lueskelin klubitoverilta saamaani autolehteä vuodelta 1969. siinä on syynissä on 4 kpl käytettyjä autoja. täytyy sanoa että autojen kestävyys on kasvanut huikeasti ainakin 80 luvulle asti (uudemmista ei kokemusta).
esimerkkikommentteja (ikävimmät valittu):
3 vuotta ja 54tkm ajettu vauxhall viva. hintapyynti 51% uuden hinnasta.
moottori ja lisälaitteet: "puristukset epätasaiset, venttiilikoneisto raksuttaa"
voimansiirto: "vetopyörästössä voimakas sivuääni"
iskunvaimentimet : "heikot"
ruostumisvauriot: "vas. lyhdyn kehys puhki, molemmat kynnyskotelot etupäästä puhki.
3 vuotta ja 38tkm ajettu moskovitsh elite. hintapyynti 67% uuden hinnasta.
moottori: "puristukset heikot ja epätasaiset, öljyvuotoja"
akku: "pahasti hapettunut, vesivajausta"
kori: "lyhtyjen ympäriltä vahvasti ruosteessa, pohja, saumat, ja ovien sisäpinta voimakkaasti ruostunut, takaluukun saumat voimakkaassa ruosteessa."
2 vuotias datsun bluebird, 53tkm (moottori sai kehut) hp 69% uuden hinnasta
iskunvaimentimet: "aivan loppuunkuluneet"
jarrut: "suuri poljinpaine, teho ei vastaa lähestulkoonkaan auon suorituskykyä"
ruostevauriot: "ruostesuojaus suoritettu vain näön vuoksi suoraan kurakerroksen päälle. etulokasuojien takaos massan alta ruosteessa, takalokasuojien alaosat aivan pehmeät"
käytetyn auton laatu ennen vanhaan
käytetyn auton laatu ennen vanhaan
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Mielenkiintoista! Tosiaankin kun alkaa muistelemaan vanhoja, niin osien/autojen laatu on parantunut/kehittynyt huimasti. Ei tartte esim. iskareita enää uusia muutaman vuoden välein. Eikä ruostesuojaustakaan tartte paljon nykyään enää itse tehdä. Positiivista, vaikkakin autot ovat kalliita tänä päivänä niin ei niitä ihan joka vuosi tartte vaihtaa kokonaan pois jonkun vian vuoksi.
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Ennen aikaan auto oli koneremontin tarpeessa, kun sillä oli ajettu 100.000 km. Oikeastaan se oli loppuun ajettu, kuten Lucan otteesta voi jo päätellä. Entäs nyt?
Samoin renkaiden laatu on parantunut huimasti niin ajettavuuden kuin keston osalta. Toisaalta nykyisiin uusiin autoihin ei sitten itse juuri remonttia osaa tehdä.
Samoin renkaiden laatu on parantunut huimasti niin ajettavuuden kuin keston osalta. Toisaalta nykyisiin uusiin autoihin ei sitten itse juuri remonttia osaa tehdä.
# 419 Vesa Pohjalainen