Korvausahdin tonnariin
Korvausahdin tonnariin
Eli millaisia ahtimia olette laittaneen, pottu tuntuu olevan melkoisen suosittu, kun on lueskellut ahdin juttuja foorumilta.
Omassa autossa turbo sanoi sopimuksen irti ja nyt olisis tarkoitus saada uusi hyrrä pellin alle. Auto on 9000 2,0t -87 ja kovasti haluaisin laittaa jonkin hieman nopeammin heräävän ahtimen tuon T03 tilalle.
Onko arvon raadilla ehdotuksia ahtimeksi, ei tarvitse olla ns. bolt on juttu, pienen muutokset kun ilmeisesti laajentavat tuota ahdivalikoimaa huomattavasti
Omassa autossa turbo sanoi sopimuksen irti ja nyt olisis tarkoitus saada uusi hyrrä pellin alle. Auto on 9000 2,0t -87 ja kovasti haluaisin laittaa jonkin hieman nopeammin heräävän ahtimen tuon T03 tilalle.
Onko arvon raadilla ehdotuksia ahtimeksi, ei tarvitse olla ns. bolt on juttu, pienen muutokset kun ilmeisesti laajentavat tuota ahdivalikoimaa huomattavasti
Ahtimiahan löytyy vaikka minkälaisia "pienellä" muutostyöllä. Laitoin tuossa itselle mitsun td o4 joka on 9000 aeron hyrrä . tuohan 2 litrainen 87 tonnarin kone on sitten mallia vinokone. Joten nuo 2.3 tarkoitetut hyrrät ovat pystykoneisiin ja niiden öljynpaluuputket joutuu taivuttelee uusiksi. Tietenkin riippuu tekeekö käyttöauton niin silloin hyrriä löytyy muista samankokoluokan koneista muutamia eli to3 johdannasiet antimet käy 87 tonnnarin pakosarjaan joka on ns. "isolaippainen " mutta uudemmissa tonnareissa on pienilaippaisia pakosarjoja jotka käyvät tuohon vanhaan koneeseen myös jos ahluaa laitta vaikka td o4 mitsun .Ja jos haluaa koneeseen voimaa niin turbon teetättäminen ammatti pajoissa on välttämätönta ja työkone turboihin ei kannata sortua hyvä tehokas ahdin maksaa sitten sen n 1000 e ja silloin voi odottaa että kone turbonsa puolesta toimii moitteetta . Siitä alkaa tietenkin ikuinen varustelukierre mutta seon sitten sitä motorsporttia.
Tarkoitus olisi nyt löytää käyttöautoon, uusi ahdin, joka hieman nopeammin heräisi, kuin tuo vanha. Tietysti opiskelijabudjetilla ei mahdottomuuksiin, eikä varsinkaan varustelukierteeseen voi lähteä
Siis esim. tuo mitsun td o4 menisi pakosarjan vaihdolla ja pienellä putkien taivuttamisella paikalleen? Milläs kierroksilla se semmonen sitten heräilee?
Pakosarjallahan tuohon varmasti pystyisi vaikuttamaan paljon, ja kiinnostustakin kovasti olisi sellaisen väsäämiseen, aika vain puuttuu.
Siis esim. tuo mitsun td o4 menisi pakosarjan vaihdolla ja pienellä putkien taivuttamisella paikalleen? Milläs kierroksilla se semmonen sitten heräilee?
Pakosarjallahan tuohon varmasti pystyisi vaikuttamaan paljon, ja kiinnostustakin kovasti olisi sellaisen väsäämiseen, aika vain puuttuu.
Tuossa nyt penkonut tietoa tuosta ahtimen vaihtamisesta ja kaikkialla tuntuu olevan paljon juttua t25 vaihtamisesta TD04 ja siinä vaadittavaista muutostöistä.
Onko missään selvää kertomusta siitä, mitä pitää tehdä, jotta tuo TD04 menee Garrett T03 tilalle.
1. Pakosarja on erilainen, mutta sopiiko uudemman tonnarin pakosarja mitenkään tuohon vanhaan?
2. Monessa jutussa ollaan puhuttu paljon letkujen/putkien muutoksista, kaikki lukemani ovat tosin koskeneet t25 vaihtamista mitsuun, miten on tuon T03 kanssa?
3. Kertokaa aiheesta ihan mitä vaan, mistä voisi olla hyötyä, hyvin valmisteltu on puoliksi tehty ja sillee.
Onko missään selvää kertomusta siitä, mitä pitää tehdä, jotta tuo TD04 menee Garrett T03 tilalle.
1. Pakosarja on erilainen, mutta sopiiko uudemman tonnarin pakosarja mitenkään tuohon vanhaan?
2. Monessa jutussa ollaan puhuttu paljon letkujen/putkien muutoksista, kaikki lukemani ovat tosin koskeneet t25 vaihtamista mitsuun, miten on tuon T03 kanssa?
3. Kertokaa aiheesta ihan mitä vaan, mistä voisi olla hyötyä, hyvin valmisteltu on puoliksi tehty ja sillee.
Mitsun TE05-12B6 käy Garretin paikalle ilman mitään muutoksia ja herää aiemmin, kuin T03.
