Kaikkea sitä pihään ilmaantuukin..

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tuollainen keksintö on kysessä, vieläkin korvissa raikaa 360km:n tämänpäiväinen ajomatka noin satasen nopeudella :lol:
http://groups.msn.com/Saabisti74/austin ... snw?Page=1
Pieniä ongelmia oli matkalla kuten mm. oikea etujarru laahasi lievästi koko matkan ja oli jarrutettaessa täysin tehoton (napa ei kuumentunut pahasti joten ajoin menemään), ja laturi lakkasi toimimasta varmaan jossain Tampereen ja Hämeenlinnan välimaastossa, ja autosta katosi valot päällä sytytysvirta Hämeenlinnassa, ilman valoja jaksoi käydä Tuusulaan asti (onneksi oli valoisaa) 8)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jatketaan monologia, kytkin on korjattu eli vaihdettu kytkimen pääsylinterin tilalle Saab 96:n vastaavanlainen joka sopi suoraan paikalleen (tosin jouduin väkertämään pääsylinteriltä työsylinterille menevän putken paksummasta tavarasta ja isommin liittimin).
Minissä on samanlainen sylinteri toimittamassa myös jarrujen pääsylinterin virkaa (eli on 1-piirinen), olisikos kenelläkään ideoita kuinka tuon muuttaisi vähintään 2-piiriseksi, eli sopisikos sinne minkään muun auton jarrupääsylinteri, ja voiko jarrupääsylinterin asentaa pystysuoraan asentoon? :D
Tämä senvuoksi koska jarrupoljin painaa pääjarrusylinterin mäntää ylöspäin (kuten kajakin kytkin).

Tarkoitus olisi modernisoida jarrupääsylinteri isommaksi ja tehokkaammaksi, ja vaihtaa samalla jarruputket isommiksi, ja jossain vaiheessa (budjetin myötäessä) vaihtaa eteen levyjarrut.
Nykyiset jarruputket ovat niin onnettoman pienet että jarrujen ilmauskin on melkoisen vaikeaa, ja jarrut muutenkin vähän mitä sattuu (säätelyistä huolimatta) :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Koskas pääsen koestamaan, nyt kipinkapin minillä tänne. :D
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

lefa42 kirjoitti:Koskas pääsen koestamaan, nyt kipinkapin minillä tänne. :D
harmi kun ei ole koukkua tonnarissa, Mini mahtuisi tuohon peräkärryymme :D
Ei tuolla kovin mielellään lähde ajelemaan kovin pitkiä matkoja, etenkään ilman latausta ja toista etujarrua ;)
No vaikka olisikin kunnossa kaikin puolin niin ei tuo mikään kilometrien nielijä ole, huomaa kuinka pitkiä etäisyydet itse asiassa ovatkaan :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

ng900aero kirjoitti:
lefa42 kirjoitti:Koskas pääsen koestamaan, nyt kipinkapin minillä tänne. :D
harmi kun ei ole koukkua tonnarissa, Mini mahtuisi tuohon peräkärryymme :D
Ei tuolla kovin mielellään lähde ajelemaan kovin pitkiä matkoja, etenkään ilman latausta ja toista etujarrua ;)
No vaikka olisikin kunnossa kaikin puolin niin ei tuo mikään kilometrien nielijä ole, huomaa kuinka pitkiä etäisyydet itse asiassa ovatkaan :lol:
Itse olen niellyt kilometrejä jopa pappatunturilla. Nyt kipinkapin jarrua ja latausta Miniin, jotta pääsen ahtaamaan itseni moiseen. 8)

Nimimerkillä olen ajanut 500km peugeot 309:llä, koko matkan toivoin, että olisin jo perillä. 8)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

lefa42 kirjoitti: Nimimerkillä olen ajanut 500km peugeot 309:llä, koko matkan toivoin, että olisin jo perillä. 8)
Tollaisista uroteoista voisi kerätä jo kokonaisen topicin! Olet näköjään vielä hengissä kuitenkin ja kaipaamassa lisää haasteita! Mahtavaa! :roll:

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tietääkös kukaan mistä löytyisi Lucaksen laturiin hiilet? Minin hiilet olivat sököt, toinen oli katkennut ja molemmista johdotkin vielä irti. Tuossa on tasavirtalaturi ja hiilet ovat nin 3cm leveät.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

ng900aero kirjoitti:Tietääkös kukaan mistä löytyisi Lucaksen laturiin hiilet? Minin hiilet olivat sököt, toinen oli katkennut ja molemmista johdotkin vielä irti. Tuossa on tasavirtalaturi ja hiilet ovat nin 3cm leveät.
Itse olen vanha hiilenviilaaja(tm), kun ei sopivia raaski ostaa..
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Juu jos ei löydy sopivia , saa helposti viilattua sopivaksi.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Aditalta löytyi juri oikeanlaiset ja Miniin tarkoitetutkin :)
Nyt taas lataa vanhaan malliin, eli niinkuin tasavirtalaturilta vain voi toivoa :lol:
Vielä pitäisi saada toinen etujarru pelaamaan kunnolla ja poistettua pystysuuntainen välys ohjauksesta, sitten alkaisikin olla ihan pelikunnossa.
Niin ja kuskin penkin pohja täytyy viritellä Saabin penkistä :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

ng900aero kirjoitti:Aditalta löytyi juri oikeanlaiset ja Miniin tarkoitetutkin :)
Nyt taas lataa vanhaan malliin, eli niinkuin tasavirtalaturilta vain voi toivoa :lol:
Vielä pitäisi saada toinen etujarru pelaamaan kunnolla ja poistettua pystysuuntainen välys ohjauksesta, sitten alkaisikin olla ihan pelikunnossa.
Niin ja kuskin penkin pohja täytyy viritellä Saabin penkistä :)
Ja sitten lähetät sen postiennakolla mulle viikoksi koeajoon? :D
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Puistokemisti
"Hirsch"
Viestit: 801
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2004 13:14
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Puistokemisti »

Ei se mitn!
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Puistokemisti kirjoitti:Räväkkä mini :mrgreen:
Onneksi oli vain bemari eikä aito Mini! :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Unentulo on nyt hieman heikkoa joten kysellääs lisää typeriä kysymyksiä :D

Minissä on, kuten aiemmin mainitsinkin, onnettomat 1-piiriset jarrut ja ne olisi tarkoitus muuttaa 2-piirisiksi (ja myöhemmin päivittää levyjarrut eteen).

Tarvikkeena myytävä uudempi 2-piirinen pääsylinteri maksaa vaatimattomat 199e, eli jotain muuta on keksittävä.
Minulla on Lefalta ostettu erinomaisessa kunnossa oleva uudemman tupliksen pääsylinteri joka sopisi Miniin pienin muutoksin, eli sylinterin viereen olisi asennettava erillinen jarrunestesäiliö ja jarrupolkimen käyttöakselia olisi jatkettava aika paljon jotta ylettyisi Saabin sylinterille, mutta piankos sen hitsaisi ;)
En näe mitään järkevää syytä olla sijoittamatta sylinteriä pystyasentoon, joten kaiketi tuo on rakennettava sinne.
Samalla jarruputket muuttuisivat isommiksi ja jarruteho kasvaisi oleellisesti ison sylinterin myötä, ja turvallisuus paranisi oleellisesti, ja kunnollisilla jarrupaineilla tuon jarrutkin voisi joskus kuvitella toimivan ja saavan säädettyä.

Toki jarruputket täytyy rakentaa kokonaisuudessaan uusiksi mutta eipä noita montaa metriä olekaan noin pienessä autossa.

Mites tuo lainsäädäntöpuoli, eli saako noita jarruosia vaihdella ihan tuosta noin vaan, ja saisiko 2-piiriset jarrut toteuttaa niin että piireinä olisivat joko etu- tai takajarrut? Koska Mini on niin olemattoman pieni niin olisi paras jos se jarruttaisi ongelmatilanteessa jommalta kummalta akseliltaan, jos jarrutus tapahtuu ristiin niin tuo pikkukirppu singahtaa vähänkään liukkaammalla pinnalla poikittain :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

ng900aero kirjoitti: Minissä on, kuten aiemmin mainitsinkin, onnettomat 1-piiriset jarrut ja ne olisi tarkoitus muuttaa 2-piirisiksi (ja myöhemmin päivittää levyjarrut eteen).

Samalla jarruputket muuttuisivat isommiksi ja jarruteho kasvaisi oleellisesti ison sylinterin myötä, ja turvallisuus paranisi oleellisesti, ja kunnollisilla jarrupaineilla tuon jarrutkin voisi joskus kuvitella toimivan ja saavan säädettyä.
Toisinpäin. :!: Jos kasvatat pääsylinterin halkaisijaa, joudut polkemaan kovempaa, että saat saman voiman aikaiseksi työsylinterillä. Jarrusylinterin halkaisijan kasvattaminen ja/tai pääsylinterin pienentäminen lisäävät jarruvoimaa

Aikojen kuluessa on käytetty monenlaisia jarrupiirijakoja. Etu- taka-jako on ollut myös käytössä.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Vastaa Viestiin