Turinoita virittämisestä

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
95power
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja 95power »

Aksu900 kirjoitti:Elä Turbo Sensonic hermostu, turbon koolla vaan pitää jatkaa siittä missä toisaalla jää vajaaksi. Eikai tuommosta oikein muullakaan selitä! ;)

Ite tykkään isoista turboista kuin hullu patongista mutta ymmärrän pienen turbon käyttäjiä täysin, miksi ostaa haulikko jos tarvetta on ilmakiväärille? :roll:
Näinhän se menee. Toiset tykkää ajaa nuhapumpuilla ja toiset tykkäävät voimasta. Huonohan noilla ilmakivääreillä on mennä isompaa riistaa kaatamaan. :D
Aksu900
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

95power kirjoitti:
Aksu900 kirjoitti:Elä Turbo Sensonic hermostu, turbon koolla vaan pitää jatkaa siittä missä toisaalla jää vajaaksi. Eikai tuommosta oikein muullakaan selitä! ;)

Ite tykkään isoista turboista kuin hullu patongista mutta ymmärrän pienen turbon käyttäjiä täysin, miksi ostaa haulikko jos tarvetta on ilmakiväärille? :roll:
Näinhän se menee. Toiset tykkää ajaa nuhapumpuilla ja toiset tykkäävät voimasta. Huonohan noilla ilmakivääreillä on mennä isompaa riistaa kaatamaan. :D
Nii on! Jotku perkuleet haluaa vielä ajettavuuttaki, siat. Ite en enää lähe käyttöautoa viilaamaan, sitteku virikärpänen seuraavan kerran puree niin täytyy hommata joku otollinen aihio allaround-hupiautoa silmällä pitäen. Käyttöautossa saa pilleri pihistä ahtaitten putkien läpi, Aksu vain matkustaa. 8)

En kyllä lähtis haulikollakaan kovin isoa riistaa kaatamaan. :roll:
Aki Peltola #1132
Vigge
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Se näissä keskusteluissa on mukavaa, että aina kun tulee puheeksi ahtimet nähdään useiden silmissä se kaksi ääripäätä "ämpärit" vs "mandariinit", tai ilmakiväärit ja haulikot, mutta siltä väliltä ei sitten ilmeisesti mitään löydy? Jos näin on oppi menny perille, niin suosittelen vakavasti ottamaan suunnan esmes garretin sivuille ja perehtymään kuinka monta eri ahdinta ko. valmistajan katalogista löytyy 250-500hp kastiin.

Itse olen monesti yrittänyt esittää asian niin että järjellä valittu ahdin voi toimia kohtalaisesti hyvin alhaaltakin ja tuottaa tuplamäärän tehoa orkkisahtimiin verrattuna, mutta ainakun näin teen tuntuu että puna kohoaa eräiden kasvoille. Kukin tietysti tekee valintasa autoa virittäessä tai jättäeessään sen vakioksi, enkä minä millään tavalla sano että omat valintani olisi jotenkin parempi kuin muiden, kunhan vaan yritän tuoda esiin sitä miten auto nykyisellään toimii.

nyt kun tämä topic on jo livennyt OT:n puolelle, niin jatketaan samalla radalla. Nykyinen mandariinia huomattavasti suurempi ahdin tuottaa
1) 1000mg/C ~2400rpm (arvo noin suunnilleen 9-3 aeron maksimi)
2) 1200 mg/C ~2600rpm (arvo noin suunnilleen vakio viggenin maksimi)
3) yli 1500mg/C ~2800rpm--> (arvo suurempi kuin mitä stage III paketeissa esiintyy)

Mitä järkeä tässä sitten on kun rahat menee hukkaan ja eikä sijoitettua pääomaa saa koskaan autosta irti? Ei mitään mutta harrastus mikä harrastus. Samaa voi kysyä että mitä järkeä on ylipäänsä ostaa esim 30-40kE saabi uutena? Ei siitäkään saa rahoja irti kun sen parin vuoden päästä myy. Yhtälailla sitä rahaa palaa esim ruokaan ja valinnoista sekin on kiinni syökö lenkkimakkaraa ja hernekeittoa vaiko esim biffiä.
500whp.net member
Kurko
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Kivahan tolla on vaikka kärryä kiskoa. :)
Eli kun kulkine liikahtaa kehän ruuhkaan 730kg perässä samanlailla, kuin 2000 luvun 2litranen perheauto ilman föönia ja sitä taakkaa takana. :)
Japso
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Japso »

Mynni nousee ahtojen mukana 8O
Foxbody turbo
Kurko
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Mikä on "mynni". :?:
Aksu900
"Hölösuu"

