Viilennystä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Viilennystä

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Joo taas on alkanut olla aika lämmin.

Olisko kellään mitään konstia saada autoon viilennystä?

Siis jos ei ilmaistointia tai muuta kallista lasketa lukuun. Alkuperäistä ei varmaankaan saa enää muuta kuin käytettynä.
SAAB
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

tarkasta ettei ime lämmintä ilmaa konehuoneesta.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Kalvot laseihin, itsellä tämä köyhän miehen ilmastointi ollut suunnitteilla jo 2v. Eikä mitään pikimustaa kalvoa sitten tietenkään.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

myös takalasin ritilä suojaa paahteelta ainakin takamatkustajia, ja pitää muutenkin sisätilan ilman hivenen viileämpänä
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Ääni kalvoille täältäkin. Puoli autoa jollakin asiallisella tummuudella auttaa jo kummasti.

edit: Niin siis varmaan auton takapäätä kannattaa tässä suosia katsastusta ajatellen... :D
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

niin joo

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Niin joo voisin voita kalvoja kokeilla. Vaikka yleensä en oo sellasia junttivirityksiä suosinut. Voi kait ne jotain vaikuttaa.

Mutta joskus oon koettanut laittaa ison kylmäkallen sinne ilmanottokaulaloon, sekin viilentää (mutta vaan vähän aikaa).

Mutta eikös mistään piezo- taikka peltier-elementeistä vois rakennella jotain?

Vaikkakaan ne ei varmaa oo mitää kovin tehokkaita, mutta pienikin parannus olisi hyväksi. Sähkööhän ne varmaan vie, sekin on syytä pitää mielessä.

Mutta jos autoon asentaisi esim. toisen akun jota sitten lataa tms.

Kertokaa nyt onko jotain sovelluksia mistään idiksistä.
SAAB
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vaikuttaa muutes ihan huomattavasti auton lämpeemiseen seisottaessa autoa pihalla auringossa, jos jättää sivulasit vaikka sentin pari raolleen. Semmonen ilmastointi minulla on ollut nyt kevätauringon porotuksen torjuntaa varten.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Re: niin joo

Viesti Kirjoittaja gls »

kimmoisa kirjoitti:Niin joo voisin voita kalvoja kokeilla. Vaikka yleensä en oo sellasia junttivirityksiä suosinut. Voi kait ne jotain vaikuttaa.

Mutta joskus oon koettanut laittaa ison kylmäkallen sinne ilmanottokaulaloon, sekin viilentää (mutta vaan vähän aikaa).

Mutta eikös mistään piezo- taikka peltier-elementeistä vois rakennella jotain?

Vaikkakaan ne ei varmaa oo mitää kovin tehokkaita, mutta pienikin parannus olisi hyväksi. Sähkööhän ne varmaan vie, sekin on syytä pitää mielessä.

Mutta jos autoon asentaisi esim. toisen akun jota sitten lataa tms.

Kertokaa nyt onko jotain sovelluksia mistään idiksistä.
ei hieman kalvotetut (esim.60%) lasit mitään junttivirityksiä ole ja onhan Saabeissa vakionakin sävytettyjä lasisarjoja!

mitä piezo ja peltier elementit ovat..? :oops:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Uskon kyllä että kalvot ovat tehokas tapa viilentää autoa, ei pääse aurinko ihan suoraan tykittämään sisään. Uskon että kalvoilla on myös eroja, mielellään kunnon kalvoa, esim. 3M tai vast.
Ao. osoitteessa lisää infoa.
http://www.juhalustig.fi

Itse unohtaisin nuo peltierit sun muut viritykset, oikea ilmastointi vaatii oikeasti myös tehoa. Mitähän se kompura ottaa kampuralta tehoa, 3-10kW ? Saa aikamoinen peltieri olla. Kylmäkalle kaukalossa voi antaa muutaman hetken kylmän oloisen hönkäyksen mutta eiköhän kuuma kesäpäivä sen aika nopeasti lämmitä, ainakaan parkkipaikalla ei pidä autoa vilpoisena :)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

jos ei kalvoja halua käyttää, saahan huoltoasemilta niitä imukupeilla viirettäviä "verhoja" ikkunoihin, esim nalle-puh kuvalla
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Kattoluukku, viilentää kivasti ainakin ajon aikana.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Itsellä turbossa kattoluukku auki ja oikea takasivulasi raollaan, ilma kiertää mukavasti.

Parkissa kaikki lasit 5-10cm auki ja luukku myös. Pysyy kohtuullisissa lämmöissä.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

tehoa

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Niin joo vaatihan ilmastointi tehoa, mutta sitähän SAABin moottoreissa riittää.

Ite otin tässä ohjaustehostimen pois käytöstä kesäksi taas vaihteeksi.

Mutta kyllä se olis kiva helteellä esim. matka-ajossa se ilmastointi.

Täytyy kattella olisko mitään viritystä mahdollista asentaa joka edes vähän viilentäisi ilmaa.

Kuinkahan muuten ilmankierti vielä tehostuisi jos laittas sinne vararengastilaan ilmapoistopuhaltimen puhaltaa ilmaa pois niistä rei-istä?
SAAB
jari
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:30
Paikkakunta: 81720

Re: tehoa

Viesti Kirjoittaja jari »

kimmoisa kirjoitti:Niin joo vaatihan ilmastointi tehoa, mutta sitähän SAABin moottoreissa riittää.

Ite otin tässä ohjaustehostimen pois käytöstä kesäksi taas vaihteeksi.

Mutta kyllä se olis kiva helteellä esim. matka-ajossa se ilmastointi.

Täytyy kattella olisko mitään viritystä mahdollista asentaa joka edes vähän viilentäisi ilmaa.

Kuinkahan muuten ilmankierti vielä tehostuisi jos laittas sinne vararengastilaan ilmapoistopuhaltimen puhaltaa ilmaa pois niistä rei-istä?

Hiki pintaan jumppaamalla ohjauksen kanssa? :lol: :lol:
Vastaa Viestiin