Turbossa huomiotavaa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
taunu
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Marras 13, 2004 15:39
Paikkakunta: Kuusa

Turbossa huomiotavaa

Viesti Kirjoittaja taunu »

Eli jos olen ostamassa turbolla varustettuu tonttuu,ni mitä turbon toiminnassa pitää ottaa huomioon koeajolla?Siis kysyy tyyppi ,jolla ei oo ennen turboa ollut... :oops:
Millon voin olla varma etten saa täysin paskaa laitetta?
Kun kinastelet idiootin kanssa...pidä huoli ettei hän tee samoin!

Saab 9000 2.3t jubilee -97
ysitonttu
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2005 15:37
Paikkakunta: Nastola/finland
Viesti:

Turbossa huomioitavaa

Viesti Kirjoittaja ysitonttu »

Katsottava ettei hyrrä vuoda ja savuta
Markku Helin
jäsen:2815
Nastola
taunu
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Marras 13, 2004 15:39
Paikkakunta: Kuusa

Viesti Kirjoittaja taunu »

Mites sen savuttamisen toteaa...pakoputkesta vai konehuoneesta?
Ja liittyykö siihen jotai haisuja?
Kun kinastelet idiootin kanssa...pidä huoli ettei hän tee samoin!

Saab 9000 2.3t jubilee -97
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Ja että ahtopainemittari liikkuu alueella valkoinen - keltainen (valkoinen meinaa alipainetta ja keltainen ylipainetta, punaiselle ei vakiokone saa mennä)
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
taunu
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Marras 13, 2004 15:39
Paikkakunta: Kuusa

Viesti Kirjoittaja taunu »

Mitä tapahtuu kun tai jos menee punaselle?
Onko joku raja esim. kiihdytyksessä miten kauan voi "revittää" eli lakkaako turbo jossain vaiheessa ahtamasta?Ja kuuluko kabiinissa kuulua suhinaa kun kiihdyttää?
Kun kinastelet idiootin kanssa...pidä huoli ettei hän tee samoin!

Saab 9000 2.3t jubilee -97
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8101
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

taunu kirjoitti:Mitä tapahtuu kun tai jos menee punaselle?
Onko joku raja esim. kiihdytyksessä miten kauan voi "revittää" eli lakkaako turbo jossain vaiheessa ahtamasta?Ja kuuluko kabiinissa kuulua suhinaa kun kiihdyttää?
Onko ihan mahdotonta saada joku turbosaabin tuntija mukaan koeajolle?

Etsi haulla jotain kiihdytysvideoita (esim. 80-120km/h topikki), sieltä luulis joku videonpätkä löytyvän, jossa näet miten ahtomittarin kuuluu käyttäytyä.

Jos turbo "lakkaa ahtamasta" kesken revityksen, on se juuri sillä hetkellä mennyt rikki...Perstuntumalta jos kiihtyy maantievauhdeissa vaparia selvästi rivakammin ilman suurempia nykimisiä ja hälyääniä, on turbo ja kone ainakin jonkinlaisessa kunnossa. Koeajon jälkeen anna käydä n. 5min tyhjäkäyntiä. Jos alkaa putkesta tulla sankkaa savua, on turbossa öljyvuoto.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
taunu
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Marras 13, 2004 15:39
Paikkakunta: Kuusa

Viesti Kirjoittaja taunu »

Voivoi,jos olis joku niin olisin ilman muuta sen raahannu vaikka väkisin mukaan! :D
Koitan nyt sitte alkuunsa noilla jutuilla.
Käväsin eilen yhtä kokeilemassa ja kyllähän siinä suolet kierty ruodon ympärille kun kaasuu antoi.Oli vaan kori huonossa kunnossa ja en sitten autokauppiaan juttuihin sen hyvästä tekniikasta oikein kykene uskomaan ensi puremalta.. 8O
Mikä muuten turbosta helpoiten hajoaa esim. em. tilanteessa ja miten kallis onkorjaus?
Kun kinastelet idiootin kanssa...pidä huoli ettei hän tee samoin!

