Takapään nosto? (jousitus)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5866
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Takapään nosto? (jousitus)

Viesti Kirjoittaja tturku »

oju kirjoitti:
Hmm.. totta. Nyt kun asiaa on puitu muistuu mieleeni miksi jousien vaihdolla ei viimeksi ollut toivottua vaikutusta. Auto oli nimittäin Finlandia-malli. Ostin silloin suoraan kombin vahvennetut jouset mutta tuskin nekään kesää tekevät tuon painavamman korin kanssa. En ollut ajatellut että korimalli saattaa tehdä niin suuren vaikutuksen mutta maininnat kombi-/sedanmallien eroista tosiaankin kertoo sen että pienen vahvennuksen vaikutus saattaa hävitä jos kori on pidennetty.

Toinen syy lienee se että odotin ilmeisesti että pyörän ja reunan rako olisi sama edessä ja takana. Tämä Finlandia jäi hieman roikkumaan mutta se saattoi johtua myös painuneista jousenpäätykumeista tai huonosti toteutetuista hitsauksista. Tästä on kauan mutta joka tapauksessa roiskeläpät eivät raapineet maata kuten nyt.
Finlandia / CD ei paina kuin 20 kg enemmän kuin normaali 900, joten tuskin se painavammasta korista johtui. Toi toinen syy oli luultavammin se oikea.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

On varmaan neuvottu, mutta mittaa etu ja taka tunkinkorvakkeista maahan ja jos molemmat mitat on samat, niin silloin homma on ok. Jos takapää siitä alkaa hirveästi nousemaan, muuttuu ajettavuus huonommaksi. (voi johtua siitä, että iskarit on melko pitkänä jo siinävaiheessa tai sitten jostakin muusta?) Mulla on edessä Turbon vakiojouset ja takana vahvistetut kombin jouset ja taaempi tunkinkorvake on ehkä noin vajaa sentin korkeammalla, kuin etummainen. Silti etulokasuojan kaaren ja renkaan väli on huomattavasti isompi, kuin takalokasuojan tilanne. Auto kuitenkin seisoo samassa asennossa, kuin uutena ainakin Haynesin korjausoppaan mittojen mukaan.

Viimekesänä meikäläinenkin sääti noiden takajousien kanssa. Tuli huomattua ja myös kyseltyä motonetista, että ne kuormajouset on ns. progressiiviset, eli jäykistyvät kuorman kasvaessa. Normaalikuormalla perä ei asetu korkeammalle, vaan asettuu ehkä jopa hivenen alemmaksi, kuin jäykistetyillä jousilla. Muistaakseni vielä motonetista tuli semmoinen lausunto, että ne olisivat nelioviseen sedan malliin. Kombiin pitäisi laittaa jäykistetyt kombin jouset.
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oju »

Sami kirjoitti:Viimekesänä meikäläinenkin sääti noiden takajousien kanssa. Tuli huomattua ja myös kyseltyä motonetista, että ne kuormajouset on ns. progressiiviset, eli jäykistyvät kuorman kasvaessa. Normaalikuormalla perä ei asetu korkeammalle, vaan asettuu ehkä jopa hivenen alemmaksi, kuin jäykistetyillä jousilla. Muistaakseni vielä motonetista tuli semmoinen lausunto, että ne olisivat nelioviseen sedan malliin. Kombiin pitäisi laittaa jäykistetyt kombin jouset.
Täytyy tarkistaa tuo korkeus niistä nostokorvakkeista.

Minulla on siis sedan nykyisin, katselin hinnastosta ja siihen on mielestäni tarjolla sekä progressiivistä että tavallista vahvennettua jousta, ajattelin kyllä tuota keskimmäistä mallia:

900 Sedan takajousi. . . 67-5024 24.90 ???
900 Sedan vahvistettu takajousi. . . 67-5065 24.90 ???
900 Sedan progressiivinen kuormajousi. . . . 67-5741 42.90 ???
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

oju kirjoitti:
900 Sedan takajousi. . . 67-5024 24.90 ???
900 Sedan vahvistettu takajousi. . . 67-5065 24.90 ???
900 Sedan progressiivinen kuormajousi. . . . 67-5741 42.90 ???
Tuli viimekesänä motonettiläisten kanssa selviteltyä noita jousia oman jousenoston yhteyhdessä.

Eli asteikko menee näin:

-900 sedan takajousi on malliston köykäisin.
-900 Sedan vahvistettu takajousi on tismalleen sama kuin Kombin normaali takajousi.
-Kompin vahvistettu takajousi on taas astetta järeämpi tuosta.

Progressiivinen kuormajousi voi taas jättää perän vähän alemmaksi, mutta se kestää kuormaamista. Se on kuitenki ihan eri tapaus, kuin noi varsinaisesti alkuperäisten jousten korvaajiksi tarkoitetut.

