(Tyhjä)käynti heittelee

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
9000urpo
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 15:55
Paikkakunta: Tampere

(Tyhjä)käynti heittelee

Viesti Kirjoittaja 9000urpo »

Taas se alkoi. Kirjoittelin saman tapaisesta ongelmasta joskus viime vuoden puolella. Eli vm. 88 turbo ilman DI-kasettia ei käy tasaisesti.
uusittu puolen vuoden sisällä:
-IMM(uusi)
-Lämpötila-anturi imusarjan välistä
-By-bass
- Pyörijä ja virranjakajan kansi
-tyhjäkäynti moottori putsattu syksyllä.
alipaine letkut vaihdeltu syksyn mittaan
Ja sitten aiheeseen.
Tulin töistä ihan tavallisesti ja kaikki meni hienosti. aurinko lämmitti ja linnut lauloivat. pysäköin kotipihaan. aikaa kului pari tuntia. tarkoituksena oli lähteä kauppaan. sitten saatana alkoi hirveä huopaaminen käynnissä heti kun laittoi auton käyntiin. jäi kauppareissu väliin ja nyt on kädet ja naama mustana kun yritin tapella parkkipaikalla. jäin kakkoseksi.
-Irrotin siis imm- liittimen-> ei vaikutusta(check engine syttyi, niinkuin pitääkin, käynti ei tasaantunut)
- Irrotin tyhjäkäyntimoottorin liittimen-> hieman laski kierrokset, mutta kierrosten heittely jatkui.
- Kokeilin toisella sytytysyksikölle(siis sillä joka on lokarin päällä, akun lähellä) ei vaikutusta. Syksyllä vaihdoin tämän osan, kun teki samanlaista kierrosten pudottelua ja silloin homma parani. voi olla että nyt siis on kaksi romua osaa ja niitä kun vaihtelee keskenään, niin ei tilanne parane.
- irrotin akun ja oottelin hetken. ei vaikutusta.
- lähtee tavallisesti käyntiin, mutta kierrokset huopaavat 800-1500 ja tippuvat aina rajusti, tyliin 1200 ja siitä romahdus 800 ja nousu 1300.

- Havaitsin, että haisee bensa putkessa, ja tulee raakaa tavaraa läpi hieman. eli käy rikkaalla.
- voisiko vikaa löytyä lambda anturista, ja mistähän se osa löytyy kyseisestä vehkeestä. on ilmastoinnit ja pelit autossa. ei näy ainakaan turbon luona. siitä muistona jo palovamma kädessä
:evil:
- vai voisiko bensapaineen säädin(olikos se siinä imusarjan vieressä oleva messingin värinen osa) rikkonainen ja päästäisi liikaa ainetta läpi.
- Haulla yritin ja ratkaisu jäi saamatta, mutta saattoi johtua myös huonoista hakusanoista.

näin tällä kertaa
:D
9000urpo
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 15:55
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja 9000urpo »

itselleni vastaten, henkimaailman hommia tuo.
Äsken kävin kokeilemassa ja kaikki viat olivat poistuneet. eli kävi tasaisesti, ei pomppinut. käytin lämpöiseksi eikä vika palannut.
että näin. toistaiseksi halpa vika. saa nähä olenko vielä aamulla samaa mieltä, jos vika palaa
9000urpo
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 15:55
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja 9000urpo »

eipä se vika poistunutkaan.
alkoit taas uudestan pomppimaan tyhjäkäynti ajon jälkeen.
Ostin sitten kaasarinputsaus ainetta ja irrotin tk-moottorin ja huomasin, että siitä imusarjalle menevä letkun pätkö oli murtunut ja sai siis ilmaa välistä. putsasin tk-moottorin ja laitoin uuden letkun pätkän siihen. Vaikutusta oli sen verran, että nyt tyhjäkäynnin hyppely on välillä 800-1200. huomasin nyt senkin että, kun on korjattu letkun pätkä, niin kun irroittaa tk-moottorin johdon niin pysyi käynnissä nihkeästi (~500rpm) ja kun laittoi takasin niin käynti parani.
Sitten tuli ilmi myös se, että jos painaa kaasua hieman ~1300rpm niin ei heittele käynti. EIkä myöskään aina tyhjäkäynnilläkään, mutta alkaa aina välillä pomppimaan.
TK-moottori vaikuttaisi ehjältä, sillä se nostaa kierroksia, kun laittaa ilmastoinnin tai takalasin lämppärin päälle.
Voisiko vikaa olla esim kaasuläpän asento anturissa tai siis mikä se nyt onkaan kiinni siinä kaasuläppäkotelossa.
nykinyt siis ajossa tai kun antoi hieman kierroksia, mutta tyhjäkäynnillä satunnaisesti alkoi tiputtelu.
että näin
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Kokeiles säätää/vaihtaa se asentotunnistin. Sitten tietty voi olla vielä kampiakselin asentotunnistin, josta löytyy Haku-toiminnolla kattavaa infoa.
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
9000urpo
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 15:55
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja 9000urpo »

tänään huomasin, että tyhjäkäynti aluksi 1700rpm. sitten vasaralla kopautin tk-moottoria ja tippu 950rpm. sitten purin ja putsailin sitä(kaasarispraylla ja aseöljyllä. tuntui että parami, mutta taas se jatku. nyt meinaa välillä olaa 650 tyhjäkäynti ja välillä 1300. ainakun kopauttaa niin normalisoituu hetkeksi. pitänee siis ostaa uusi eli käytetty tk moottori ja sillä kokeilla.
Vastaa Viestiin