Saab 9000 2.3t jubilee -97
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Missä päin suomea tuo Kukonkylä mahtaa olla?
Voisi olla helpompaa saada joku kaveriksi :)
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
taunu
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Marras 13, 2004 15:39
Paikkakunta: Kuusa

Viesti Kirjoittaja taunu »

Ylivieskan tuntumassa...ei nyt kuitenkaa vielä hoppuilla.Kunhan kyselen ensin.Oishan siellä hyvä joku olla mukana.
Kun kinastelet idiootin kanssa...pidä huoli ettei hän tee samoin!

Saab 9000 2.3t jubilee -97
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5326
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

MacTurbo kirjoitti:Ja että ahtopainemittari liikkuu alueella valkoinen - keltainen (valkoinen meinaa alipainetta ja keltainen ylipainetta, punaiselle ei vakiokone saa mennä)
Nohnoh, kyllähän 2.3T ja Aero menevät vakionakin punaiselle, ei paljoa, mutta punaiselle kuitenkin. :D

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Tobbana kirjoitti:
MacTurbo kirjoitti:Ja että ahtopainemittari liikkuu alueella valkoinen - keltainen (valkoinen meinaa alipainetta ja keltainen ylipainetta, punaiselle ei vakiokone saa mennä)
Nohnoh, kyllähän 2.3T ja Aero menevät vakionakin punaiselle, ei paljoa, mutta punaiselle kuitenkin. :D

-Sami
Tulkintakysymys :) mulla on keltasen ja punasen välissä muutama katkoviiva . Sille alueele menee, muttei yhtään yli. Automaatissa on 0.02bar pienempi ahtopaine? ;) :roll:

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

Sievin miehiä minäkin eli jos lähiseudulta auton löydät niin mahollisesti voin kattomaan mukaan lähteä....mutta vieläkö saatas se asiantuntija mukaan :D
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Se on todella tulkinta kysymys ittellä repii ahdot hetkellisesti punaisen puolelle että mittarissa kyllä huomaa 4-5vaihteella kun polkasee kierroksien ollessa 2500luokkaa. mutta keltaisen punaisen rajassa kun pysyy kiihdyttäessä kaikki luulisin olevan ok.. Joo se turbo kunto on helppo todeta kun käy ensin kiihdyttää paineet ja koneen normaali lämpöön ja käyttelee tyhjäkäyntiä alakaa putkesta kyllä tulla tuttu ja turvallinen öljyn käry josta ei voi erehtyä.. :lol: Kannentiivisteen ympärystä kannattaa kattella et elääkö ympärys märkänä. Se voi olla merkki tulevasta kannentiivisteen vaihdosta.. puslien kuntohan tulee todettua kiihdyttäessä samalla jos tuntuu et vetelee koko ajan luultavasti etupään taemmat puslat vaihtokunnossa mutta niiden osalta ei suurta murhetta niiden hinta ei ole kova ja on todella helppo vaihtaa itsekin. :roll:
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11641
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Minkä ikäistä autoa millaisella tekniikalla [perussytytys+APC|DI/APC|Trionic] olet etsimässä?

Minulla 87-tontussa (perussytytys+APC+LH2.2) ylipainekatkaisijan 1,1 bar katkaisuraja on melkein kolmasosa punaisen puolella, ja vakiokuntoisen auton maksimiahdot pitäisi olla 0,8, minkä yli saisi vakiona enintään hetkellisesti heilahtaa. Joten punaiselle ei pitäisi päätyä kuin hetkeksi, jos silloinkaan.

Tuolla pohdittiin ahtojen nousemista, videota mittaristosta:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 032#297032
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
taunu
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Marras 13, 2004 15:39
Paikkakunta: Kuusa

Viesti Kirjoittaja taunu »

Oli senverran hätänen tapahtuma,etten vielä oo sitä kyselly sen kummemmin,kävin siis lähinnä härnäämässä itseäni sillä turbolla ja kuten on jo vissiin käynyt ilmikin varsin onnistuneesti! :lol:
Varmaan huomenna ehdin siihen perehtyä paremmin.
Kun kinastelet idiootin kanssa...pidä huoli ettei hän tee samoin!

Saab 9000 2.3t jubilee -97
Vastaa Viestiin