Tuo ahdin löytyy M89 tonnareista vakiona.
Tonnareiden pakosarjat käy ristiin, eli jos löydät jostain T25:n pakosarjoineen, siinäkin sulla jo on nopeammin heräävä ahdin, ei tarvi sitä Aeron mitsua etsiä.
T25:llä ei sitten enää tosiaan ole bolt on-asennus, mutta mitäs tuosta, senkun vaan laittaa putket sopimaan.. Vähän enemmän aikaa se vaan vie.
Tuo ahdin löytyy M89 tonnareista vakiona.
Tonnareiden pakosarjat käy ristiin, eli jos löydät jostain T25:n pakosarjoineen, siinäkin sulla jo on nopeammin heräävä ahdin, ei tarvi sitä Aeron mitsua etsiä.
T25:llä ei sitten enää tosiaan ole bolt on-asennus, mutta mitäs tuosta, senkun vaan laittaa putket sopimaan.. Vähän enemmän aikaa se vaan vie.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
T25 - Mitsuun ja T03 ->T25
Vanhempaan tonnariin täytyy vaihtaa pakosarja uudemmasta(88->), jotta T25 tai Mitsun saa sopimaan.Thor| kirjoitti:Tuossa nyt penkonut tietoa tuosta ahtimen vaihtamisesta ja kaikkialla tuntuu olevan paljon juttua t25 vaihtamisesta TD04 ja siinä vaadittavaista muutostöistä.
Onko missään selvää kertomusta siitä, mitä pitää tehdä, jotta tuo TD04 menee Garrett T03 tilalle.
1. Pakosarja on erilainen, mutta sopiiko uudemman tonnarin pakosarja mitenkään tuohon vanhaan?
2. Monessa jutussa ollaan puhuttu paljon letkujen/putkien muutoksista, kaikki lukemani ovat tosin koskeneet t25 vaihtamista mitsuun, miten on tuon T03 kanssa?
3. Kertokaa aiheesta ihan mitä vaan, mistä voisi olla hyötyä, hyvin valmisteltu on puoliksi tehty ja sillee.
Sain juuri sovitettua 9-5 Aeron Mitsun -96 tonnarin nokalle. Kaikki putket vaihdettiin teräspunosletkuiksi, joten ne sopivat helposti. Ahtimen tulopuolen liitos on 9-5:ssa erilainen, joten sitä piti työstää jonkin verran. Lisäksi ahtimen asento oli erilainen kuin 9000:ssa, joten ahtimen sisältä joitu ottamaan kaksi ohjuri tappia pois, jotta pesät sai käännettyä kohdilleen. Alapuolelle tuleva tukirauta myös vaati väntelyä sopiakseen paikalleen.
96 vuoden tonnarista jäi yli T25, jonka sovitan jossakin kohtaa tuohon -86 tonnarin keulille. Pitää vain hommata toinen pakosarja, jotta turbon laippa sopii. Muutetn pitäisi olla putkia myöten samassa asennossa. Lohkon kyljissä olevat vesikierron paikat pitää varmistaa ennen asennusta.
Huom. PCS myy sekä käytettyjä, että uusia T25 sopivia pakosarjoja
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: T25 - Mitsuun ja T03 ->T25
Mitsubishin TE05-12b ahtimen laipat ovat samat kuin garretissa. Vm 89 tonnarissa on juurikin tuo ahdin (erittäin harvoissa tapauksissa myös garrettia näkynyt) ja pakosarja siis aivan sama kuin vanhemmassa (garretillisessa)...9000LPT kirjoitti:Vanhempaan tonnariin täytyy vaihtaa pakosarja uudemmasta(88->), jotta T25 tai Mitsun saa sopimaan.
Jos siis haluat esim Mitsubishin TD04-15T #6:n joka muistaakseni on Aerotonnareissa vakiona. Tarvitset Aeron pakosarjan, tai työstät vakiosarjan reiän sopivan muotoiseksi. Pulttijako nimittäin TD04:ssa on sama, kuin garretissa ja TE05-12b:ssä.
T25:ssa onkin sitten taas ihan erilainen laippa (pakosarja) vrt. muut tonnarin ahtimet.
Re: T25 - Mitsuun ja T03 ->T25
Tuota, mie vaihoin justiisa T25 tilalle TD04 #6 puhaltimen. Pakosarja on ihan sama molempiin. Mitsussa vasta #7 pakopuoli muuttaa kiinnityslaippaa yhteensopivaksi vanhan T03 garretin kanssa. Eli vanhaan pakosarjaan ei sovi TD04.Coltti kirjoitti:Jos siis haluat esim Mitsubishin TD04-15T #6:n joka muistaakseni on Aerotonnareissa vakiona. Tarvitset Aeron pakosarjan, tai työstät vakiosarjan reiän sopivan muotoiseksi. Pulttijako nimittäin TD04:ssa on sama, kuin garretissa ja TE05-12b:ssä.
T25:ssa onkin sitten taas ihan erilainen laippa (pakosarja) vrt. muut tonnarin ahtimet.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8088
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: T25 - Mitsuun ja T03 ->T25
Höpöä. TD04-15T (9000 Aeron ahdin) menee heittämällä tonnarin T25 pakosarjaan. Ainoastaan öljy- ja vesiputkia joutuu muokkaamaan, jos haluaa TD04:n T25:n tilalle. Kuten yllä todettua, niin TE05 ja T03 ovat samalla pakosarjalla, joka taas ei ole yhteensopiva tonnarin T25:n tai TD04:n kanssa.Coltti kirjoitti:Jos siis haluat esim Mitsubishin TD04-15T #6:n joka muistaakseni on Aerotonnareissa vakiona. Tarvitset Aeron pakosarjan, tai työstät vakiosarjan reiän sopivan muotoiseksi. Pulttijako nimittäin TD04:ssa on sama, kuin garretissa ja TE05-12b:ssä.9000LPT kirjoitti:Vanhempaan tonnariin täytyy vaihtaa pakosarja uudemmasta(88->), jotta T25 tai Mitsun saa sopimaan.
T25:ssa onkin sitten taas ihan erilainen laippa (pakosarja) vrt. muut tonnarin ahtimet.
P.S: Mulla olis joutilaana yks tonnarin T25 pakosarja, kesähintaan 20€
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: T25 - Mitsuun ja T03 ->T25
En nyt sanoisi "höpöä". Mulla on tollanen -15T 6# ja -T16 #7 pöydällä Kumpaakaan ei kyllä ilman reilua adapteri palikkaa saa tuohon T25 sorvattua paikalleen. Tuohon vanhemman pakosarjaankin tarvii pienen adapteri palikan väliin. Joten nähtävästi noita pienempi pako pesäisiä on kahdella laipalla. (mun molemmat mitsut on siis vollen alunperin).V.J.S kirjoitti:Höpöä. TD04-15T (9000 Aeron ahdin) menee heittämällä tonnarin T25 pakosarjaan. Ainoastaan öljy- ja vesiputkia joutuu muokkaamaan, jos haluaa TD04:n T25:n tilalle. Kuten yllä todettua, niin TE05 ja T03 ovat samalla pakosarjalla, joka taas ei ole yhteensopiva tonnarin T25:n tai TD04:n kanssa.Coltti kirjoitti:Jos siis haluat esim Mitsubishin TD04-15T #6:n joka muistaakseni on Aerotonnareissa vakiona. Tarvitset Aeron pakosarjan, tai työstät vakiosarjan reiän sopivan muotoiseksi. Pulttijako nimittäin TD04:ssa on sama, kuin garretissa ja TE05-12b:ssä.9000LPT kirjoitti:Vanhempaan tonnariin täytyy vaihtaa pakosarja uudemmasta(88->), jotta T25 tai Mitsun saa sopimaan.
T25:ssa onkin sitten taas ihan erilainen laippa (pakosarja) vrt. muut tonnarin ahtimet.
P.S: Mulla olis joutilaana yks tonnarin T25 pakosarja, kesähintaan 20€
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8088
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: T25 - Mitsuun ja T03 ->T25
No tarkennetaan sen verran, että Saabissa käytetty orkkis Mitsu TD04-15T menee heittämällä Saabin käyttämän orkkis Garrett T25:n tilalle pakosarjan kiinnityksen puolesta. Ei nyt ruveta tähän mitään Volvojen ahtimia sotkemaanV-M kirjoitti: En nyt sanoisi "höpöä". Mulla on tollanen -15T 6# ja -T16 #7 pöydällä Kumpaakaan ei kyllä ilman reilua adapteri palikkaa saa tuohon T25 sorvattua paikalleen. Tuohon vanhemman pakosarjaankin tarvii pienen adapteri palikan väliin. Joten nähtävästi noita pienempi pako pesäisiä on kahdella laipalla. (mun molemmat mitsut on siis vollen alunperin).
V-M
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: T25 - Mitsuun ja T03 ->T25
Juu tarkotinkin tuolla selityksellä sitä että se pakopesän koko ei kerro koko totuutta. Vaan juurikin tuo laippa pitää erikseen varmistaa.V.J.S kirjoitti:No tarkennetaan sen verran, että Saabissa käytetty orkkis Mitsu TD04-15T menee heittämällä Saabin käyttämän orkkis Garrett T25:n tilalle pakosarjan kiinnityksen puolesta. Ei nyt ruveta tähän mitään Volvojen ahtimia sotkemaanV-M kirjoitti: En nyt sanoisi "höpöä". Mulla on tollanen -15T 6# ja -T16 #7 pöydällä Kumpaakaan ei kyllä ilman reilua adapteri palikkaa saa tuohon T25 sorvattua paikalleen. Tuohon vanhemman pakosarjaankin tarvii pienen adapteri palikan väliin. Joten nähtävästi noita pienempi pako pesäisiä on kahdella laipalla. (mun molemmat mitsut on siis vollen alunperin).
V-M
Ihan vain ohjeeksi ahdinta hankkijalle.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Miten t25 pakosarjalla ja saabissa alkuperäisenä olleella td04:sella menee nuo kanavat, osuuko kohdalleen vai pitääkö fiilata?
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.