Jäähdyttimen vaihto OGturboon (vaihdettu)
Jäähdyttimen vaihto OGturboon (vaihdettu)
Pitäis alkaa vaihtamaan Turboon jäähdytin, kun vuotaa vasemmasta reunasta. Pitääköhän se ahtoputki ottaa pois, vai mahtuuko jäähdytin "uimaan" ohi? Kattelin tuossa tänä pnä, että ahtaalta näyttää kun jäähdyttimen joutuu vielä kallistamaan taaksepäin.
Toinen kyssäri liittyy sitten Forté tai muu vastaava jäähdytinjärjestelmäpesuihin. Onko niissä vaarana, että alkaa vesipumppu tai muu paikka vuotamaan? Tuo ku pitänee ennen syylärin vaihtoa käyttää esim. Forté-käsittelyssä, kun siinä ihan ryönässä jäähdytysjärjestelmä.
EDIT: Vaihdettu.
Toinen kyssäri liittyy sitten Forté tai muu vastaava jäähdytinjärjestelmäpesuihin. Onko niissä vaarana, että alkaa vesipumppu tai muu paikka vuotamaan? Tuo ku pitänee ennen syylärin vaihtoa käyttää esim. Forté-käsittelyssä, kun siinä ihan ryönässä jäähdytysjärjestelmä.
EDIT: Vaihdettu.
Viimeksi muokannut dimebak, Su Kesä 11, 2006 10:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Turboissa on tosiaan tuo syylärin vaihto melko ikävää puuhaa. Ite olen purkanut lähes kaiken järkevästi purettavissa ja taas kasattivissa olevat osat pois tieltä. Helpottaa paljon jos saat puhaltimen ihan ensimmäiseksi irti ja sitten vasta alat kääntämään jäähyä taaksepäin.
Onhan se mahdollista, että jäähyjärjestelmän pesu irrottaa juuri jonkun tuikitärkeän kalkki- tai ruostetulpan jostain paikasta mutta jos järjestelmä on mokkoa täynnä, ottaisin mieluummin silti riskin ja pesisin paskat pois.
Onhan se mahdollista, että jäähyjärjestelmän pesu irrottaa juuri jonkun tuikitärkeän kalkki- tai ruostetulpan jostain paikasta mutta jos järjestelmä on mokkoa täynnä, ottaisin mieluummin silti riskin ja pesisin paskat pois.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
on vaarana. ei välttämättä kannata mennä pesemään noilla forte töhnillä...dimebak kirjoitti:Toinen kyssäri liittyy sitten Forté tai muu vastaava jäähdytinjärjestelmäpesuihin. Onko niissä vaarana, että alkaa vesipumppu tai muu paikka vuotamaan? Tuo ku pitänee ennen syylärin vaihtoa käyttää esim. Forté-käsittelyssä, kun siinä ihan ryönässä jäähdytysjärjestelmä.
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Ja jos vielä viitsii uhrata viisi minuuttia konepellin irroittamiseen, niin homma on suorastaan säälittävän helppo tehdä.tema kirjoitti:Höh. Jäähdyttimen vaihto on helppo nakki. IC putkistoineen turbolta ja läppäkotelolta irti. Imuputki irti. flektit pois, puola voi olla hyvä ottaa pois ja siinäse. Nopeeta ja helppoo.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Tai viisi sekuntiaV.J.S kirjoitti:Ja jos vielä viitsii uhrata viisi minuuttia konepellin irroittamiseen, niin homma on suorastaan säälittävän helppo tehdä.tema kirjoitti:Höh. Jäähdyttimen vaihto on helppo nakki. IC putkistoineen turbolta ja läppäkotelolta irti. Imuputki irti. flektit pois, puola voi olla hyvä ottaa pois ja siinäse. Nopeeta ja helppoo.

Nesteiden lisäystä lukuunottamatta ei ole montaa hommaa jota viitsisi tehdä ilman, että irroittaa pellin.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Mie kyl pesin ihan konetiskiaineella 900S:n koneen. Rikoin kaks semmosta pesutablettia, mutta ei oikein vielä pessyt. Parempi olis varmaan joku neljä, tai vastaavasti about 5ruokalusikallista pulveriversiota. Käytin lämpimäks, laskin nesteet pois ja huuhdoin useempaan kertaan vielä vesijohtovedellä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
No eipä ottanut oikein tuulta purjeisiin ja tyyntä luvassa vielä viikon, kun uusi jäähdytin meni tehdastoimitukseen, ei ollut maahantuojan varastossa yhtään. Viikko pitäisi vielä odotella.
Jäähdytinhän on Nissens 64059A, alu/muovi materiaalina ja hintaa moisella on ~182€, "näppäilyalennuksella" 145€ jäi hinnaksi.
Odotellaan...
Jäähdytinhän on Nissens 64059A, alu/muovi materiaalina ja hintaa moisella on ~182€, "näppäilyalennuksella" 145€ jäi hinnaksi.
Odotellaan...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vähän tähän kirjoitan aihetta sivutakseni. Eli tuossa vaihdoin Ässään Turbon yhden vesiletkun ja nesteethän siinä samalla piti vaihtaa. Tuon operaation jälkeen lämpömittari ei toimi. Eli meneekö siihen termarikotelon läheisyyteen joku johto?? Jos on vahingossa työn touhussa joku irronnut..
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Johtohan sinne menee. Anturin pää on kummannäköinen lättänä johon liitin pukataan. Niin ja johtoja on vain yksi ja se menee omaan paikkaansa ainoana johtona, helppo tunnistaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Joo, oikeassa olitte. Eli se johtohan sieltä lättänän päästä oli irronnut. Johto paikalleen ja viisari on taas menossa mukana.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Nyt on sitten Nissenssin jäähdytin Turbon keulalla. Ahdasta oli. Aloitin homman laskemalla nesteen koneesta ja kiristämällä kannen pultit. Voimaa piti saada joten nostin konepellin irti jotta sitä voimaa pääsee käyttämään. Kannenpultit otin yksi kerrallaan auki ja pyöräytin hieman kiinni. Sen jälkeen se 60Nm, toisella varvilla 80Nm ja tattispalana se 90 astetta. Kokeilin yhdellä pultilla ja lopullinen momentti oli yli 10Nm (siihen loppui lainassa olleen momenttiavaimen näyttö).
Jäähdytin ei sitten tullut flekti kiinni ulos
Flektin moottoriosa vaikka onkin pienempi kuin esim. 99:ssä otti aktuaattoriin kiinni. Flekti piti nysvätä paikoillaan irti ja siitä jäi muistoksi haavoja käteen. Kun jäähdytin oli irroitettu kaadoin tuli kuuma vettä paisariin kastelukannun verran (jotain näennäistä huuhtelua) ja jonkin verran tuli vielä kuraa. Pistin paketin nippuun, vaihdoin 82 asteisen termarin ja uuden VDO lämpömittarin anturin
Lopuksi putsasin pulloharjalla hieman tuota paisaria mutta se kyllä pitää hakea rommarilta, on se niin paskanen sisältä.
Nesteen nesteet koneeseen, pannutulille ja odottelemaan, että lämpenee. Kaipa tuo jollain tapaa oli onnistunut remontti, kun sitä lämpenemistä piti tosissaan odotella. Tympäännyin jo odotteluun siinä määrin, että nostin konepellin paikoilleen. Siitä muuten saisi kesätapahtumaan hyvän ohjelmanumeron, että kuka ottaa OGsatkusta konepellin irti, kävelee vaikka 50 metriä konepellin kera ja laittaa sen vielä paikoilleen.
Kävin testilenkillä, ilmasin järjestelmää ja lisäsin nestettä min-max merkkien puoliväliin. Ottaen huomioon, että eilen tein kissoille häkin valmiiksi ja touhusin auton kanssa niin eipä tullut oltua juuri sisällä. Siihen päälle vielä saunaa, jääkylmää Jaffaa ja nukuin kuin murmeli aamupäivään asti
Jäähdytin ei sitten tullut flekti kiinni ulos


Nesteen nesteet koneeseen, pannutulille ja odottelemaan, että lämpenee. Kaipa tuo jollain tapaa oli onnistunut remontti, kun sitä lämpenemistä piti tosissaan odotella. Tympäännyin jo odotteluun siinä määrin, että nostin konepellin paikoilleen. Siitä muuten saisi kesätapahtumaan hyvän ohjelmanumeron, että kuka ottaa OGsatkusta konepellin irti, kävelee vaikka 50 metriä konepellin kera ja laittaa sen vielä paikoilleen.
Kävin testilenkillä, ilmasin järjestelmää ja lisäsin nestettä min-max merkkien puoliväliin. Ottaen huomioon, että eilen tein kissoille häkin valmiiksi ja touhusin auton kanssa niin eipä tullut oltua juuri sisällä. Siihen päälle vielä saunaa, jääkylmää Jaffaa ja nukuin kuin murmeli aamupäivään asti

-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
kiva että viitsit selostaa tätä syylärin vaihtoa
itse puuhasin lauantaina koko päivän Aeron muovikappaleiten takaisiin laittamiseen kanssa ja kirosin sen ruotsalaisen insinöörin joka keksii sellaisen kiinnityksen
voitko paljastaa sen Suomalaisen firman nimen josta tilasit sen jäähdytimen-täällä Virossa joku kysyi multa 204 euroa
jospa kannattais tulla yli lahden hakemaan

itse puuhasin lauantaina koko päivän Aeron muovikappaleiten takaisiin laittamiseen kanssa ja kirosin sen ruotsalaisen insinöörin joka keksii sellaisen kiinnityksen

voitko paljastaa sen Suomalaisen firman nimen josta tilasit sen jäähdytimen-täällä Virossa joku kysyi multa 204 euroa

jospa kannattais tulla yli lahden hakemaan