Finlandia / CD ei paina kuin 20 kg enemmän kuin normaali 900, joten tuskin se painavammasta korista johtui. Toi toinen syy oli luultavammin se oikea.oju kirjoitti:
Hmm.. totta. Nyt kun asiaa on puitu muistuu mieleeni miksi jousien vaihdolla ei viimeksi ollut toivottua vaikutusta. Auto oli nimittäin Finlandia-malli. Ostin silloin suoraan kombin vahvennetut jouset mutta tuskin nekään kesää tekevät tuon painavamman korin kanssa. En ollut ajatellut että korimalli saattaa tehdä niin suuren vaikutuksen mutta maininnat kombi-/sedanmallien eroista tosiaankin kertoo sen että pienen vahvennuksen vaikutus saattaa hävitä jos kori on pidennetty.
Toinen syy lienee se että odotin ilmeisesti että pyörän ja reunan rako olisi sama edessä ja takana. Tämä Finlandia jäi hieman roikkumaan mutta se saattoi johtua myös painuneista jousenpäätykumeista tai huonosti toteutetuista hitsauksista. Tästä on kauan mutta joka tapauksessa roiskeläpät eivät raapineet maata kuten nyt.
Takapään nosto? (jousitus)
Re: Takapään nosto? (jousitus)
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
On varmaan neuvottu, mutta mittaa etu ja taka tunkinkorvakkeista maahan ja jos molemmat mitat on samat, niin silloin homma on ok. Jos takapää siitä alkaa hirveästi nousemaan, muuttuu ajettavuus huonommaksi. (voi johtua siitä, että iskarit on melko pitkänä jo siinävaiheessa tai sitten jostakin muusta?) Mulla on edessä Turbon vakiojouset ja takana vahvistetut kombin jouset ja taaempi tunkinkorvake on ehkä noin vajaa sentin korkeammalla, kuin etummainen. Silti etulokasuojan kaaren ja renkaan väli on huomattavasti isompi, kuin takalokasuojan tilanne. Auto kuitenkin seisoo samassa asennossa, kuin uutena ainakin Haynesin korjausoppaan mittojen mukaan.
Viimekesänä meikäläinenkin sääti noiden takajousien kanssa. Tuli huomattua ja myös kyseltyä motonetista, että ne kuormajouset on ns. progressiiviset, eli jäykistyvät kuorman kasvaessa. Normaalikuormalla perä ei asetu korkeammalle, vaan asettuu ehkä jopa hivenen alemmaksi, kuin jäykistetyillä jousilla. Muistaakseni vielä motonetista tuli semmoinen lausunto, että ne olisivat nelioviseen sedan malliin. Kombiin pitäisi laittaa jäykistetyt kombin jouset.
Viimekesänä meikäläinenkin sääti noiden takajousien kanssa. Tuli huomattua ja myös kyseltyä motonetista, että ne kuormajouset on ns. progressiiviset, eli jäykistyvät kuorman kasvaessa. Normaalikuormalla perä ei asetu korkeammalle, vaan asettuu ehkä jopa hivenen alemmaksi, kuin jäykistetyillä jousilla. Muistaakseni vielä motonetista tuli semmoinen lausunto, että ne olisivat nelioviseen sedan malliin. Kombiin pitäisi laittaa jäykistetyt kombin jouset.
Täytyy tarkistaa tuo korkeus niistä nostokorvakkeista.Sami kirjoitti:Viimekesänä meikäläinenkin sääti noiden takajousien kanssa. Tuli huomattua ja myös kyseltyä motonetista, että ne kuormajouset on ns. progressiiviset, eli jäykistyvät kuorman kasvaessa. Normaalikuormalla perä ei asetu korkeammalle, vaan asettuu ehkä jopa hivenen alemmaksi, kuin jäykistetyillä jousilla. Muistaakseni vielä motonetista tuli semmoinen lausunto, että ne olisivat nelioviseen sedan malliin. Kombiin pitäisi laittaa jäykistetyt kombin jouset.
Minulla on siis sedan nykyisin, katselin hinnastosta ja siihen on mielestäni tarjolla sekä progressiivistä että tavallista vahvennettua jousta, ajattelin kyllä tuota keskimmäistä mallia:
900 Sedan takajousi. . . 67-5024 24.90 ???
900 Sedan vahvistettu takajousi. . . 67-5065 24.90 ???
900 Sedan progressiivinen kuormajousi. . . . 67-5741 42.90 ???
Tuli viimekesänä motonettiläisten kanssa selviteltyä noita jousia oman jousenoston yhteyhdessä.oju kirjoitti:
900 Sedan takajousi. . . 67-5024 24.90 ???
900 Sedan vahvistettu takajousi. . . 67-5065 24.90 ???
900 Sedan progressiivinen kuormajousi. . . . 67-5741 42.90 ???
Eli asteikko menee näin:
-900 sedan takajousi on malliston köykäisin.
-900 Sedan vahvistettu takajousi on tismalleen sama kuin Kombin normaali takajousi.
-Kompin vahvistettu takajousi on taas astetta järeämpi tuosta.
Progressiivinen kuormajousi voi taas jättää perän vähän alemmaksi, mutta se kestää kuormaamista. Se on kuitenki ihan eri tapaus, kuin noi varsinaisesti alkuperäisten jousten korvaajiksi tarkoitetut.
Varmaan ihan hyvä ja sopiva jousi tuo valintasi.
Mulla on 900i:n takajousissa 10mm paksusta kumilevystä leikatut lisäkakkarat siellä orkkis jousien päässä olevien kumien alla. Kustannukset: 1euro. Motonetistä ostetut kuormajouset kun ei nostaneet perää yhtään, vaikka vanhat jouset olivat poikki. Hyvä tuli.
Jos perää nostaa paljon, kannattaisi lisätä etupyöriin casteria, eli takakallistusta. Menee nimittäin ajettavuus perää korottamalla. Käytännössä tarkoittaa sitä, että auto on levoton ilman kuormaa takapaksissa. Ite nappasin tossa viime syksynä etummaisista etuylätukivarren korvakoista 3mm verran lisuja pois. Se lisää aavistuksen camberia (0,25ast), mutta toisaalta lisää yhden asteen casteria. Ajettavuutta ja suuntavakautta parantava vaikutus on suorastaan huima. Lisäksi ratti keskittää paremmin. Jos lisuja löytyy jemmasta, saadaan kokonaisuutta ajatellen parempi vaikutus lisäämällä taempaan korvakkoon 3mm. Se vastaavasti kääntäisi camberia miinukselle tuon 0,25 ast ja lisää casteria yhden asteen. On vaan huomattavasti hankalampi temppu tehtäväksi. Mahdoton se ei tietenkään ole.
Jos perää nostaa paljon, kannattaisi lisätä etupyöriin casteria, eli takakallistusta. Menee nimittäin ajettavuus perää korottamalla. Käytännössä tarkoittaa sitä, että auto on levoton ilman kuormaa takapaksissa. Ite nappasin tossa viime syksynä etummaisista etuylätukivarren korvakoista 3mm verran lisuja pois. Se lisää aavistuksen camberia (0,25ast), mutta toisaalta lisää yhden asteen casteria. Ajettavuutta ja suuntavakautta parantava vaikutus on suorastaan huima. Lisäksi ratti keskittää paremmin. Jos lisuja löytyy jemmasta, saadaan kokonaisuutta ajatellen parempi vaikutus lisäämällä taempaan korvakkoon 3mm. Se vastaavasti kääntäisi camberia miinukselle tuon 0,25 ast ja lisää casteria yhden asteen. On vaan huomattavasti hankalampi temppu tehtäväksi. Mahdoton se ei tietenkään ole.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Korkeus voi muuttua korkeintaan paremmaksi, ei se pystyyn siitä nouse. Tosin epäilisin noita combin kuormajousia liian jäykiksi tavan käyttöön sedanissa. Mieluummin laittaisin combin vakiot, jotka on useinmiten sama asia, kun sedanin kuormajouset.muppelo kirjoitti:mites tuo perän korkeuden ja kuormattavuuden muutos jos jouset vaihtais taakse: vakio sedan -> turbo-CC
eli mulla tuon sedanin perä vähän roikkuu ja kuormaahan se ei kestä juur yhtään.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tarttis varmaan täälläkin vaihtaa sedan-satkuun takajouset, kun neljä ihmistä autossa sillä ei pääse edes tupakkiaskin yli ilman, että roiskeläpät ja pakoputki kolisee. Yksin ajaessa auto pysyy kyllä asennossa ja perä on hyvällä korkeudella, mutta tosiaankin kuormankantokyky on olematon. Vaan miten nuo sedanin vakiot ja vahvistetut sitten vaikuttavat ajoon? Muuttuuko auto ihan kivireeksi kun ajelee ilman kuormaa taka-akselin päällä? Vai onko tuntuma tyhjänä jotakuinkin sama ja vasta kuorman kanssa erot tulevat esiin, ts. vahvistettujen kanssa perä ei putoa maahan kuormankaan kanssa? Vai pysyykö tuommonen sedan-satku vakiotakajousillakin asennossa, jos auto on täynnä väkeä, kunhan jouset vain on uudet?
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Saab 900C -90
Mulla ollu nyt tuossa 2,1:ssä kai jotain kolmisen vuotta Vallilan takomolta tilatut kuormajouset takana ja olen ollut tyytyväinen. Tyhjänä perä tosiaan ei ainakaan nouse(kun siis jouset vaihdoin), mutta kestävät kuormaa varsin hyvin. Kuopio Helsinki väli viidellä aikuisella+tavarat, no problem. Ei pahasti mee kumien varassa enääakyttala kirjoitti:Vaan miten nuo sedanin vakiot ja vahvistetut sitten vaikuttavat ajoon? Muuttuuko auto ihan kivireeksi kun ajelee ilman kuormaa taka-akselin päällä? Vai onko tuntuma tyhjänä jotakuinkin sama ja vasta kuorman kanssa erot tulevat esiin, ts. vahvistettujen kanssa perä ei putoa maahan kuormankaan kanssa? Vai pysyykö tuommonen sedan-satku vakiotakajousillakin asennossa, jos auto on täynnä väkeä, kunhan jouset vain on uudet?

-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
noh, mulla nyt vaan sattuu oleen tommoset jouset jo niin siks mietin.Mertmi kirjoitti:Korkeus voi muuttua korkeintaan paremmaksi, ei se pystyyn siitä nouse. Tosin epäilisin noita combin kuormajousia liian jäykiksi tavan käyttöön sedanissa. Mieluummin laittaisin combin vakiot, jotka on useinmiten sama asia, kun sedanin kuormajouset.muppelo kirjoitti:mites tuo perän korkeuden ja kuormattavuuden muutos jos jouset vaihtais taakse: vakio sedan -> turbo-CC
eli mulla tuon sedanin perä vähän roikkuu ja kuormaahan se ei kestä juur yhtään.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Pelkästään uusimisella saa monesti ihan hyvän tuloksen. Jos pääasiallinen ajo on enempi yksinään niin en laittais kuormajousia. Kyllä se tahtoo melko kivireki olla varsinkin jos jossei uusi etupäätä niin ovat ihan eri paria.akyttala kirjoitti:Vaan miten nuo sedanin vakiot ja vahvistetut sitten vaikuttavat ajoon? Muuttuuko auto ihan kivireeksi kun ajelee ilman kuormaa taka-akselin päällä?
Ukkon sedaniin laitettiin combin kuormajouset kun oli kontti jatkuvasti täynnä työkaluja ja olihan toi tyhjänä aika ryhdikäs mutta kesti kuormaa ihan kivasti eikä tyhjänäkään ollu kumminkaan kauhean ylhäällä.
Itsellä on kombissa noi kuormajouset ja edessä sportjouset kun harvemmin tulee ajettua kontti tyhjänä ja usein vielä kärry perässä.
Tyhjänä ajaessa kyllä yliohjautuvuus lisääntyi, tarttis varmaan säätää tota casteria tai sitten "säätää" tuota takajousitusta hieman alemmas että olisi kivempi ajella mutkaisia asfalttiteitä.

Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
käytetyt jouset ne on noiki joten tuskin enää niin jäykät kuin ovat joskus olleet.Mertmi kirjoitti:Korkeus voi muuttua korkeintaan paremmaksi, ei se pystyyn siitä nouse. Tosin epäilisin noita combin kuormajousia liian jäykiksi tavan käyttöön sedanissa. Mieluummin laittaisin combin vakiot, jotka on useinmiten sama asia, kun sedanin kuormajouset.muppelo kirjoitti:mites tuo perän korkeuden ja kuormattavuuden muutos jos jouset vaihtais taakse: vakio sedan -> turbo-CC
eli mulla tuon sedanin perä vähän roikkuu ja kuormaahan se ei kestä juur yhtään.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Jeps, kiitoksia.tetammi kirjoitti:Pelkästään uusimisella saa monesti ihan hyvän tuloksen. Jos pääasiallinen ajo on enempi yksinään niin en laittais kuormajousia. Kyllä se tahtoo melko kivireki olla varsinkin jos jossei uusi etupäätä niin ovat ihan eri paria.akyttala kirjoitti:Vaan miten nuo sedanin vakiot ja vahvistetut sitten vaikuttavat ajoon? Muuttuuko auto ihan kivireeksi kun ajelee ilman kuormaa taka-akselin päällä?
Ukkon sedaniin laitettiin combin kuormajouset kun oli kontti jatkuvasti täynnä työkaluja ja olihan toi tyhjänä aika ryhdikäs mutta kesti kuormaa ihan kivasti eikä tyhjänäkään ollu kumminkaan kauhean ylhäällä.
Itsellä on kombissa noi kuormajouset ja edessä sportjouset kun harvemmin tulee ajettua kontti tyhjänä ja usein vielä kärry perässä.
Tyhjänä ajaessa kyllä yliohjautuvuus lisääntyi, tarttis varmaan säätää tota casteria tai sitten "säätää" tuota takajousitusta hieman alemmas että olisi kivempi ajella mutkaisia asfalttiteitä.
Kävi myös mielessä, jos tuohon 2,1:een laittais Motonetin madallussarjan, niin sais siitä melko ryhdikkään jousisarjan tuohon c:hen.
Vaan tuommonen madallussarja taitaa vaatia jotakin muutoskatsastusta ja kadun reunojen yli kulkeminenkin vaikeutuu, Turussa kun ihmiset parkkivat autoja niin ihmeellisesti, että usein joutuu jostain jalkakäytävien ja nurmikkojen kautta kiertelemään..
Edit: Miten nuo Sport-jouset muuten eroaa vakioista etujousista?
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Saab 900C -90
Ne on jäykemmät ja ehkä sentin matalammat. Toimii tossa 99cc:ssä erittäin loistavasti yhteen combin kuormajousten kanssa. Alusta on vakiota jäykempi, mutta jousituksen liikevara on vakion luokkaa, eikä lyhyt niinkuin madallallussarjalla.akyttala kirjoitti:
Edit: Miten nuo Sport-jouset muuten eroaa vakioista etujousista?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01