Turbo tuli taloon (ja vieläkin pientä säätöä kaipaa)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7684
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Vali kirjoitti: Mistä sais paremman pahvin ja mihin hintaan?
Turun seudulla ainakin joka-osa myy elringin kansipahvia, tosin en nyt muista myivätkö erikseen vai pitikö ostaa koko tiivistesarja minkä tietty kanssa tarviit. Hinta oli kyllä kalliimpi mitä moton sarja mutta tuossa taitaa olla väärä paikka säästää.

Ja ei kai toi saabillakaan ihan mahottoman hintainen ollut.

Multakin löytyy tuohon moton irtotiiviste jos säästölinjalle on tarkoitus lähtee.

Olen kanssa sitä mieltä että tuosta remontista pitäisi selvitä itsekin kun jos on opus käytettävissä ja vähän malttia purkuhomman kanssa.
JUSin kirjoituksista löytyy hyvät ohjeet jaon tarkistukseen ja kannen irroituksesta on kirjoiteltu useampaankin kertaan.

OT:Tosi on ettei ässä ole mikään tykki kaupunkikiihdyttelyssä vaan on enempi kotona maantiellä. Täyspaineisena pärjää jo vähän paremmin...
:D
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vali
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 00:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vali »

Sami kirjoitti: Täällä pääkaupunkiseudulla ihmisillä on tapana oikeasti lähteä noista liikennevaloista ja jo 7 vuoden aikana olen huomannut, että T8:lla ja T16:sta täyskaasukiihdytyksessä jää useammalle muulle automerkille (japanilaisille yms.) Viimeksi tänään Motonetin liikennevaloissa kiihdytettiin rinnakkain työkaverin 9-3:n kanssa, eikä kumpainenkaan mahdettu mitään +40 vuotiaalle mammalle, joka veti meistä kummastakin ohi jollain 90-luvun alun farmari sitikalla (vapaastihengittävä). .
Haha jollain on majava tai joku muu pesinyt pakoputkeen kun ei taida saabillas edes jyrkkiä ylämäkiä kakspäällä päästä ylös. ;) Kaikki on tietysti suhteellista, ei 900t mikään raketti ole, mutta eipä ole M3:nenkaan. F40 on jossain määrin ja nitro dragsteri alkaa jo vähän olla. Kuuhun mennään raketilla ja ne on nasan hommia. Sieltä löytää raketin ;)

Kyllä oma vessa ainakin sen verran kulkee ettei mammat mua sitikoilla liikenteessä kusettele (oletan että se oli 3.0 V6). Se on nähty ja kokeiltu.

Nimim. asunu myös helsingissä ullanlinnassa 1.5 vuotta ja tiedän että kovimmat kisat käyty turussa missä on liikennekulttuuri kovemmanluokkaista kuin siellä.
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

tetammi kirjoitti:
OT:Tosi on ettei ässä ole mikään tykki kaupunkikiihdyttelyssä vaan on enempi kotona maantiellä. Täyspaineisena pärjää jo vähän paremmin...
:D
OT myös:) Mulla on ässä, jossa IC, APC, magneettiventtiili ja pietsokide imusarjan alla.. Täysipaineinen siis.. Mukava auto se kuitenkin on. Nimenomaan maantiellä kotonaan. Kaupungissa ja kehäteillä täytyy antaa tietä nopeammille..
Vali kirjoitti:
Haha jollain on majava tai joku muu pesinyt pakoputkeen kun ei taida saabillas edes jyrkkiä ylämäkiä kakspäällä päästä ylös. ;)
Juu, niinpä niin.
Vali
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 00:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vali »

tetammi kirjoitti:
Vali kirjoitti: Mistä sais paremman pahvin ja mihin hintaan?
Turun seudulla ainakin joka-osa myy elringin kansipahvia, tosin en nyt muista myivätkö erikseen vai pitikö ostaa koko tiivistesarja minkä tietty kanssa tarviit. Hinta oli kyllä kalliimpi mitä moton sarja mutta tuossa taitaa olla väärä paikka säästää.

Ja ei kai toi saabillakaan ihan mahottoman hintainen ollut.

Multakin löytyy tuohon moton irtotiiviste jos säästölinjalle on tarkoitus lähtee.

Olen kanssa sitä mieltä että tuosta remontista pitäisi selvitä itsekin kun jos on opus käytettävissä ja vähän malttia purkuhomman kanssa.
JUSin kirjoituksista löytyy hyvät ohjeet jaon tarkistukseen ja kannen irroituksesta on kirjoiteltu useampaankin kertaan.

OT:Tosi on ettei ässä ole mikään tykki kaupunkikiihdyttelyssä vaan on enempi kotona maantiellä. Täyspaineisena pärjää jo vähän paremmin...
:D
Mitä muita tiivisteitä tohon tulee? Täytyy tuollainen käydä ostamassa kun tuo motonetti on mitä on.
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7684
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Vali kirjoitti: Mitä muita tiivisteitä tohon tulee? Täytyy tuollainen käydä ostamassa kun tuo motonetti on mitä on.
Motoa lainaten: Sisältää kansiremontissa tarvittavat tiivisteet.

Taitaa kumminkin uupuu venakumit.
Sisältää pako- ja imusarjan, kannen, venakopan tiivisteet.
Jos haluut nostaa/asentaa pakosarjan kannen kanssa niin sitten vielä saabilta siihen väliin tiiviste.

OT:yks mikä kanssa vaikuttaa liikennevalolähettelyihin niin on ässän vakiovälitykset(kutosenska)mitkä on tuohon tarkoitukseen turhan lyhyet varsinkin kun toi vaihteensiirto ei oo mikään turhan nopee.
Tonnarissa tuo on sentään vähän pare mutta ainakin kohtuu vakiopeleissä/arkikiihdyttelyissä automaatti on melko kunkku. :D
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Sami kirjoitti: Täällä pääkaupunkiseudulla ihmisillä on tapana oikeasti lähteä noista liikennevaloista ja jo 7 vuoden aikana olen huomannut, että T8:lla ja T16:sta täyskaasukiihdytyksessä jää useammalle muulle automerkille (japanilaisille yms.) Viimeksi tänään Motonetin liikennevaloissa kiihdytettiin rinnakkain työkaverin 9-3:n kanssa, eikä kumpainenkaan mahdettu mitään +40 vuotiaalle mammalle, joka veti meistä kummastakin ohi jollain 90-luvun alun farmari sitikalla (vapaastihengittävä). Jos olisin jaksanut kiihdyttää yli 120km/h ja siitäkin yli, olisin voinut saavuttaa 100km/h vauhtiin kiihdyttäneen mamman, mutta se olisi 80km/h rajoituksella ollut melko typerää..
"Lusmuin" T8 on 145hv, jonka 0-100km/h arvo on aika tarkkaan 10,0s. Tuohon aikaan vaaditaan vähintään 2,0litrainen 16V kone, esim. uusi Passat 2.0FSI 0-100km/h 9,6s (mitattu arvo Tuulilasissa). Satku on tosiaan huono lähtemään paikaltaan (n. 0-40km/h on heikkoa), mutta ei sillä kyllä minun mielestäni tarvitse katsella viereltä lähtevän perävaloja liikennevaloissakaan, mikäli vierellä on korkeintaan 2,0litrainen "normaali" vapariperheauto (ei mikään TypeR tms). Isommat koneet sitten erikseen, niihin tarvitaan jo T16:sta rinnalla pysymiseen :) Itse en tunne olevani tientukkona edes kaasarisatkulla, päinvastoin, ihmetyttää kun ihmiset ei osaa lähteä valoista rivakasti ja kiihdytysrampeillakin saa himmailla.

Totta on, että ei tuollaisella T8:lla pysty näyttämään reippaasti perävaloja noille ns. tavallisille perheautoille (luokassa 1,6...2,0litraa) paikaltaan lähdettäessä taajamanopeuksissa, mutta ei sillä kyllä jalkoihinkaan jää...

Kuten jo aimminkin sanottua, niin maantiellä se turbo on vasta on kotonaan ja taajamassa vierellä roikkuva korollajorma ja opeliteini joutuu kasvattamaan tahtomattaan turvaväliä, jos niikseen tulee.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Oon suunnitellut juuri tuon 7-enskan hankkimista. Matka-ajossa voisi olla mukavampi ja kaupunkiajelukin mulla on pysähtymistä liikennevaloihin ja taas kiihdyttämistä 80km/h vauhtiin. Nykyiset välitykset on aivan liian tiheät tähän ja pientä epämukavuutta tulee tuosta 1. ja 2. vaihteen kanssa pelaamisesta.
Vali
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 00:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vali »

Mä oon taas pitäny T16:sta lyhyistä välköistä. Vastapainona BMWn todella pitkiiiiin välityksiin (1 60km/h, 2 120km/h)

Kun vetää kakkosen silmään, tuntuu että lähtee vielä paremmin ku ykkösellä :D Johtuen lyhyistä välköistä. Ei tuu sitä perinteistä fiilistä että mitä isompaa vedät sisään, sitä vähemmän repivää kiihtyvyys olisi. :)
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Hyvänkin koneen saa tapettua harvoilla välityksillä. Mulla 99:ssä 3,89 perällä ja nro 6:n enskalla oleva aski. Kylläpä on nami vetää t8:n vihellyksen tahdittamana. Eikä se nyt matka-ajossakaan mikään hirveä melupesä ole, kun pakoputki on hitsattu melkein jokaisesta saumasta umpitiiviiksi. Klemmariliitoksiin on laitettu tietysti tiivistetahnat.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

V.J.S kirjoitti:Satku on tosiaan huono lähtemään paikaltaan (n. 0-40km/h on heikkoa),
Tästä on kyse täällä kaupungissa. 0-100km/h kiihtyvyydessä epäilemättä mentäisiin monesta autosta ohi, mutta ei yksinkertaisesti palvele meikäläisen tarkoitusta ajella ylinopeuksia. Tai että edes viitsisin jahdata ohimenneitä autoja kuitatakseni ohituksen sillä satasen nurkilla. Ei aikuinen mies enää moista edes jaksa. Mammat repii ohi kauppakasseillaan ja sillä hyvä. Voihan sitä vaikka miettiä, että jos kiihdyttäisin loppuun asti, voisin saavuttaa mamman ja vetäistä ohi, mutta täälläpäin kerää vain enempi huvittuneita katseita jos lähtee tämmöisellä museoautolla pöristelemään. Lähiseutujen nuoriso on myös aika hyvin tiedostanut tuon ja tuntuvat suosivan muunmerkkisiä vehkeitä katutykkiaihioikseen.

Kuten aiemminkin sanoin, meikäläisen omistamilla turboilla on hyvin pystynyt liikkumaan maantienopeuksissa. Sekä T8:lla, T16:sta, että Ässällä. Muutaman kerran on tullut kokeiltua huippujakin, mutta siellä kahdensadan tietämillä alkaa meteli ja kierrokset olla jo sitäluokkaa ettei yksinkertaisesti jaksa kiusata vanhusta sillä tavalla. Kokeilemani 90 luvun Camry oli taas selkeästi suunnittelultaan uudempaa kaliiberia jo senkin suhteen, että sillä pystyi helposti ja vaivattomasti käymään siellä päälle 200km/h:n vauhdeissa.

OG900 turboissa on hyvä moottori ja saabin ideakin on hyvä. Hehän tietentahtoen halusivat auton, joka on vääntävä maantienopeuksissa ja 80-90 luvun tekniikan maailmoissa aina muistuteltiin siitä ominaisuudesta, vaikka muut merkit tarjosivat räjähtävämpää/helpompaa kiihtyvyyttä kaupunkioloissa.
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JuHem »

mikkoimp kirjoitti:no ei ässä vakiona nyt mikään menijä olekkaan, niinkun ei mielestäni 145hv vielä pitäisi ollakaan... ässä kulki täysin vakiona, olisiko ollut 5 vai 6 kyydissä, 211, saattaa löytyä vielä videokin tuosta, juuri ja juuri g60 corradon ohi meni :roll:
Vakio ässä, dynotettu 147hv, gps:n mukaan 209km/h talvirenkailla. Kohta toivottavasti selviää miten liikkuu piristetty ässä :D
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Taidan tänään rälläköidä tuon nippuun, jotta pääsen taas viheltelemään vähäpukeisille naisille (kokeilkaapas vislata kaasulla, on aika aidon kuuloista). :lol:

'91 320 bmw ainakin jäi tuolle omalle turbolleni 30-110km/h kiihdytyksessä, ainakin metelistä päätellen kaveri yritti melko täysillä (ilmekin oli tietty aika myyty, kun vanha romuni pesi tuon kiiltävän bling-bling-vehkeen(tm)). :roll:

Ja ylämäkeen tuo ei hyydy, kuten kaasaripeli, muuta en tehosta/väännöstä tuossa autossa tiedä. Toivottavasti menee paremmin rempan jälkeen.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Noniin, sain vanhan pakosarjan irti ahtimesta, vedin raa'asti rälläkällä pultit poikki, kun ei työkaluillakaan tahtonut aueta, aivan umpiruostuneet.