Varmaan ihan hyvä ja sopiva jousi tuo valintasi.
hjalmar
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: La Touko 06, 2006 17:27

Viesti Kirjoittaja hjalmar »

No mites niin päin, kun mulla entisen poliisi-900:n takajouset on tavallista korkeammat. Onko muilla kokemuksia, onko järkee vaihtaa? On se kyllä vähän rumemman näköinen, kun vakio. Onko etujouset ollu poliisiversioissa vakiot?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mulla on 900i:n takajousissa 10mm paksusta kumilevystä leikatut lisäkakkarat siellä orkkis jousien päässä olevien kumien alla. Kustannukset: 1euro. Motonetistä ostetut kuormajouset kun ei nostaneet perää yhtään, vaikka vanhat jouset olivat poikki. Hyvä tuli.

Jos perää nostaa paljon, kannattaisi lisätä etupyöriin casteria, eli takakallistusta. Menee nimittäin ajettavuus perää korottamalla. Käytännössä tarkoittaa sitä, että auto on levoton ilman kuormaa takapaksissa. Ite nappasin tossa viime syksynä etummaisista etuylätukivarren korvakoista 3mm verran lisuja pois. Se lisää aavistuksen camberia (0,25ast), mutta toisaalta lisää yhden asteen casteria. Ajettavuutta ja suuntavakautta parantava vaikutus on suorastaan huima. Lisäksi ratti keskittää paremmin. Jos lisuja löytyy jemmasta, saadaan kokonaisuutta ajatellen parempi vaikutus lisäämällä taempaan korvakkoon 3mm. Se vastaavasti kääntäisi camberia miinukselle tuon 0,25 ast ja lisää casteria yhden asteen. On vaan huomattavasti hankalampi temppu tehtäväksi. Mahdoton se ei tietenkään ole.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja muppelo »

mites tuo perän korkeuden ja kuormattavuuden muutos jos jouset vaihtais taakse: vakio sedan -> turbo-CC

eli mulla tuon sedanin perä vähän roikkuu ja kuormaahan se ei kestä juur yhtään.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

muppelo kirjoitti:mites tuo perän korkeuden ja kuormattavuuden muutos jos jouset vaihtais taakse: vakio sedan -> turbo-CC

eli mulla tuon sedanin perä vähän roikkuu ja kuormaahan se ei kestä juur yhtään.
Korkeus voi muuttua korkeintaan paremmaksi, ei se pystyyn siitä nouse. Tosin epäilisin noita combin kuormajousia liian jäykiksi tavan käyttöön sedanissa. Mieluummin laittaisin combin vakiot, jotka on useinmiten sama asia, kun sedanin kuormajouset.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Tarttis varmaan täälläkin vaihtaa sedan-satkuun takajouset, kun neljä ihmistä autossa sillä ei pääse edes tupakkiaskin yli ilman, että roiskeläpät ja pakoputki kolisee. Yksin ajaessa auto pysyy kyllä asennossa ja perä on hyvällä korkeudella, mutta tosiaankin kuormankantokyky on olematon. Vaan miten nuo sedanin vakiot ja vahvistetut sitten vaikuttavat ajoon? Muuttuuko auto ihan kivireeksi kun ajelee ilman kuormaa taka-akselin päällä? Vai onko tuntuma tyhjänä jotakuinkin sama ja vasta kuorman kanssa erot tulevat esiin, ts. vahvistettujen kanssa perä ei putoa maahan kuormankaan kanssa? Vai pysyykö tuommonen sedan-satku vakiotakajousillakin asennossa, jos auto on täynnä väkeä, kunhan jouset vain on uudet?
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

akyttala kirjoitti:Vaan miten nuo sedanin vakiot ja vahvistetut sitten vaikuttavat ajoon? Muuttuuko auto ihan kivireeksi kun ajelee ilman kuormaa taka-akselin päällä? Vai onko tuntuma tyhjänä jotakuinkin sama ja vasta kuorman kanssa erot tulevat esiin, ts. vahvistettujen kanssa perä ei putoa maahan kuormankaan kanssa? Vai pysyykö tuommonen sedan-satku vakiotakajousillakin asennossa, jos auto on täynnä väkeä, kunhan jouset vain on uudet?
Mulla ollu nyt tuossa 2,1:ssä kai jotain kolmisen vuotta Vallilan takomolta tilatut kuormajouset takana ja olen ollut tyytyväinen. Tyhjänä perä tosiaan ei ainakaan nouse(kun siis jouset vaihdoin), mutta kestävät kuormaa varsin hyvin. Kuopio Helsinki väli viidellä aikuisella+tavarat, no problem. Ei pahasti mee kumien varassa enää 8) Tosin siltikään se maavara ei siitä lisi..
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja muppelo »

