Mihin pykäliin vedotaan jos 90->90Tbo?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Mihin pykäliin vedotaan jos 90->90Tbo?

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Eilen viimeksi tuli kierrettyä katsastuskonttorit paikkakunnalla läpi ja kyseltyä.. jokaisella yksiselitteinen vastaus, mallisarjan tehokkaimpaan 20% lisää ja se on se maksimi(mallisarjan totesivat tietokoneelta, 99, 90 ja 900 on eri asiat). Edelliseen kyselyyn poiketen viittasivat nyt kintaalla siihen kuuluisaan "yleistodistukseen" jokainen konttori, sanoivat että hyväksyköön kuka hyväksyy, he eivät.. ja linja oli yhtenevä kolmella eri konttorilla jolta kyselin.

Nyt jos jollain on leimassa nykyisellä lainsäädännöllä muutoskatsastettu noppa ahtimella, niin kertokaa minullekkin miten se onnistuu. Meinaan tyrmäsivät suoraan vaikka vaihtaisin uudemman satkun jäähd. levyt eteen ja tehokkaammat jarrut taakse. Ainoa ero olisi että jos yritän ahtimella leimata niin jarruistakin menee prosentit, joita ei menisi muuten pelkässä jarrupäivityksessä!

Alkaa kuullostaa jo pelkältä v*ttuilulta koko touhu.. ehkäpä joutuu kohta turvautumaan erään foorumin sloganiin "Mikä v*tun muutoskatsastus? "..

:evil: :evil: :evil:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Mikäs tuossa on ongelma? Se 20% tehon nousu vai joku muu? Missään ei sanota että tehon pitäisi nousta kun ahdin on laitettu. Ei muuta kun dynolle ja säätämään. On niitä leimalle viety heikommillakin tehoilla kuin alkuperäinen eikä siinä ole konttorilla nokan koputttamista. Merkkavat ahdot ja tehot papereihin ja sillä hyvä.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Katsastusmies kyllä saa käyttää tervettä järkeäänkin jos niin haluaa.

T. Pasi
99T-museopeli
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Virittäminenhän katsotaan onnistuneeksi, jos muutostyön jälkeen teho on laskenut enintään 20% :!:

Eli penkin kautta konttorille.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Eli kannattaa lähteä siittä että et asenna turbokonetta vaan turbotat ite koneen, sillonhan 120hp on jo pitkästi kotiinpäin!
Aki Peltola #1132
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Aksu900 kirjoitti:Eli kannattaa lähteä siittä että et asenna turbokonetta vaan turbotat ite koneen, sillonhan 120hp on jo pitkästi kotiinpäin!
Eikös AKE rinnasta kaikki turbomuutokset täyteen koneenvaihtoon, siis muutoskatsastusasioissa.

Eli ihan sama miten yrittää.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Kyllä, jos auton turbottaa niin se rinnastetaan moottorinvaihtoon ja aletaan katselemaan, että onko vastaavista palikoista koostuvaa moottoria ollut mallisarjan autoissa. Jos on, niin muutoskatsastus pitäs olla selvä. Jos ei, niin silloin menee vaikeeksi, kun pitää todistaa yhtä sun toista ja käytännössä VTT:n testeissä käytävä. Käytännössä noi säädökset on aika yksiselitteiset, kun mieltää ekana, että turbottaminen tai vaikkapa IC lisääminen on yhtäkuin moottorinvaihto. Sen jälkeen sitten lukee säädöksiä moottorinvaihdoista. Itse just katsastuksessa kyselin IC:n ja APC asennuksesta Ässään ja pitäs olla muutoskatsastuksella selvä ilman VTT:n testejä, koska mallisarjassa on vastaavia malleja ja auto on katalysaattorilla.

Vanhemmissakin autoissa pitäisi selvitä helpommalla, jos suostuu suosiolla laittamaan autoon katalysaattorin ja mallisarjasta löytyy vastaavilla moottorinosilla oleva malli (ja miksipä joku ei sitä kattia haluaisi laittaa, se on meidän kaikkien hyväksi.)

Ei se 90:n turbottaminen mahdoton homma ole, mutta vaatii todellakin asiaan omistautumista:

-VTT:n testit + jarrujen ja alustan muutostyöt ja kenties katalysaattorin.

En ole itse yhtään muutoskatsastusta tai muutosta autoihini tehnyt, mutta lukaisin noi säädökset ja nehän on aika yksiselitteiset tuon asian tiimoilta.