Vigge kirjoitti: Itse olen monesti yrittänyt esittää asian niin että järjellä valittu ahdin voi toimia kohtalaisesti hyvin alhaaltakin ja tuottaa tuplamäärän tehoa orkkisahtimiin verrattuna, mutta ainakun näin teen tuntuu että puna kohoaa eräiden kasvoille. Kukin tietysti tekee valintasa autoa virittäessä tai jättäeessään sen vakioksi, enkä minä millään tavalla sano että omat valintani olisi jotenkin parempi kuin muiden, kunhan vaan yritän tuoda esiin sitä miten auto nykyisellään toimii.
Tosi isokin ahdin toimii alhaalta lähtien hyvin kunhan pakosarja ja -putki sekä nokkien ajoitus tehdään sitä silmälläpitäen. Mutta jos joku haluaa t25 + lastuvirin ja on siihen oikein tyytyväinen niin miksi vaihtaa ahdinta vaikka se toimisikin paremmin ja mahdollistais tuplatehot? Se vähä kummastuttaa. Toiset on ihan tyytyväisiä vakiotehoihinkin eikä edes halua lisää vaikka ilmaiseksi saisi. :)

Tosi hommahan se on että vaikkapa pottu puskee kummalla tahansa pakopesällä, 3" putkella ja vakiopakosarjalla alhaalta lähtien voimakkaammin kuin t25, mutta entä jos ei halua yhtään enempää? Onko pakko jossei taho? :cry:
Aki Peltola #1132
andrelinoge
"Aero"

Viesti Kirjoittaja andrelinoge »

Mikä on "mynni" :?:
Mynni on saabistin pen*s :D
ihan totta
Skoda Favorit 1.3 GLXi -95 (KA)
HARTSA
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja HARTSA »

kyllä se on vääntö ja ohituskiihtyvyys parasta. vakioturboillakin :roll:
Viimeksi muokannut HARTSA, Ti Touko 09, 2006 23:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000 Aero -94.
Audi A6 2.0 TDi. Avant
jcarlson
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

No voi teitä. Eihän tähän jaksa ees kommentoida. :D
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Aksu900
"Hölösuu"

jcarlson kirjoitti:No voi teitä. Eihän tähän jaksa ees kommentoida. :D
Kommentoit kuitenki! HAHAA!!!1 8O 8O
Aki Peltola #1132
Turbo Sensonic
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Vigge kirjoitti:vaihde kolmonen, B235R vakioloota
75km/h = ~3150rpm
WAU! Siistiä! 8)
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Vigge kirjoitti:Se näissä keskusteluissa on mukavaa, että aina kun tulee puheeksi ahtimet nähdään useiden silmissä se kaksi ääripäätä "ämpärit" vs "mandariinit", tai ilmakiväärit ja haulikot, mutta siltä väliltä ei sitten ilmeisesti mitään löydy? Jos näin on oppi menny perille, niin suosittelen vakavasti ottamaan suunnan esmes garretin sivuille ja perehtymään kuinka monta eri ahdinta ko. valmistajan katalogista löytyy 250-500hp kastiin.

Itse olen monesti yrittänyt esittää asian niin että järjellä valittu ahdin voi toimia kohtalaisesti hyvin alhaaltakin ja tuottaa tuplamäärän tehoa orkkisahtimiin verrattuna, mutta ainakun näin teen tuntuu että puna kohoaa eräiden kasvoille. Kukin tietysti tekee valintasa autoa virittäessä tai jättäeessään sen vakioksi, enkä minä millään tavalla sano että omat valintani olisi jotenkin parempi kuin muiden, kunhan vaan yritän tuoda esiin sitä miten auto nykyisellään toimii.

nyt kun tämä topic on jo livennyt OT:n puolelle, niin jatketaan samalla radalla. Nykyinen mandariinia huomattavasti suurempi ahdin tuottaa
1) 1000mg/C ~2400rpm (arvo noin suunnilleen 9-3 aeron maksimi)
2) 1200 mg/C ~2600rpm (arvo noin suunnilleen vakio viggenin maksimi)
3) yli 1500mg/C ~2800rpm--> (arvo suurempi kuin mitä stage III paketeissa esiintyy)

Mitä järkeä tässä sitten on kun rahat menee hukkaan ja eikä sijoitettua pääomaa saa koskaan autosta irti? Ei mitään mutta harrastus mikä harrastus. Samaa voi kysyä että mitä järkeä on ylipäänsä ostaa esim 30-40kE saabi uutena? Ei siitäkään saa rahoja irti kun sen parin vuoden päästä myy. Yhtälailla sitä rahaa palaa esim ruokaan ja valinnoista sekin on kiinni syökö lenkkimakkaraa ja hernekeittoa vaiko esim biffiä.
Joo, eihän näitä autojuttuja harrasteta muuta kuin siksi, että ne on kivoja. Ei näistä kulkineista koskaan saa omia rahojaan takaisin.

