Bensa pumppu?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
ijw
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: To Tammi 27, 2005 20:05

Bensa pumppu?

Viesti Kirjoittaja ijw »

Eilen Saabi 9-5 sammui kesken ajon? Rullasin sopivasti 30m bussipysäkille.
Ensimmäisenä otin autosta miinuskaapelin akusta irti. Irrotettuna se oli noin 5 minuuttia, eipä auttanut ja irrotin miinuskaapelin uudestaan. Tarkistin tulpan, joka oli rutikuiva eli bensapula pytyssä. Tämän jälkeen vaihdoin käynnistysreleen ja polttoainepumppureleen keskenään, koska ovat samanlaiset ja miinuskaapeli paikalleen ja starttaukset, eipä auttanut ja tulpat pysyivät kuivina. Tulipa soitettua hinausauto paikalle, kun hinausauto saapui paikalle, aika nopeasti noin puolessatunnissa. Piruttain kokeilin viellä startata ja Saabi pörähti käyntiin 8O ja sitten mentiin kotiin hinausauto perässä ja minä edellä. Hinaus meni onneksi vakuutuksen piikkiin. Voiko bensapumppu tehdä tommoisia kepposia? Toimii ja Ei toimi 8O Mitään vikailmoituksia ei SID näyttänyt.
ijw
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: To Tammi 27, 2005 20:05

Viesti Kirjoittaja ijw »

9-5T kirjoitti:Voi mutta voihan vika olla muuallakin. SID ja auton pysähtyminen liittyy toisiinsa lähinnä bensan loppuessa ja käynnistykseneston päälle menossa. Moottorin vikavalo ei syty bensapumppu viasta.
Voiko käynnistyksenesto mennä päälle vauhdissa? 8O
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Itsellä loppui vastaavat vaivat, kun vaihdoin bensapumpun ja kampiakselin asentoanturin. Näistä kummastakaan ei tullut mitään vika ilmoituksia. :roll:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
ijw
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: To Tammi 27, 2005 20:05

Viesti Kirjoittaja ijw »

Frostgrey kirjoitti:Itsellä loppui vastaavat vaivat, kun vaihdoin bensapumpun ja kampiakselin asentoanturin. Näistä kummastakaan ei tullut mitään vika ilmoituksia. :roll:
Edullisin ostopaikka noille osille?
Autolla on ajettu n. 59000km, kuinka pitkään yleensä kestää pumppu sekä asentoanturi?
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

pumpun saa Motonetista 88€:lla ja asentoanturi pitäisi olla saabilla vajaa 100€.

Pumpun vaihdosta läytyy ohjeita haulla :wink:

Itsellä vaihdettiin nuo n. 220tkm kohdalla.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
ijw
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: To Tammi 27, 2005 20:05

Viesti Kirjoittaja ijw »

Kiitokset neuvoista!
Toivottavasti nuo osat vaihtamalla auto toimisi.
ijw
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: To Tammi 27, 2005 20:05

Viesti Kirjoittaja ijw »

Pitääkö bensatankki tyhjentää, kun vaihtaa ämpäriin pumpun?
Kiitokset!
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Ei tarvi. Takapenkit vaan pystyyn ja sieltä kalastamaan :wink: :D
Saab 9-3 TTID Vector 2008
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tami »

ijw kirjoitti:Pitääkö bensatankki tyhjentää, kun vaihtaa ämpäriin pumpun?
Kiitokset!
Kerrotko sitten miten vaihto onnistui ? Muutamat foorumilaiset ovatkin jo raportoineet pumpun vaihtoa, esim. Frostgrey yksityiskohtaisesti. Kiinnostaisi muiden kokemukset, koska pumppua pitäisi vaihtaa myös täällä.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

Täytyy kyllä todeta että olihan vittumainen homma vaihtaa
Turbon vaihtokin on helpompi ja nopeempi homma prk..le.

Jo pelkän ämpärin saaminen tankista oli haaste..
Ihme kalastelua ja kikkailua..
Kysympähän vaan miks ei oo voitu tehdä vaikka
jotain lovia että tietyssä asennossa tulis pihalle.

Pumppu motonetistä 88€ ja näytti olevan jopa patentti numerokin
sama kun entisessä..Ainut ero vanhaan oli että uudessa
isompi letku lähtö kuin vanhassa..

