Jakopään kopan irroitus (8V)
Jakopään kopan irroitus (8V)
Eli olisi tarkoitus ottaa ysikympistä jakopää auki samalla kun moottori on nostettu pois.
Kaikki jakopään kopan ruuvit on irrotettu, myös oikeasta alakulmasta se ylöspäin osoittava. Kannessa olevat kaksi ruuvia on myös poistettu. Vesipumppu ja kampiakselin hihnapyörä on irrotettu kuten myös öljypumppu.
Ongelmana vaan on jakopään kotelon irrottaminen, onko siihen jotain kikkaa kun tuntuu olevan niin jumalattoman tiukassa?
Vähän sain sitä raotettua yläosasta, eli sain sitä sentin verran ulos kannen kohdalta.
Ei oikein viitsisi vääntää väkisin kun siinä vaan rikkoo kopan.
Kaikki jakopään kopan ruuvit on irrotettu, myös oikeasta alakulmasta se ylöspäin osoittava. Kannessa olevat kaksi ruuvia on myös poistettu. Vesipumppu ja kampiakselin hihnapyörä on irrotettu kuten myös öljypumppu.
Ongelmana vaan on jakopään kotelon irrottaminen, onko siihen jotain kikkaa kun tuntuu olevan niin jumalattoman tiukassa?
Vähän sain sitä raotettua yläosasta, eli sain sitä sentin verran ulos kannen kohdalta.
Ei oikein viitsisi vääntää väkisin kun siinä vaan rikkoo kopan.
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Jos kone on vaihdelaatikossa kiinni vielä ja haluat jakopään kopan ottaa pois, se pinnapultti pitää ruuvata pois jotta koppa irtoaa suoraan sivusuunnassa vetämällä. Vääntämällä en ainakaan itse ole ikinä edes yrittänyt. Toki jos kopassa on ura ettei pinnapulttia tarvitse edes irroittaa.
Jos vaihdelaatikko on irti eikä koppa siltikään irtoa niin katso että kaikki ruuvit on auki, mitään erikoista kikkaa ei ole. Kumivasara voi olla tarpeen irti naputteluun. Kopassa taitaa olla yksi tai kaksi holkkia jotka tulee lohkoon, eli niiden kohtaa on tiukemmalla.
Tarkasta ne ruuvit, 8mm kannalla (vai oliko se 10mm) ei tarvitse irroittaa kun ovat öljypumpun kannen ruuvit.
Jos vaihdelaatikko on irti eikä koppa siltikään irtoa niin katso että kaikki ruuvit on auki, mitään erikoista kikkaa ei ole. Kumivasara voi olla tarpeen irti naputteluun. Kopassa taitaa olla yksi tai kaksi holkkia jotka tulee lohkoon, eli niiden kohtaa on tiukemmalla.
Tarkasta ne ruuvit, 8mm kannalla (vai oliko se 10mm) ei tarvitse irroittaa kun ovat öljypumpun kannen ruuvit.
Joo, mutta siellä on toinen ihan tavallinen pultti.MikkoA kirjoitti:Eikö tuo laatikon läpi menevä pultti ole juuri tuo oikeassa alakulmassa oleva pultti? Sellaisessa pienessä kolossa, siitä irrotetaan vain mutteri?Ronska kirjoitti:Onko se laatikon läpi menevä pultti siellä vasemmassa alareunassa myös irti?
Tulee alakautta laatikon läpi jakopäänkoteloon vasemmassa alareunassa.
Ja niin kuin joku jo sanoi, pitää se pinnapultti saada laatikosta pois,
tai sitten raottaa laatikkoa hieman.
Tuossa vielä selventävä kuva: http://users.tkk.fi/~vklukkar/T8/kone.JPG
Taitaa olla niin että tuo pinnapultti on syynä siihen ettei koppaa saa raotettua tarpeeksi.f-19 kirjoitti:Jos kone on vaihdelaatikossa kiinni vielä ja haluat jakopään kopan ottaa pois, se pinnapultti pitää ruuvata pois jotta koppa irtoaa suoraan sivusuunnassa vetämällä.
Tuon pitäisi lähteä siis ihan kiertämällä pois?
Ajoitukset on kohdallaan. Jos sillä siis on jotain merkitystä.
Irti on tuokin pultti.Ronska kirjoitti:Joo, mutta siellä on toinen ihan tavallinen pultti.
Tulee alakautta laatikon läpi jakopäänkoteloon vasemmassa alareunassa.
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Kyllä se pinnapultti irtoaa ihan "normaalisti". Eli hyvillä (lukko)pihdeillä jotka mahtuu tuonne väliin (kierteistä tulee varmasti samalla entiset), tai sitten kahden mutterin avustuksella. Kuten varmasti huomasit, paikka on ahdas. Kiertämään pääsee n. 1/8 kierrosta kerrallaanMikkoA kirjoitti:Taitaa olla niin että tuo pinnapultti on syynä siihen ettei koppaa saa raotettua tarpeeksi.f-19 kirjoitti:Jos kone on vaihdelaatikossa kiinni vielä ja haluat jakopään kopan ottaa pois, se pinnapultti pitää ruuvata pois jotta koppa irtoaa suoraan sivusuunnassa vetämällä.
Tuon pitäisi lähteä siis ihan kiertämällä pois?
Ajoitukset on kohdallaan. Jos sillä siis on jotain merkitystä.

Ja kampuran/nokan asento ei vaikuta tosaa tämän kopan irroitukseen.
Tuon irti oleminen unohtuikin varmistaa, hyvä että on irti. Vielä varmistus; varmista että kaikki pultit ja mutterit on auki jakopään kopan joka sivullaMikkoA kirjoitti:Irti on tuokin pultti.Ronska kirjoitti:Joo, mutta siellä on toinen ihan tavallinen pultti.
Tulee alakautta laatikon läpi jakopäänkoteloon vasemmassa alareunassa.

Kampea koppaa irti tasaisesti voimalla mutta älä väännä väkisin. Voi olla tosiaan tiukassa.
Jep, huomenna tallilla täytyy aloittaa jumppa tuon pinnapultin kanssa.f-19 kirjoitti:
Kyllä se pinnapultti irtoaa ihan "normaalisti". Eli hyvillä (lukko)pihdeillä jotka mahtuu tuonne väliin (kierteistä tulee varmasti samalla entiset), tai sitten kahden mutterin avustuksella. Kuten varmasti huomasit, paikka on ahdas. Kiertämään pääsee n. 1/8 kierrosta kerrallaan

Vielä kopan takaisinlaittoon liittyvä kysymys, eli mitä kannattaako tuonne laittaa Saabin omaa mustaa tiivistetahnaa vai ajaako esim Hylomar saman asian?
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Yritin olla kunnon Saabisti ja hommata Saabin omaa tiivistetahnaa tonnarin öljypohjaan. Mäkelän Auto tarjosi GM-purkissa olevaa tavaraa, hinta n. 40€/200ml. Ostin CRC:n tasotiivistettä, n. 6€ tuubi.MikkoA kirjoitti:
Vielä kopan takaisinlaittoon liittyvä kysymys, eli mitä kannattaako tuonne laittaa Saabin omaa mustaa tiivistetahnaa vai ajaako esim Hylomar saman asian?
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Samanlaista kuviota mietin minäkin. Ostin Hylomaria hintaa 10 €/tuubi ja tuo Saabin tahna on aika hintavaa.V.J.S kirjoitti:Yritin olla kunnon Saabisti ja hommata Saabin omaa tiivistetahnaa tonnarin öljypohjaan. Mäkelän Auto tarjosi GM-purkissa olevaa tavaraa, hinta n. 40€/200ml. Ostin CRC:n tasotiivistettä, n. 6€ tuubi.MikkoA kirjoitti:
Vielä kopan takaisinlaittoon liittyvä kysymys, eli mitä kannattaako tuonne laittaa Saabin omaa mustaa tiivistetahnaa vai ajaako esim Hylomar saman asian?
Ja tuo Hylomar vaikuttaa ainakin tosi hyvältä tavaralta!

#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Olisi viikonlopun aikana tarkoitus lyödä läjään tuo kone, mutta eräs asia hämää vielä. Eli kannen ja jakopään kopan väliin ei laiteta varmaan tiivisteliimaa, kun siellä on kannentiiviste, mutta mites sitten jakopään kopan ja vaihdelaatikon väliin?
Voiko sinne laittaa ihan sitä samaa tiivisteliimaa mitä jakopään kopan ja lohkon väliin?
Voiko sinne laittaa ihan sitä samaa tiivisteliimaa mitä jakopään kopan ja lohkon väliin?
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17