Vigge kirjoitti:Se näissä keskusteluissa on mukavaa, että aina kun tulee puheeksi ahtimet nähdään useiden silmissä se kaksi ääripäätä "ämpärit" vs "mandariinit", tai ilmakiväärit ja haulikot, mutta siltä väliltä ei sitten ilmeisesti mitään löydy? Jos näin on oppi menny perille, niin suosittelen vakavasti ottamaan suunnan esmes garretin sivuille ja perehtymään kuinka monta eri ahdinta ko. valmistajan katalogista löytyy 250-500hp kastiin.
Itse olen monesti yrittänyt esittää asian niin että järjellä valittu ahdin voi toimia kohtalaisesti hyvin alhaaltakin ja tuottaa tuplamäärän tehoa orkkisahtimiin verrattuna, mutta ainakun näin teen tuntuu että puna kohoaa eräiden kasvoille. Kukin tietysti tekee valintasa autoa virittäessä tai jättäeessään sen vakioksi, enkä minä millään tavalla sano että omat valintani olisi jotenkin parempi kuin muiden, kunhan vaan yritän tuoda esiin sitä miten auto nykyisellään toimii.
nyt kun tämä topic on jo livennyt OT:n puolelle, niin jatketaan samalla radalla. Nykyinen mandariinia huomattavasti suurempi ahdin tuottaa
1) 1000mg/C ~2400rpm (arvo noin suunnilleen 9-3 aeron maksimi)
2) 1200 mg/C ~2600rpm (arvo noin suunnilleen vakio viggenin maksimi)
3) yli 1500mg/C ~2800rpm--> (arvo suurempi kuin mitä stage III paketeissa esiintyy)
Mitä järkeä tässä sitten on kun rahat menee hukkaan ja eikä sijoitettua pääomaa saa koskaan autosta irti? Ei mitään mutta harrastus mikä harrastus. Samaa voi kysyä että mitä järkeä on ylipäänsä ostaa esim 30-40kE saabi uutena? Ei siitäkään saa rahoja irti kun sen parin vuoden päästä myy. Yhtälailla sitä rahaa palaa esim ruokaan ja valinnoista sekin on kiinni syökö lenkkimakkaraa ja hernekeittoa vaiko esim biffiä.
Joo, eihän näitä autojuttuja harrasteta muuta kuin siksi, että ne on kivoja. Ei näistä kulkineista koskaan saa omia rahojaan takaisin.
Täytyi kuitenkin vähän kommentoida noita juttuja, kun jotkut "himovirittäjät" tällä palstalla pitävät noita hybridiahtimia täysin paskoina. No voihan se olla, että pakopesä alkaa ahdistamaan, mutta itse en ole nähnyt vielä yhtään faktaa (esim. virtaustaulukoita tms.) siitä, kuinka paskoja nuo hybridiahtimet ovat, vaan pikemminkin mutu -juttuja.
Itse olen valinnut tuon hybridiahtimen sen takia, että auton vääntöalue olisi suurin piirtein orkkiksen alueella, mutta antaisi silti hieman enemmän tehoa&vääntöä. Itse en kuitenkaan kuormita autoa jatkuvasti, vaan tarvitsen tehoa&vääntöä satunnaisesti nopeissa jaksoissa. Mulle on tärkeää se, että turbo on bolt-on ja ei tarvitse alkaa vaihtamaan suuttimia ym., koska olen laiska kaveri

ja jos joku haluaa ostaa auton vakiona, niin vaihtaa siihen vain orkkissoftan jne...
Noiden isompien ahtimien turboviiveistä: ei mulla ole faktaa siitä, että isommat ahtimet tuottavat enemmän turboviivettä, mutta jos ajattelee ahtamisen perusteita, niin kyllähän se isompi hyrrä herää hieman myöhemmin, mutta myös sitten tuottaa enemmän tehoa&vääntöä. Olisi kiva päästä testaamaan oman auton kaltaista autoa isommalla föönillä, ennen kuin tekee ostopäätöksen (jos on tekemässä sellaista), mutta yleensä näissä turbonvaihtohommissa täytyy "ostaa sika säkissä" tietämättä, miten auto käyttäytyy kyseisen ahtimen kanssa ja se ei ole lainkaan hyvä juttu.
Se on makuasia, mitä haluaa ja mun mielestä se on ihan OK, jos joku haluaa laittaa autoaan, mutta se ei mun mielestä ole OK, jos jonkun valitsemaa viritysvaihtoehtoa aletaan haukkumaan paskaksi tällä palstalla mutu -tuntumalla.
Olen pahoillani, jos joku veti herneen nenään tosta mun kirjoittelusta

Ehkä ei olisi pitännyt eilen mennä krapulaisena kirjoittelemaan tähän topiciin