Joskus 80 -luvullahan sai turbottaa ilman sen kummempia muutoskatsastuksia ja silloinhan oli niitä Volvoja ja 900 saabeja, joihin oli merkkiliikkeen toimesta asennettu ahdin jälkikäteen alkuperäispalikoista. Niihin on varmaan kuitenkin niihin aikoihin tehty joku merkintä, että ahdin lisätty, koska noi on nykyäänkin liikenteessä (työkaverilla on 80 -luvulla muuttoautona tuotu Volvo240, johon oli sitten suomessa asennettu turbo. täytyykin kysellä, että onko asiasta mitään merkintää ja miten nykyisin katsastuksissa siihen suhtaudutaan..?)

EDIT: tuo kuuluisa saabin yleistodistus on vuodelta 91 ja silloinhan autojen turbottaminen oli muutenkin helpompaa. Meikäläisen lukioaikaan, melkein jokaisen maanviljelijäjampan escortista ja korollasta löytyi ahdin, niin miksei sitten saab 90:stä.. Nykyisin tosin on asiat toisin ja kun lukee noi AKE:n nykysäädökset, voi tuolla yleistodistuksella ainoastaan pyyhkiä hanuria:)
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

VTT testaus liittyy vain noiden vähäpäästöisten juttuihin! Tässä on nyt puurot ja vellit sekaisin. Mikäs on myrkky vm siinä kotterossa?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Ei liity pelkästään vähäpäästöisten juttuihin, vaan tehonlisäys on pystyttävä todistamaan ja siihen ei taida kelvata kuin VTT tai joku muu hyväksytty taho.

http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... vaihto.htm

Loput löytää kun lukee lisää tuosta moottorinvaihdosta.

http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... aminen.htm

Esimerkki:

Turboahtimen jälkiasennus

1) Edellyttää muutoskatsastusta. Poikkeuslupaa turbon asentamiselle ei vaadita jos moottorin vaihtoa koskevat yleiset edellytykset täyttyvät.
(nämähän eivät 90:n kohdalla täyty, joten mennään tuonne poikkeusluvan puolelle)

2) Ahdetun moottorin teho ei saa ylittää 20 % mallisarjan tehokkaimmasta versiosta. Omamassan suhde moottorin nettotehoon on oltava muutoksen jälkeen vähintään 7 kg/kW. Moottorin tehosta, vääntömomentista ja ahtopaineesta on esitettävä muutoskatsastuksessa luotettava kirjallinen auton valmistenumerolla yksilöity selvitys, josta ilmenee myös ahtimen tunnistetiedot. Eli teho ja vääntömomentti on mitattava ”tehopenkissä”.

Omamassalla tarkoitetaan ensisijaisesti tyyppihyväksynnässä määriteltyä, toissijaisesti valmistajan ilmoittamaa. Mikäli tällaisia tietoja ei ole käytettävissä, punnittua omamassaa, korjattuna moottorin vaihtoon tai ahtimen asentamiseen olennaisesti liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Mikäs tuossa 1:ssä ei täyty?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

V-M kirjoitti:Mikäs tuossa 1:ssä ei täyty?

V-M
moottorin vaihtoa koskevat yleiset edellytykset täyttyvät

Yleiset edellytyksehän moottorinvaihdosta määrittelivät että mallisarjasta on löydyttävä samoilla palikoilla rakennettu moottori. Tämmöistähän ei 90:n kohdalla löydy, mutta ei hätää: kohdassa 2 kerrotaan, että mitä sit tehdään. Tässäkin kohtaan raja vedetään nimenomaan mallisarjaan, eli mallisarjan tehokkainta moottoria etsitään 90:stä. Ei esim: 9-5 +300hv hirsch tai 9000:n 2.3 T. Samalla puhutaan suomessa tyyppihyväksytyistä mallisarjoista, eli toi yleistodistus ei päde.

Näin ollen ovat todenneet katsastuskonttoreilla myrkyn tapauksessa ihan kuten noissa säännöissä lukee ja sillä yleistodistuksella ei ole mitään virkaa, koska noissa säännöissä puhutaan suomeen tai johonkin euroopan maahan tyyppihyväksytyistä autoista (kun puhutaan mallisarjan tehokkaimmasta moottorista ja määritellään, että mistä semmoinen löytyy)

ei kuitenkaan mahdoton projekti tuo 90Turbo:

-Teho enintään 20% enemmän, kuin mallisarjan tehokkaimmassa moottorissa (eli siinä 90:n perusmoottorissa)
-VTT:llä dynomittaukset ja muut vaadittavat mittaukset, joissa lisäksi todetaan auton ja palikoiden valmistenumerot, että varmistutaan kyseessä olevan oikea autoyksilö.

Sen jälkeen ei pitäisi olla mitään ongelmaa muutoskatsastaa 90:n turboksi.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Mites, koskeeko tuota vääntöäkin se +20% sääntö kuten tehoa?

Jollen löydä jotakuta konttoria joka hyväksyy jonkun autokorjaamodynotuloksen(luottaen hyvään tuuriin että ei siihen enää kukaan puutu jos se kerran hyväksytään), niin taidan unohtaa koko ahtimen asennuksen.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Myrkky kirjoitti:Mites, koskeeko tuota vääntöäkin se +20% sääntö kuten tehoa?

Jollen löydä jotakuta konttoria joka hyväksyy jonkun autokorjaamodynotuloksen(luottaen hyvään tuuriin että ei siihen enää kukaan puutu jos se kerran hyväksytään), niin taidan unohtaa koko ahtimen asennuksen.
Minusta kannattaa vedota tuohon säännöstöön, koska se on uskomattoman selkeä ja yksiselitteinen virkamiesten kirjoittamaksi. Siinä sanotaan selkeästi, että auton teho saa ylittää 20% mallisarjan tehokkaimman mallin tehon. (printtaa ja ota mukaan katsastusasemalle). Kannattaa myös selvittää, että mitä tarkoittaa "nettoteho"? Minä en ainakaan tiedä..

Samaa selkeyttä löytyy myös tuossa, että mikä pulju kelpaa dynomittauksiin:

valmistaja, sen valtuuttama edustaja tai riippumaton tutkimuslaitos.

Eli tämä sulkee pois autokorjaamodynot, ellet saa niitä valmistajan valtuuttamaksi jotenkin.:) Lopulta muutoskatsastuksen jälkeen autosi on hyväksytty poikkeusluvalla, jonka jälkeen sitä ei enään saa muuttaa. Mutta tokihan siihen sen jälkeen nostellaan ahtopaineita, koska eihän katsastusasemilla noita katsota.. Samaahan tekevät OG900 harrastajat noilla yli 250hv moottoreillaan.. Aivan yhtälaitonta ja tuntuvat menevän katsastuksestakin läpi (jos niissä oikeesti on 250hv..?) Eli muista laittaa dynotukseen IC ja APC mukaan ja rajoita vaikka APC:lla ahdot niin olemattomiin ja muutenkin systeemi niin tukkoon, että pääset tuohon enintään 20%..

Kun lukee noi säännöt ajatuksella läpi, niin niiden hengessä pyritään rajaamaan tee se itse virittely suurinpiirtein tehokkaimpiin mallisarjan autoihin. 9-5 omistajillehan tää tarjoaa melkoiset viritysmahdollisuudet VTT:n dynojen kautta, kun eikös 9-5:a ole tyyppihyväksytty melkoisilla tehoilla?
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Siis ihan käytännössä ja niinku näitä on tehty niin pidät sen kaasarilohkon ja kasaat oikeanlaisilla männillä omavalmiste turbokoneen ja meet +20% penkkilapun kanssa sinne niin homma on bueno. Päästöt mitataan kuten ennenkin tyhjäkäynnillä. Ei se oo sen vaikeampaa. Katsari merkkaa lappuun että sulla on 201 lohko ja se kansi mitä oot käyttäny jne jne.

Lähinnä sen takia näin että inssi saattaa vähän epäillä sitä että vähennät koneesta tehoja, mutta jos oot onnistunu lisäämään 20hp niin sehän on onnistunu homma.

EDIT: ja siis ihan normi 60e autokorjaamodynon lappu kelpaa mainiosti kunhan siinä lukee käytetty ahtopaine ja auton rekisterinumero. Onhan näitä tehty satoja ellei tuhansia näin. :roll:

EDIT2: ja siis tuo poikkeuslupa tulee sitten vasta kuvioihin kun ylitetään +20%, sitä ennen pelkkä muutoskatsastus.
Aki Peltola #1132
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Noinhan se menee, mutta saa kyllä olla helvetin hyvää tuuria jos saa turbon leimattua +20% säännöllä noppaan. Ihan vaan hajatelmana, koska jos vähänkään autoja tunteva katsastaja, vakiossa 100hp, (ja ruisku 8-tappisessa on 118hp vertailun vuoksi :? ), turbonopassa sitten max. 120hp niin luulisi hälytyskellojen soivan (oho saatu 2hp turbolla lisää...). Perseestä tuo on, mutta mallisarjojahan ne vaan tuijottaa. Vaikka olisi valveutunut katsastusmies (joka tietäisi saabien erot/yhtäläisyydet) niin eipä ne paljoa voi kuitenkaan. Erästä urpoa lainatakseni "Määräykset ovat määräyksiä" :roll:
Vastaa Viestiin