Mertmi kirjoitti:
muppelo kirjoitti:mites tuo perän korkeuden ja kuormattavuuden muutos jos jouset vaihtais taakse: vakio sedan -> turbo-CC

eli mulla tuon sedanin perä vähän roikkuu ja kuormaahan se ei kestä juur yhtään.
Korkeus voi muuttua korkeintaan paremmaksi, ei se pystyyn siitä nouse. Tosin epäilisin noita combin kuormajousia liian jäykiksi tavan käyttöön sedanissa. Mieluummin laittaisin combin vakiot, jotka on useinmiten sama asia, kun sedanin kuormajouset.
noh, mulla nyt vaan sattuu oleen tommoset jouset jo niin siks mietin.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

akyttala kirjoitti:Vaan miten nuo sedanin vakiot ja vahvistetut sitten vaikuttavat ajoon? Muuttuuko auto ihan kivireeksi kun ajelee ilman kuormaa taka-akselin päällä?
Pelkästään uusimisella saa monesti ihan hyvän tuloksen. Jos pääasiallinen ajo on enempi yksinään niin en laittais kuormajousia. Kyllä se tahtoo melko kivireki olla varsinkin jos jossei uusi etupäätä niin ovat ihan eri paria.
Ukkon sedaniin laitettiin combin kuormajouset kun oli kontti jatkuvasti täynnä työkaluja ja olihan toi tyhjänä aika ryhdikäs mutta kesti kuormaa ihan kivasti eikä tyhjänäkään ollu kumminkaan kauhean ylhäällä.
Itsellä on kombissa noi kuormajouset ja edessä sportjouset kun harvemmin tulee ajettua kontti tyhjänä ja usein vielä kärry perässä.
Tyhjänä ajaessa kyllä yliohjautuvuus lisääntyi, tarttis varmaan säätää tota casteria tai sitten "säätää" tuota takajousitusta hieman alemmas että olisi kivempi ajella mutkaisia asfalttiteitä. :D
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja muppelo »

Mertmi kirjoitti:
muppelo kirjoitti:mites tuo perän korkeuden ja kuormattavuuden muutos jos jouset vaihtais taakse: vakio sedan -> turbo-CC

eli mulla tuon sedanin perä vähän roikkuu ja kuormaahan se ei kestä juur yhtään.
Korkeus voi muuttua korkeintaan paremmaksi, ei se pystyyn siitä nouse. Tosin epäilisin noita combin kuormajousia liian jäykiksi tavan käyttöön sedanissa. Mieluummin laittaisin combin vakiot, jotka on useinmiten sama asia, kun sedanin kuormajouset.
käytetyt jouset ne on noiki joten tuskin enää niin jäykät kuin ovat joskus olleet.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

tetammi kirjoitti:
akyttala kirjoitti:Vaan miten nuo sedanin vakiot ja vahvistetut sitten vaikuttavat ajoon? Muuttuuko auto ihan kivireeksi kun ajelee ilman kuormaa taka-akselin päällä?
Pelkästään uusimisella saa monesti ihan hyvän tuloksen. Jos pääasiallinen ajo on enempi yksinään niin en laittais kuormajousia. Kyllä se tahtoo melko kivireki olla varsinkin jos jossei uusi etupäätä niin ovat ihan eri paria.
Ukkon sedaniin laitettiin combin kuormajouset kun oli kontti jatkuvasti täynnä työkaluja ja olihan toi tyhjänä aika ryhdikäs mutta kesti kuormaa ihan kivasti eikä tyhjänäkään ollu kumminkaan kauhean ylhäällä.
Itsellä on kombissa noi kuormajouset ja edessä sportjouset kun harvemmin tulee ajettua kontti tyhjänä ja usein vielä kärry perässä.
Tyhjänä ajaessa kyllä yliohjautuvuus lisääntyi, tarttis varmaan säätää tota casteria tai sitten "säätää" tuota takajousitusta hieman alemmas että olisi kivempi ajella mutkaisia asfalttiteitä. :D
Jeps, kiitoksia.
Kävi myös mielessä, jos tuohon 2,1:een laittais Motonetin madallussarjan, niin sais siitä melko ryhdikkään jousisarjan tuohon c:hen.
Vaan tuommonen madallussarja taitaa vaatia jotakin muutoskatsastusta ja kadun reunojen yli kulkeminenkin vaikeutuu, Turussa kun ihmiset parkkivat autoja niin ihmeellisesti, että usein joutuu jostain jalkakäytävien ja nurmikkojen kautta kiertelemään..

Edit: Miten nuo Sport-jouset muuten eroaa vakioista etujousista?
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

akyttala kirjoitti:
Edit: Miten nuo Sport-jouset muuten eroaa vakioista etujousista?
Ne on jäykemmät ja ehkä sentin matalammat. Toimii tossa 99cc:ssä erittäin loistavasti yhteen combin kuormajousten kanssa. Alusta on vakiota jäykempi, mutta jousituksen liikevara on vakion luokkaa, eikä lyhyt niinkuin madallallussarjalla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin