9-3 tulpat lastutettuun versioon?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

saabeli kirjoitti:
No kun kerran tänään vaihdan 3,5 €rskan tulpat
ET NÄILLÄ PITKÄLLE PÖTKI (oikeat maksaa 29E/kpl... Kuusamon Pätsillä).
En muista nyt mikä pitää olla (185hv) tulppa.
No katso siitä käsikirjasta ja kerro meillekin :)

EDIT:

Tuoltahan niitä voi selailla jos ei muualta löydy ;)

PS. Olipas Pätsillä halavat tulpat :lol:

http://www.speedparts.se/prod/res_motor_tandstift.shtml
Janezki
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 22:27
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Janezki »

No nyt on tulpat vaihdettu ja siellä on nyt ne 7ES:ät.
Edelliset oli NGK PFR6H 10. Hitto ku nuo on sen näköiset, että en ole ennen nähnyt. Onkohan tämä sitä tulpan palamista?
Voiko tänne laittaa mitenkään kuvaa, niin pistän oikein mallin ja viisammat saa kommentoida. Neuvokaa, niin laitan kuvan tulpista.

-niin ja verrattuna 29 €rskan tulppiin, onhan noillakin jo 20 000 päästelty, eli sen verran kun minulla on "kipuraja", eikä varmasti maksa 29 €uroa
No huh huh yli 150 mk/tulppa! Ei h**vetti!
#2898
9000 CS, 2.0t -97
9-3, 2.0t -02
9-3 Monsterious RC
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Janezki kirjoitti:No nyt on tulpat vaihdettu ja siellä on nyt ne 7ES:ät.
Edelliset oli NGK PFR6H 10. Hitto ku nuo on sen näköiset, että en ole ennen nähnyt. Onkohan tämä sitä tulpan palamista?
Voiko tänne laittaa mitenkään kuvaa, niin pistän oikein mallin ja viisammat saa kommentoida. Neuvokaa, niin laitan kuvan tulpista.

-niin ja verrattuna 29 €rskan tulppiin, onhan noillakin jo 20 000 päästelty, eli sen verran kun minulla on "kipuraja", eikä varmasti maksa 29 €uroa
No huh huh yli 150 mk/tulppa! Ei h**vetti!
Laita maililla kuvat mulle, jpeltonen@pp.inet.fi niin paan ne nettiin kunhan pääsen suomeen, eli illalla :)

NGK PFR6H-10 original equipment spark plug for:
Saab 9-3 turbo HOT - 1999-2003 (for Sport/Aero/Viggen)
Saab 9-5 HOT - 1998-2004 (for Aero)
Note: NGK BCPR7ES-11 can also be used for above applications. PFR6H-10 is platinum tipped for longer life
Janezki
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 22:27
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Janezki »

Tällaista löytyi netistä:

NGK PFR6H-10 original equipment spark plug for:

Saab 9-3 turbo HOT - 1999-2003 (for Sport/Aero/Viggen)
Saab 9-5 HOT - 1998-2004 (for Aero)

Note: NGK BCPR7ES-11 can also be used for above applications. PFR6H-10 is platinum tipped for longer life.

Nämä tiedot oli jonkin Elkparts:n -sivuilla. Mikä tuo elkparts sitten onkaan.
#2898
9000 CS, 2.0t -97
9-3, 2.0t -02
9-3 Monsterious RC
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Viesti Kirjoittaja jthing »

Ja nämä tiedot suoraan saabin huolto-oppaasta:
B235R koneeseen PFR6H-10
B205L/R koneeseen PFR6H-10
B205E koneeseen BCPR7ES-11

Valmistaja NGK. Nuo 7 tulpat maksaa sen ~3.5e ja toimivat Saabin huoltopäällikön mukaan aivan hyvin kaikissa autoista matalapaineesta Viggeniin. Tuo 7 tulppa vaihtui 6 tilalle jossakin vaiheessa. Tulpissa ei käytännössä tosiaan muuta eroa ole kuin kesto ton platinan takia.

Kärkiväli PFR6H-10 tulpille on 0,96 +/- 0,05
BCPR7E-11 1,05 +/- 0,05
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

jthing kirjoitti: Valmistaja NGK. Nuo 7 tulpat maksaa sen ~3.5e ja toimivat Saabin huoltopäällikön mukaan aivan hyvin kaikissa autoista matalapaineesta Viggeniin. Tuo 7 tulppa vaihtui 6 tilalle jossakin vaiheessa. Tulpissa ei käytännössä tosiaan muuta eroa ole kuin kesto ton platinan takia.
Onko tietoa vaihtuko ohjeiden mukaan toi 6 ->7 myös matalapaineisiin koneisiin? Asiasta on ollut aiemminkin juttua mutta ainakin meikäläiselle laitettiin huollossa vielä 6:set. Itse vaihdoin sitten 7:aan. Ihan vaan seuraavaa huoltoa(130tkm) varten kyselen että pitääkö erikseen pyytää toiset tulpat.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Tässä "Janezki": n platinat.
Pikkasen on keski-elektrodi oudon oloinen...kärkiväliäkin taitaa olla pikkasen tullu liikaa :roll:

Kuva

Kuva
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Viesti Kirjoittaja saabeli »

Pikkasen on keski-elektrodi oudon oloinen...kärkiväliäkin taitaa olla pikkasen tullu liikaa
Jos tulpilla on ajettu se 60 000 km, kuten ko. tulpille saab huolto-ohjeen mukaan voi ajaa, niin kyllä jotain muutosta on jo oltavakin.
93t 2,0 185hv:ssa (ainakin vm.2002) pitää olla PFR 6H-10 NGK (150hv vehkeeseen käy halvemmat).

Helpointa kun laitatte nuo tulpat, niin ei tarvi märistä nykimisistä eikä paukkumisista.
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

saabeli kirjoitti: Helpointa kun laitatte nuo tulpat, niin ei tarvi märistä nykimisistä eikä paukkumisista.
Tee sinä niin 8)
Määräykset on määräyksiä!
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Viesti Kirjoittaja saabeli »

Tee sinä niin
Määräykset on määräyksiä!
Ei sinun perus sportissa tarvi käyttää PFR 6H-10 tulppia.
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

saabeli kirjoitti:
Tee sinä niin
Määräykset on määräyksiä!
Ei sinun perus sportissa tarvi käyttää PFR 6H-10 tulppia.
Aijaa, ok, kiitos tiedosta.
Pitää sitten harkita tulppia uudestaan jos saa enempi heppoja alle 8)
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1353
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

jthing kirjoitti:Tuo 7 tulppa vaihtui 6 tilalle jossakin vaiheessa.
Eikös muutos ollut pikemminkin 7->6 ? EPC:stä ainkin tulee tälläinen käsitys.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Viesti Kirjoittaja saabeli »

[quote]Missä 2002 9-3 2.0 koneessa on 185hv?
[/quote]
Saab 93 2,0t 5D jubileen (tehtaalla lastutettu) vm.2002.
On 185hv
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Viesti Kirjoittaja saabeli »

Tehdashan ei "lastuta" eli onko 2002 ollut 150hv, 185hv ja 205 hv versioita myynnissä? Myyjäliike on voinut "lastuttaa" 150hv koneen 170hv:n orkkislastulla.
Katso saab käsikirja vm.2002 (on olemassa 185hv matalapaineturpo t, jos tehoja enemmän, niin on korkeapaine T ja eri ahdin).
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Janezki
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 22:27
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Janezki »

Tässä tietoa, mitä nyt satuin kaivelemaan.

Alkup. 9-3t SE, 150 hv ja ihan nätti. :wink:
Tehdas ei ole lastuttanut.
Viimeksi autoon on tehty 110 000 huolto. Siinä neuvotaan vaihtamaan tulpat (vain virisaljoilla varustettuihin). Sitä en tiedä missä vaiheessa tuohon on virisarja laitettu, mutta em. huolto on tehty viime elokuussa. Uskon kuitenkin, että viripaketti on laitettu ennen tuota. (hurjaa laittaa loppuvuodesta ja sitten auto myyntiin) =tietysti mahdollista.
-mutta tulpat olisi ainakin silloin pitänyt vaihtaa.

Autossa on Speed Partsin lastu, 3" putkella, JR:n sport ilmanputsarilla ja ainakin mitä SP:n sivuilla ilmoitetaan, niin teho pitäisi olla (huom. pitäisi) n. 218 hv. Kuten jo aikaisemmin olen sanonut, tuo auto on mulle niin uusi, että siinä saisi paremmin noita tunteva katsoa mitä siinä on ja mitä ei.

Taidan siirtyä takaisin ysisatkuun, niin tietää mitä siinä ruiskukoneessa on. Ei muuten ole tulpatkaan tuon näköiset. Käy ja kukkuu.

Eiku löytyi PRO-Carservicen leima päivältä vuodelta -03
Tuskin on huollossa käynyt. :lol:
#2898
9000 CS, 2.0t -97
9-3, 2.0t -02
9-3 Monsterious RC
Vastaa Viestiin