Erot ohjauksessa 99/90
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
Erot ohjauksessa 99/90
kokemuksieni mukaan nopassa on huomattavasti kevyempi ohjaus kuin 99:ssä, ainakin vanhemmassa sellaisessa. onko komponenteissa eroa vai johtuuko pyörien ohjausgeometriasta, pyörien camber/caster-kulmista vai mikä mättää?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen
99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato
900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
99 -71 ke, vaimokkeen

900 F -80 täydellinen raato

- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Nopasta ei ole juuri kokemusta, mutta mielestäni ysiysissä on kevyt ohjaus. Tosin olen todennut, että väärällä rengasvalinnalla sen keveyden voi menettää.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
nyt ei ole kyse renkaista, on raskas esim. 175 talvirenkailla.jariha kirjoitti:Nopasta ei ole juuri kokemusta, mutta mielestäni ysiysissä on kevyt ohjaus. Tosin olen todennut, että väärällä rengasvalinnalla sen keveyden voi menettää.
vuosimallit -77 ja -71 saattaa kyllä poiketa uudemmista?
useampia tuon ikäluokan saabeja (99) olen ajanut ja kaikissa jäykkä ohjaus

Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen
99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato
900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
99 -71 ke, vaimokkeen

900 F -80 täydellinen raato

Käsittääkseni ei pitäisi olla muuta eroa, kuin nykyaikaisempi rattiakselin kulma tuossa 90:ssä. Tietojeni mukaan tosin 99 -84:ssä pitäisi olla jo tuo sama asento ratilla, kuin 90:ssä. Jos hammastangossa ei ole öljyä, niin se varmasti käy jähmettymään. Esim. miun 99:ssä todennäköisesti olisi öljynlisäysaika, kun ei hietikollakaan kepene tuo ohjaus. Tai vaihtoehtoisesti vaihdan siihen paremman hammastangon, joka on sattumalta peräisin 90:stä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
eli vaihtamalla hammastanko kevyen ohjauksen omaavasta nopasta voisi auttaa. käykö myös -71 99?Mertmi kirjoitti:Käsittääkseni ei pitäisi olla muuta eroa, kuin nykyaikaisempi rattiakselin kulma tuossa 90:ssä. Tietojeni mukaan tosin 99 -84:ssä pitäisi olla jo tuo sama asento ratilla, kuin 90:ssä. Jos hammastangossa ei ole öljyä, niin se varmasti käy jähmettymään. Esim. miun 99:ssä todennäköisesti olisi öljynlisäysaika, kun ei hietikollakaan kepene tuo ohjaus. Tai vaihtoehtoisesti vaihdan siihen paremman hammastangon, joka on sattumalta peräisin 90:stä.
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen
99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato
900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
99 -71 ke, vaimokkeen

900 F -80 täydellinen raato

saabastelija kirjoitti:eli vaihtamalla hammastanko kevyen ohjauksen omaavasta nopasta voisi auttaa. käykö myös -71 99?Mertmi kirjoitti:Käsittääkseni ei pitäisi olla muuta eroa, kuin nykyaikaisempi rattiakselin kulma tuossa 90:ssä. Tietojeni mukaan tosin 99 -84:ssä pitäisi olla jo tuo sama asento ratilla, kuin 90:ssä. Jos hammastangossa ei ole öljyä, niin se varmasti käy jähmettymään. Esim. miun 99:ssä todennäköisesti olisi öljynlisäysaika, kun ei hietikollakaan kepene tuo ohjaus. Tai vaihtoehtoisesti vaihdan siihen paremman hammastangon, joka on sattumalta peräisin 90:stä.
Voisi auttaa hyvinkin. Tai sitten ei. Ei siitä voi 100% varma olla. Käytännössä ohjaus kepenee, jos renkaiden camber kulma on liki nolla, eli renkaat ei ole kallellaan ylä reunasta suuntaan tai toiseen keulastapäin katsottuna. Samoin uudet renkaat on aina kevyemmät kääntää, kuin lähes sliksit. Jos ohjaus teknisesti kunnossa,mutta esim. renkaat vaan on sellaiset, mitä on, niin ohjauksen pitäisi kyllä keventyä huomattavasti esim. soralla. Jos hammastanko kanittaa, niin eihän se kepene sorallakaan siinätapauksessa. Rattiakselin niveletkin voivat jumia ajanmittaan. Yhden ristitapin nivelen jumittuminen voi tehdä ohjauksesta raskaan jännästi puolenkierroksen välein.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Renkaiden leveydestä ei voi suoraan päätellä ohjauksen raskautta vaan itse renkas vaikuttaa enempi.
Velipojalla on 86:nen noppa ja siinä on ollu ties mitä renkaita alla välillä 175-195 eikä noi kapeimmat ollu kevyimpiä.
Mutta jollain renkailla on tuntunut melkein että olis tehostus, nykyisillä GY GTenrgy(matalan vierintävastuksen omaavat)niin ei tosiaankaan.
Kannattaa tsekata samoilla renkailla luovuttaja-autossa niin voin asennuskohteessa ennen kuin rupee jumppaan.
Eikös sitäpaitsi -71 ole vielä triumphin koneella joka on kaiketi jonkun kilon köykäsempi ja rattikin taitaa olla isompi.
Lucaf:n sivuilla oli jotain juttua noista rattiakseleista mutta en muista oliko jotain mainintaa myös hammastankojen erovaisuuksista.
Velipojalla on 86:nen noppa ja siinä on ollu ties mitä renkaita alla välillä 175-195 eikä noi kapeimmat ollu kevyimpiä.
Mutta jollain renkailla on tuntunut melkein että olis tehostus, nykyisillä GY GTenrgy(matalan vierintävastuksen omaavat)niin ei tosiaankaan.
Kannattaa tsekata samoilla renkailla luovuttaja-autossa niin voin asennuskohteessa ennen kuin rupee jumppaan.
Eikös sitäpaitsi -71 ole vielä triumphin koneella joka on kaiketi jonkun kilon köykäsempi ja rattikin taitaa olla isompi.
Lucaf:n sivuilla oli jotain juttua noista rattiakseleista mutta en muista oliko jotain mainintaa myös hammastankojen erovaisuuksista.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
mulla oli vain pari kuvaa rattiakseliputkista kun 75vm ja vanhemmissa alapään kiinnitys on erilainen. en ole ottanut selvää hammastankojen yhteensopivuuksistatetammi kirjoitti: Lucaf:n sivuilla oli jotain juttua noista rattiakseleista mutta en muista oliko jotain mainintaa myös hammastankojen erovaisuuksista.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Jotain muutosta 99:n ohjausvaihteissa tapahtui 75-vuosimalliin, en tiedä voiko vanhan ohjausvaihteen tilalle laittaa 15 vuotta uudemman.saabastelija kirjoitti:käykö myös -71 99?
Tuollahan ohjausvaihteen rakennetta ja erityisesti apukuskin puoleisen päätyholkin väljyyden korjauskeinoja ihmeteltiin
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 538#310538
Kuvia 90:n ohjausvaihteesta
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/ohjaus/index.html
ja ote korjaamokäsikirjasta ohjausvaihteen kohdalta:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/ohjaus/ ... vaihde.pdf
http://www.hut..fi/u/jus/saab/99/ohjaus/pdf/99_ohjausvaihde_osanumerot.pdf
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
-77 ja -78 99:ssä kokemuksieni mukaan raskas ohjaus, -71 vielä raskaampi.
osa saattaa johtua muuttuneesta hammastangosta.
toisaalta kokemuksieni mukaan voima jolla ohjaus pyrkii palautumaan keskiasentoon on vanhemmissa huomattavasti suurempi kuin esim. nopassa --> vanhassa isompi caster-kulma (~prätkän jättökulma)?
onko kellää eri vuosimallien ohjauksen säätöarvoja?
osa saattaa johtua muuttuneesta hammastangosta.
toisaalta kokemuksieni mukaan voima jolla ohjaus pyrkii palautumaan keskiasentoon on vanhemmissa huomattavasti suurempi kuin esim. nopassa --> vanhassa isompi caster-kulma (~prätkän jättökulma)?
onko kellää eri vuosimallien ohjauksen säätöarvoja?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen
99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato
900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
99 -71 ke, vaimokkeen

900 F -80 täydellinen raato
