Moro,
tulipa tuossa "sattuneesta syystä" mieleen, että mitenkähän onnistuisi testata tonnarin (2.3T vm 1992, eli LH + DI/APC) imupuolen paineenkesto? Tarvetta olisi n. 1,5barin kestolle, mutta jotenkin tuntuu, että jostain tuo vähän falskaa. Vanhoja topikkeja selaamalla ainakin IC:n päädyt on joillain korkkaillut kovemmilla paineilla.
Käytössä on paineilmaa ja painemittari. Toimisikohan esim. joku fillarinkumi +venttiilipatentti vaikka alumiinisen imuputken by-passin liitoshaaraan ja siitä tuuppaa painetta hiljalleen sisään ja kuuntelee mistä alkaa suhina (tai ruiskuttelee jotain saippuavettä liitoksille)? Missä asennossa kaasuläppä, auki vai kiinni? Tarviiko tukkia jotain?
Imupuolen paineenkeston tarkastus?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Imupuolen paineenkeston tarkastus?
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Minä ainakin tein juuri noin, tulpat läppäkotelon kulmamuhviin ja turbon imupuolelle tai coolerille lähtevään putkeen, sitten ilmaa juuri siitä bypassin reiästä. Eikä vuotanut, tosin ponnistuspaine ei varmaan ollut yli 1 bar, mutta vikakin oli muualla, jako pielessä.
Läppäkotelon kumin tulppasin ulkomitaltaan sopivankokoisella lasipurkilla (olikohan jotain TexMex-kastiketta tms
), ilmastointiteippiä oli kierros purkin ympärilllä sovitteena, sitten sopi täydellisesti kumiin, klemmarista vaan sopivan tiukalle.
Läppäkotelon kumin tulppasin ulkomitaltaan sopivankokoisella lasipurkilla (olikohan jotain TexMex-kastiketta tms

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Selkee homma, pitääkin pureskella jääkaapista habanero-pippurit loppuun, lienee justiinsa passelin kokonen lasiburnukka tähän hommaan 

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Jääkiekon keskelle poralla reikä, siitä läpi vanhasta sisuskumista venttiili ja kiekon ulkoreunalle pyörän sisäkumista sopivan monta tiivistekierrosta. Ilmanputsarilta lähtevän imuputken päähän sopi passelisti. Kompuralla ilmaa, piti 1,6 bar ja 1,7 kohdalla jääkiekko lähti poimunopeutta.
ja seuraavaan mittaukseen klemmaria kireemmälle.

Saabiton
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Dodiin, ei falskannut kuuleri, sen sijaan läppäkotelolle menevän kumilurttanan ja ahtoputken liitos falskasi jonkin verran. On tuo putki painunut hiukan kasaan paksunnoksen jälkeen ja sieltähän se suhisi, ilmeisesti "joku" on joskus kirrannut kiristintä vähän turhan isoon momenttiin...Kasasin tiivistemassan kera, saas nährä notta tuliko tiiviimpi. Lisähavaintona voidaan todeta, että fillarin sisäkumi pitää melkosen pamauksen puhjetessaan vajaan puolentoista barin paineella
Toisella kumilla ymmärsin jo laittaa jeesusteippiä ympärille vahvikkeeksi.

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Reippaan kiihdytyksen aikana aiemmin kuulunut selvä suhina väheni ja kytkin tuntuisi vähän luistelevan (tai sitten toi sutii kolmosella kuivalla asfaltilla 80+ vauhdeissa
), eli on tuo nyt ainakin vähän tiiviimpi.

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84