Firgesillä oli hikka ja yskä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Firgesillä oli hikka ja yskä

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Viimeaikoina on "savuttanut" ja pätkinyt. Seos on tuntunut rikkaalta.
Tänään tullessani kentältä kotiin alkoi hikkakohtaus, hyvä että suostui ajoittain käymään ollenkaan. Tyhjäkäynti vaelteli 0 - 2000 rpm.

Uskollinen rUUHi toi isäntäsä kuitenkin ( säälistä ?) kotipihalleen.

Soitin Suorsan Kimmolle ja utelin hänen mielipiteitään mahdollisesta syystä. Kimmo totesi; että ilmamassamittari saattaa aiheuttaa mitä ihmeellisimpiä vikoja.

Otin immun liittimen irti ja kauhistuin. Äkkiä ostamaan CRC:tä.
Ruiskutus ja käynti oli kuin kaks ja puolipyttyisen Zetorin.
Muistin ostaneeni Trollhättnin reissulla muutaman uuden immun.

Vanha irti , ilmanputsari samalla pesuun ja rasvaukseen.

Ai niin, satsasin ja ostin Länsi-Auto Varistosta takaiskuventtiilin mallia 9-5 ja maksoin siitä, letkuineen, 7,30 Ecua. :D
Luulin alussa että vika olisikin tuossa. :oops:

Nyt löytyi syyllinen. Immun kakkosnasta oli syöpynyt/katkennut.
Uusi immu tilalle ja liitinjohdon puhdistus ja katkenneen piikin poisto liitosjohdon liittimestä.

Säädin immun vastusarvon 360 Ohmia ( nasta 3 ja 6 )

Nyt alkoi uuden tasasen käynnin elämä alusta.

Yksi asia jäi silti kalvamaan mieltä; kun teen moottorijarrutuksen, pieree ja paukkuu pakoputkessa.
Ihan kuin sytkä olis myöhässä.
Mikä sen sinne siirtäis??
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja jani »

tarkasta kaasuläppäkytkimen oikea asento se aiheuttaa pieremisen
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Kerro lisää.. Mulla on sama "vika" CC:ssä. Seos on säädetty kohdalleen ja kaasuläppäkytkin (LH2.2) napsahtaa, kun kaasuläppä menee nollille.

Silti ampuu moottorijarrulla niinkuin mikäkin race-ohjus.

Eipä silti, huvittaa lähinnä tuo paukuttelu, mutta tietysti olisi mukava tietää, että onko se oikeasti virhetoiminto vanhassa LH:ssa?

Nämähän eivät bensan syöttöä katkaise ikinä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Pikkupojat katsovat haltioituneesti perään. Luulevat että tossa meni joku virihirviö. :oops:

Ei tuo ole tollasta tehnyt aikaisemmin.
Iso pakorööri vielä korosta tuota efekti-ääntä.

Läpän asennon tarkistus ????

Olen pelkkänä silmänä. 8O
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Minä olin siis kuvitellut tuon säätämisen tapahtuvan niin, että kun kaasuläppä menee kiinni, pitää siitä mustasta asennontunnistinboksista kuulua pieni naksaus, kun mikrokytkin sulkeutuu.

Kannattaa säätää kone sammuksissa, muuten naksausta voi olla vaikea kuulla.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Jope kirjoitti:Minä olin siis kuvitellut tuon säätämisen tapahtuvan niin, että kun kaasuläppä menee kiinni, pitää siitä mustasta asennontunnistinboksista kuulua pieni naksaus, kun mikrokytkin sulkeutuu.

Kannattaa säätää kone sammuksissa, muuten naksausta voi olla vaikea kuulla.
niin ja muistelisin, että läppäkotelon asentotunnistin tunnistaa myös , täyskaasuasennon.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
t-lahdenmaki
"Viggen"
Viestit: 668
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 21:31
Paikkakunta: Jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja t-lahdenmaki »

Mutta oli silti hyvä homma että tuli ostettua niitä immuja sieltä trollhättanista eikä mistään saabin huippukalliilta varaosatiskiltä.......

Terveisin Lahdenmäki alias "suomi-poro"
Timo-Juhani Lahdenmäki #2155
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

t-lahdenmaki kirjoitti:Mutta oli silti hyvä homma että tuli ostettua niitä immuja sieltä trollhättanista eikä mistään saabin huippukalliilta varaosatiskiltä.......

Terveisin Lahdenmäki alias "suomi-poro"
Arvaas mikä oli meidän IMMujen kappalehinta, sieltä hankittuna?

Löysin sieltä hallista nimittäin "piiloitetun" siis kateissa olleen hinnoittelulaitteen, kiikutin sen henkilökunnan edustajalle.


Ostimme ja haalimme sieltä kamaa, sen kuin sielu sieti. Olis pitänyt olla vielä nopeempi ja haalia heti, kun uutta kamaa roudattiin esille.

NO, seuraavalla kerralla ollaan nopeampia.
Viimeksi muokannut Firges9000, Ma Touko 15, 2006 08:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7697
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Jope kirjoitti:Silti ampuu moottorijarrulla niinkuin mikäkin race-ohjus.

Eipä silti, huvittaa lähinnä tuo paukuttelu, mutta tietysti olisi mukava tietää, että onko se oikeasti virhetoiminto vanhassa LH:ssa?