Kansi, pakosarja sekä ahdin ovat paikoillaan. Eikös tämän mallisessa täydy käyttää kone lämpimäksi, antaa jäähtyä ja jälkikiristää? Koitan huomenna saada loput osat paikoilleen, perhana, että kaasarikoneeseen on helppo tehdä kansiremppa tähän verratuna, kun on liikaa tuota tilpehööriä. :roll:
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Sami kirjoitti:
V.J.S kirjoitti:Satku on tosiaan huono lähtemään paikaltaan (n. 0-40km/h on heikkoa),
Tästä on kyse täällä kaupungissa.
Paljon on tullut kaupungissakin ajeltua (n. 2v asuttuna Koskelassa, vuosi Etelä-Haagassa ja vuosi Mellunmäessä, lisäksi Vantaan lähiöitä [Myyrmäki, Martinlaakso, Korso] melkein neljännesvuosisata), enkä muista kertaakaan itse ajaneeni "kisaa" tai edes joutuneeksi provoilun kohteeksi 0...50km/h nopeuksilla/rajoituksilla. Ainut kerta, jonka muistan, niin olin täyteen lastatun Renu 19:n (oliko peräti 1,6 tai 1,8 litranen "tykki") kyydissä takapenkillä, kun Volvo 850 T5R piti meitä pilkkanaan Pasilan silloilla...Eli liikennevaloissa kun on vain hereillä, niin auto kun auto riittää aivan hyvin arkiliikenteessä mukana pysymiseen, kunhan uskaltaa painaa sitä oikean puoleista pedaalia riittävästi. Myös pääkaupunkiseudulla.

Sen sijaan monen monituista "reipasta kiihtyvyysvertailua" tuli tehtyä kehäteillä ja säteittäisillä valtateillä. Ja olen myös huomannut "maalle" muuttamisen jälkeen, että ihmiset todellakin lähtevät "lunkisti" liikkeelle risteyksistä, saavat ruuhkan aikaan n. kahdella autolla marketin pihassa, väistävät bussipysäkille nopeammin takaa tulevaa autoilijaa ja moikkaavat about kaikkea vastaantulevaa (jopa minua 8O ).

Lisäpointtina aiheeseen, tuolla mun miedosti viilatulla 2.3T tonnarilla (viimeksi käytetty stabiili konfiguraatio n. 220hv) on aivan turha lähteä paikaltaan "kisaamaan" kenenkään kanssa, siinä ei riko kun voimansiirron, kun 0-10km/h menee etanan lailla ja sitten hyökkää kierrokset rajoittajalle nanosekunnissa :roll:
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Näin juuri. Kaupungissahan ei kisaamista harrasteta. Täällä vain liikenne kulkee joutuisasti mikä on hyvä asia ja ihmiset tosiaan painavat sen pedaalin pohjaan aina valoista päästyään. Ei kisaamisen takia, vaan ihan siitä syystä, että liikenne sujuu, eikä tehdä risteykseen turhaa ruuhkaa (ok, eka lumien aikaan ajavat ketjukolareita, mutta noin muute ihan sujuvaa on liikenne verrattuna maaseutuun). Jo ihan ajomukavuuden kannalta täytyy OG900 turbolla valita se oikeanpuoleinen kaista ja ottaa aivan rauhassa. Kenties sitten kun on saanut kakkoselta kolmoselle ja vähän kierroksia voi kantaa oman kortensa kekoon liikenteen sujuvuuden suhteen, mutta paikaltaan lähdössä ei mitään mahiksia. Ettei tukkisi risteystä täysin on syytä odotella vähän aikaa siellä hitaampien puolella.

Minua ei tosiaankaan kiinosta, että miten bemarit tai muut vehkeet kiihtyvät, eikä huvita kisailla liikenteessä kenenkään kanssa. Ihan vain huomiona on tullut todettua, että normi kaupunki- ja kehätieliikenteessä ei kannata siellä vasemmalla kaistalla hirveästi oleilla ennenkuin on saanut isompaa pykälää ja kierroksia.
Vastaa Viestiin