Jakopään kopan irroitus (8V)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Jakopään kopan irroitus (8V)

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Eli olisi tarkoitus ottaa ysikympistä jakopää auki samalla kun moottori on nostettu pois.
Kaikki jakopään kopan ruuvit on irrotettu, myös oikeasta alakulmasta se ylöspäin osoittava. Kannessa olevat kaksi ruuvia on myös poistettu. Vesipumppu ja kampiakselin hihnapyörä on irrotettu kuten myös öljypumppu.

Ongelmana vaan on jakopään kotelon irrottaminen, onko siihen jotain kikkaa kun tuntuu olevan niin jumalattoman tiukassa?

Vähän sain sitä raotettua yläosasta, eli sain sitä sentin verran ulos kannen kohdalta.
Ei oikein viitsisi vääntää väkisin kun siinä vaan rikkoo kopan.
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Onko se laatikon läpi menevä pultti siellä vasemmassa alareunassa myös irti?
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Ronska kirjoitti:Onko se laatikon läpi menevä pultti siellä vasemmassa alareunassa myös irti?
Eikö tuo laatikon läpi menevä pultti ole juuri tuo oikeassa alakulmassa oleva pultti? Sellaisessa pienessä kolossa, siitä irrotetaan vain mutteri?
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Jos kone on vaihdelaatikossa kiinni vielä ja haluat jakopään kopan ottaa pois, se pinnapultti pitää ruuvata pois jotta koppa irtoaa suoraan sivusuunnassa vetämällä. Vääntämällä en ainakaan itse ole ikinä edes yrittänyt. Toki jos kopassa on ura ettei pinnapulttia tarvitse edes irroittaa.

Jos vaihdelaatikko on irti eikä koppa siltikään irtoa niin katso että kaikki ruuvit on auki, mitään erikoista kikkaa ei ole. Kumivasara voi olla tarpeen irti naputteluun. Kopassa taitaa olla yksi tai kaksi holkkia jotka tulee lohkoon, eli niiden kohtaa on tiukemmalla.

Tarkasta ne ruuvit, 8mm kannalla (vai oliko se 10mm) ei tarvitse irroittaa kun ovat öljypumpun kannen ruuvit.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ajoitukset kohdalleen niin pitäisi nousta.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

ajoitukset kohdalleen niin pitäisi nousta.

Hmm.. ehkä olen missannut jotain, mutta mitenköhän jakopään kopan irtoamiseen vaikuttavat ajoitukset?

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

MikkoA kirjoitti:
Ronska kirjoitti:Onko se laatikon läpi menevä pultti siellä vasemmassa alareunassa myös irti?
Eikö tuo laatikon läpi menevä pultti ole juuri tuo oikeassa alakulmassa oleva pultti? Sellaisessa pienessä kolossa, siitä irrotetaan vain mutteri?
Joo, mutta siellä on toinen ihan tavallinen pultti.
Tulee alakautta laatikon läpi jakopäänkoteloon vasemmassa alareunassa.

Ja niin kuin joku jo sanoi, pitää se pinnapultti saada laatikosta pois,
tai sitten raottaa laatikkoa hieman.
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Tuossa vielä selventävä kuva: http://users.tkk.fi/~vklukkar/T8/kone.JPG
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

f-19 kirjoitti:Jos kone on vaihdelaatikossa kiinni vielä ja haluat jakopään kopan ottaa pois, se pinnapultti pitää ruuvata pois jotta koppa irtoaa suoraan sivusuunnassa vetämällä.
Taitaa olla niin että tuo pinnapultti on syynä siihen ettei koppaa saa raotettua tarpeeksi.

Tuon pitäisi lähteä siis ihan kiertämällä pois?

Ajoitukset on kohdallaan. Jos sillä siis on jotain merkitystä.
Ronska kirjoitti:Joo, mutta siellä on toinen ihan tavallinen pultti.
Tulee alakautta laatikon läpi jakopäänkoteloon vasemmassa alareunassa.
Irti on tuokin pultti.
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

MikkoA kirjoitti:
f-19 kirjoitti:Jos kone on vaihdelaatikossa kiinni vielä ja haluat jakopään kopan ottaa pois, se pinnapultti pitää ruuvata pois jotta koppa irtoaa suoraan sivusuunnassa vetämällä.
Taitaa olla niin että tuo pinnapultti on syynä siihen ettei koppaa saa raotettua tarpeeksi.

Tuon pitäisi lähteä siis ihan kiertämällä pois?

Ajoitukset on kohdallaan. Jos sillä siis on jotain merkitystä.
Kyllä se pinnapultti irtoaa ihan "normaalisti". Eli hyvillä (lukko)pihdeillä jotka mahtuu tuonne väliin (kierteistä tulee varmasti samalla entiset), tai sitten kahden mutterin avustuksella. Kuten varmasti huomasit, paikka on ahdas. Kiertämään pääsee n. 1/8 kierrosta kerrallaan :(.

Ja kampuran/nokan asento ei vaikuta tosaa tämän kopan irroitukseen.
MikkoA kirjoitti:
Ronska kirjoitti:Joo, mutta siellä on toinen ihan tavallinen pultti.
Tulee alakautta laatikon läpi jakopäänkoteloon vasemmassa alareunassa.
Irti on tuokin pultti.
Tuon irti oleminen unohtuikin varmistaa, hyvä että on irti. Vielä varmistus; varmista että kaikki pultit ja mutterit on auki jakopään kopan joka sivulla :D

Kampea koppaa irti tasaisesti voimalla mutta älä väännä väkisin. Voi olla tosiaan tiukassa.
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

f-19 kirjoitti:
Kyllä se pinnapultti irtoaa ihan "normaalisti". Eli hyvillä (lukko)pihdeillä jotka mahtuu tuonne väliin (kierteistä tulee varmasti samalla entiset), tai sitten kahden mutterin avustuksella. Kuten varmasti huomasit, paikka on ahdas. Kiertämään pääsee n. 1/8 kierrosta kerrallaan :(
Jep, huomenna tallilla täytyy aloittaa jumppa tuon pinnapultin kanssa. :)

Vielä kopan takaisinlaittoon liittyvä kysymys, eli mitä kannattaako tuonne laittaa Saabin omaa mustaa tiivistetahnaa vai ajaako esim Hylomar saman asian?
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

MikkoA kirjoitti:

Vielä kopan takaisinlaittoon liittyvä kysymys, eli mitä kannattaako tuonne laittaa Saabin omaa mustaa tiivistetahnaa vai ajaako esim Hylomar saman asian?
Yritin olla kunnon Saabisti ja hommata Saabin omaa tiivistetahnaa tonnarin öljypohjaan. Mäkelän Auto tarjosi GM-purkissa olevaa tavaraa, hinta n. 40€/200ml. Ostin CRC:n tasotiivistettä, n. 6€ tuubi.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

V.J.S kirjoitti:
MikkoA kirjoitti:

Vielä kopan takaisinlaittoon liittyvä kysymys, eli mitä kannattaako tuonne laittaa Saabin omaa mustaa tiivistetahnaa vai ajaako esim Hylomar saman asian?
Yritin olla kunnon Saabisti ja hommata Saabin omaa tiivistetahnaa tonnarin öljypohjaan. Mäkelän Auto tarjosi GM-purkissa olevaa tavaraa, hinta n. 40€/200ml. Ostin CRC:n tasotiivistettä, n. 6€ tuubi.
Samanlaista kuviota mietin minäkin. Ostin Hylomaria hintaa 10 €/tuubi ja tuo Saabin tahna on aika hintavaa.
Ja tuo Hylomar vaikuttaa ainakin tosi hyvältä tavaralta! :)
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Olisi viikonlopun aikana tarkoitus lyödä läjään tuo kone, mutta eräs asia hämää vielä. Eli kannen ja jakopään kopan väliin ei laiteta varmaan tiivisteliimaa, kun siellä on kannentiiviste, mutta mites sitten jakopään kopan ja vaihdelaatikon väliin?
Voiko sinne laittaa ihan sitä samaa tiivisteliimaa mitä jakopään kopan ja lohkon väliin?
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Vastaa Viestiin