Nämähän eivät bensan syöttöä katkaise ikinä.
Onkos pakoputkea tullu katteltua lähiaikoina?
Joskus aiemmin mainittiin että jos pakoputken alkuosasta vuotaa niin ampuis.
Itsellä toi CC kanssa rupes melko sarjatulittajaksi ja niihän siellä oli jousto halki.
Normiajossa äänet melko normaalit mutta reippaammissa kiihdytyksissä ja moottorijarruissa melko äänekäs.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Kiitos Teemu vinkistä, täytyypä tutkia. :idea:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hasha »

Jope kirjoitti:Kerro lisää.. Mulla on sama "vika" CC:ssä. Seos on säädetty kohdalleen ja kaasuläppäkytkin (LH2.2) napsahtaa, kun kaasuläppä menee nollille.

Silti ampuu moottorijarrulla niinkuin mikäkin race-ohjus.

Eipä silti, huvittaa lähinnä tuo paukuttelu, mutta tietysti olisi mukava tietää, että onko se oikeasti virhetoiminto vanhassa LH:ssa?

Nämähän eivät bensan syöttöä katkaise ikinä.

Onko tosiaan näin ettei LH2.2 katkaise bensansyöttöä moottorijarrutuksessa? Tätä olen nyt vähän aikaan ihmetellyt että miksi kulutusmittari ei koskaan mene nollille moottorijarrutuksessa vaan pienin luku jonka olen saanut on n. 2.6 l/100km. "Vanhassa" tekniikassa eli M90 iivarissa meni nollille. Oliko tuo M90 iivari LH2.2 vai 2.4?
Eli nykyinen tekniikka on M88 T16 DI:llä.

Läpän asentoanturi kyllä naksahtaa eikä putkessa pauku... Sitäkin olen kokeillut että tyhjäkäynnillä irroittaa asentoanturin liittimen, mutta ei se juurikaan mihinkään vaikuta kun vääntää hieman kaasua ja päästää sitten tyhjäkäynnille taas, eli samalla tavalla säätää käyntiä anturin piuha kiinni tai irti. Eikö anturi kerro eculle että läppä on kiinni ja alkaa säätämään thjäkäyntimoottoria? Ainakin tk-moottori säätää käyntiä.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11641
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

hasha kirjoitti:Onko tosiaan näin ettei LH2.2 katkaise bensansyöttöä moottorijarrutuksessa?
LH2.2 ei katkaise bensansyöttöä moottorijarrutuksessa.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 527#186527
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 090#182090

Läppäkytkin kertoo boksille että läppä on kiinni ja tyhjäkäyntiä pitää säätää. Jos otat läppäkytkimen johdon irti, boksi luulee että läppä on auki, eikä käske tyhjäkäyntimoottoria. LH2.2:n tyhjäkäyntimoottori pyörii tällöin ihan vapaasti, ja saattaa jopa aueta imun mukana. Jos läppäkytkimen johto on irti ja kytket moottorille paljon kuormaa, takalasinlämmittimen, puhaltimet yms isot sähkölaitteet, tai painat tyhjäkäyntimoottorin letkua jonkun verran lyttyyn, pitäisi kierrosten laskea.

Millä tavalla kaasuläppä on sinulla säädetty? Tyhjäkäynti lämpimällä koneella tyhjäkäyntimoottorin letku täysin ummessa pitäisi olla ~750 r/min. Jos sinulla säätö on niin, että käy "kovaa" ilman tyhjäkäyntimoottoriakin, lienee normaalia että johdon irrottaminen ei tunnut vaikuttavan mihinkään.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hasha »

Kiitos tiedosta JUS,

Joutuu kait sit ottamaan uuden projektin työn alle että saa suuttimet tukkoon moottorijarrutuksessa. Eihän sen nyt luulis olevan niin vaikeeta. Tarvitaan microkontrolleri, kierroslukutieto ja läpänkiinniolotieto kytkimeltä ja ohjelmoidaan se katkasemaan virta suuttimille yli 2000rpm jos läppä kiinni.

Tosiaan, en kuormittanut moottoria kun kikkailin sen kytkimen kanssa, saattoi olla niin että tk-moottori oli koko ajan samassa asennossa. Tyhjäkäynti on lämpimällä moottorilla sellaset 850rpm. Ja tietääkseni läppä on aivan kiinni, niinkuin pitäisi kait ollakkin.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11641
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

hasha kirjoitti:tietääkseni läppä on aivan kiinni, niinkuin pitäisi kait ollakkin.
Tuolla sitä LH2.2 läpän perussäätöä pähkäiltiin:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 6371#46371

Jos bensakatkoprojektisi valmistuu, ja tuote on toimiva ja hyödyllisen oloinen, kiinnostuineita varmaan löytyy, minä myös. Paljonkohan bensaa tuolla voisi säästää kaupunkiajossa, jos oikein keskittyisi moottorijarrutusta hyödyntämään?

DI/APC:hän säätää LH2.4:n kaverina myös sytytystä myöhäisemmällä tuon katkon yhteydessä, jotta syötön kytkeytyessä nykäys olisi huomaamattomampi. Perinteisellä kärjettömällä sytkällä ei taida onnistua ihan helposti.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1299
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

M90 i on 2.4

Bensansäästön saamiseksi se kannattaisi rakentaa katkomaan alempaa kuin 2krpm, ainakin automaagissa aikoo käyttää. Tuossa vaimon M90 iA:ssa nimittäin katkoo ilman kikkailuja käytännössä vasta nelosella kun laatikko pitää varsin hyvin kierrokset alle 2k.

Ajotavasta/paikasta riippuen (tai ennemminkin miten paljon sitä viitsii / pystyy muuttamaan) manuaalilla on taloudellisempaa rullailla vapaalla kuin tappaa vauhti moottorijarrutuksella..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Vastaa Viestiin