B-koneen etupään kansi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9412
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

B-koneen etupään kansi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Autostani näytti puuttuvan starttimoottorin takakiinnitysruuvi, ja se oli repinyt toisen korvansa rikki ja moottorin etupään alumiinikansi on halki sieltä startin reiän kohdalta.
Eli meneekö sen vaihto niin että kytkin ja vauhtipyörä irti, etukansi irti ja uusi tilalle?
Entäs sopiikos vanhemman h-koneen vastaava osa tuohon (startin pitää olla pakosarjan alla, imusarjan alle ei voi asentaa koska siellä on b-koneen virranjakaja)?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

siinä päätylevyn vaihdon yhteydessä kannattaa vaihtaa myös kampiakselin stefa..

eli homma menee juurikin kuten kuvasit. eli:

keulaosa ja syyläri veks, kytkin ja vauhtipyörä irti, levy irti ja uutta kehiin.
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9412
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jos raaskii investoida uuteen stefaan, taidan tyytyä vain lyhentämään vanhan stefan jousta :)
Mihin momenttiin ne vauhtipyörän ruuvit kuuluu kiristää ja niissä ei ilmeisesti tarvita ruuvilukitetta?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
isoismo
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 16:36
Paikkakunta: outokumpu

stefa

Viesti Kirjoittaja isoismo »

:roll:
Viimeksi muokannut isoismo, Ma Huhti 02, 2007 17:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

juu, 60N oli momentti.
onko B-koneessa saman lailla kannen alla se laippa niinkuin H-koneessa? jos niin se saattaa tuottaa ongelmia...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

päätylevy kiristetään 20NM
ja vauhtipyörä, kuten jo mainitiin 60NM. lukitetta en kyllä koskann ole vauhtipyörässä käyttäny, mutta voihan sinne sitäkin laittaa..

tuo stefa kannattaa tosiaan vaihtaa, se on herkkä vuotamaan. sen ei tarvi olla kuin vähän vinossa niin oikeen pumppaa öljyä ulos.. :o
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9412
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

mikkoimp kirjoitti:juu, 60N oli momentti.
onko B-koneessa saman lailla kannen alla se laippa niinkuin H-koneessa? jos niin se saattaa tuottaa ongelmia...
Meinaat että kansipahvi pääsee taittumaan laipan kohdalta? Taisi se jotenkin niin olla, en katsonut tarkemmin. No tuleepa startti samalla vaihdettua, pikaisesti tutkittuna startin olisi saaanut pois paikaltaan joko irrottamalla pakosarjan tai moottorintuen.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

gls kirjoitti:lukitetta en kyllä koskann ole vauhtipyörässä käyttäny, mutta voihan sinne sitäkin laittaa..
Ruuvilukitetta on syytä käyttää, korjauskirja taisi oikein määrätä sen käytön.
Kun limppu lähtee, lähtee se lujaa.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

ng900aero kirjoitti:...pikaisesti tutkittuna startin olisi saaanut pois paikaltaan joko irrottamalla pakosarjan tai moottorintuen.
Startin pitäisi tulla pois sieltä välistä ilman pakosarjan/moottorintuen irrottamistakin, myös silloin kun on lohkolämmitinkin tiellä. Riippuen mallista että kuin helposti, mutta turbossakin tulee pois kun irrottaa startista sen päädyssä olevan tukiraudan ja lämpösuojapellin, vaikka onkin ahtimen öljypaluuletku kivasti tiellä.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9412
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ei tuon B-koneen etupään kansi ymmärtääkseni mene sinne kannen alle vaan on van pultattu siihen lohkon päätyyn kiinni, tarjotkaapas nyt tuollaista allekirjoittaneelle että saisin tuon homman edistymään ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7685
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

ng900aero kirjoitti:Ei tuon B-koneen etupään kansi ymmärtääkseni mene sinne kannen alle vaan on van pultattu siihen lohkon päätyyn kiinni, tarjotkaapas nyt tuollaista allekirjoittaneelle että saisin tuon homman edistymään ;)
Oliskos sulle tarve nimenomaan tuon kytkimen puoleiselle päätylaipalle?
Koneen etupääksi kai yleensä meinataan jakopään puolta....

Kytkintyökalu tuli palautettua että sen puoleen etupää olis pare.

Meinaan olis tuollanen b-kone tuossa irrallaan mutta jos et tuota lähempää saa niin voi lähestyä tarjouksen kanssa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9412
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Juu kyllä kyse on juurikin siitä kytkimen puoleisesta päätylevystä. Se on startin kohdasta poikki.
Myrkky tuossa mainitsitkin startin tukiraudan, millainen se oikein on? Tuon starin päässä näyttää olevan jenkatappi, eli siitä on mutteri lentänyt joskus mäelle ja startti on päässyt heilumaan. Mutta onkose se startin pään tukikirauta kiinni lohkossa vai moottorintuoessa?
Sinne ei oikein meinaa nähdä.

Niin ja tekeekös noilla alumiinisilla hitsauspuikoilla mitään jos koettaisin sohia tuon kasaan? :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

ng900aero kirjoitti: Mutta onkose se startin pään tukikirauta kiinni lohkossa vai moottorintuoessa?
Sinne ei oikein meinaa nähdä.
L-kirjaimen mallinen rauta startin päädystä lohkoon.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9412
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Alumiinin hitsaus ei vissiin tarvitse paljoakaan virtaa, ajattelin hakea pienen ja halvan puikkokoneen, esim. Bilteman 79euron ja 145A rimpulan, kaippa tuolla ohut puikko palaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9412
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Näköjään miggiinkin on saatavana alumiinilankaa, mutta mitäs suoja-aineita siihen lisäksi tarvitaan estämään alumiinin oksidikerroksen pääsemiseksi saumaan?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin