Lyijyä ja lyijytöntä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Lyijyä ja lyijytöntä

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Tere taas!

Niin SAAABeihinhan tuli jo 1980-luvun alussa se muutos että voi k¨äyttää lyijytöntä polttoainetta. Vai oliko se 1985.

Mutta kyselen vaan että jos tässä kesän aikana sais aikaiseksi ja vaihtas tohon 1988 mallin autoon jonkun kannen.

Mulla ei oo itellä kuin noita vanhempia.

Mutta voiko tästä olla mitään haittaa?

Ja ei kait sitä suoja-ainetta välttämätöntä oo käytää? Tiedän monta tapausta jossa kaikenmerkkisissä vanhoissa autoissa on käytetty nykybensoja eivätkä siitä ole hajonneet.

Vaikka kyllä se aine väissä uudemmissa venttiileitä hiljentää, ja onkin varmaan ihan hyvää kovassa ajossa.
SAAB
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Siis käsittääkseni kysymys on seetin kulumisesta ja sitäkautta venttiilivälyksen pienenemisestä normaalia nopeammin.

Lyijytöntä kestävät versiot on siis vapareissa -85 lähtien, paitsi B201i kat 81- lähtien (jenkkivientiä lähinnä luulisin).
Lisäksi B201 turbot 81-lähtien ja kaikki 16-venttiiliset.

Lähteenä 900:n korjaamokirjasta (0) tekninen erittely M81-93
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: Lyijyä ja lyijytöntä

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

kimmoisa kirjoitti:Ja ei kait sitä suoja-ainetta välttämätöntä oo käytää? Tiedän monta tapausta jossa kaikenmerkkisissä vanhoissa autoissa on käytetty nykybensoja eivätkä siitä ole hajonneet.
Esimerkiksi 500 ml Shellin lisäainetta maksaa viisi euroa ja riittää 500 litraan bensiiniä millä ajan noin 5000 km. sadantuhannen kilometrin matkalla maksan siten lisäainelisää 100 euroa. Henkilökohtaisesti olen todennut, että mieluummin maksan sen kuin otan ylimääräisen riskin venttilivaurion suhteen.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Kaikissa 8-tappisissa lyijytöntä kestävissä kansissa pitäisi olla vihreä maalitöhrö jakopäässä.

Tälläisen maalin löysin myös B-turbomoottorista.

T. Pasi
99T-museopeli
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Passi kirjoitti:Kaikissa 8-tappisissa lyijytöntä kestävissä kansissa pitäisi olla vihreä maalitöhrö jakopäässä.
Tuossa on vesipumpun vieressä vihreä töhrö, tosin keskeltä lähtenyt jo pois, tuollaistako tarkoitit:
http://www.kolumbus.fi/juha.ursin/99KJe ... 1978_1.JPG
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

jus kirjoitti:
Passi kirjoitti:Kaikissa 8-tappisissa lyijytöntä kestävissä kansissa pitäisi olla vihreä maalitöhrö jakopäässä.
Tuossa on vesipumpun vieressä vihreä töhrö, tosin keskeltä lähtenyt jo pois, tuollaistako tarkoitit:
http://www.kolumbus.fi/juha.ursin/99KJe ... 1978_1.JPG
Ei vaan se maalimerkki on tulipeltiä vasten kannessa.

T. Pasi
99T-museopeli
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Onko

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Onko se maali sellaista hyvin tumman vihreää taikka melkeen sinistä?

Kun tossa yks irtokansi olis jossa kyseistä maalia näkyy.

Aattelin että veis sen tasohiottavaksi, ja sen verran ett se myös laskee vähän.

Samalla aatelin kysellä kanavien avaramista ja mahdollista palotiojen muokkausta.

Onko kellään kokemusta näistä, ja etekin normaali ajoa varten? Opiskelijalle myös poltoainekulut ovat tärkeitä.
SAAB
Vastaa Viestiin