 40min ajon jälkeen taukoa, niin saa sahata. Haulla yritin etsiä, mutta ei oikein tarttunut vastaavaa tapausta, tai ainakaan ratkaisua.

2. Miten vaihdan mittarin taustavalon? EDU-näytön toinen poltin mykkä, kun keskikulutusta ei näe luettua, kuin ihan pimeällä.

3. Onko moottorin kannatinkumin vaihto paha rasti? Nimittäin toisinaan ravistaa liikkeelle lähdettäessä ja epäilykset kohdistuu tuohon. Tästä lienee kysymys eikä taida minulta kotikonstein onnistua? Tai siis, että mieluummin maksaa vaihtotyön siellä, missä on osaamista ja työkalut. Vai ajattelenko liian vaikeasti?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

1. lämpöanturin voisi kokeeksi vaihtaa uuteen, kun osa maksaa vain kympin

2. http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 8208#98208
http://ww.townsendimports.com/Web/elect ... cement.htm
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 923#116923

3. Ei tarvitse olla niin hienot työkalut. Kierretanko, putkenpätkä ja sopivankokoiset prikat riittävät.
http://jpjk.jaakari.net/saab/ulosvedin/Dsc09902.jpg
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 181#299181

Kannattaa katsoa myös etualatukivarsien takapuslien ja etupuslien pidikeholkkien kunto. Jos pusla on väljä, pyörä pystyy liikkumaan auton pituussuunnassa aika löysästi.
http://www.saab9000.com/procedures/susp ... ntbush.php

Kielimiehiä kun olet, ja tonnarin juuri hankkinut, niin tämän tarvitset:
Saksankielinen tee-se-itse-korjaamokirja, jossa selostetaaan yleisimmät huoltokohteet viivapiirroksin kuvitettuna (34 MB PDF, 528 sivua):
http://de.scribd.com/doc/132628246/Saab ... 94-Deutsch

Korjausta vaativiin ongelmiin löytyy apua käyttämällä hakua ja
UKT:ta http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=30470 ja
FAQ:ta http://panpih.freefronthost.com/phpBB2/
Viimeksi muokannut jus, Su Helmi 22, 2015 20:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Kiitos Juha!

1. Mielestäni myyjä sanoi tuon vaihtaneensa. Pitääpä kysäistä vielä.

2. Eli kojelaidan päällys irti ja sieltä sitten pääsee käsiksi.

3. Voishan tuota koittaa. Tarviiko moottoria tukea alta operaation aikana.

Kielimies olen sen verran, että sujuvasti kattelen kuvia millä kielellä vaan.

Heh! Toi UKT-linkki oli hyvä. Vois joskus tulla tonnarihakemistoon suoraan eikä mutkan kautta :oops:
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Vastaa Viestiin