Ämpärin purkamisessa ja kasaamisessa meni
reilusti yli 2 tuntia ja jos vaan saa jonkun kaveriks
ni aina paremmin onnistuu varsinkin ampärin kasaus..

Kannataa sitten varata sanomalehtiä ja levitellä niitä
sen ämpärinaukon ympärille niin ei roiskahtava
bensa imeydy auton verhoiluun ja haise kuukausia..
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

TD04 kirjoitti:Täytyy kyllä todeta että olihan vittumainen homma vaihtaa
Turbon vaihtokin on helpompi ja nopeempi homma prk..le.

Jo pelkän ämpärin saaminen tankista oli haaste..
Ihme kalastelua ja kikkailua..
Kysympähän vaan miks ei oo voitu tehdä vaikka
jotain lovia että tietyssä asennossa tulis pihalle.

Pumppu motonetistä 88€ ja näytti olevan jopa patentti numerokin
sama kun entisessä..Ainut ero vanhaan oli että uudessa
isompi letku lähtö kuin vanhassa..

Ämpärin purkamisessa ja kasaamisessa meni
reilusti yli 2 tuntia ja jos vaan saa jonkun kaveriks
ni aina paremmin onnistuu varsinkin ampärin kasaus..

Kannataa sitten varata sanomalehtiä ja levitellä niitä
sen ämpärinaukon ympärille niin ei roiskahtava
bensa imeydy auton verhoiluun ja haise kuukausia..
Itsellä meni amatöörina vajaa tunti koko hommaan :roll:

Sen ämpärin saaminen sieltä tankista vaatii kylläkin hieman kikkailua, ei tunnu tulevan yhdessä tietyssä asennossa sieltä pois. Ämpäriin tuo pumpun vaihti on ihan simppeli homma. Vanha letku vaan raakasti puukolla poikki ja uutta letkua tilalle :wink:

Itsellä ei ollut kyllä ämpärin purussa/kasaamisessa mitään ongelmia, aikaa meni max .30min työkalujen etsimisten kanssa 8)
Saab 9-3 TTID Vector 2008
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

Frostgrey kirjoitti:
Itsellä ei ollut kyllä ämpärin purussa/kasaamisessa mitään ongelmia, aikaa meni max .30min työkalujen etsimisten kanssa 8)

Mä purin koko helahoidon ja putsasi rojut ämpärin pohjalta ja näytti siellä
olevan jonkun näkönen suodatin/sihti niin pesin sit senkin..
Sitten kasaus vaiheessa tappelin sen yhen kumin kanssa. :wink:
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
ijw
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: To Tammi 27, 2005 20:05

Viesti Kirjoittaja ijw »

Tänään vääntelin lattaraudasta (18mmx3mm) sopivan "avaimen", jolla väänsin tuon ison muovirenkaan irti ja tietysti ennen sitä käynnistin moottorin
ilman pumpun sulaketta, niin paineet pensaputkesta poistui.
Nostin koko pumppurakenelman ylös ja tuumin aika kostikkaaksi saada se pois.
Siis koko höskä kohoineen päivineen nousee ylös, kun kiertelee härpetintä niinkö?

ps. laitoin koko höskän takaisin, täytyy palata hommaan myöhemmin.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Biltemasta saa muuten nykyään 35€ tonnarin bensapumppuja(Walbro systeemi 8mm lähdöllä), tämähän on sama mikä 9-5:ssa :wink:
:lol:
http://www.biltema.fi/osteri/data/taulu ... papump.pdf :D
Saab 9-3 TTID Vector 2008
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

ijw kirjoitti: Nostin koko pumppurakenelman ylös ja tuumin aika kostikkaaksi saada se pois.
Siis koko höskä kohoineen päivineen nousee ylös, kun kiertelee härpetintä niinkö?

.

JEP..Siinä sitä onkin vääntämistä että saa sen muljahtamaan tankista pois. 8)
Mutta kyllä se sieltä tulee..Takasin laitossa saa taas ihmetellä miten ja missä
asennossa sais menemään. :cry:

Sanoisin että ei ole ihan niin yksinkertanen ja helppo homma mitä olin saanu
kuvan muitten pumppujen vaihdosta. :wink:
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Vastaa Viestiin