Imupuolen paineenkeston tarkastus?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Imupuolen paineenkeston tarkastus?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Moro,

tulipa tuossa "sattuneesta syystä" mieleen, että mitenkähän onnistuisi testata tonnarin (2.3T vm 1992, eli LH + DI/APC) imupuolen paineenkesto? Tarvetta olisi n. 1,5barin kestolle, mutta jotenkin tuntuu, että jostain tuo vähän falskaa. Vanhoja topikkeja selaamalla ainakin IC:n päädyt on joillain korkkaillut kovemmilla paineilla.

Käytössä on paineilmaa ja painemittari. Toimisikohan esim. joku fillarinkumi +venttiilipatentti vaikka alumiinisen imuputken by-passin liitoshaaraan ja siitä tuuppaa painetta hiljalleen sisään ja kuuntelee mistä alkaa suhina (tai ruiskuttelee jotain saippuavettä liitoksille)? Missä asennossa kaasuläppä, auki vai kiinni? Tarviiko tukkia jotain?
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Minä ainakin tein juuri noin, tulpat läppäkotelon kulmamuhviin ja turbon imupuolelle tai coolerille lähtevään putkeen, sitten ilmaa juuri siitä bypassin reiästä. Eikä vuotanut, tosin ponnistuspaine ei varmaan ollut yli 1 bar, mutta vikakin oli muualla, jako pielessä.

Läppäkotelon kumin tulppasin ulkomitaltaan sopivankokoisella lasipurkilla (olikohan jotain TexMex-kastiketta tms 8) ), ilmastointiteippiä oli kierros purkin ympärilllä sovitteena, sitten sopi täydellisesti kumiin, klemmarista vaan sopivan tiukalle.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Selkee homma, pitääkin pureskella jääkaapista habanero-pippurit loppuun, lienee justiinsa passelin kokonen lasiburnukka tähän hommaan :)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Talladega
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: To Touko 08, 2003 18:08

Viesti Kirjoittaja Talladega »

Jääkiekon keskelle poralla reikä, siitä läpi vanhasta sisuskumista venttiili ja kiekon ulkoreunalle pyörän sisäkumista sopivan monta tiivistekierrosta. Ilmanputsarilta lähtevän imuputken päähän sopi passelisti. Kompuralla ilmaa, piti 1,6 bar ja 1,7 kohdalla jääkiekko lähti poimunopeutta. :oops: ja seuraavaan mittaukseen klemmaria kireemmälle.
Saabiton
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Dodiin, ei falskannut kuuleri, sen sijaan läppäkotelolle menevän kumilurttanan ja ahtoputken liitos falskasi jonkin verran. On tuo putki painunut hiukan kasaan paksunnoksen jälkeen ja sieltähän se suhisi, ilmeisesti "joku" on joskus kirrannut kiristintä vähän turhan isoon momenttiin...Kasasin tiivistemassan kera, saas nährä notta tuliko tiiviimpi. Lisähavaintona voidaan todeta, että fillarin sisäkumi pitää melkosen pamauksen puhjetessaan vajaan puolentoista barin paineella :oops: Toisella kumilla ymmärsin jo laittaa jeesusteippiä ympärille vahvikkeeksi.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Reippaan kiihdytyksen aikana aiemmin kuulunut selvä suhina väheni ja kytkin tuntuisi vähän luistelevan (tai sitten toi sutii kolmosella kuivalla asfaltilla 80+ vauhdeissa :shock: ), eli on tuo nyt ainakin vähän tiiviimpi.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Ei se vakiokuuleri korkkaa kovin helposti, onneksi... :wink:
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Vastaa Viestiin