Sylinterikannen kiristys

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
ijw
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: To Tammi 27, 2005 20:05

Sylinterikannen kiristys

Viesti Kirjoittaja ijw »

Kiristysjärjestys:
8 4 1 5 9
7 3 2 6 10

Vaihe1: 40Nm
Vaihe2: 60Nm
Vaihe3: Kulmakiristys 90 astetta

Eli jokainen pultti yksitellen ensin auki->1 vaiheen kiristys tuon kiristysjärjestyksen mukaisesti, sitten samassa järjestyksessä vaiheet 2 ja 3 joka pultille.
Venttiilikopassakin on oma kiristysjärjestyksensä, etsi se jostain kuvista.

Löysin haulla edellämainitun ohjeen. Kysyisin lisäksi mitä tarkoittaa vaihe3: kulmakiristys 90 astetta?
Sylinterikannen pultin koko ja avain?
ijw
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: To Tammi 27, 2005 20:05

Re: Sylinterikannen kiristys

Viesti Kirjoittaja ijw »

9-5T kirjoitti:
ijw kirjoitti:. Kysyisin lisäksi mitä tarkoittaa vaihe3: kulmakiristys 90 astetta?
Pistä avain pultin päähän ja käännä avainta 90astetta kiinnipäin.
Kiitokset!

Entäpä tuo avain ja pultin koko?
Aeroilia
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Ti Huhti 11, 2006 17:57

Viesti Kirjoittaja Aeroilia »

Tarviiko venttiilikopan tiivistettä vaihtaa.
Onko kallis?
ijw
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: To Tammi 27, 2005 20:05

Viesti Kirjoittaja ijw »

Aeroilia kirjoitti:Tarviiko venttiilikopan tiivistettä vaihtaa.
Onko kallis?
Tiivise maksaa 31.22€ länkkärin hinta.
Aeroilia
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Ti Huhti 11, 2006 17:57

Viesti Kirjoittaja Aeroilia »

Löytyisköhän Motonetistä orkkis tiivistettä,
Täytynee käydä katsomassa.

Onko tuolla pulttien löysäämisjärjestyksellä mitään väliä?
Mikä kanta pulteissa on?
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Jos on sama kumitiiviste ku 9-3: ssa niin mä oon sen avannut ~10 kertaa eikä ole ollut tarvetta vaihtaa uuteen, kestää ja pitää :)
Pauke
"Aero"
Viestit: 306
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 21:49
Paikkakunta: Nokia / Pori

Viesti Kirjoittaja Pauke »

Kumitiiviste on uudelleen käytettävissä niin kauan, kunhan sitä ei kiristä liian tiukalle.
#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Kannen pultit on sitten mallia "strenght to yeild", eli eivät pahemmin kestä aukomista ja uudelleen kiristämistä. Suotavaa olisi vaihtaa uudet pultit jos kannen ottaa irti. Ja turha sitä kantta on pois repiä jos syytä ei ole epäillä sen olevan "löysällä".
#1730
500whp.net member
ijw
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: To Tammi 27, 2005 20:05

Re: Sylinterikannen kiristys

Viesti Kirjoittaja ijw »

ijw kirjoitti:
9-5T kirjoitti:
ijw kirjoitti:. Kysyisin lisäksi mitä tarkoittaa vaihe3: kulmakiristys 90 astetta?
Pistä avain pultin päähän ja käännä avainta 90astetta kiinnipäin.
Kiitokset!

Entäpä tuo avain ja pultin koko?

Hylsyavain on Torx ja avaimen koko E16. Motonetistä löytyi hylsy hinta 2,59€.
Löysäsin kaikki pultit jokaista vähän kerrassan avaen, sen jälkeen kiristys ohjeen mukaan. Oli syytä kiristää kansi, koska yhdessä kulmassa oli pieni vuoto näkyvissä ja myös sylinterikannen pari pulttia oli löysemmällä kyseisestä kohdasta. Ventiilikannen tiiviste oli hyvässä kunnossa joten en ostanut uutta.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

9-5T kirjoitti:Ei välttämättä(kuminen) mutta ei se tarvikkeena paljon maksa, orkkis muistaakseni 180mk
Mistä saa velttiilikopan tiivistettä tarvikkeena? Motonetissa ei ainakaan hinnastossa ole 9-5:een.
9000CS 2,3
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Saappi Kuski kirjoitti:
9-5T kirjoitti:Ei välttämättä(kuminen) mutta ei se tarvikkeena paljon maksa, orkkis muistaakseni 180mk
Mistä saa velttiilikopan tiivistettä tarvikkeena? Motonetissa ei ainakaan hinnastossa ole 9-5:een.
Eikös se ole sama ku on tonnarin tiiviste (siis lyhyt lohkoisen 94->) :?:

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

V-M kirjoitti: Eikös se ole sama ku on tonnarin tiiviste (siis lyhyt lohkoisen 94->) :?:
V-M
Motonet ilmoittaa hassusti että:
VENTTIILIKOPAN TIIVISTE SAAB 9000 --98
16V/Turbo16 2,0/2,3 84--86 (irtopuolikuut). . . . . . . . . 27-5180 12.45 ???
Edellinen sopii moott.nr--G52494 ja jälkimmäinen G52495--
16V/Turbo16 2,0/2,3 86--93 (kiinteät puolikuut). . . . . . 27-5179 13.90 ???

Muita ei ole..
Voiko tuo jälkimmäinen olla 9-5:een sopiva?
9000CS 2,3
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Saappi Kuski kirjoitti:
V-M kirjoitti: Eikös se ole sama ku on tonnarin tiiviste (siis lyhyt lohkoisen 94->) :?:
V-M
Motonet ilmoittaa hassusti että:
VENTTIILIKOPAN TIIVISTE SAAB 9000 --98
16V/Turbo16 2,0/2,3 84--86 (irtopuolikuut). . . . . . . . . 27-5180 12.45 ???
Edellinen sopii moott.nr--G52494 ja jälkimmäinen G52495--
16V/Turbo16 2,0/2,3 86--93 (kiinteät puolikuut). . . . . . 27-5179 13.90 ???

Muita ei ole..
Voiko tuo jälkimmäinen olla 9-5:een sopiva?
Tuollanen jälkimmäinen on ainakin mulla tuossa hyllyssä odottamassa asennusta ja ihan oikeen näköiseltä se näyttää. Pitänee vielä mallata sitä tuohon koppaan. 8)

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Jep jälkimmäinen on se sopiva. Kokeiltu.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Eikös tuo nyt ole ihan sama pata kuin tonnarin B204 tai B234. :?:
Vastaa Viestiin