Turbo tuli taloon (ja vieläkin pientä säätöä kaipaa)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
kf3461
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 08:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja kf3461 »

Ja nytkun nyppää kannen ylös, on paljon helpompi tutkailla vikaa. Jos pahvista ei jälkiä löydy. Pistä kansi vaihtoon.
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

tetammi kirjoitti:Mutta eihän noita kansia nykyohjeilla enää kuulu jälkikiristää, eihän???
Tuossa vaiheessa se pahvi on varmaan menny.
Korjauskirjan mukaan toimin, toiminko siis väärin?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JuHem »

lefa42 kirjoitti:
tetammi kirjoitti:Mutta eihän noita kansia nykyohjeilla enää kuulu jälkikiristää, eihän???
Tuossa vaiheessa se pahvi on varmaan menny.
Korjauskirjan mukaan toimin, toiminko siis väärin?
Taitaa vain uudemmat olla, ettei tarvi jälkikiristää.

Älä kuitenkaan vielä luovuta. Kävi itselläkin muutama viikko sitten samalla tavalla. Laitoin koneistamolla kunnostetun kannen paikoilleen ja tyytyväisenä kuvittelin homman olleen siinä, mutta eihän siinä niin hyvin käyny. Paisuntasäiliössä kupli ja öljyistä tuli kermaliköörin näköistä.

Kannen irrotuksen jälkeen ei löytyny osista mitään vikaa, joten ainoaksi mahdollisuudeksi jäi asennus virhe. En tosin keksiny mikä se virhe oli. Kenties moskaa liitospinnoissa, pultin reiässä tai kenties imusarjan tiivisteen kautta?

No, kaupasta uusi tiiviste, huolellinen asennus ja se oli siinä. Hyvin toimii.

Kannattaa siis vielä yrittää uudelleen, eikä luovuttaa
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Joo-o. Käydään sitten hakemassa kansipahvi (ja pakoputken tiivisteet sun muut, mitkä on jo kertaalleen kiristetty). Olisi korkea aika alkaa toimimaan, ei kiinnostaisi moiseen paljoa rahaa sijoittaa. Sääli ettei autossa ole palovakuutusta, olisi kärähtänyt jo pariin otteeseen helposti. :evil:
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Jälkikiristämisestä ja pulteista:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 700#272700
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Ärh.. hermo kiristyy. Ikinä en enää osta yhtäkään korjauskirjaa, jos ohjeiden seuraaminen maksaa aina rikkoutuneen osan hinnan. :(
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Ainakin yksi pitemmänlinjan saab-asentaja meinasi, ettei 900 h-koneiden kansia enää jälkikiristetä. B-koneiden kannet kuulemma jälkikiristetään.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

veditkö kannen varmasti ohjeiden mukaisiin momentteihin?
putsasithan pulttien reijät paskasta ja vedestä ennen pulttien kiinnitystä?
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

gls kirjoitti:veditkö kannen varmasti ohjeiden mukaisiin momentteihin?
putsasithan pulttien reijät paskasta ja vedestä ennen pulttien kiinnitystä?
Jos vaan tuo 69e momenttiavaimen asteikko pitää paikkaansa, niin kyllä. Paskoja putsasin hätäisesti paineilmalla, en sen kummemmin, kuin 99:n h-koneen kansirempan yhteydessä.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

siis ensin momenttiin ja sitten +90 astetta?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

mikkoimp kirjoitti:siis ensin momenttiin ja sitten +90 astetta?
Kirja kertoo :

1. vaihe 60
2. vaihe 80
3. vaihe auton käyttö normaaliin käyttölämpötilaan, 30min jäähdyttely
4. löysäys -> 80 -> +90 astetta

Näin toimin. Kirja palaa jo nuotiolla, joten en ole 100% varma noista momenteista, mutta tuohon suuntaan.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

löysäsikkö pultti kerrallaan vai kaikki samalla?
Aki Peltola #1132
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Aksu900 kirjoitti:löysäsikkö pultti kerrallaan vai kaikki samalla?
Heh.. eipä ole 10kpl vääntimiä, jotta yhtaikaa pystyisin löysäämään. Vähän kerrallaan kaikkia kuitenkin.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

lefa42 kirjoitti:
Aksu900 kirjoitti:löysäsikkö pultti kerrallaan vai kaikki samalla?
Heh.. eipä ole 10kpl vääntimiä, jotta yhtaikaa pystyisin löysäämään. Vähän kerrallaan kaikkia kuitenkin.
Aksu tarkoittikin että ne pitää siis yksi kerrallaan avata ja samantien kiristää.

Jos avaat kaikki ensin ja sitten kirraat niin tiiviste on entinen. Ja paisunta säiliön korkki aina ensin auki ennekuin alkaa tekemään koko hommaa!

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

V-M kirjoitti:
lefa42 kirjoitti:
Aksu900 kirjoitti:löysäsikkö pultti kerrallaan vai kaikki samalla?
Heh.. eipä ole 10kpl vääntimiä, jotta yhtaikaa pystyisin löysäämään. Vähän kerrallaan kaikkia kuitenkin.
Aksu tarkoittikin että ne pitää siis yksi kerrallaan avata ja samantien kiristää.

Jos avaat kaikki ensin ja sitten kirraat niin tiiviste on entinen. Ja paisunta säiliön korkki aina ensin auki ennekuin alkaa tekemään koko hommaa!

V-M
Jahas, tämä siis selvä. Onko oletettavissa että kansikin on nyt sitten kierossa, kun kiristin väärin ja ajoin about 100km?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Vastaa Viestiin