Jäähdyttimen vaihto OGturboon (vaihdettu)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Jäähdyttimen vaihto OGturboon (vaihdettu)

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Pitäis alkaa vaihtamaan Turboon jäähdytin, kun vuotaa vasemmasta reunasta. Pitääköhän se ahtoputki ottaa pois, vai mahtuuko jäähdytin "uimaan" ohi? Kattelin tuossa tänä pnä, että ahtaalta näyttää kun jäähdyttimen joutuu vielä kallistamaan taaksepäin.

Toinen kyssäri liittyy sitten Forté tai muu vastaava jäähdytinjärjestelmäpesuihin. Onko niissä vaarana, että alkaa vesipumppu tai muu paikka vuotamaan? Tuo ku pitänee ennen syylärin vaihtoa käyttää esim. Forté-käsittelyssä, kun siinä ihan ryönässä jäähdytysjärjestelmä.

EDIT: Vaihdettu.
Viimeksi muokannut dimebak, Su Kesä 11, 2006 10:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Turboissa on tosiaan tuo syylärin vaihto melko ikävää puuhaa. Ite olen purkanut lähes kaiken järkevästi purettavissa ja taas kasattivissa olevat osat pois tieltä. Helpottaa paljon jos saat puhaltimen ihan ensimmäiseksi irti ja sitten vasta alat kääntämään jäähyä taaksepäin.
Onhan se mahdollista, että jäähyjärjestelmän pesu irrottaa juuri jonkun tuikitärkeän kalkki- tai ruostetulpan jostain paikasta mutta jos järjestelmä on mokkoa täynnä, ottaisin mieluummin silti riskin ja pesisin paskat pois.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

dimebak kirjoitti:Toinen kyssäri liittyy sitten Forté tai muu vastaava jäähdytinjärjestelmäpesuihin. Onko niissä vaarana, että alkaa vesipumppu tai muu paikka vuotamaan? Tuo ku pitänee ennen syylärin vaihtoa käyttää esim. Forté-käsittelyssä, kun siinä ihan ryönässä jäähdytysjärjestelmä.
on vaarana. ei välttämättä kannata mennä pesemään noilla forte töhnillä...
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Aijai. Itsellä kanssa edessä tuo jäähdyttimen vaihto, autossa on vielä lisäksi orkkis-IC (siis ässä) sekä ilmastointi (ja sen mukana toinen flekti). Saas nähdä paljonko pitää purkaa.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Höh. Jäähdyttimen vaihto on helppo nakki. IC putkistoineen turbolta ja läppäkotelolta irti. Imuputki irti. flektit pois, puola voi olla hyvä ottaa pois ja siinäse. Nopeeta ja helppoo.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

tema kirjoitti:Höh. Jäähdyttimen vaihto on helppo nakki. IC putkistoineen turbolta ja läppäkotelolta irti. Imuputki irti. flektit pois, puola voi olla hyvä ottaa pois ja siinäse. Nopeeta ja helppoo.
Ja jos vielä viitsii uhrata viisi minuuttia konepellin irroittamiseen, niin homma on suorastaan säälittävän helppo tehdä.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

V.J.S kirjoitti:
tema kirjoitti:Höh. Jäähdyttimen vaihto on helppo nakki. IC putkistoineen turbolta ja läppäkotelolta irti. Imuputki irti. flektit pois, puola voi olla hyvä ottaa pois ja siinäse. Nopeeta ja helppoo.
Ja jos vielä viitsii uhrata viisi minuuttia konepellin irroittamiseen, niin homma on suorastaan säälittävän helppo tehdä.
Tai viisi sekuntia :D

Nesteiden lisäystä lukuunottamatta ei ole montaa hommaa jota viitsisi tehdä ilman, että irroittaa pellin.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mie kyl pesin ihan konetiskiaineella 900S:n koneen. Rikoin kaks semmosta pesutablettia, mutta ei oikein vielä pessyt. Parempi olis varmaan joku neljä, tai vastaavasti about 5ruokalusikallista pulveriversiota. Käytin lämpimäks, laskin nesteet pois ja huuhdoin useempaan kertaan vielä vesijohtovedellä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

No eipä ottanut oikein tuulta purjeisiin ja tyyntä luvassa vielä viikon, kun uusi jäähdytin meni tehdastoimitukseen, ei ollut maahantuojan varastossa yhtään. Viikko pitäisi vielä odotella.

