Erot ohjauksessa 99/90

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Erot ohjauksessa 99/90

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

kokemuksieni mukaan nopassa on huomattavasti kevyempi ohjaus kuin 99:ssä, ainakin vanhemmassa sellaisessa. onko komponenteissa eroa vai johtuuko pyörien ohjausgeometriasta, pyörien camber/caster-kulmista vai mikä mättää?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Nopasta ei ole juuri kokemusta, mutta mielestäni ysiysissä on kevyt ohjaus. Tosin olen todennut, että väärällä rengasvalinnalla sen keveyden voi menettää.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

jariha kirjoitti:Nopasta ei ole juuri kokemusta, mutta mielestäni ysiysissä on kevyt ohjaus. Tosin olen todennut, että väärällä rengasvalinnalla sen keveyden voi menettää.
nyt ei ole kyse renkaista, on raskas esim. 175 talvirenkailla.
vuosimallit -77 ja -71 saattaa kyllä poiketa uudemmista?
useampia tuon ikäluokan saabeja (99) olen ajanut ja kaikissa jäykkä ohjaus :?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Käsittääkseni ei pitäisi olla muuta eroa, kuin nykyaikaisempi rattiakselin kulma tuossa 90:ssä. Tietojeni mukaan tosin 99 -84:ssä pitäisi olla jo tuo sama asento ratilla, kuin 90:ssä. Jos hammastangossa ei ole öljyä, niin se varmasti käy jähmettymään. Esim. miun 99:ssä todennäköisesti olisi öljynlisäysaika, kun ei hietikollakaan kepene tuo ohjaus. Tai vaihtoehtoisesti vaihdan siihen paremman hammastangon, joka on sattumalta peräisin 90:stä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

Mertmi kirjoitti:Käsittääkseni ei pitäisi olla muuta eroa, kuin nykyaikaisempi rattiakselin kulma tuossa 90:ssä. Tietojeni mukaan tosin 99 -84:ssä pitäisi olla jo tuo sama asento ratilla, kuin 90:ssä. Jos hammastangossa ei ole öljyä, niin se varmasti käy jähmettymään. Esim. miun 99:ssä todennäköisesti olisi öljynlisäysaika, kun ei hietikollakaan kepene tuo ohjaus. Tai vaihtoehtoisesti vaihdan siihen paremman hammastangon, joka on sattumalta peräisin 90:stä.
eli vaihtamalla hammastanko kevyen ohjauksen omaavasta nopasta voisi auttaa. käykö myös -71 99?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

saabastelija kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Käsittääkseni ei pitäisi olla muuta eroa, kuin nykyaikaisempi rattiakselin kulma tuossa 90:ssä. Tietojeni mukaan tosin 99 -84:ssä pitäisi olla jo tuo sama asento ratilla, kuin 90:ssä. Jos hammastangossa ei ole öljyä, niin se varmasti käy jähmettymään. Esim. miun 99:ssä todennäköisesti olisi öljynlisäysaika, kun ei hietikollakaan kepene tuo ohjaus. Tai vaihtoehtoisesti vaihdan siihen paremman hammastangon, joka on sattumalta peräisin 90:stä.
eli vaihtamalla hammastanko kevyen ohjauksen omaavasta nopasta voisi auttaa. käykö myös -71 99?

Voisi auttaa hyvinkin. Tai sitten ei. Ei siitä voi 100% varma olla. Käytännössä ohjaus kepenee, jos renkaiden camber kulma on liki nolla, eli renkaat ei ole kallellaan ylä reunasta suuntaan tai toiseen keulastapäin katsottuna. Samoin uudet renkaat on aina kevyemmät kääntää, kuin lähes sliksit. Jos ohjaus teknisesti kunnossa,mutta esim. renkaat vaan on sellaiset, mitä on, niin ohjauksen pitäisi kyllä keventyä huomattavasti esim. soralla. Jos hammastanko kanittaa, niin eihän se kepene sorallakaan siinätapauksessa. Rattiakselin niveletkin voivat jumia ajanmittaan. Yhden ristitapin nivelen jumittuminen voi tehdä ohjauksesta raskaan jännästi puolenkierroksen välein.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7685
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Renkaiden leveydestä ei voi suoraan päätellä ohjauksen raskautta vaan itse renkas vaikuttaa enempi.
Velipojalla on 86:nen noppa ja siinä on ollu ties mitä renkaita alla välillä 175-195 eikä noi kapeimmat ollu kevyimpiä.
Mutta jollain renkailla on tuntunut melkein että olis tehostus, nykyisillä GY GTenrgy(matalan vierintävastuksen omaavat)niin ei tosiaankaan.

Kannattaa tsekata samoilla renkailla luovuttaja-autossa niin voin asennuskohteessa ennen kuin rupee jumppaan.

Eikös sitäpaitsi -71 ole vielä triumphin koneella joka on kaiketi jonkun kilon köykäsempi ja rattikin taitaa olla isompi.

Lucaf:n sivuilla oli jotain juttua noista rattiakseleista mutta en muista oliko jotain mainintaa myös hammastankojen erovaisuuksista.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

tetammi kirjoitti: Lucaf:n sivuilla oli jotain juttua noista rattiakseleista mutta en muista oliko jotain mainintaa myös hammastankojen erovaisuuksista.
mulla oli vain pari kuvaa rattiakseliputkista kun 75vm ja vanhemmissa alapään kiinnitys on erilainen. en ole ottanut selvää hammastankojen yhteensopivuuksista
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

saabastelija kirjoitti:käykö myös -71 99?
Jotain muutosta 99:n ohjausvaihteissa tapahtui 75-vuosimalliin, en tiedä voiko vanhan ohjausvaihteen tilalle laittaa 15 vuotta uudemman.

Tuollahan ohjausvaihteen rakennetta ja erityisesti apukuskin puoleisen päätyholkin väljyyden korjauskeinoja ihmeteltiin
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 538#310538

Kuvia 90:n ohjausvaihteesta
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/ohjaus/index.html

ja ote korjaamokäsikirjasta ohjausvaihteen kohdalta:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/ohjaus/ ... vaihde.pdf
http://www.hut..fi/u/jus/saab/99/ohjaus/pdf/99_ohjausvaihde_osanumerot.pdf
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

-77 ja -78 99:ssä kokemuksieni mukaan raskas ohjaus, -71 vielä raskaampi.
osa saattaa johtua muuttuneesta hammastangosta.
toisaalta kokemuksieni mukaan voima jolla ohjaus pyrkii palautumaan keskiasentoon on vanhemmissa huomattavasti suurempi kuin esim. nopassa --> vanhassa isompi caster-kulma (~prätkän jättökulma)?
onko kellää eri vuosimallien ohjauksen säätöarvoja?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Vastaa Viestiin