Eli jos olen ostamassa turbolla varustettuu tonttuu,ni mitä turbon toiminnassa pitää ottaa huomioon koeajolla?Siis kysyy tyyppi ,jolla ei oo ennen turboa ollut...
Millon voin olla varma etten saa täysin paskaa laitetta?
Kun kinastelet idiootin kanssa...pidä huoli ettei hän tee samoin!
Ja että ahtopainemittari liikkuu alueella valkoinen - keltainen (valkoinen meinaa alipainetta ja keltainen ylipainetta, punaiselle ei vakiokone saa mennä)
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Mitä tapahtuu kun tai jos menee punaselle?
Onko joku raja esim. kiihdytyksessä miten kauan voi "revittää" eli lakkaako turbo jossain vaiheessa ahtamasta?Ja kuuluko kabiinissa kuulua suhinaa kun kiihdyttää?
Kun kinastelet idiootin kanssa...pidä huoli ettei hän tee samoin!
taunu kirjoitti:Mitä tapahtuu kun tai jos menee punaselle?
Onko joku raja esim. kiihdytyksessä miten kauan voi "revittää" eli lakkaako turbo jossain vaiheessa ahtamasta?Ja kuuluko kabiinissa kuulua suhinaa kun kiihdyttää?
Onko ihan mahdotonta saada joku turbosaabin tuntija mukaan koeajolle?
Etsi haulla jotain kiihdytysvideoita (esim. 80-120km/h topikki), sieltä luulis joku videonpätkä löytyvän, jossa näet miten ahtomittarin kuuluu käyttäytyä.
Jos turbo "lakkaa ahtamasta" kesken revityksen, on se juuri sillä hetkellä mennyt rikki...Perstuntumalta jos kiihtyy maantievauhdeissa vaparia selvästi rivakammin ilman suurempia nykimisiä ja hälyääniä, on turbo ja kone ainakin jonkinlaisessa kunnossa. Koeajon jälkeen anna käydä n. 5min tyhjäkäyntiä. Jos alkaa putkesta tulla sankkaa savua, on turbossa öljyvuoto.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Voivoi,jos olis joku niin olisin ilman muuta sen raahannu vaikka väkisin mukaan!
Koitan nyt sitte alkuunsa noilla jutuilla.
Käväsin eilen yhtä kokeilemassa ja kyllähän siinä suolet kierty ruodon ympärille kun kaasuu antoi.Oli vaan kori huonossa kunnossa ja en sitten autokauppiaan juttuihin sen hyvästä tekniikasta oikein kykene uskomaan ensi puremalta..
Mikä muuten turbosta helpoiten hajoaa esim. em. tilanteessa ja miten kallis onkorjaus?
Kun kinastelet idiootin kanssa...pidä huoli ettei hän tee samoin!
MacTurbo kirjoitti:Ja että ahtopainemittari liikkuu alueella valkoinen - keltainen (valkoinen meinaa alipainetta ja keltainen ylipainetta, punaiselle ei vakiokone saa mennä)
Nohnoh, kyllähän 2.3T ja Aero menevät vakionakin punaiselle, ei paljoa, mutta punaiselle kuitenkin. :D
MacTurbo kirjoitti:Ja että ahtopainemittari liikkuu alueella valkoinen - keltainen (valkoinen meinaa alipainetta ja keltainen ylipainetta, punaiselle ei vakiokone saa mennä)
Nohnoh, kyllähän 2.3T ja Aero menevät vakionakin punaiselle, ei paljoa, mutta punaiselle kuitenkin.
-Sami
Tulkintakysymys mulla on keltasen ja punasen välissä muutama katkoviiva . Sille alueele menee, muttei yhtään yli. Automaatissa on 0.02bar pienempi ahtopaine?
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Se on todella tulkinta kysymys ittellä repii ahdot hetkellisesti punaisen puolelle että mittarissa kyllä huomaa 4-5vaihteella kun polkasee kierroksien ollessa 2500luokkaa. mutta keltaisen punaisen rajassa kun pysyy kiihdyttäessä kaikki luulisin olevan ok.. Joo se turbo kunto on helppo todeta kun käy ensin kiihdyttää paineet ja koneen normaali lämpöön ja käyttelee tyhjäkäyntiä alakaa putkesta kyllä tulla tuttu ja turvallinen öljyn käry josta ei voi erehtyä.. Kannentiivisteen ympärystä kannattaa kattella et elääkö ympärys märkänä. Se voi olla merkki tulevasta kannentiivisteen vaihdosta.. puslien kuntohan tulee todettua kiihdyttäessä samalla jos tuntuu et vetelee koko ajan luultavasti etupään taemmat puslat vaihtokunnossa mutta niiden osalta ei suurta murhetta niiden hinta ei ole kova ja on todella helppo vaihtaa itsekin.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Minkä ikäistä autoa millaisella tekniikalla [perussytytys+APC|DI/APC|Trionic] olet etsimässä?
Minulla 87-tontussa (perussytytys+APC+LH2.2) ylipainekatkaisijan 1,1 bar katkaisuraja on melkein kolmasosa punaisen puolella, ja vakiokuntoisen auton maksimiahdot pitäisi olla 0,8, minkä yli saisi vakiona enintään hetkellisesti heilahtaa. Joten punaiselle ei pitäisi päätyä kuin hetkeksi, jos silloinkaan.
Oli senverran hätänen tapahtuma,etten vielä oo sitä kyselly sen kummemmin,kävin siis lähinnä härnäämässä itseäni sillä turbolla ja kuten on jo vissiin käynyt ilmikin varsin onnistuneesti!
Varmaan huomenna ehdin siihen perehtyä paremmin.
Kun kinastelet idiootin kanssa...pidä huoli ettei hän tee samoin!