PUretaanipuslia Elkpartsilta..

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
ahdinmoppe
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 23:49
Paikkakunta: pietarsaari

kokemuksia

Viesti Kirjoittaja ahdinmoppe »

eli onko kenelläkään teistä kokemuksia kummat kannattaa ottaa superfleksit vai poverfleksit ja mitäkähän eroa niillä on muuta kuin hinta :roll:
laskeskelin tossa et koko autoon superfleksit tulee 260e + kulut
us-partsilta tarjous 318e poverfleksit ja yhdet puslat ripustuksesta puuttuu
tosin tossa voi olla superfleksi laskelmassa virheitäkin että on laskenut vain yhdenpuolen hinnan
9000 cd 2turbo aut 89 soffaks
9000 turbo 86 levikesarjalla/projekti---)ajoon joskus
3kpl mopareita
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Luulisi, ettei seksuaalista merkitystä laadun kannalta kumpaa pistää ...ohan näillä Supereillakin 3v takuu.



Tänään pistin puslat tuohon etutankoonkin... onnistuhan tuo lopulta aika kivuttaomasti kun keksin oikeat metodit. Tässäpä ohjeet vaikka FAQ:iin lisättäväksi.

1. Tunkilla auto yles, rengas irti ja ratti linkkuun sille puolelle kumpaa nyt satut olemaan operoimassa. Näin raidetanko siirtyy etummaisen pultin päältä sivuun.

2. Alatukivarren alle selllainen n. 20cm putki tahi palikka jolla saat tukivartta nostettua sen verrran yles, että tanko ei kanita runkokumipuslaa alaspäin runkoa vasten (säätö tunkilla).

3. Isolla räikällä varustettuna n. 6-7cm nivelellä sain kuin sainkin pultit sitten aukaistua.... taaempaa pulttia irroitettaessa täytyi nivel kääntää 90 asteen kulmaan ja käyttää räikkää näin kiintoavaimen tavoin aina siis välillä hylsy irroittaen ja koko räikkäsysteemiä kääntäen. Biliksen 1/4" pikkuräikkä pitkällä hylsyllä oli nopea/näppärä kun pultit sai alussa hieman löysemmälle...

4. Puhdistin paikat paskasta ja rasvasta... vanha tiskiharja / rasvanpoistoaine / talouspaperi metodia käyttäen.

5. Vakaajatangosta poistin ruosteet / epätasaisuudet hiomapaperilla, sama puslan kiinnitysraudalle... rasvanpoistoainetta perään.

6. Puslien asennusrasvat jokapaikkaan ja uusi pusla kiinni. Tunkin korkeutta säätämällä saa tangon ja rungon väliin sopivasti tilaa, jotta uuden puslan saa hivutettua välistä paikoilleen.

7. Kamat kasaan ja kovaa ajoa. 8)



Voisko joku heittää pikaiset ohjeistukset tuon etutukivarren takimman puslan irroitukseen? Alfamerissä ei ollut halaistua sanaa. Ei kai tuossa koko tukivartta joudu irroittamaan.... :?
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Hmm... omaani vaihdoin nuo uretaanit irroittamalla reilusti koko alatukivarren, mutta saahan ne sinne muutenkin.

Helpottaa varmaan, jos nostat koko etupään ilmaan, mutta HUOM sellaisesta kohtaa, että alatukivarsien takana olevat korilevyt jäävät vapaaksi. Ota eturenkaat irti ja alapallonivel samoin(3 mutteria ja pulttia). Samoin kallistuksenvakaajan päätytanko löysälle vakaajasta ja mutteri irti alatukivarren alapuolelta. Tässä vaiheessa kannattaa avata myös se takapuslan alatukivarteen kiinnittävä mutteri, muistaakseni 18mm lenkki sopii hyvin. Sitten tukivarren takaa se 4 pultilla(huom erimittaisia ja erikokoisilla kannoilla, 13mm ja 14mm!) oleva peltilevy irti ja kas, pääset taivuttamaan tukivartta takaa alaspäin niin, että saat pujotettua puslan pois. Uuden asennus päinvastaisessa järjestyksessä.

Toki jos haluat irroittaa koko tukivarren ja vaihtaa eteen ne alumiiniset helat, niin 2 kpl 16mm lenkkiavaimia on riittävä työkalumäärä, että saat etukiinnityksen auki.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei tarvitse etualatukivarren takapuslan vaihdossa irrottaa muuta kuin se tukirauta puslan tieltä pois. Ja mutterin loppukiristys vasta kun auto on pyörillään.
http://www.saab9000.com/procedures/susp ... ntbush.php
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Hyvä että viisaammat ohjeistaa, minun neuvoilla tulee näköjään paljon turhaa työtä :lol:. En ollut varma, että saako tuota tukivartta taivutettua niin paljon kaiken muun ollessa kiinni, mutta näköjään saa :D.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Pitäiskö tuossa olla momenttiavain... vaikea taitaa olla puolimetristä avainta sovitella pyörillään olevan auton alle, kun monttua ei ole käytössä. Kai tuon näppituntumaltakin saanee suurinpiirtein oikeaan tiukkuuteen?
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Tuolla JUSin linkissä kaveri kerto, että kun sinne ei mahdu momenttiavainta, niin laittaa soppelisti niin tiukalle, kuin sillä pienellä lenkki/kiintoavaimella saa. Järkeä saa käyttää, mutta kyllä se 50Nm on kohtuullinen lukema 20cm pitkälle avaimelle.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

...joop eiköhän tuo näillä ohjeilla onnistu. Muistelen vaan ettei löydy kasitoistasta lenkkiä pakistani. Täytyy vissiin pistäytyä vaikka Hovimäen talousraudassa ...Kyllä! täällä todellakin on kyseisellä nimellä varustettu putka :lol: :roll:
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Tulipahan mieleeni, että jos kerran puslan saa pujotettua ulos, niin miksi ei myöskin mahtuisi vääntämään hylsysarjan välineillä sitä päätymutteria, kun on ensin kiilannut alatukivartta takapäästä alaspäin? No, helpointa on kuitenkin ostaa varuiksi se 18mm kiinto/lenkkiavain.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

G-mies kirjoitti:Tulipahan mieleeni, että jos kerran puslan saa pujotettua ulos, niin miksi ei myöskin mahtuisi vääntämään hylsysarjan välineillä sitä päätymutteria, kun on ensin kiilannut alatukivartta takapäästä alaspäin?
Jotenkin pitäisi merkata sitten se oikea asento alatukivarren suhteen, kun tuolloin ei pääse kiristämään painon ollessa pyörien päällä. Uretaanipuslilla ei taida asennon kanssa olla niin tarkkaa kuin orkkistyyppisillä, missä kumi on vulkanoitu keskiholkin ja kiinnityskehikon väliin. Vulkanoinnin tai kumin repeämistä isossa joustoliikkeessä tuolla "optimaalisella" asennusasennolla pyritään välttämään.

Minulla noissa pois vaihdetuissa on ollut kaikissa keskiholkki irti kumista ja reikä kumissa kulunut hyvin väljäksi:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ruost ... lappia.jpg
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... puslat.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

No ompahan tosiaan... lähtikö nuo keskiholkit sulla sitten helposti vain painamalla pois?

Myyjä sanoi aikoinaan, että tuohon on vastikään vaihdettu nuo uusiin ja kattastuksessakin sanoivat välyksettömiksi... saattaa noissa siis olla vulkanoinnitkin vielä kunnossa, mutta eiköhän sieltä se kumi lämmöllä jokatapauksessa lähde.

Tulipa tässä sitten huomattua, että joku rane on kääntänyt joskus vasemman puoleisen takavakaajatangon koriin tulevan n. 10cm viiston tukirauden väärin päin. Eli nyt se L-taitos raudan päässä, johon pultit ja pusla kiinnitetään on sisäänpäin. Serkku tarkisti omasta tontustaan asian, että tuo tukirauta tulee olla kuskin puolellakin taitos ulospäin siten, että puslan etureuna onkin alemmalla kuin takareuna. Apparin puolellahan puslan etureuna on päinvastoin taasen ylempänä. Tuoltakin selviää kuvista sama... http://www.saab9000.com/procedures/susp ... irollr.php

Lieköhän ollut vaikutusta kallistusten vakaamiseen tuolla setupilla... ei se liene ainakaan huonompaan suuntaan mene kun kääntää tuon oikein päin.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Menee rankasti Tomin projektitopicin
Ahtopaine kirjoitti:No ompahan tosiaan... lähtikö nuo keskiholkit sulla sitten helposti vain painamalla pois?
Itseasiassa hokit jäi alatukivarren tappiin, ja olivat ekalla kerralla aika tiukassakin. Kannattaa laittaa asennuksessa rasvaa tapin ja holkin väliin, niin ei jämähdä niin pahasti. Mutta holkit oli siis valmiiksi täysin irti kumista.
Tulipa tässä sitten huomattua, että joku rane on kääntänyt joskus vasemman puoleisen takavakaajatangon koriin tulevan n. 10cm viiston tukirauden väärin päin.
Noista kuvista käy vähän paremmin ilmi niiden linkkivipujen asennot:
http://tinyurl.com/mxv84 (http://www.harju.se/carweb)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

jus kirjoitti:Noista kuvista käy vähän paremmin ilmi niiden linkkivipujen asennot:
Näinpä on ja kyllähän noita kuvia katseleekin varsin mielellään, kun kaikki on niin puhdasta. Taitaa olla se -91 Aero, jolla on ajettu sikamaisen vähän tuolla toisella puolen lahtea.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

No niin lähimpä sitten kääntämään tukiraudan oikein päin... niin kuin niin usein alusa näytti, että eihän tämä ole kuin puolen tunnin homma. No tukiraudan pulttien kierteiden loput olivatkin tukossa tms. ketuillaan ja ne pultin pirulaiset alkoivat todella kevyellä vääntämisellä pyörimään lävitte aivan viime milleillä.

No puoli takakonttia purettua lattialevyjen ja verhoilumattojen alta löytyi metallinen luukku, jonka alta paljastui kotelosta mukava ylläri. Pulttien kannat oli taiteltu paksun peltilevyn sisään siten, että pultteihin ei päässyt käsiksi mitenkään. Aikani tapeltua poralla ja appiukon kiinalaisilla tarkoitukseensa täysin sopimattomilla poranterillä, totesin notta eihän tästä tule hittojakaan. Paraskin terä oli makaronimpi kuin juotostina... silmät ymmyrkäisina kattelin kun puolen minuutin borrauksen jälkeen eräskin terä muistutti enemmän korkkiruuvia. 8O Tainnu karkasu unhottua kokonaan pingpong -poijiilta. Se peltilevykin oli tosiaan niin paksua, että ei sitä pystynyt tuosta kapeasta luukusta mitenkään taivuttelemaankaan. Isolla lattameisselillä ja papukaijapihdeilla toki yritin. :evil: Täsäkin farssissa tuhraantui varmaan lähes par tuntia.

Pakko oli sitten miettiä toista lähestymistapaa... hetken tuumattuani muistinkin, että olin ostanut Lidelistä viime syksynä kahvallisen leikkuusarjan, johon sai kiinni rautasahairtopään. Ei muuta kun kaivamaan vehjes varaston perukoilta ja testaamaan. Auton alta sopi kuin sopikin tuolla sahaamaan. Vajaa 10 min ja pultit olivat katki :D :roll: ...tuo germanialainen laatutyökalu vaikutti oikeinkin mainiolta ja jopa kestävältä :)

Prismasta käväsin hakemassa muutaman prikan, pari pulttia ja nylon mutteria. Puhdistin ja het perään käsittelin tuon tukiraudan alueen ruosteensuoja-aineella. Tämän jälkeen pulttasin tukiraudan oikein päin kiinni ja sen jälkeen puslan tankoon. Istuu nyt selkeästi paremmin tangossa tuo kuin aiemmin. Sellainen huomio, että kuskin puolen tukiraudan koriin tuleva kiinnike on selvästi matalempi kuin apparin puolella. Noilla on siis korkeuseroa helposti semmoset 5cm. Lisäksi vasemman puolen tukirauta tulee selvästi enemmän suoraan korista alaspäin tuohon vakaajatankoon, kun apparin puolella rauta on selvästi takaviistoon.

Mietin jo, että onko joku vaihtanut jostain erimallisesta tonnarista vääränlaisen tukiraudan tuohon, mutta nuo http://tinyurl.com/mxv84 harjun kuvat paljastavat, että tuossakin ovat nuo raudat täysin identtiset omieni mallin sekä asentojen kanssa. Lieköhän näitä tukirautoja on muuten saatavana varaosana muualtakin kuin Saabilta... ei ainakaan motossa tai speedpartsilla ole tullut vastaan.

Iltahan tuossa meni rattosasti... parkkipaikalla oli välillä sellainen hiekkamyrsky, että puhalsi auton täyteen pölyä ja paskaa... huoh huomenna sitten pääsee imuroimaan. Kävin jo suihkussakin mutta näköjään kyynärspäät on vieläkin paskassa "Urho Matti" ...eli uusiksi meni tuokin homma. :wink:
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Tosiaan laitetaanpa tännekin tiedoksi noista alatukivarren takapuslista, että tällä hetkellä ei ole noita Powerflexejäkään saatavilla tuolla kuorella varustettuna, joten joutuu käyttää hyväksi tuon vanhan kuoren ja poistamaan entisen kumiaineksen. PowerFlexejä saa johonkin 64€uroon, ja hintaan sisältyy nuot rosteriset keskiholkit... SuperFlexejä saa taas n. 30€urolla, mutta näisssä voi/pitää käyttää hyväkseen tuon alkuperäisen holkinkin. Saatavilla näihinkin on kyllä noita rosteriholkkeja n. 15€/kpl.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Vastaa Viestiin