käytetyn auton laatu ennen vanhaan

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

käytetyn auton laatu ennen vanhaan

Viesti Kirjoittaja lucaf »

lueskelin klubitoverilta saamaani autolehteä vuodelta 1969. siinä on syynissä on 4 kpl käytettyjä autoja. täytyy sanoa että autojen kestävyys on kasvanut huikeasti ainakin 80 luvulle asti (uudemmista ei kokemusta).

esimerkkikommentteja (ikävimmät valittu):

3 vuotta ja 54tkm ajettu vauxhall viva. hintapyynti 51% uuden hinnasta.

moottori ja lisälaitteet: "puristukset epätasaiset, venttiilikoneisto raksuttaa"
voimansiirto: "vetopyörästössä voimakas sivuääni"
iskunvaimentimet : "heikot"
ruostumisvauriot: "vas. lyhdyn kehys puhki, molemmat kynnyskotelot etupäästä puhki.

3 vuotta ja 38tkm ajettu moskovitsh elite. hintapyynti 67% uuden hinnasta.

moottori: "puristukset heikot ja epätasaiset, öljyvuotoja"
akku: "pahasti hapettunut, vesivajausta"
kori: "lyhtyjen ympäriltä vahvasti ruosteessa, pohja, saumat, ja ovien sisäpinta voimakkaasti ruostunut, takaluukun saumat voimakkaassa ruosteessa."


2 vuotias datsun bluebird, 53tkm (moottori sai kehut) hp 69% uuden hinnasta

iskunvaimentimet: "aivan loppuunkuluneet"
jarrut: "suuri poljinpaine, teho ei vastaa lähestulkoonkaan auon suorituskykyä"
ruostevauriot: "ruostesuojaus suoritettu vain näön vuoksi suoraan kurakerroksen päälle. etulokasuojien takaos massan alta ruosteessa, takalokasuojien alaosat aivan pehmeät"
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

Mielenkiintoista! Tosiaankin kun alkaa muistelemaan vanhoja, niin osien/autojen laatu on parantunut/kehittynyt huimasti. Ei tartte esim. iskareita enää uusia muutaman vuoden välein. Eikä ruostesuojaustakaan tartte paljon nykyään enää itse tehdä. Positiivista, vaikkakin autot ovat kalliita tänä päivänä niin ei niitä ihan joka vuosi tartte vaihtaa kokonaan pois jonkun vian vuoksi.
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Ennen aikaan auto oli koneremontin tarpeessa, kun sillä oli ajettu 100.000 km. Oikeastaan se oli loppuun ajettu, kuten Lucan otteesta voi jo päätellä. Entäs nyt?

Samoin renkaiden laatu on parantunut huimasti niin ajettavuuden kuin keston osalta. Toisaalta nykyisiin uusiin autoihin ei sitten itse juuri remonttia osaa tehdä.
# 419 Vesa Pohjalainen
Vastaa Viestiin