Jäähdytinhän on Nissens 64059A, alu/muovi materiaalina ja hintaa moisella on ~182€, "näppäilyalennuksella" 145€ jäi hinnaksi.

Odotellaan...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Vähän tähän kirjoitan aihetta sivutakseni. Eli tuossa vaihdoin Ässään Turbon yhden vesiletkun ja nesteethän siinä samalla piti vaihtaa. Tuon operaation jälkeen lämpömittari ei toimi. Eli meneekö siihen termarikotelon läheisyyteen joku johto?? Jos on vahingossa työn touhussa joku irronnut..
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllähän siellä lämpöanturi mittaria varten majailee. Se on voinut lipsahtaa irti tms.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Johtohan sinne menee. Anturin pää on kummannäköinen lättänä johon liitin pukataan. Niin ja johtoja on vain yksi ja se menee omaan paikkaansa ainoana johtona, helppo tunnistaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Joo, oikeassa olitte. Eli se johtohan sieltä lättänän päästä oli irronnut. Johto paikalleen ja viisari on taas menossa mukana.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Nyt on sitten Nissenssin jäähdytin Turbon keulalla. Ahdasta oli. Aloitin homman laskemalla nesteen koneesta ja kiristämällä kannen pultit. Voimaa piti saada joten nostin konepellin irti jotta sitä voimaa pääsee käyttämään. Kannenpultit otin yksi kerrallaan auki ja pyöräytin hieman kiinni. Sen jälkeen se 60Nm, toisella varvilla 80Nm ja tattispalana se 90 astetta. Kokeilin yhdellä pultilla ja lopullinen momentti oli yli 10Nm (siihen loppui lainassa olleen momenttiavaimen näyttö).

Jäähdytin ei sitten tullut flekti kiinni ulos :cry: Flektin moottoriosa vaikka onkin pienempi kuin esim. 99:ssä otti aktuaattoriin kiinni. Flekti piti nysvätä paikoillaan irti ja siitä jäi muistoksi haavoja käteen. Kun jäähdytin oli irroitettu kaadoin tuli kuuma vettä paisariin kastelukannun verran (jotain näennäistä huuhtelua) ja jonkin verran tuli vielä kuraa. Pistin paketin nippuun, vaihdoin 82 asteisen termarin ja uuden VDO lämpömittarin anturin :D Lopuksi putsasin pulloharjalla hieman tuota paisaria mutta se kyllä pitää hakea rommarilta, on se niin paskanen sisältä.

Nesteen nesteet koneeseen, pannutulille ja odottelemaan, että lämpenee. Kaipa tuo jollain tapaa oli onnistunut remontti, kun sitä lämpenemistä piti tosissaan odotella. Tympäännyin jo odotteluun siinä määrin, että nostin konepellin paikoilleen. Siitä muuten saisi kesätapahtumaan hyvän ohjelmanumeron, että kuka ottaa OGsatkusta konepellin irti, kävelee vaikka 50 metriä konepellin kera ja laittaa sen vielä paikoilleen.

Kävin testilenkillä, ilmasin järjestelmää ja lisäsin nestettä min-max merkkien puoliväliin. Ottaen huomioon, että eilen tein kissoille häkin valmiiksi ja touhusin auton kanssa niin eipä tullut oltua juuri sisällä. Siihen päälle vielä saunaa, jääkylmää Jaffaa ja nukuin kuin murmeli aamupäivään asti :D
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
mart96
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Viesti Kirjoittaja mart96 »

kiva että viitsit selostaa tätä syylärin vaihtoa :D
itse puuhasin lauantaina koko päivän Aeron muovikappaleiten takaisiin laittamiseen kanssa ja kirosin sen ruotsalaisen insinöörin joka keksii sellaisen kiinnityksen :wink:

voitko paljastaa sen Suomalaisen firman nimen josta tilasit sen jäähdytimen-täällä Virossa joku kysyi multa 204 euroa :evil:

jospa kannattais tulla yli lahden hakemaan
Vastaa Viestiin