Volvo C70/V70/S60 T5-R

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Volvo C70/V70/S60 T5-R

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Tuossa selvittelin vuosimallin 1997 olevan C70:n tilannetta se on kuulemma vielä siinä vuosimallissa etuvetoinen. Missä kohdin sitten lienee vaihtunut R-mallit nelivetoisiksi.

Myyjä väitti lastutuksen jälkeen tulleen tuohon C70 R :ään tehoja n. 300 hv. Ja kiihtyvyys lähellä jopa viittä sekunttia nollasta sataan. Pitäneeköhän paikkansa, ja jos pitää niin, miksi Saabilta melkein vaaditaan mieluummin ysitonnari ja sekin äärimmilleen säädettynä 400-500 hv tehoja, että päästäisiin edes jollainlailla alle 6 sekunnin. Kovin aika mitä satuin kerran näkemään oli 5,5 Maptunin sivuilla, jos nyt muistan oikein. Auton omistaja väitti, että autossa on sen verran omamassaa ja etupäässä etenkin, niin pitoa sitten jaksaa riittää.

Ja sitten vielä sellainen kysymys, että onko ollut jossain vaiheessa tai onko tällä hetkellä 3.0 L V6 60R:ää olemassakaan. Jostain jäi kerran sellainen mielikuva?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
VVV
"Hirsch"
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:40
Paikkakunta: Ikaalinen\Tre

Viesti Kirjoittaja VVV »

Ainakin mitä S60R:ään tulee, niin taitavat olla nelivetoisia vuodesta 2005 asti. Ja kiihtyvyyttä luvataan 5,7 sek. Näinollen se myyjän väitös tuskin kuitenkaan ihan kokonaan metsässä on.

Ja lastulla tosiaan "kuulemma" saa 240-250hv:n T5 koneista n. 300hv irti. Pienempitehoisten lastutukseen 300:aan asti en usko. Eikös näitä T5:sia ollut myös joku 220hv:n kone? Olisiko ollut juuri tuo C70 tosin ilman R:ää. Sitä en tiedä mistä muodostuu ero Saabin ja Volvon kiihtyvyydessä. Olisiko syynä tuo etupainoisuus vai mikä?

Tuo c70 ja v70 ovat meikäläiselle tuntemattomia. Niistä varmaan jollain muulla on varmaa tietoa. Mielestäni 3-litraista konetta volvoihin ei kuitenkaan ole ollut/ei ole saatavilla. Korjatkaa jos olen väärässä.
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Carfolio.com väittää -97 C70 T5:n painojakaumaksi 60/40 ja 9000:n ohjekirja 61/39, että se siitä volvon suuremmasta etupainoisuudesta.
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Volvo C70/V70/S60 T5-R

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

juhokare kirjoitti:Tuossa selvittelin vuosimallin 1997 olevan C70:n tilannetta se on kuulemma vielä siinä vuosimallissa etuvetoinen. Missä kohdin sitten lienee vaihtunut R-mallit nelivetoisiksi.

Myyjä väitti lastutuksen jälkeen tulleen tuohon C70 R :ään tehoja n. 300 hv. Ja kiihtyvyys lähellä jopa viittä sekunttia nollasta sataan. Pitäneeköhän paikkansa, ja jos pitää niin, miksi Saabilta melkein vaaditaan mieluummin ysitonnari ja sekin äärimmilleen säädettynä 400-500 hv tehoja, että päästäisiin edes jollainlailla alle 6 sekunnin. Kovin aika mitä satuin kerran näkemään oli 5,5 Maptunin sivuilla, jos nyt muistan oikein. Auton omistaja väitti, että autossa on sen verran omamassaa ja etupäässä etenkin, niin pitoa sitten jaksaa riittää.

Ja sitten vielä sellainen kysymys, että onko ollut jossain vaiheessa tai onko tällä hetkellä 3.0 L V6 60R:ää olemassakaan. Jostain jäi kerran sellainen mielikuva?
C70:stä ei ole koskaan tehty R-mallia, joku on vaan tainnu lätkästä perään R-merkin :?
V70R:ää on saanut AWD:nä ainakin vuosimallista 98-00(en ole varma oliko jo -97) ja kaikki uudet äRrät vuosimallista 2003 eteenpäin ovat nelivetoja, niin S60 kuin V70.

S60 R:n kone on 2.5T litranen turbo, eikä muita vaihtoehtoja ole ollut saatavilla....

Lastuvirittäjät ja suuret puheet voi myös jättää omaan arvoonsa. Ainakaan S60 T5 koneesta ei ole penkissä saatu 300hp pelkällä lastulla. Vuosimalliin 2004 oleva mitsun turbo (TD04HL16T) on pahin pullonkaula, viisaammat voinee korjata :wink:

Tässä esimerkki eräästä viritetystä V70:stä:
Mitatut arvot oli (putkisto ja BSR, EI ilmansuodatin (=kartiosuodin ja teline) unohtui kuormasta... prkle)

Teho 276,2 hp / 5931 rpm
Vääntömomentti 428,2 Nm / 2714 rpm

Eli aika kauas jäätiin lupauksista.
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Defeat
"Hirsch"
Viestit: 729
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 15:14
Paikkakunta: Oulainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Defeat »

VVV kirjoitti:Eikös näitä T5:sia ollut myös joku 220hv:n kone? Olisiko ollut juuri tuo C70 tosin ilman R:ää.
T5:sia on vieläkin pienemmillä tehoilla.
Ainakin 2 litrainen 850 T5, jossa on muistaakseni ~211hevosta.
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
Make5
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 19:50
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Make5 »

Velipojalla oli jokunen vuosi sitten tuollainen 850 T5 2.3 turbo 225hv, lastun laiton jälkeen jarruttelivat 280hv ja hieman yli 400nm vääntöä..

Ja kuten tuolla taisikin tulla jo aiemmin, ei mielestäni tuota coupe volvoa (c70) ole saanut R-mallina, 2.3 turbo 240hv on tainnut olla se tehokkain. Olen myös pitänyt c70 malleja aina etuvetoisina, voi olla että olen väärässäkin, en ainakaan muista nähneeni nelivetoista mallia.
#2633
Tomaatti9000
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Volvo C70/V70/S60 T5-R

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Rommitommi kirjoitti: Lastuvirittäjät ja suuret puheet voi myös jättää omaan arvoonsa. Ainakaan S60 T5 koneesta ei ole penkissä saatu 300hp pelkällä lastulla. Vuosimalliin 2004 oleva mitsun turbo (TD04HL16T) on pahin pullonkaula, viisaammat voinee korjata :wink:

Tässä esimerkki eräästä viritetystä V70:stä:
Mitatut arvot oli (putkisto ja BSR, EI ilmansuodatin (=kartiosuodin ja teline) unohtui kuormasta... prkle)

Teho 276,2 hp / 5931 rpm
Vääntömomentti 428,2 Nm / 2714 rpm

Eli aika kauas jäätiin lupauksista.
Mikäs mutka tuossa V70:ssä oli? Ja paljonko tuosta S60 T5 koneesta saatiin ulos?

Mutta pitää yhtyä tuohon mitsuun pullonkaulana :) :(
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Volvo C70/V70/S60 T5-R

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

f-19 kirjoitti:
Mikäs mutka tuossa V70:ssä oli? Ja paljonko tuosta S60 T5 koneesta saatiin ulos?

Mutta pitää yhtyä tuohon mitsuun pullonkaulana :) :(
Joo aamulla vähän meni noi omat kirjotukset sekasin, kun kiireessä kirjotteli...

V70:ssä(uusi malli) ja S60:ssä on kummassakin täysin sama T5-kone.

Noi arvot mitkä tohon laitoin saatiin muistaakseni vuosimallin 2003 V70 T5:lla...Luulis S60:stä saatavan aika samoja arvoja :)

On noi BSR:n setit kyllä jotain....muka reilut 300hp 8O :? :lol:

Niinjoo ja C70:iä ei ole koskaan tehty nelivetona
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Eli puppua ovat todennäköisesti myyjän puheesta: C70 R, n. 300 hv:ta lastutuksen jälkeen ja kiihtyvyyskin taitaa olla vähän niin ja näin, kun väitetään pääsevän 5,0 - 5,7 sekunttiin nollasta sataseen, koska painojakauma on täysin samaa luokkaa käytännössä kuin esim. tonnareissa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

juhokare kirjoitti:Eli puppua ovat todennäköisesti myyjän puheesta: C70 R, n. 300 hv:ta lastutuksen jälkeen ja kiihtyvyyskin taitaa olla vähän niin ja näin, kun väitetään pääsevän 5,0 - 5,7 sekunttiin nollasta sataseen, koska painojakauma on täysin samaa luokkaa käytännössä kuin esim. tonnareissa.
Joo en suostu uskomaan, että pelkällä lastulla menis 5s 0-100kmh :roll:

Viime vuoden speed partyissa Saabit piessyt ( :wink: ) S60 meni muistaakseni 0-100kmh 5.1s ja siinä tais olla lukkokin :)
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Tarkoittaako tämä lukko sitten jotenkin nelivetojärjestelmään? :)

Itse olen todennut, että kun laadukas auto turbomoottoreineen ja nelivetoineen, niin voisi sanoa, että melkein sama kuin rajaton ilo. :wink: :lol:
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

juhokare kirjoitti:Tarkoittaako tämä lukko sitten jotenkin nelivetojärjestelmään? :)

Itse olen todennut, että kun laadukas auto turbomoottoreineen ja nelivetoineen, niin voisi sanoa, että melkein sama kuin rajaton ilo. :wink: :lol:
Ei se lukko liity nelivetoon, vaikka niissä monia sellasia onkin... :)

Lukko vaan estää, ettei toinen pyörä pääse holtittomasti sutimaan jos toinen pyörä ei edes pyörisi. Eli jakaa voimaa kummallekkin pyörälle, suhde riippuu ihan lukosta :)

Takavetosissa aika normi juttu, eihän niihin muuten pitoa saa, varsinkaan talvella :)

Volvo ja Saab ovat kummatkin laadukkaita autoja...Itse kattelen seuraavaksi autoksi nelivetoa ja näköjään Volvolle ainut konkreettinen kilpailija on Audi, Saab kun ei tunnu tätä markkinarakoa täyttävän, ainakaan vielä :wink:
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Rommitommi kirjoitti:
juhokare kirjoitti:Tarkoittaako tämä lukko sitten jotenkin nelivetojärjestelmään? :)

Itse olen todennut, että kun laadukas auto turbomoottoreineen ja nelivetoineen, niin voisi sanoa, että melkein sama kuin rajaton ilo. :wink: :lol:
Ei se lukko liity nelivetoon, vaikka niissä monia sellasia onkin... :)

Lukko vaan estää, ettei toinen pyörä pääse holtittomasti sutimaan jos toinen pyörä ei edes pyörisi. Eli jakaa voimaa kummallekkin pyörälle, suhde riippuu ihan lukosta :)

Takavetosissa aika normi juttu, eihän niihin muuten pitoa saa, varsinkaan talvella :)

Volvo ja Saab ovat kummatkin laadukkaita autoja...Itse kattelen seuraavaksi autoksi nelivetoa ja näköjään Volvolle ainut konkreettinen kilpailija on Audi, Saab kun ei tunnu tätä markkinarakoa täyttävän, ainakaan vielä :wink:
Jees - Audi kyllä kannattaa käydä ajamassa, jos aikoo nelivetoista harkita. Itselleni se ainakin olisi nelivetoisista ykkösvaihtoehto, vaikka kaikki kokemukset Audeista (ylläpito) ei niin riemun kiljahduksia ole aiheuttaneetkaan.
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

juhokare kirjoitti:Eli puppua ovat todennäköisesti myyjän puheesta: C70 R, n. 300 hv:ta lastutuksen jälkeen ja kiihtyvyyskin taitaa olla vähän niin ja näin, kun väitetään pääsevän 5,0 - 5,7 sekunttiin nollasta sataseen, koska painojakauma on täysin samaa luokkaa käytännössä kuin esim. tonnareissa.

Tuli mieleen vaan volvon 0-100 kiihtyvyys jos onkin matalampi kuin saabin olisiko välityssuhteet kenties laatikossa tehty ajatellen kiihtyvyyttä just 0-100.. Saban laatikko välitykset kun tuntuu olevan tehty matkaajoon ei o-100 kiihdyttelyä ajatellen.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Rommitommi kirjoitti:


Viime vuoden speed partyissa Saabit piessyt ( :wink: ) S60 meni muistaakseni 0-100kmh 5.1s ja siinä tais olla lukkokin :)
ja tehoakin tais olla lukon lisäksi "hiukkasen" enmmän käytössä...
#1730
500whp.net member
Vastaa Viestiin