Yhden 99:n kohtalo vaakalaudalla

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

No niin. Auto kävi hetken aikaa auttavasti, mutta kaikki pytyt eivät olleet pelissä. Tämän jälkeen loppui yrittäminen eli ei enää juuri hörähtänytkään. Vaihdoin kuivat tuplat, mutta ei. Eli bensa kyllä tulpissa haisee, mutta ei jaksa käydä. Vähän vaikee on nyt kyllä etsiä syyllistä, sillä vaihtoehtoja keksin seuraavasti:

1. Ei tule kunnollista kipinää eli esim. kärjet on vioittuneet näistä yrityksistä.
2. Seos pielessä eli alipainevuoto tai luisti jumissa tai kalvo rikki tms.
3. Ennakko mennyt pieleen.
4. Sylinteriin vuotaa sen verran reilusti vettä, ettei bensa pääse syttymään.

Arvon raati, mistä lähtisin seuraavaksi vikaa korjaamaan? Onko tuo 4. kohta kuinka todennäköinen syy ollenkaan sille, ettei edes yritä käydä kunnolla (vaikka tulpat vaihtaa)?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

jariha kirjoitti:...
Kai pyöräytit tulppia vaihtaessa konetta ilman tulppia startilla muutamia kierroksia? Meinaan kastuipa tulpat bensasta taikka vedestä, kastuvat uudet välittömästi seuraavalla yrityksellä jollei enimpiä pyöräytä tulpanreijistä ulos.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Myrkky kirjoitti:
jariha kirjoitti:...
Kai pyöräytit tulppia vaihtaessa konetta ilman tulppia startilla muutamia kierroksia? Meinaan kastuipa tulpat bensasta taikka vedestä, kastuvat uudet välittömästi seuraavalla yrityksellä jollei enimpiä pyöräytä tulpanreijistä ulos.
Kyllä pyöräytin. Huomenna uudestaan, jahka löydän jostain tulpat, jotka eivät ole vielä kastuneet. Auttaako tulppien kuivaaminen, vai onko ne menetettyjä toivoja kerran kastuttuaan? Akku on latauksessa ja vaihdan myös joitain sytkäosia.

Kyllä nyt on motivaatiota tuon kanssa. Tajusin nimittäin, että vaikka jostain ostaisin hyvän kilvettömän, niin joutuisin helposti vähintään saman verran sitä remppaamaan ja koska tiedän tuon todella hyväksi autoksi, niin miksen sitten tekisi autoa tuosta :D
Viimeksi muokannut jariha, La Kesä 10, 2006 20:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

mä panostaisin kärkien aukaisukulman tarkistamiseen. jos on pielessä niin ei sitä saa käymään vaikka uusisi kaikki muut osat :)

olen hengessä mukana ++++ :D
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

jariha kirjoitti: Kyllä pyöräytin. Huomenna uudestaan, jahka löydän jostain tulpat, jotka eivät ole vielä kastuneet. Auttaako tulppien kuivaaminen, vai onko ne menetettyjä toivoja kerran kastuttuaan? Akku on latauksessa ja vaihdan myös joitain sytkäosia.
NGK:t ovat herkkiä mykistymään kerralla(champion on omien kokemusteni mukaan yksi parhaita kestämään kastumista), mut iso osa kastuneista tulpista herää eloon kun ne kuivailee paineilmalla ja mieluiten vielä lämmittää sytkärillä tai jollain pienellä kaasutoholla kuumaksi.

Edit: Vieläkös sulla Jari on se leimaamaton ruisku-satku? Jos, niin etsiskele jostain tuplikseen käyvä ruiskun tankki.. tuun joku vkl sinne ja pistetään talkoilla tuplikseen k-jetti.. :D

Edit2: ...sillä ehdolla että et heti myy sitä eteenpäin.. :lol:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Myrkky kirjoitti:Edit: Vieläkös sulla Jari on se leimaamaton ruisku-satku? Jos, niin etsiskele jostain tuplikseen käyvä ruiskun tankki.. tuun joku vkl sinne ja pistetään talkoilla tuplikseen k-jetti.. :D
Eipä ole enää. Möin sen eteenpäin ja se on sittemmin laitettu kuntoon ja nähty jo liikenteessäkin. En mä sitä paitsi ruiskua kaipaa, vaan hyvin toimivan kaasarin ;)

Mutta tervetuloa vaan, aina sitä jotain puuhaa on ja vaikkei oliskaan, niin jääpähän aikaa muulle löpinälle. Huomenna olis kyllä kaverista apua, kun yritän saada tuota tuplista tulille...
Myrkky kirjoitti:Edit2: ...sillä ehdolla että et heti myy sitä eteenpäin.. :lol:
Täytyy taas muistuttaa, etten mä vierasta ajatusta luopua autoistani, jos joku ne haluaa ostaa. Saanpahan alleni taas uuden projektin ja säilyy näppituntuma, kun on jotain pientä väkerrettävää :wink:
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

jariha kirjoitti: Huomenna olis kyllä kaverista apua, kun yritän saada tuota tuplista tulille...
Huomiseks en kyllä millään kerkeä sille suunnalle, on meinaan mutsin 60-vuotisbileet. Muutaman lähiviikon aikaan kyllä olis tarkoitus sille suunnalle hiippailla kummiskin Jetroa moikkaamaan ja samallahan sitä siellä sinunkin tykönä poikkeaa.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

laitahan 99 tulille! on hieman jääny vaivaamaan kun en saanut tuota haettua pois viime syksynä.. :(
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Myrkky kirjoitti:
jariha kirjoitti: Huomenna olis kyllä kaverista apua, kun yritän saada tuota tuplista tulille...
Huomiseks en kyllä millään kerkeä sille suunnalle
Tiedänhän minä, enkä sitä oikeesti sinulta kysynytkään. Kunhan heitin ;)
gls kirjoitti:laitahan 99 tulille! on hieman jääny vaivaamaan kun en saanut tuota haettua pois viime syksynä.. :(
No, onneksi näin, etten minäkään ehtinyt sitä hilaamaan pihalta pois, vaikka aikomus oli. Saanpahan nyt rasvata näppini, kun en muutakaan tekemistä muka keksi :roll:
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

jariha kirjoitti: Tiedänhän minä, enkä sitä oikeesti sinulta kysynytkään. Kunhan heitin ;)
Vaan jos ei ois ollu esteitä, niin minusta hullustahan ei tiedä vaikka oisin päräyttäny ajellen.. soitellen 20km ennen kajaania että nyt se kahvipannu tulille.. :D
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Myö Myrkyn kanssa laitellaan k-jetikoita kaasarien sijalle ihan mieluusti, vaikka eihän myökään niitä mihinkään taivaaseen asti kehuta. Sattuu vaan olemaan homman juju se, että k-jetin saa pelaamaan paljon suuremmalla todennäköisyydellä siedettävästi verrattuna vanhaan kaasariin. Kaiken lisäksi varsin edullisin kustannuksin. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Mertmi kirjoitti:Myö Myrkyn kanssa laitellaan k-jetikoita kaasarien sijalle ihan mieluusti, vaikka eihän myökään niitä mihinkään taivaaseen asti kehuta. Sattuu vaan olemaan homman juju se, että k-jetin saa pelaamaan paljon suuremmalla todennäköisyydellä siedettävästi verrattuna vanhaan kaasariin. Kaiken lisäksi varsin edullisin kustannuksin. :wink:
Minulla on vielä ne sinun tuplatkin odottamassa sopivaa autoa ;)
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Nyt on taas yritetty. Löytyi vielä yhdet poisheittämättömät tulpat, joita tämän kanssa en ole kastellut.

Ei vaan nämä yhdet silmät tunnu olevan tarpeeksi. Joka tapauksessa olen lähes varma, että kipinöi vain ykköspytyllä. Kokeilinpa vielä samalla tulpalla ja samalla tulpanjohdolla ja sen siitä kipinöinnistä, mitä kuskin paikalta voi nähdä, niin vain ykkösellä kipinöi. Kokeilin kolmea pyörijää ja kolmea sytkän kantta, mutta ei vaikutusta. Mistäs tuo voi johtua? Ei riitä ymmärrys :oops:
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Katos kärkien kärkiväli ja kokeile vaikka toisella puolalla.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

No niin, nyt auto käy ja kulkee. Hieman röpöttäen, mutta kuitenkin. Jarrut tuntuivat olevan hieman jumissa, mutta ajamattomuuttaahan se vain...

Kuva

Ja tuolla lisää... (sorry, kun en tuossa valossa saanut parempia kuvia)

Niin, avasin kärkiväliä ja kuivasin tulpat, niin alkoi pelittää :D
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Vastaa Viestiin