Täytyi kuitenkin vähän kommentoida noita juttuja, kun jotkut "himovirittäjät" tällä palstalla pitävät noita hybridiahtimia täysin paskoina. No voihan se olla, että pakopesä alkaa ahdistamaan, mutta itse en ole nähnyt vielä yhtään faktaa (esim. virtaustaulukoita tms.) siitä, kuinka paskoja nuo hybridiahtimet ovat, vaan pikemminkin mutu -juttuja.

Itse olen valinnut tuon hybridiahtimen sen takia, että auton vääntöalue olisi suurin piirtein orkkiksen alueella, mutta antaisi silti hieman enemmän tehoa&vääntöä. Itse en kuitenkaan kuormita autoa jatkuvasti, vaan tarvitsen tehoa&vääntöä satunnaisesti nopeissa jaksoissa. Mulle on tärkeää se, että turbo on bolt-on ja ei tarvitse alkaa vaihtamaan suuttimia ym., koska olen laiska kaveri :wink: ja jos joku haluaa ostaa auton vakiona, niin vaihtaa siihen vain orkkissoftan jne...

Noiden isompien ahtimien turboviiveistä: ei mulla ole faktaa siitä, että isommat ahtimet tuottavat enemmän turboviivettä, mutta jos ajattelee ahtamisen perusteita, niin kyllähän se isompi hyrrä herää hieman myöhemmin, mutta myös sitten tuottaa enemmän tehoa&vääntöä. Olisi kiva päästä testaamaan oman auton kaltaista autoa isommalla föönillä, ennen kuin tekee ostopäätöksen (jos on tekemässä sellaista), mutta yleensä näissä turbonvaihtohommissa täytyy "ostaa sika säkissä" tietämättä, miten auto käyttäytyy kyseisen ahtimen kanssa ja se ei ole lainkaan hyvä juttu.

Se on makuasia, mitä haluaa ja mun mielestä se on ihan OK, jos joku haluaa laittaa autoaan, mutta se ei mun mielestä ole OK, jos jonkun valitsemaa viritysvaihtoehtoa aletaan haukkumaan paskaksi tällä palstalla mutu -tuntumalla.

Olen pahoillani, jos joku veti herneen nenään tosta mun kirjoittelusta :oops: Ehkä ei olisi pitännyt eilen mennä krapulaisena kirjoittelemaan tähän topiciin :wink:
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vigge
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Täytyi kuitenkin vähän kommentoida noita juttuja, kun jotkut "himovirittäjät" tällä palstalla pitävät noita hybridiahtimia täysin paskoina. No voihan se olla, että pakopesä alkaa ahdistamaan, mutta itse en ole nähnyt vielä yhtään faktaa (esim. virtaustaulukoita tms.) siitä, kuinka paskoja nuo hybridiahtimet ovat, vaan pikemminkin mutu -juttuja.
mittarit ovat olemassa sitä varten että auton kulkua voi arvioida ennen ahtimen vaihtoa ja jälkeen, joista voi sitten vetää johtopäätökset mitä saavutettiin ja kuinka hyvin uusi ahdin toimii suhteessa vanhaan esim ylärekisterissä. Auton kiihtyvyyden voi laskea suht simppelisti, jos omistaa video kameran ja käy ajamassa vedon, josta sitten poimii ajat kullekkin 10km/h välille. Kiihtyvyys arvona kertoo asian kohtalaisen yksiselitteisesti, riittääkö potku yläkierroksille vai ei. Tässä nyt esimerkin omaisesti muutama fööni.
Kuva
ko. kippurasta voipi vetää sen johtopäätöksen että orkkis fööni "puutuu" käytännössä heti 4000rpm jälkeen ja kiihtyvyys laskee kuin lehmänhäntä.

Jos tämä tuntuu liian hankalata, kuin mitä asian laita yleensä on, niin helpoin tapa määrittää sama asia on vetää kaks auto rinnakkain motarille ja kokeilla mitä tapahtuu. Ei luulisi olevan kovin paha rasti löytää esim. potkijaisista normi stage III NG900 jonka kanssa testin voi tehdä. Jos eroa ei ole niin investointi IMHO = pyllystä.
Kukin tietysti määrittää itse mitä olettaa vastineeksi 1000E+ fööni-investoinnille...

Turbo Sensonic kirjoitti: mutta yleensä näissä turbonvaihtohommissa täytyy "ostaa sika säkissä" tietämättä, miten auto käyttäytyy kyseisen ahtimen kanssa ja se ei ole lainkaan hyvä juttu.
maailman on täynnä saabi foorumeita, viriputkia sun muita, joten omasta saamattomuudesta se on kiinni jos joutuu ostamaan "sian säkissä".
500whp.net member
Hook
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Hook »

Pitäskös tuosta käppyrästä päätellä, että noilla mittauksilla 18T vetää paremmin kuin GT28 välillä 3500-4700rpm?

Ilmeisimmin softalla liene vaikutusta asiaan tässä tapauksessa?

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin