Viilennystä
Viilennystä
Joo taas on alkanut olla aika lämmin.
Olisko kellään mitään konstia saada autoon viilennystä?
Siis jos ei ilmaistointia tai muuta kallista lasketa lukuun. Alkuperäistä ei varmaankaan saa enää muuta kuin käytettynä.
Olisko kellään mitään konstia saada autoon viilennystä?
Siis jos ei ilmaistointia tai muuta kallista lasketa lukuun. Alkuperäistä ei varmaankaan saa enää muuta kuin käytettynä.
SAAB
niin joo
Niin joo voisin voita kalvoja kokeilla. Vaikka yleensä en oo sellasia junttivirityksiä suosinut. Voi kait ne jotain vaikuttaa.
Mutta joskus oon koettanut laittaa ison kylmäkallen sinne ilmanottokaulaloon, sekin viilentää (mutta vaan vähän aikaa).
Mutta eikös mistään piezo- taikka peltier-elementeistä vois rakennella jotain?
Vaikkakaan ne ei varmaa oo mitää kovin tehokkaita, mutta pienikin parannus olisi hyväksi. Sähkööhän ne varmaan vie, sekin on syytä pitää mielessä.
Mutta jos autoon asentaisi esim. toisen akun jota sitten lataa tms.
Kertokaa nyt onko jotain sovelluksia mistään idiksistä.
Mutta joskus oon koettanut laittaa ison kylmäkallen sinne ilmanottokaulaloon, sekin viilentää (mutta vaan vähän aikaa).
Mutta eikös mistään piezo- taikka peltier-elementeistä vois rakennella jotain?
Vaikkakaan ne ei varmaa oo mitää kovin tehokkaita, mutta pienikin parannus olisi hyväksi. Sähkööhän ne varmaan vie, sekin on syytä pitää mielessä.
Mutta jos autoon asentaisi esim. toisen akun jota sitten lataa tms.
Kertokaa nyt onko jotain sovelluksia mistään idiksistä.
SAAB
Vaikuttaa muutes ihan huomattavasti auton lämpeemiseen seisottaessa autoa pihalla auringossa, jos jättää sivulasit vaikka sentin pari raolleen. Semmonen ilmastointi minulla on ollut nyt kevätauringon porotuksen torjuntaa varten.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: niin joo
ei hieman kalvotetut (esim.60%) lasit mitään junttivirityksiä ole ja onhan Saabeissa vakionakin sävytettyjä lasisarjoja!kimmoisa kirjoitti:Niin joo voisin voita kalvoja kokeilla. Vaikka yleensä en oo sellasia junttivirityksiä suosinut. Voi kait ne jotain vaikuttaa.
Mutta joskus oon koettanut laittaa ison kylmäkallen sinne ilmanottokaulaloon, sekin viilentää (mutta vaan vähän aikaa).
Mutta eikös mistään piezo- taikka peltier-elementeistä vois rakennella jotain?
Vaikkakaan ne ei varmaa oo mitää kovin tehokkaita, mutta pienikin parannus olisi hyväksi. Sähkööhän ne varmaan vie, sekin on syytä pitää mielessä.
Mutta jos autoon asentaisi esim. toisen akun jota sitten lataa tms.
Kertokaa nyt onko jotain sovelluksia mistään idiksistä.
mitä piezo ja peltier elementit ovat..?

99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Uskon kyllä että kalvot ovat tehokas tapa viilentää autoa, ei pääse aurinko ihan suoraan tykittämään sisään. Uskon että kalvoilla on myös eroja, mielellään kunnon kalvoa, esim. 3M tai vast.
Ao. osoitteessa lisää infoa.
http://www.juhalustig.fi
Itse unohtaisin nuo peltierit sun muut viritykset, oikea ilmastointi vaatii oikeasti myös tehoa. Mitähän se kompura ottaa kampuralta tehoa, 3-10kW ? Saa aikamoinen peltieri olla. Kylmäkalle kaukalossa voi antaa muutaman hetken kylmän oloisen hönkäyksen mutta eiköhän kuuma kesäpäivä sen aika nopeasti lämmitä, ainakaan parkkipaikalla ei pidä autoa vilpoisena
Ao. osoitteessa lisää infoa.
http://www.juhalustig.fi
Itse unohtaisin nuo peltierit sun muut viritykset, oikea ilmastointi vaatii oikeasti myös tehoa. Mitähän se kompura ottaa kampuralta tehoa, 3-10kW ? Saa aikamoinen peltieri olla. Kylmäkalle kaukalossa voi antaa muutaman hetken kylmän oloisen hönkäyksen mutta eiköhän kuuma kesäpäivä sen aika nopeasti lämmitä, ainakaan parkkipaikalla ei pidä autoa vilpoisena

tehoa
Niin joo vaatihan ilmastointi tehoa, mutta sitähän SAABin moottoreissa riittää.
Ite otin tässä ohjaustehostimen pois käytöstä kesäksi taas vaihteeksi.
Mutta kyllä se olis kiva helteellä esim. matka-ajossa se ilmastointi.
Täytyy kattella olisko mitään viritystä mahdollista asentaa joka edes vähän viilentäisi ilmaa.
Kuinkahan muuten ilmankierti vielä tehostuisi jos laittas sinne vararengastilaan ilmapoistopuhaltimen puhaltaa ilmaa pois niistä rei-istä?
Ite otin tässä ohjaustehostimen pois käytöstä kesäksi taas vaihteeksi.
Mutta kyllä se olis kiva helteellä esim. matka-ajossa se ilmastointi.
Täytyy kattella olisko mitään viritystä mahdollista asentaa joka edes vähän viilentäisi ilmaa.
Kuinkahan muuten ilmankierti vielä tehostuisi jos laittas sinne vararengastilaan ilmapoistopuhaltimen puhaltaa ilmaa pois niistä rei-istä?
SAAB
Re: tehoa
kimmoisa kirjoitti:Niin joo vaatihan ilmastointi tehoa, mutta sitähän SAABin moottoreissa riittää.
Ite otin tässä ohjaustehostimen pois käytöstä kesäksi taas vaihteeksi.
Mutta kyllä se olis kiva helteellä esim. matka-ajossa se ilmastointi.
Täytyy kattella olisko mitään viritystä mahdollista asentaa joka edes vähän viilentäisi ilmaa.
Kuinkahan muuten ilmankierti vielä tehostuisi jos laittas sinne vararengastilaan ilmapoistopuhaltimen puhaltaa ilmaa pois niistä rei-istä?
Hiki pintaan jumppaamalla ohjauksen kanssa?

