Tere taas!
Niin SAAABeihinhan tuli jo 1980-luvun alussa se muutos että voi k¨äyttää lyijytöntä polttoainetta. Vai oliko se 1985.
Mutta kyselen vaan että jos tässä kesän aikana sais aikaiseksi ja vaihtas tohon 1988 mallin autoon jonkun kannen.
Mulla ei oo itellä kuin noita vanhempia.
Mutta voiko tästä olla mitään haittaa?
Ja ei kait sitä suoja-ainetta välttämätöntä oo käytää? Tiedän monta tapausta jossa kaikenmerkkisissä vanhoissa autoissa on käytetty nykybensoja eivätkä siitä ole hajonneet.
Vaikka kyllä se aine väissä uudemmissa venttiileitä hiljentää, ja onkin varmaan ihan hyvää kovassa ajossa.
Lyijyä ja lyijytöntä
Lyijyä ja lyijytöntä
SAAB
Siis käsittääkseni kysymys on seetin kulumisesta ja sitäkautta venttiilivälyksen pienenemisestä normaalia nopeammin.
Lyijytöntä kestävät versiot on siis vapareissa -85 lähtien, paitsi B201i kat 81- lähtien (jenkkivientiä lähinnä luulisin).
Lisäksi B201 turbot 81-lähtien ja kaikki 16-venttiiliset.
Lähteenä 900:n korjaamokirjasta (0) tekninen erittely M81-93
Lyijytöntä kestävät versiot on siis vapareissa -85 lähtien, paitsi B201i kat 81- lähtien (jenkkivientiä lähinnä luulisin).
Lisäksi B201 turbot 81-lähtien ja kaikki 16-venttiiliset.
Lähteenä 900:n korjaamokirjasta (0) tekninen erittely M81-93
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hirsch"
- Viestit: 788
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: Lyijyä ja lyijytöntä
Esimerkiksi 500 ml Shellin lisäainetta maksaa viisi euroa ja riittää 500 litraan bensiiniä millä ajan noin 5000 km. sadantuhannen kilometrin matkalla maksan siten lisäainelisää 100 euroa. Henkilökohtaisesti olen todennut, että mieluummin maksan sen kuin otan ylimääräisen riskin venttilivaurion suhteen.kimmoisa kirjoitti:Ja ei kait sitä suoja-ainetta välttämätöntä oo käytää? Tiedän monta tapausta jossa kaikenmerkkisissä vanhoissa autoissa on käytetty nykybensoja eivätkä siitä ole hajonneet.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Tuossa on vesipumpun vieressä vihreä töhrö, tosin keskeltä lähtenyt jo pois, tuollaistako tarkoitit:Passi kirjoitti:Kaikissa 8-tappisissa lyijytöntä kestävissä kansissa pitäisi olla vihreä maalitöhrö jakopäässä.
http://www.kolumbus.fi/juha.ursin/99KJe ... 1978_1.JPG
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Ei vaan se maalimerkki on tulipeltiä vasten kannessa.jus kirjoitti:Tuossa on vesipumpun vieressä vihreä töhrö, tosin keskeltä lähtenyt jo pois, tuollaistako tarkoitit:Passi kirjoitti:Kaikissa 8-tappisissa lyijytöntä kestävissä kansissa pitäisi olla vihreä maalitöhrö jakopäässä.
http://www.kolumbus.fi/juha.ursin/99KJe ... 1978_1.JPG
T. Pasi
99T-museopeli
Onko
Onko se maali sellaista hyvin tumman vihreää taikka melkeen sinistä?
Kun tossa yks irtokansi olis jossa kyseistä maalia näkyy.
Aattelin että veis sen tasohiottavaksi, ja sen verran ett se myös laskee vähän.
Samalla aatelin kysellä kanavien avaramista ja mahdollista palotiojen muokkausta.
Onko kellään kokemusta näistä, ja etekin normaali ajoa varten? Opiskelijalle myös poltoainekulut ovat tärkeitä.
Kun tossa yks irtokansi olis jossa kyseistä maalia näkyy.
Aattelin että veis sen tasohiottavaksi, ja sen verran ett se myös laskee vähän.
Samalla aatelin kysellä kanavien avaramista ja mahdollista palotiojen muokkausta.
Onko kellään kokemusta näistä, ja etekin normaali ajoa varten? Opiskelijalle myös poltoainekulut ovat tärkeitä.
SAAB