Turbo tuli taloon (ja vieläkin pientä säätöä kaipaa)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Täytynee tutkia huomenna päivänvalolla, tänään en enää jaksa. Vituttaa kun monta päivää tapellut yhden sun toisen asian kanssa, ja heti kun saa ajoon, laukeaa välittömästi. Taidan pitäytyä vapaastihengittävissä tai ruveta käyttämään autoani korjaamolla tehtävänä. :cry:
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Alussa meikäläsellä oli sama homma noiden juttujen kanssa, että päähän otti asennella sitä sun tätä eikä oikein ajatus ollut mukana joka kohdassa. Sitten vain pikkuhiljaa löytyi oikeat työkalut/tyylit ja nyt menee melko helpolla kaikki ahtimeen liittyvät remontit.

Hankalimpia irroitettavia ja asennettavia osia meikäläiselle on vieläkin laturi (pultti tulee kiinni tuliseinään, täytyy jokakerta muistella, että mites se oikein otettiinkaan irti) ja lämppärin hana.. Startin vaihtaminen imusarja kiinni on myös hommia, jolle oon vähän allerginen. Noi on kuitenkin vapaastihengittävissäkin samoin. Turbossa on lisänä vain tuo ahdin, putkistot ym. sälä, jotka on sieltä helpoimmasta päästä.

No, mutta kun pääset taas ajelemaan, niin kyllä se turbon veto maksaa vaivan.
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Ei nämä vanhat turbot ole vielä mitään verrattuna esim. uusiin pakettiautoihin. Sinne postilaatikon kannen kokoisen konepellin alle on vaikea saada päätä työnnettyä. Mihinkään ei tahdo oikein päästä käsiksi, ei ylhäältä eikä alhaalta. :roll:
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kyllä auto remontit on aina omanlaisia remontteja. Anniin vaihdettiin veljen kanssa kytkin. Aikaa ei menny mitenkään hirveästi ja kaikki pelitti mutta onnistuin hajoittamaan flektin anturin jalan. Juotos petti syylärin päästä, kun laitettiin jäähdytintä paikoilleen. No, pirssi jäi setän talliin yhdeksi yöksi.

Enon yhdestä Sprinteristä käytiin ottamassa kansi ihan liikkeen mersu-liikkeen toimesta enon hallilla. Oli siinä ihmettelemistä miten helkkari sen on mahduttu ottamaan irti, tilaa ei nimittäin ollu mitenkään ihmeellisesti.

Toinen enon hallilla nähty ihmeellisyys oli, kun tekivät koneremontin yhteen 124-koriseen ex-ambulanssiin. Laittoivat moottoria paikoilleen ja enolla taisi olla räikässä kiinni kolme pitkää jatkovartta, kun osa lootan pulteista piti kiristää auton alta :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
SAAB-vilho
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 00:14
Paikkakunta: Siikajoki/Möhkö

Viesti Kirjoittaja SAAB-vilho »

lefa42 kirjoitti:v**tu mikä paska. :evil:
EI AVAUDUTA!
Saab 90 -85 "marsutarha" **100hp**vakio**
Tällä kepattu myös naapurin ämmä ja sen bokseri.
ROSAMUNDA - MAHAN TÄYTTYMINEN ALKAA ENSIMMÄISESTÄ SUUPALASTA.
http://www.rehupiikles.com/
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

SAAB-vilho kirjoitti:
lefa42 kirjoitti:v**tu mikä paska. :evil:
EI AVAUDUTA!
:D

Käynnistin auton äsken, kaasuttelin ja tutkailin samalla, tuleeko öljyä mistään ulos, eikä mitään vuotoa näkynyt. Menee hermo. Lentäisi edes suihkuamalla ulos, mutta kun ei..
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Imusarjan puolelta öljyinen, pakosarjan puoleiset öljyjäämät kuivahtaneet, eli lienevät vanhoja, kun kantta irroitin. Mitään varsinaista vuotokohtaa ei vieläkään paikallistettu.

Eikö ketään kiinnostaisi ostaa hyväkorista turboa, jossa leimaa vielä pirusti jäljellä, vai myynkö paskan osina?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Ajelin koelenkin huohotusputki irti, laitoin venakopasta sijaisputken öljypurkkiin, jotta tietäisin, tuleeko sieltä pihalle öljyt paineen vuoksi. Purkkiin ei kertynyt, kuin sentin verran töhnää (30km ajettu), mutta kone tunki öljyt jälleen ulos. Purkista löytynyt möhnä oli väriltään aikalailla cafe au lait (kirjoitinko oiken), eli maitokahvia.

Nyt paloi päreet lopullisesti. Ei enään ahdettuja Saabeja tähän pihaan.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

lefa42 kirjoitti:Ajelin koelenkin huohotusputki irti, laitoin venakopasta sijaisputken öljypurkkiin, jotta tietäisin, tuleeko sieltä pihalle öljyt paineen vuoksi. Purkkiin ei kertynyt, kuin sentin verran töhnää (30km ajettu), mutta kone tunki öljyt jälleen ulos. Purkista löytynyt möhnä oli väriltään aikalailla cafe au lait (kirjoitinko oiken), eli maitokahvia.

Nyt paloi päreet lopullisesti. Ei enään ahdettuja Saabeja tähän pihaan.
Eläs ny saab kun saabi :wink: Ei se siitä ahtamisesta se vika kummene. Kannentiiviste on tainnut antautua...

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

V-M kirjoitti:
lefa42 kirjoitti:Ajelin koelenkin huohotusputki irti, laitoin venakopasta sijaisputken öljypurkkiin, jotta tietäisin, tuleeko sieltä pihalle öljyt paineen vuoksi. Purkkiin ei kertynyt, kuin sentin verran töhnää (30km ajettu), mutta kone tunki öljyt jälleen ulos. Purkista löytynyt möhnä oli väriltään aikalailla cafe au lait (kirjoitinko oiken), eli maitokahvia.

Nyt paloi päreet lopullisesti. Ei enään ahdettuja Saabeja tähän pihaan.
Eläs ny saab kun saabi :wink: Ei se siitä ahtamisesta se vika kummene. Kannentiiviste on tainnut antautua...

V-M
Uusi kannentiiviste? Ja juuri kiristetty (sekä jälkikiristetty)? Ei perkele voi moista pommia olla. 99:n kansiremontti sujui tuohon verrattuna kuin tanssi, ei ylimääräistä rojua tiellä, eikä jälikiristyksen jälkeen paljon ranskan pojan kahveja haisteltu. Mitä turboilla tekee, kun haittaa työskentelyä, eikä edes toimi?

v**tu, että vituttaa, eikä edes kaupat ole auki, jotta voisi ostaa pari(kymmentä) neuvoa antavaa.. :evil:

Kilvet lähtevät konttorille ensi viikon loppuun mennessä, ellei ala toimimaan / mene kaupaksi, se on vissi.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

lefa42 kirjoitti:
V-M kirjoitti:
lefa42 kirjoitti:Ajelin koelenkin huohotusputki irti, laitoin venakopasta sijaisputken öljypurkkiin, jotta tietäisin, tuleeko sieltä pihalle öljyt paineen vuoksi. Purkkiin ei kertynyt, kuin sentin verran töhnää (30km ajettu), mutta kone tunki öljyt jälleen ulos. Purkista löytynyt möhnä oli väriltään aikalailla cafe au lait (kirjoitinko oiken), eli maitokahvia.

Nyt paloi päreet lopullisesti. Ei enään ahdettuja Saabeja tähän pihaan.
Eläs ny saab kun saabi :wink: Ei se siitä ahtamisesta se vika kummene. Kannentiiviste on tainnut antautua...

V-M
Uusi kannentiiviste? Ja juuri kiristetty (sekä jälkikiristetty)? Ei perkele voi moista pommia olla. 99:n kansiremontti sujui tuohon verrattuna kuin tanssi, ei ylimääräistä rojua tiellä, eikä jälikiristyksen jälkeen paljon ranskan pojan kahveja haisteltu. Mitä turboilla tekee, kun haittaa työskentelyä, eikä edes toimi?

v**tu, että vituttaa, eikä edes kaupat ole auki, jotta voisi ostaa pari(kymmentä) neuvoa antavaa.. :evil:

Kilvet lähtevät konttorille ensi viikon loppuun mennessä, ellei ala toimimaan / mene kaupaksi, se on vissi.
Tuttu tunne. Itsekkin oon monta kertaa manaillut kun tuota Turbo-Saabia olen ropaillut. Kun vertaa tuollaista perus 8 tai 16 ruiskusatkua, niin sellainen on kyllä huomattavasti huolettamampi peli. Mutta sitten kun tuo Turbo-Subo pelaa moitteettomasti, niin saa kyllä hymyssä suin päästellä :D

Mites öljypumppu? Sehän on kans perinteinen öljynvuoto paikka Satkuissa tuo öljypumpun o-renkaan pettäminen..
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

lefa42 kirjoitti:
V-M kirjoitti:
lefa42 kirjoitti:Ajelin koelenkin huohotusputki irti, laitoin venakopasta sijaisputken öljypurkkiin, jotta tietäisin, tuleeko sieltä pihalle öljyt paineen vuoksi. Purkkiin ei kertynyt, kuin sentin verran töhnää (30km ajettu), mutta kone tunki öljyt jälleen ulos. Purkista löytynyt möhnä oli väriltään aikalailla cafe au lait (kirjoitinko oiken), eli maitokahvia.
Nyt paloi päreet lopullisesti. Ei enään ahdettuja Saabeja tähän pihaan.
Eläs ny saab kun saabi :wink: Ei se siitä ahtamisesta se vika kummene. Kannentiiviste on tainnut antautua...
V-M
Uusi kannentiiviste? Ja juuri kiristetty (sekä jälkikiristetty)? Ei perkele voi moista pommia olla. 99:n kansiremontti sujui tuohon verrattuna kuin tanssi, ei ylimääräistä rojua tiellä, eikä jälikiristyksen jälkeen paljon ranskan pojan kahveja haisteltu. Mitä turboilla tekee, kun haittaa työskentelyä, eikä edes toimi?
Tuliko kansi plaanattua rempan yhteydessä? Entä tarkastettua halkemilta? Kannessahan tuo feelu tuntuu olevan. Ja tuo huohotuksesta syntyvä moskan määrä kuulostaa aika hurjalta. Kuinka paljon mahtaa vaikuttaa tuo vesien vuoto öljyn sekaan, mutta eipä sinne juuri ehjällä koneella paljon mitään saisi kertyä 3000km:llä.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

f-19 kirjoitti:
lefa42 kirjoitti:
V-M kirjoitti: Eläs ny saab kun saabi :wink: Ei se siitä ahtamisesta se vika kummene. Kannentiiviste on tainnut antautua...
V-M
Uusi kannentiiviste? Ja juuri kiristetty (sekä jälkikiristetty)? Ei perkele voi moista pommia olla. 99:n kansiremontti sujui tuohon verrattuna kuin tanssi, ei ylimääräistä rojua tiellä, eikä jälikiristyksen jälkeen paljon ranskan pojan kahveja haisteltu. Mitä turboilla tekee, kun haittaa työskentelyä, eikä edes toimi?
Tuliko kansi plaanattua rempan yhteydessä? Entä tarkastettua halkemilta? Kannessahan tuo feelu tuntuu olevan. Ja tuo huohotuksesta syntyvä moskan määrä kuulostaa aika hurjalta. Kuinka paljon mahtaa vaikuttaa tuo vesien vuoto öljyn sekaan, mutta eipä sinne juuri ehjällä koneella paljon mitään saisi kertyä 3000km:llä.
Kansi höylätty, testattu, kanavat siistitty, venttiilit ja istukat hiottu, uudet säätölevyt laitettu, eli ilmeisesti kaikki tehty, mitä vanhalle voi..
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
kf3461
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 08:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja kf3461 »

Kolme kertaa vaihdoin joskus saappiin "ehjän" kunnostetun kannen, kolme perskänniä ja armoton hatutus. Neljäs kerta onnistui sitten tehdasuudella kannella.

Turhan työn tekeminen osaa sapettaa. Palikat maksaa. Koneistamon kaverit selittää, että "kyllä se ehjä oli, kun täältä läksi" jne. Eikä kukaan hyvitä mitään.

Pistä vaan saappi toimimaan, unohtuu noi vastoinkäymiset aika nopeasti, kun taas ajelee ehjällä.
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7684
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

lefa42 kirjoitti:
V-M kirjoitti:
lefa42 kirjoitti: Nyt paloi päreet lopullisesti. Ei enään ahdettuja Saabeja tähän pihaan.
Eläs ny saab kun saabi :wink: Ei se siitä ahtamisesta se vika kummene. Kannentiiviste on tainnut antautua...

V-M
Uusi kannentiiviste? Ja juuri kiristetty (sekä jälkikiristetty)?
Pienestähän ne kilvet on lähös. :lol:
Mutta eihän noita kansia nykyohjeilla enää kuulu jälkikiristää, eihän???
Tuossa vaiheessa se pahvi on varmaan menny.

Nytten kun osaat niin kansi pois ja uutta tiivistettä.
Siihen en osaa ottaa kantaa että pitääkö uudestaan plaanata mutta tarkistaa kannattaa kumminkin.

Voihan tuohon jonkun ruiskun tai kaasarinkin kannen laittaa jonka tiiät varmasti olevan kunnossa.

Itse en kyllä turboista kauheen äkkiä luovu vaikka hieman enempi remppaa aiheuttavatkin. :D
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin