Ongelmana on että tonnari käy erittäin raskaasti. Välillä kuulostaa että jättäisi yhden pytyn väliin. Virranjakajan kääntely eri asentoihin ei vaikuta mitenkään käyntiin. Uudet tulpat nokeentuivat heti pikimustiksi. Viittaako tämä siihen että saattaisi olla jako yhden hampaan verran pielessä? Käyn ottamassa pari kuvaa selventämään tilannetta.
Edit: Noniin joo...niin...joo.... toivottavasti ei oo sattunu nyt mitään ikävää niinku esim venttiilit menny kieroon. Näyttää siltä et jako olis yhen hampaan pielessä.
Imunokka
Pakonokka
Nokkapyörät
Ei taas voi ymmärtää miten oon saanu ton noin... vaikka tarkistin monesti ennen kun käynnistin että jako on oikein säädetty...
TeePee kirjoitti:Ongelmana on että tonnari käy erittäin raskaasti.... Näyttää siltä et jako olis yhen hampaan pielessä.
....
Ei taas voi ymmärtää miten oon saanu ton noin... vaikka tarkistin monesti ennen kun käynnistin että jako on oikein säädetty...
Jep, pielessä on hampaan verran. Ketjupyörien merkkien välissä pitäisi olla 15 niittiä ( http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=36220 ) , kuvissa näyttäisi olevan 14. En usko, että yhden hampaan verran pielessä ollut jako on vielä rikkonut mitään, kun et ole tuolla edes ajanut.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
itellä oli jako hampaan pielessä ja ei menny mitää rikki.... no panic.
laita vaa kohillee ja kovaa ajoa....
Imupuoli näyttäs olevan myöhässä pykälän eli ei kamalasti tartte ees ruuvvata
TeePee kirjoitti:Tappelin tuon kanssa tunnin verran mutta onnistuin saamaan sen taas hampaan verran pieleen no huomenna uusi päivä.
Kaipa tuo alakerran ajoitus on sulla kohdassa...varmistelen vaan. Eli pitäähän kampiakselin olla ykkösen yläkuolokohdassa kun nuo nokkien merkit on kohillaan.
1. Kiristin irti
2. kampiakseli merkin kohdalle (merkki vauhtipyörässä)
3. ketju kireelle etureunasta ja pakonokka kohdalleen
4. 15 niittiä väliin ja imunokan merkki kohdalleen (ketju jää rattaiden välissä pikkasen löysälle)
5. kiristin momenttiin. Alfamerin kirjasta ainakin löytyy.
Vauhtipyörässä kun on niitä numeroita niin pitääkö katsoa että nolla on merkin kohdalla vai kuinka? Itse säädin nyt niin että vauhtipyörän nolla on merkin kohdalla, sitten nokkien merkit kohdilleen ja nokkapyörät kiinni. Jäi se 15 niittiä väliin. Putsasin tämän jälkeen tulpat ja koitin käynnistää. Kävi kuin kello...parikymmentä sekuntia kunnes sitten taas alkoi röpöttä ja pätkiä ---> tulpat irti. Ne oli ihan mustat taas. Osaisko joku viisaampi neuvoa missä vika?
Tuon saabin jakopään osalta kannataa ottaa huomioon että kiristin kiristyy vasta kun konetta on pyöräytetty noin 2 kierrosta ja sen jälkeen ajoitus muuttuu hieman . eli hieman ennakkoa ottaa toisella nokalla niin silloin se menee juuri merkkeihin kun konetta on pyöräytetty pyörimis suuntaan noin 2 kierrosta.
Nyt on jako kohdillaan, mutta ei toimi vieläkään. Ensin kävi taas todella hyvin mutta jostain syystä tulpat nokeentuu ja silloin auto alkaa röpöttämään ja käymään raskaasti, lopulta sammuu. Ei ymmärrä. Henkimaailman juttuja...