9-3 tulpat lastutettuun versioon?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Janezki
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 22:27
Paikkakunta: Kangasala

9-3 tulpat lastutettuun versioon?

Viesti Kirjoittaja Janezki »

Kun auto on minulle uusi ja tietoa vielä vähän, niin kysymyksiä riittää...

Nyt olisi tulossa 130 000 huolto ja hoidan siis itse öljyt, suodattimen sekä tulpat.
No vilkaisin Motonetin sivulta tulppia ja tuli mieleen, että hommaanko tulpat siis lastutehojen, eli n. 151 kw:n mukaan?

Luin myös jostain foorumin osiosta, että tulpat maksaisivat hunajaa ja mansikoita, mutta ei nuo tuolla M-netillä hirveän kalliita ole. -vai onko ne täyttä p**kaa?

Auttakaapas taas onnellista käytetyn auton omistajaa. :wink:
#2898
9000 CS, 2.0t -97
9-3, 2.0t -02
9-3 Monsterious RC
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

NGK BCR8ES on "viri-autoihin" mutta sun "lastutettu" 151Kw menee hienosti vielä BCPR7ES-11 tulpilla joita saakin helpommin.
Sulla siis lastutettu, ei Aero?
Janezki
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 22:27
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Janezki »

93t sport kirjoitti: Sulla siis lastutettu, ei Aero? Kun et nyt laittannu että mistä autosta on kyse :roll:
Sorry vajavaisuuteni ilmaisukyvyssä. :wink:
Joo mulla on tavallinen 9-3T SE, lastutettuna. Ei Aero, eikä mela.
#2898
9000 CS, 2.0t -97
9-3, 2.0t -02
9-3 Monsterious RC
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

Ois itselläkin tässä tulppien vaihto edessä, niin tulinpa tänne naapuriin kuokkimaan :lol:
93t sport kirjoitti:NGK BCR8ES on "viri-autoihin" mutta sun "lastutettu" 151Kw menee hienosti vielä BCPR7ES-11 tulpilla joita saakin helpommin.
Sulla siis lastutettu, ei Aero?


Missähän tuo raja suurinpiirtein menee, että kannattaa laittaa NGK BCR8ES - tulpat?
Mulla on tuossa sigun autossa (170hp/280Nm => 235hp/380Nm "lastuvoimaa") Maptunin suosittelemat BCPR7ES-11 - tulpat 1,2 millin kärkivälillä. Pikkaisen auto nykii pienillä kierroksilla, mutta liekö syy sitten jossain muualla kuin tulpissa :roll:

Onkohan turha homma vaihtaa tulppien tyyppiä noihin 8ES:iin?
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Janezki
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 22:27
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Janezki »

No itte kävin hakemassa sieltä M-netistä nuo BCPR7ES-11 -tulpat. Ei ollut tarjolla BCR8ES -versiota.
Huomenna meinasin vaihtaa ja saa nyt sitten nähdä mitkä tulpat sieltä paljastuu esille. Ei tuo mulla ole ainakaan mitään nykimisiä tehnyt.
#2898
9000 CS, 2.0t -97
9-3, 2.0t -02
9-3 Monsterious RC
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

Janezki kirjoitti:No itte kävin hakemassa sieltä M-netistä nuo BCPR7ES-11 -tulpat. Ei ollut tarjolla BCR8ES -versiota.
Huomenna meinasin vaihtaa ja saa nyt sitten nähdä mitkä tulpat sieltä paljastuu esille. Ei tuo mulla ole ainakaan mitään nykimisiä tehnyt.
Enpä minäkään tulppia syytä, onhan ne Maptunin suosittelemat 9-5:n Stage 1 - lastun kanssa.

Periaatteessa vaan kiinnostaa, että missä vaiheessa kylmemmistä kynttilöistä on etua koneelle.
Tuo Stage 1 - lastu 2.3 matalapaineturbon perässä on ilmeisesti siinä rajoilla, että rauta riittää mainostetuille tehoille, edes hetkeksi :wink:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Tuumer
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 22:04
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

Termos kirjoitti:Ois itselläkin tässä tulppien vaihto edessä, niin tulinpa tänne naapuriin kuokkimaan :lol:
93t sport kirjoitti:NGK BCR8ES on "viri-autoihin" mutta sun "lastutettu" 151Kw menee hienosti vielä BCPR7ES-11 tulpilla joita saakin helpommin.
Sulla siis lastutettu, ei Aero?


Missähän tuo raja suurinpiirtein menee, että kannattaa laittaa NGK BCR8ES - tulpat?
Mulla on tuossa sigun autossa (170hp/280Nm => 235hp/380Nm "lastuvoimaa") Maptunin suosittelemat BCPR7ES-11 - tulpat 1,2 millin kärkivälillä. Pikkaisen auto nykii pienillä kierroksilla, mutta liekö syy sitten jossain muualla kuin tulpissa :roll:

Onkohan turha homma vaihtaa tulppien tyyppiä noihin 8ES:iin?
Mä vaihdoin noista BCPR7ES-11 tulpista, jotka oli kuluneet ja kärkiväli reilusti yli 1mm, BCR8ES tulppiin. Aikaisemmin isommilla vaihteilla ja ahdoilla auto "prötäsi" eikä kulkenut. Tuo loppui, mutta olen huomannut uusilla tulpilla ajoittaista nykimistä matalilla kierroksilla.

Ajattelin vaihtaa kokeeksi vielä uudet BCPR7ES-11 tulpat, jollaisilla auto aikaisemmin toimi. Taitaa tuo yli 1mm kärkiväli olla liian iso. Auto on 9-3 lastulla.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

Tuumer kirjoitti: Mä vaihdoin noista BCPR7ES-11 tulpista, jotka oli kuluneet ja kärkiväli reilusti yli 1mm, BCR8ES tulppiin. Aikaisemmin isommilla vaihteilla ja ahdoilla auto "prötäsi" eikä kulkenut. Tuo loppui, mutta olen huomannut uusilla tulpilla ajoittaista nykimistä matalilla kierroksilla.

Ajattelin vaihtaa kokeeksi vielä uudet BCPR7ES-11 tulpat, jollaisilla auto aikaisemmin toimi. Taitaa tuo yli 1mm kärkiväli olla liian iso. Auto on 9-3 lastulla.
Eli 8ES - tulpilla nykii matalilla kierroksilla? Ja mulla nykii noilla seiskoilla :wink:

Noh, eri kone ja eri Trionic, mutta saahan tästä suuntaa-antavaa infoa, kiitti :D

BCPR7ES-11 on seuraavatkin tulpat, vois koittaa millin kärkivälillä. Tuo 1,2 milliä oli muistaakseni Maptunin suositus ko. tulpille.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Vaikea sanoa mistä hv lukemasta pitäs alkaa käyttään 8: sin tulppia, olisko 300 joku raja :roll:
Tuumer
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 22:04
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

93t sport kirjoitti:Vaikea sanoa mistä hv lukemasta pitäs alkaa käyttään 8: sin tulppia, olisko 300 joku raja :roll:
Joitain tommoista varmaan, kolmos stegeillä ei vielä tarvii.
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Viesti Kirjoittaja saabeli »

Osta kunnon tulpat. AUTON KÄSILIRJASSA OLEVAN SUOSITUKSEN MUKAAN.

EI NYKI EIKÄ PAUKA JA SAAT AJAA 60t KILOMETRIÄ SAMOILLA TULPILLA.
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

saabeli kirjoitti:Osta kunnon tulpat. AUTON KÄSILIRJASSA OLEVAN SUOSITUKSEN MUKAAN.

EI NYKI EIKÄ PAUKA JA SAAT AJAA 60t KILOMETRIÄ SAMOILLA TULPILLA.
No, kerros mitä se "käsilirja" suosittelee :lol:

Kuva

Ja jos on oikein viritelty kone niin kuin sä ajat sen 60 tkm sulaneilla tulpilla? Silloin ei kyllä joo "nyki eikä pauka" eikä pal muutakaan tapahdu.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

haynessi suosittelee champpioneita :o
... käyttääköhän niitä joku :roll:
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Janezki
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 22:27
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Janezki »

No kun kerran tänään vaihdan 3,5 €rskan tulpat, niin voin vaikka viikonloppuna kirjoitella alkoiko nykiminen ja pauke.
Niin ja tämä nyt on minun mielipiteeni, mutta jos ajan autolla vain 20 000 vuoteen, niin olkoon mitkä tulpat tahansa, niin kerran vuoteen vaihtaisin silti; kestääpä tulpat vaikka 100 000 km.
En käyttäisi samoja öljyjäkään vaikka vaihtoväli olisi 30 000. Öljyn / suodattimen vaihto tapahtuu minulla 10 000 km:n välein tai 2 kertaa vuodessa. -olenhan pääosin kaupunkieläjä
#2898
9000 CS, 2.0t -97
9-3, 2.0t -02
9-3 Monsterious RC
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Viesti Kirjoittaja saabeli »

No kun kerran tänään vaihdan 3,5 €rskan tulpat
ET NÄILLÄ PITKÄLLE PÖTKI (oikeat maksaa 29E/kpl... Kuusamon Pätsillä).
En muista nyt mikä pitää olla (185hv) tulppa.
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Vastaa Viestiin