Kaasuvaijeri poikki ohituksessa - usko kovilla!
Kaasuvaijeri poikki ohituksessa - usko kovilla!
Nyt on konfirmaation paikka Saabin suhteen, sillä usko on kovilla. Reilut puolitoista vuotta vanhasta 9-5:sta (ajettu 33800km) meni kaasuvaijeri poikki kesken ohituksen . Ohitin melko hitaasti ajavaa 309 pösöä ja kun pääsin pökötin rinnalla poljin ja kierrokset katosivat. Pääsin suht koht turvallisesti omalle kaistalle rullaamaan ja siitä tien sivuun. Onko kenellekään tapahtunut samaa uusien saabien osalta? Joutui vielä hälyttämään appiukon apuun ja poimimaan koko perheen hänen Volvo V70:seen .
Huomalla tuurilla tässä olisi hyvin voinut lähteä henki. Kengässä hiertää lisäksi viime kertainen tapaus 9-3 Aeron kanssa, jossa sytkäkasetti pamahti 64 000 kilometrissa heti ohituksen jälkeen ja tilanne oli yhtä vaarallinen kuin tämäkin. Samassa vehkeessä meni kaasuläppäkotelo 50 000 kilsassa keskellä pahinta Helsingin ruuhkaa. Valitettavasti on neljäskin tielle jääminen, kun tonnarissa levisi hihnankiristin 57 000 kilometrissä.
Olen ajanut Saabilla kahdeksan vuotta ja n. 160 000 km. Olen jäänyt tien sivuun neljä kertaa eli keskimäärin noin 40 000 kilsan välein. Kaikki autot ovat olleet melko uusia ja huollettu valtuutetussa huollossa sekä hyvin pidettyjä muutenkin. Tapauksissa kaksi on ollut hengenvaarallisia. Pitääkö se ostaa pahuksen japsi alle ettei ole jatkuvasti tienposkessa .
Moniko teistä jatkaisi saabeilua tässä tilanteessa? Sydän on aina sykkinyt saabille, mutta nyt järki ja turvallisuuden tunne väittää vastaa, kun alitajuisesti pelkää mitä milloinkin hajoaa ja missä tilanteessa. En ainakaan ole kavereiltani kuullut vastaavia kokemuksia muista automerkeistä.
Juttelin GM:n asiakaspalautteesta vastaavan tiimin vetäjän kanssa, jolta sain asiallisen vastauksen pahoitteluineen. Tämä keskustelu ei kuitenkaan mitenkään vakuuttanut, että jatkossa kannattaa jatkaa saman merkin kanssa, kun liika rupeaa olemaan liikaa...
Toivottavasti muiden helatorstai viikonloppureissut menivät turvallisimmissa merkeissä
Huomalla tuurilla tässä olisi hyvin voinut lähteä henki. Kengässä hiertää lisäksi viime kertainen tapaus 9-3 Aeron kanssa, jossa sytkäkasetti pamahti 64 000 kilometrissa heti ohituksen jälkeen ja tilanne oli yhtä vaarallinen kuin tämäkin. Samassa vehkeessä meni kaasuläppäkotelo 50 000 kilsassa keskellä pahinta Helsingin ruuhkaa. Valitettavasti on neljäskin tielle jääminen, kun tonnarissa levisi hihnankiristin 57 000 kilometrissä.
Olen ajanut Saabilla kahdeksan vuotta ja n. 160 000 km. Olen jäänyt tien sivuun neljä kertaa eli keskimäärin noin 40 000 kilsan välein. Kaikki autot ovat olleet melko uusia ja huollettu valtuutetussa huollossa sekä hyvin pidettyjä muutenkin. Tapauksissa kaksi on ollut hengenvaarallisia. Pitääkö se ostaa pahuksen japsi alle ettei ole jatkuvasti tienposkessa .
Moniko teistä jatkaisi saabeilua tässä tilanteessa? Sydän on aina sykkinyt saabille, mutta nyt järki ja turvallisuuden tunne väittää vastaa, kun alitajuisesti pelkää mitä milloinkin hajoaa ja missä tilanteessa. En ainakaan ole kavereiltani kuullut vastaavia kokemuksia muista automerkeistä.
Juttelin GM:n asiakaspalautteesta vastaavan tiimin vetäjän kanssa, jolta sain asiallisen vastauksen pahoitteluineen. Tämä keskustelu ei kuitenkaan mitenkään vakuuttanut, että jatkossa kannattaa jatkaa saman merkin kanssa, kun liika rupeaa olemaan liikaa...
Toivottavasti muiden helatorstai viikonloppureissut menivät turvallisimmissa merkeissä
Toivottavasti säästyt vastaisuudessakin tuolta vaijerin poikki menemiseltä. En kyllä ole koskaan lukenut vastaavasta 9-5:sten kohdalla täältä Klubin tai Saabnetin sivuilta. Taitaa olla vaan harvinaisen paska flaksi näiden Saabien ja osien kanssa . Tuttavapiirissä on jo kova lobbaus mihin saapikas pitää vaihtaa...9-5T kirjoitti:Itsellä tippuu aina kaasupolkimen yläpäästä kumiholkki kun tulee poljettua kunnolla mutta vaijeria en ole vielä saanut poikki.
hetkinen?
mitäs virkaa tuolla kaasuvaijerilla on sillon kun ei olla "Limp Home" -tilassa?
Luulin, että 9-5:ssä on sähköinen kaasuläppä ja vaijeri vain ja ainoastaan vikatilanteita varten?
mitäs virkaa tuolla kaasuvaijerilla on sillon kun ei olla "Limp Home" -tilassa?
Luulin, että 9-5:ssä on sähköinen kaasuläppä ja vaijeri vain ja ainoastaan vikatilanteita varten?
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Näin minäkin luulin, mutta huoltopäällikkö sanoi että vaijeri menee kaasuläpälle. Vaijerin menessä poikki ei myöskään mikään varoitusvalo syttynyt. Kone hurrasi tyhjäkäyntikierroksilla ja vaihde oli ilmeisesti mennyt vapaalle, vaikka oli D-pykälässä, kun ei ollut yhtään vetoa.peinu kirjoitti:hetkinen?
mitäs virkaa tuolla kaasuvaijerilla on sillon kun ei olla "Limp Home" -tilassa?
Luulin, että 9-5:ssä on sähköinen kaasuläppä ja vaijeri vain ja ainoastaan vikatilanteita varten?
Bobille: 9-3SC olisi ollut listan kärkipäässä, mutta on valitettavasti liian pieni perheen tarpeisiin.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Runnomalla saa rautanaulankin poikki.
Kun kuuluisa Fangio kävi Saabtiellä, Rafun luona visiitillä, kertoi hän tarinan;
Hän pyysi kisapirssiinsä alumiinista vaihdekeppiä, koska toiset tallikaverit katkoivat yhtenään kisoissa teräksiset kepit.
Eipä kannata enempää kuvailla
Kun kuuluisa Fangio kävi Saabtiellä, Rafun luona visiitillä, kertoi hän tarinan;
Hän pyysi kisapirssiinsä alumiinista vaihdekeppiä, koska toiset tallikaverit katkoivat yhtenään kisoissa teräksiset kepit.
Eipä kannata enempää kuvailla
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Se vaijeri heiluttelee kaasuläpän vieressä olevaa kaasupolkimen asentotunnistinta. Siksi se menee sinne liki kaasuläppää muttei suinkaan liikuta läppää. Limp home-tilassa vaijeri sitte yhistyy suoraan kaasuläppään.Hirschman kirjoitti:
Näin minäkin luulin, mutta huoltopäällikkö sanoi että vaijeri menee kaasuläpälle. Vaijerin menessä poikki ei myöskään mikään varoitusvalo syttynyt. Kone hurrasi tyhjäkäyntikierroksilla ja vaihde oli ilmeisesti mennyt vapaalle, vaikka oli D-pykälässä, kun ei ollut yhtään vetoa.
Aki Peltola #1132
Lähin ohittaan rekkaa äitin ysisatkulla ja kun kierroksia oli reipas 4000 (täytyy polttaa siitäkin sillon karstaa kun oma Tonttu on jostain syystä kotona/huollos) alkoi meno hyytymään (piru vie kun oli viä vannoutunut pappa betalar B*mari-fani kyytis )...
Pälä pälä pälä
Pajalla sitte todettiin, että vaimentimen villat oli tukkinu pöntön -> paineet nousi, kansipahvi paskaks. Ei ollu sekään remonttimies kuulemma aiemmin vastaavaa nähnyt
Pälä pälä pälä
Pajalla sitte todettiin, että vaimentimen villat oli tukkinu pöntön -> paineet nousi, kansipahvi paskaks. Ei ollu sekään remonttimies kuulemma aiemmin vastaavaa nähnyt
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Kaasuvaijeri poikki ohituksessa - usko kovilla!
Ihan mahdollista on yleensä myös ohitella siihen malliin että marginaalia jää tehdä jotain vaikka moottori sammuisi kesken ohituksen. Heikoilla ollaan jos luottaa autoon niin paljon että käyntihäiriökin aiheuttaisi välittömästi vaaratilanteen. Yleensä palaaminen takaisin sentään melko helppoa kunhan ei tee mitään paniikkireaktioita äkkijarrutuksia ym. (ja toivottavasti eivät muutkaan samaan suuntaan matkalla olevat tee).Hirschman kirjoitti:Huomalla tuurilla tässä olisi hyvin voinut lähteä henki.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Sama vika oli allekirjoittaneen og:ssa muinoin mutta silloin halkesi kansi (ja kaksi kertaa ennen kuin vika löytyi ). Tosin ei tullut selville ohitustilanteessa.JP_Vette kirjoitti: Pajalla sitte todettiin, että vaimentimen villat oli tukkinu pöntön -> paineet nousi, kansipahvi paskaks. Ei ollu sekään remonttimies kuulemma aiemmin vastaavaa nähnyt
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
-
- "Aero"
- Viestit: 446
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
- Paikkakunta: Tuusula
tänään juuri luki aftonbladetissa, että toyota kutsuu kotiin miljoona autoa, koska ohjaus saattaa pahimmillaan pettää eli ei sitä japsillakaan vikoja karkuun pääse. enemmin menee veto kuin ohjaus...
Järkevää on ohituksissa pitää virhemarginaalia vaikka (turbo)-saabilla ajetaakin
taisi jossain lukea (oliko foorumilla) että saabisti yrittää ohi kaikesta, mikä liikkuu.
9-5 Nordic
Järkevää on ohituksissa pitää virhemarginaalia vaikka (turbo)-saabilla ajetaakin
taisi jossain lukea (oliko foorumilla) että saabisti yrittää ohi kaikesta, mikä liikkuu.
9-5 Nordic
MB 220 cdi A vm 2013
Re: Kaasuvaijeri poikki ohituksessa - usko kovilla!
Niinhän tässä ohittellaankin eikä mitään uhkarohkeita temppuja tehdä. Tilanne on vaan melko kimurantti, jos perässä seuraa auto, joka myös ohittaa hitaampaa ja edellä oleva ohittaja hyytyy kaistalle eikä pääse helposti takaisin, kun toinen on perässä myös ohittamassa. Onko itsellesi koskaan sattunut vastaavaa tapausta että auto sammuu vaan kesken ajonwesku kirjoitti:Ihan mahdollista on yleensä myös ohitella siihen malliin että marginaalia jää tehdä jotain vaikka moottori sammuisi kesken ohituksen. Heikoilla ollaan jos luottaa autoon niin paljon että käyntihäiriökin aiheuttaisi välittömästi vaaratilanteen. Yleensä palaaminen takaisin sentään melko helppoa kunhan ei tee mitään paniikkireaktioita äkkijarrutuksia ym. (ja toivottavasti eivät muutkaan samaan suuntaan matkalla olevat tee).Hirschman kirjoitti:Huomalla tuurilla tässä olisi hyvin voinut lähteä henki.
Silloin kun sytkäkasetti pamahti ohituksen jälkeen omalle kaistalle palattua niin sai tehdä todella rivakan koukkauksen pientareelle, jottei tule kukaan aja persauksiin. Ylipäätänsä jos aina miettisi, että autoon voi tulla käyntihäiriö tms. milloin missäkin tilanteessa, kannattaa jättää auto kotiin ja mennä julkisilla tai polkupyörällä, josta siitäkin voi tippua vaikka ketjut .
Itseasiassa ei löydy näistä turbo "kinnereistä" joita ehdotin tuossa viestissäni - ollaampas nyt hieman tarkempia .9-5T kirjoitti:Hihnoja löytyy molemmista malleista ja onko nyt keksitty jotain hajoamatonta? (Vain Bobille) halvimmista mallisarjoista jätetään yleensä kaikki ylimääräinen pois joten kinnerin hintaluokka ei kestänyt ylimääräistä osaa jota vain harvassa autossa tarvitaan koskaaBob kirjoitti:Mitenkäs olisi tällainen "pikkuruinen" turbo Saabi eli (SS/SC) - ei ainakaan olisi kaasuvaijeria, ei hajoavaa sytkäkasettia, ei jakopäänhihnaa jne...?
Eli wanhat heikot kohdat on minimoitu...
Suom. huom! (muut kuin 95T), kinneri = SportSedan/SportCombi (Ukin murretta??)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
- Paikkakunta: Vieremä
9-5 Nordic kirjoitti:tänään juuri luki aftonbladetissa, että toyota kutsuu kotiin miljoona autoa, koska ohjaus saattaa pahimmillaan pettää eli ei sitä japsillakaan vikoja karkuun pääse. enemmin menee veto kuin ohjaus...
Järkevää on ohituksissa pitää virhemarginaalia vaikka (turbo)-saabilla ajetaakin
taisi jossain lukea (oliko foorumilla) että saabisti MENEE ohi kaikesta, mikä liikkuu.
9-5 Nordic
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Bob kirjoitti:Itseasiassa ei löydy näistä turbo "kinnereistä" joita ehdotin tuossa viestissäni - ollaampas nyt hieman tarkempia .9-5T kirjoitti:Hihnoja löytyy molemmista malleista ja onko nyt keksitty jotain hajoamatonta? (Vain Bobille) halvimmista mallisarjoista jätetään yleensä kaikki ylimääräinen pois joten kinnerin hintaluokka ei kestänyt ylimääräistä osaa jota vain harvassa autossa tarvitaan koskaaBob kirjoitti:Mitenkäs olisi tällainen "pikkuruinen" turbo Saabi eli (SS/SC) - ei ainakaan olisi kaasuvaijeria, ei hajoavaa sytkäkasettia, ei jakopäänhihnaa jne...?
Eli wanhat heikot kohdat on minimoitu...
Suom. huom! (muut kuin 95T), kinneri = SportSedan/SportCombi (Ukin murretta??)
Sähköviat ovat tutkitusti ne tavallisimmat viat.
Eli kaasuvaijeri ei katkea vaan asentotunnistimet ja muut sähkökilkkeet pettävät kymmenen kertaa todennäköisemmin.
Vanhassa vara parempi
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face?
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear