Liikenteeseen pisteytys (hs-uutinen)
Liikenteeseen pisteytys (hs-uutinen)
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Yle+ ... 5220028932
Mitäpä ajatuksia herättää kanssasaabisteissa? Itse pidän tuota järjestelmää oikeasti hyvänä, saa vaan nähdä miten suomessa toteuttavat.
-Sami
Mitäpä ajatuksia herättää kanssasaabisteissa? Itse pidän tuota järjestelmää oikeasti hyvänä, saa vaan nähdä miten suomessa toteuttavat.
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
En vastusta, varmasti tehokkaampi kuin rikesakko kaikenlaisten pikkurikkeiden suhteen.
Varsinkin jos on "yhtä vajaa ajokielto" -tilanteessa, saattaapi hiukan harkita toilailujaan.
Varsinkin jos on "yhtä vajaa ajokielto" -tilanteessa, saattaapi hiukan harkita toilailujaan.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Vielä kun saisivat liikennevakuutuksen edes osittain henkilökohtaiseksi, ettei tarvitsisi aina aloittaa 0% bonuksella. Ikäänkuin olisin huonompi kuski Saabilla, kuin Audilla. (Saabissa 5%, Audissa 70%)
Eipä silti, USA:ssa ajokortin virhepisteet vaikuttavat liikennevakuutusmaksuun. Toistuvat ylinopeussakot siis nostavat myös vakuutusmaksua.
Eipä silti, USA:ssa ajokortin virhepisteet vaikuttavat liikennevakuutusmaksuun. Toistuvat ylinopeussakot siis nostavat myös vakuutusmaksua.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Ei haittais muakaan kun ei noita rikesakkoja kovin usein ole tähänkään mennessä tullu keräiltyä. Kai siihe systeemiin kuuluu että ne virhepisteet myös vähenee jotenkin, esim parin virheettömän vuoden jälkeen vähennetään aina joku tietty määrä pisteitä tms?
9-5 2.3tA -00 527tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
No ei tuolla pykälällä näihin varmasti pyritäkään vaikuttamaan, vaan toistuvasti pikkurikkeisiin syyllistyviin. Esim. toistuviin "pienempiin" ylinopeuksiin, punaista päin ajoon ja sen sellaiseen.lk kirjoitti:Eipä tuo taida vaikuttaa ajokortittomien alkoholistien toilailuihin tai liikentessä tehtäviin itsemurhiin millään tavalla.
Mutta vakuutusmaksuihin saisi kyllä vaikuttaa. 15 v on tullut autoiltua rikkeittä (noh, pari parkkisakkoa), niin olisihan se ihan mukava, että se jossain huomioitaisiin.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
Hieman skeptisesti kyllä suhtaudun tuohon pisteytysjärjestelmään.
Itselle tuli heti mieleen, että sen jälkeen voi ajella yön hiljaisina hetkinä "hallitusti" liikennevaloista piittaamatta, kunhan pitää pistepotin rajan alapuolella.
Kuinkahan monta muuta käyttötapaa muutamille pisteille kekseliäät Suomen autolijat kehittävät?
Itselle tuli heti mieleen, että sen jälkeen voi ajella yön hiljaisina hetkinä "hallitusti" liikennevaloista piittaamatta, kunhan pitää pistepotin rajan alapuolella.

Kuinkahan monta muuta käyttötapaa muutamille pisteille kekseliäät Suomen autolijat kehittävät?
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Tjaa, nyt tars nähdä tutkimustuloksista ennen ja jälkeen pisteytysjärjestelmän käyttöönoton maista, joissa moinen on käytössä. Kyllähän tuo vissiin tehokas on näiden "vauhdikkaampien" kuskien kohdalla, jotka vielä lainsäädännöstä jotenkin piittaavat, ajan myötä vakuutusmaksut nousevat niin paljon että täytyy lopettaa mouhoominen tai ei ole enää varaa ajella. Toisaalta piittaamattomuus kasvaa varmastikin siellä ääripäässä.
Keksiikö joku muuta huonoa järjestelmässä kuin tuo MacTurbon esimerkki? En kylläkään (skeptisenä) usko, että tässä maassa tuosta rikkeettömyydestä tuntuvasti palkittaisiin esim. vakuutusmaksujen alenemisena, rikkeettömät maksaisi ehkä hitusen alempaa mitä nyt ja ne mouhoojat heidänkin edestä sitten.
Keksiikö joku muuta huonoa järjestelmässä kuin tuo MacTurbon esimerkki? En kylläkään (skeptisenä) usko, että tässä maassa tuosta rikkeettömyydestä tuntuvasti palkittaisiin esim. vakuutusmaksujen alenemisena, rikkeettömät maksaisi ehkä hitusen alempaa mitä nyt ja ne mouhoojat heidänkin edestä sitten.

Nyt vois sitten kun toi tulee niin tasa-arvoistaa noi sakot pois progression piiristä. Nyt se pelotevaikutus olisi tasan sama kaikille riippumatta tuloista kun kortin lähtö on oikeasti käsitettävissä. Jos nuo pisteet vielä kytkisi vakuutusmaksuihin niin tämä olisi hyvä veto.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Tuossa on kieltämättä ideaa. Nykyisin näkee turhan paljon porukkaa, jotka ajavat mistään mitään välittämättä kun kaikesta päätellen on varaa maksaa vaikka minkälaiset sakot. Kortin poisotto näyttää olevan tehokas keino tässäkin tapauksessa. Keväällä kun kortin minimikuivumisaika piteni eivätkö selitykset auttaneet (tarvitsee korttia työssä, ajaa paljon jne), niin joillekin tuli lehdistön juttujen perusteella ikäviä yllätyksiä. Tässä kävisi todennäköisesti samalla tavalla.kimmop kirjoitti:Nyt vois sitten kun toi tulee niin tasa-arvoistaa noi sakot pois progression piiristä. Nyt se pelotevaikutus olisi tasan sama kaikille riippumatta tuloista kun kortin lähtö on oikeasti käsitettävissä. Jos nuo pisteet vielä kytkisi vakuutusmaksuihin niin tämä olisi hyvä veto.
Vakuutusmaksuihin kytkeminen sitä vastoin on mielestäni hieman ongelmallista, sillä vakuutuksethan otetaan tietylle autolle. Vakuutusten pitäisi muutta henkilökohtaiseksi, jotta sitäkin kautta voitaisiin ohjata kuluja riskikuljettajille.
Kaiken kaikkiaa tuo pistesysteemi on mielestäni ihan hyvä idea. Kunhan nyt ei vaan kävisi niin kuin usein Suomessa on käynyt eli systeemi toteutetaan huonosti.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Luultavasti tämä toteutetaan kuitenkin ns. suomalaisella tyylillä, eli kustaan tämäkin.koistha kirjoitti: Tuossa on kieltämättä ideaa. Nykyisin näkee turhan paljon porukkaa, jotka ajavat mistään mitään välittämättä kun kaikesta päätellen on varaa maksaa vaikka minkälaiset sakot. Kortin poisotto näyttää olevan tehokas keino tässäkin tapauksessa. Keväällä kun kortin minimikuivumisaika piteni eivätkö selitykset auttaneet (tarvitsee korttia työssä, ajaa paljon jne), niin joillekin tuli lehdistön juttujen perusteella ikäviä yllätyksiä. Tässä kävisi todennäköisesti samalla tavalla.
Vakuutusmaksuihin kytkeminen sitä vastoin on mielestäni hieman ongelmallista, sillä vakuutuksethan otetaan tietylle autolle. Vakuutusten pitäisi muutta henkilökohtaiseksi, jotta sitäkin kautta voitaisiin ohjata kuluja riskikuljettajille.
Kaiken kaikkiaa tuo pistesysteemi on mielestäni ihan hyvä idea. Kunhan nyt ei vaan kävisi niin kuin usein Suomessa on käynyt eli systeemi toteutetaan huonosti.
Pari kommenttia: Suomessa vakuutus menee kuitenkin henkilökohtaisesti, eli jos esim. kaverini lainaa autoani ja rullaa sen, menee se minun bonuksistani, ei kaverin. Joten sikäli vakuutus on jo nyt osittain henkilökohtainen. Se pitäisi kuitenkin olla kytketty suoraan ajokorttiin, eli henkilökohtaiseksi.
Toinen mikä kiinnittää huomiota autoillessa usein Hki-Tku ja Hki-Tre väliä sekä yleensä Helsingissä on se että huimimmat tilanteet näkee silloin kun ratissa on nuori nainen tai mies (tai bussikuski) ja autokaan ei ole siitä uusimmasta päästä. Se minimipäiväsakko ei ole kovin luja pelote kellekään ja toisaalta minä alan taas lähestyä sitä tulotasoa että progressio puraisee sen verran että en minä uskalla ajaa samoja nopeuksia mitä tuolla motareilla usein huidellaan. Siinäkin mielessä tätä nykyistä systeemiä voisi vähän miettiä ja korjailla. Miten, siitä voi sitten taas keskustella enemmänkin.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Joo, niin on henkilökohtainen - maksajaksi joutuu vaan väärä henkilö eli vakuutus pitäisi saada jotenkin kytkettyä ajo-oikeuteen eikä niinkään siihen kulkuneuvoon, jolla ajetaan, jos sille linjalle lähdetään.kimmop kirjoitti:Pari kommenttia: Suomessa vakuutus menee kuitenkin henkilökohtaisesti, eli jos esim. kaverini lainaa autoani ja rullaa sen, menee se minun bonuksistani, ei kaverin. Joten sikäli vakuutus on jo nyt osittain henkilökohtainen. Se pitäisi kuitenkin olla kytketty suoraan ajokorttiin, eli henkilökohtaiseksi.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Re: Liikenteeseen pisteytys (hs-uutinen)
Ihan teoriaa kaikenlaiset pistelaskut ym. järjestelmät, niin kauan kuin valvonta on yhtä vähäistä kuin tällä hetkellä ei tuollaiset asiat vaikuta millään tavalla.