9-3 SS vuosimallin 2007 muutokset

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Pika kirjoitti:Onhan nykyinen keskikonsoli kymmenine painikkeineen toki juhlavan näköinen "hävittäjäpaneeli" mutta toisaalta monet pitävät sitä turhan sekavana - jos tuolla yksinkertaistamisella (ilman minkään ominaisuuksien karsimista) kynnys ostaa uusi Saab laskee ja sitä mukaa myynti nousee, niin eikös se ole merkin ja kaikkien saabistien etu?
Niinhän se on, että kun toisaalle kumartaa, niin toisaalle pyllistää - osa wanhoista asiakkaista saattaa etsiä muita vaihtoehtoja. Pitääkö kaikkien autojen kojelautojen olla samanlaisia yksinkertaistettuja - joita näennäisesti uudistetaan joka toinen vuosi vaihtamalla joku alumiinia jäljittelevä muovilista tms. hieman erilaiseksi.

Ei liity asiaan, mutta...

Miksi muuten monesti moititaan muovista tehtyjä puujäljitelmiä, mutta kehutaan muovista tehtyjä alumiini, tai hiilikuitujäljitelmiä kojelaudassa tai muussa sisustuksessa? Karseimmillaan tuollainen alumiinia jäljittelevä muovilista näyttää todellakin harmaalta muovilta.

Niin, valitettavasti omassa autossanikin on näitä "muovialumiiniosia"... :oops:
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Toby kirjoitti:EDIT: Huomatkaa nopeusmittari: vaikka ulkonäkö muistuttaa 9-5:ttä, asteikko muuttuu edelleen 140:n kohdalla!
Toi 9-3:n nopeusmittari on kyllä tosi siisti. Ostin jopa siltä näyttävän rannekellonkin. Valitettavasti asteikko on vain maileissa :roll:

Mutta se huono puoli tuossa 9-3:n nopeusmittarissa on, että kun asteikko tihenee, niin mittari tulee entistä epätarkemmaksi. "Gepsin" avulla mitattuna mittari näyttää suhtkoht oikein 100 km/h:iin saakka, mutta sen jälkeen alkaa esiintymään epätarkkuutta, varsinkin niillä nopeuksilla, jotka ovat tuon tihennetyn asteikon alueella.

Itse en pidä pätkääkään noista ilmastoinnin rotaatiokytkimistä, mutta ovat ilmeisesti ajatelleet säästää kuluissa Opel/Cadillac (BLS)/Saabin kesken, joten ovat laittaneet autoihin samoja osia. Toisaalta vanhan ilmastointilaitteen näyttö on melko haavoittuvainen (vrt. aiempien Saabien SID/ACC -näyttöongelmat) ja onhan tuo vm. 2003-2006 9-3:n ACC -paneeli tottumattomalle hieman vaikeaselkoinen, kun nappuloita on aivan helvetisti. Toki sen käytön oppii helposti, mutta pidän edelleen NG900:n ACC -paneelista, koska siitä pystyy itse katsomaan vikoja manuaalisen kalibroinnin yhteydessä. Uuden 9-3:n ACC:tä ei pysty manuaalisesti kalibroimaan, mikä on huonompi juttu :roll:

Edit: unohtui mainita, että tuolla GM Media Onlinessa kerrottiin, että tuossa 9-3:n "uudessa" mankassa olisi sisäänrakennettu Bluetooth -puhelin-HF, jolloin puhelin kuuluisi auton audiojärjestelmän kaiuttimista. Tuo kuulostaa ihan hyvältä jutulta. Eipähän tarvitse enää ostaa erikseen puhelimen HF -settiä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
miklaa
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: To Elo 26, 2004 12:12
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja miklaa »

Pika kirjoitti: Luonnossa saattaa näyttää jopa vielä paremmalta, ainakin tuo navinäytöllinen malli jossa muuten vaikuttaisi olevan kosketusnäyttö, eikö? Eikös se olisi jo parannusta aiempaan.
- Pika
Kuka vaan sitten haluaa navigaattorin kiinteänä autoon hintaan n. 3500 euroa. Itse ostin viime viikolla Medion PNA240T:n hintaa 495. Sisältää Pohjoismaiden ja Länsi-Euroopan kartat. Erittäin mukava käyttää, pieni, selkeä ja siirtyy mukana. Mitään vapaa-ajan karttoja tai merikarttaa siihen ei taida saada, on pelkkä autonavigaattori. Mm. Garminilta löytyy edellämainitut lisäkartat ja senkin saa noin 800 eurolla.

Omassa autossa ei vaan ole kunnon paikkaa navigaattorille (paitsi imukupilla tuulilasiin), kun audio2:ssa on kasettisoitinkin mukana. Pitänee hakea jostain vanha Basfille radiosta äänitetty Tapani Ripatin Oksid 80-luvulta ja kokeilla toimiiko soitin 8O .
SAAB 9-5 2.3T A Wagon Vector (-05)
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Hiphei. Minä taas liputan tuon uuden kojelautalookin puolesta. Tuo mieleen hieman etäisesti og900:n kojelaudan modernin version. Saabin cockpit look (vrt.9000) näyttää tänäpäivänä mun mielestä jotenkin kolsolta, jopa möhkälemäiseltä. Ja peittää reilusti yli puolet kojelaudasta.
Krominen reunalistakin on tehnyt paluun (tai en nyt ainakaan tiedä onko sitä ollut 9-5 9-3 malleissa aiemmin?). Penkitkin näyttää saaneen muotoilua. Sporttipenkit onkin olleet ihan liian pliisuja sitten Viggenin.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
mek
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 12:58

Viesti Kirjoittaja mek »

Uudelle mallille löytyvät jo hinnastot ja varustelistat saab.fi -sivuilta. Konfiguraattori on vielä päivittämättä, mutta sitä voi harjoitella vaikkapa saksaksi saab.de -sivuilla.
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Re: 93SS 2007 malli

Viesti Kirjoittaja jmarin »

Bob kirjoitti:
ptpjok kirjoitti:Jos muuttuu 95 keulamalliin niin pieleen menee :evil: .
Samaten ohjaamo oltava tosiaan lentokonemallia,
muutenhan siitä tulee ooppeli :cry: eikä voi enää
mainostaa, että lähde koelennolle. 8O
Joo tuota uutta 95:n keulailmettä ei kyllä kannattaisi kopioida muihin - wanha oli 95:ssakin paljon paremman näköinen.
Minusta taas uusi 9-5 on onnistunut, keula näyttää taas suunnilleen "nykyaikaiselta", toisin kuin esim. vm. 2002, jollaisella itse ajelen.

Ajoin juuri 9-3 Aerolla (automaatti). Farmari on kivan näköinen, mutta missään muussa suhteessa 9-3 ei kyllä iske 9-5:n jälkeen. Kaikki on halvemman ja muovisemman oloista. :-I
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: 93SS 2007 malli

Viesti Kirjoittaja Marko A »

jmarin kirjoitti: Minusta taas uusi 9-5 on onnistunut, keula näyttää taas suunnilleen "nykyaikaiselta", toisin kuin esim. vm. 2002, jollaisella itse ajelen.

Ajoin juuri 9-3 Aerolla (automaatti). Farmari on kivan näköinen, mutta missään muussa suhteessa 9-3 ei kyllä iske 9-5:n jälkeen. Kaikki on halvemman ja muovisemman oloista. :-I
Eikös tuosta uudesta 9-5:n keulasta ollut jo kommentteja Saabin suunnalta (GM) että tuo säleikkö keskeltä alhaalta tulee poistumaan ja muutenkin tämä uusi kromilookki ei tule muihin malleihin, mukaan lukien tuleva 9-5.

Nämä on niin mielipidejuttuja. Itsellä ei 9000 Aeron jäljiltä sytyttänyt GM900/9-3 / 9-5 koskaan niin paljoa, että olisin harkinnut vaihtoa upgreidaus mielessä. Toki 9-5 alustan toiminta on huomattavasti tonnarista parannettu ja muutekin nykyaikaisempi auto. GM900/9-3 muuten periaatteessa ok, mutta jokin siinä ei koskaan sytyttänyt. Ja lähinnä alusta on suoraan sanottuna vitsi, jos vertaa kunnossa olevaan og900:n alustaan.

SS jo herätti omistuksenhalua huomattavasti enemmän, mutta kun sedan ei käy, niin se ei käy. Ja nyt viimein kun Combi tuli tarjolle, niin meikäläisen tapauksessa se oli sitten siinä. Toki on halvemman oloinen ja pienempi kuin 9-5, mutta kyllä ajettavuudessa (alustan toiminta) vie voiton minun tuntemuksilla. Muutenkin pienempi (kompakti) koko on mulle vain plussa. SS/SC:n Moottorit 1,8t - 2,0TS on kyllä hieman pettymyksiä, ei voi mitään. Entinen matalapaine 2,0t samoilla teholukemilla on käytännössä pirteämmän oloinen, vai onko nuo OG9-3:t sen verran kevyempiä? 2,8V6 varmaan eri hieno peli, mutta niin on sen kulutuskin.

Huvittavaa sinänsä, että tuota kojelautaa niin paljon täällä on morkattu. Mulle se oli se viimeinen pisara, joka aiheutti sen laatuisen autokuumeen että joutui tilaamaan combin. Eli tykkään kyllä kuvien ja 9-5:n perusteella tuosta uudesta ACC/audio paneelista, sekä kojelaudan ulkonäkö kromilistoineen on ihan jees.

Keräsin tähän huvikseni 9-3 / 9-5 kuva vertailua. Molemmat kyllä todella hienoja ja vaikea sanoa kumpiko tyylikkäämpi. Jokainen voi itse päätellä.

Kuva Kuva Kuva Kuva

Kuva Kuva

Mun mielestä uusi keula on jotenkin ärhäkämpi, mutta nuo kromit hiukan häiritsee. 9-3 sivuprofiili taas saa 9-5 wagonin näyttämään siltä kuin tuo kontti ois lisätty jälkikäteen.
??
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
MtSound
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2004 19:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MtSound »

Itselle tuli vastaan uusi 9-5, jossa kromit maalattu korin väriin. Kuva tuolla: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... c&start=15
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 93SS 2007 malli

Viesti Kirjoittaja Eski »

Marko A kirjoitti: Mun mielestä uusi keula on jotenkin ärhäkämpi, mutta nuo kromit hiukan häiritsee. 9-3 sivuprofiili taas saa 9-5 wagonin näyttämään siltä kuin tuo kontti ois lisätty jälkikäteen.
??
Niinhän se onkin tuo farkku tehty lisäämällä tuo koppa sedanin luukun päälle:

Kuva
Kuva

On niitä silti rumempiakin farkkuja nähty, esim. eräällä toisella ruotsalaismerkillä :D

Eski
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Re: 93SS 2007 malli

Viesti Kirjoittaja jmarin »

Eski kirjoitti:
Marko A kirjoitti: Mun mielestä uusi keula on jotenkin ärhäkämpi, mutta nuo kromit hiukan häiritsee. 9-3 sivuprofiili taas saa 9-5 wagonin näyttämään siltä kuin tuo kontti ois lisätty jälkikäteen.
??
Niinhän se onkin tuo farkku tehty lisäämällä tuo koppa sedanin luukun päälle:
Eski
Muistan, miten Saab mainosti, että Wagon on alusta asti suunniteltu farmariksi eikä tehty sedanista kuten muilla merkeillä :-p
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Alkuperäistä topiccia vielä jatkaen, onko kellään mitään tietoa onko M07 audiossa volume/ajonopeus ominaisuutta? Käsittääkseni aiemmissa on.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

Marko A kirjoitti:Alkuperäistä topiccia vielä jatkaen, onko kellään mitään tietoa onko M07 audiossa volume/ajonopeus ominaisuutta? Käsittääkseni aiemmissa on.
Muistaakseni ainakin 9-5:ssa on eli 9-3:ssakin tulee olemaan, kun on sama radio. Yksi erittäin ärsyttävä piirre 9-5:n uudessa radiossa on ettei ole max start volume toimintoa vaan jos radio jää "isommalle" sammuttaessa auton, niin seuraavan kerran startatessa korvat hajoaa..
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

uusi93 kirjoitti:Yksi erittäin ärsyttävä piirre 9-5:n uudessa radiossa on ettei ole max start volume toimintoa vaan jos radio jää "isommalle" sammuttaessa auton, niin seuraavan kerran startatessa korvat hajoaa..
No toi on huonompi homma ja aivan selvä takapakki verrattuna esim. 9-3:n (vm. 2003-2006) radioon :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Viesti Kirjoittaja jmarin »

Turbo Sensonic kirjoitti:
uusi93 kirjoitti:Yksi erittäin ärsyttävä piirre 9-5:n uudessa radiossa on ettei ole max start volume toimintoa vaan jos radio jää "isommalle" sammuttaessa auton, niin seuraavan kerran startatessa korvat hajoaa..
No toi on huonompi homma ja aivan selvä takapakki verrattuna esim. 9-3:n (vm. 2003-2006) radioon :roll:
Tuokaan toiminto ei maksaisi mitään tuotannossa, kun vaatisi vain softanpätkän.

Onko uudessa audiojärjestelmässä mp3-levyjen toisto ja kuuden cd:n vaihtaja kojelaudassa olevassa soittimessa, kuten jossain on annettu ymmärtää? Vastaako paras (ei-navi) versio äänenlaadultaan 9-5:n vanhaa AS3:a? Jälleenmyyjältä on turha kysellä, puhuvat mitä sattuu. :(
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

jmarin kirjoitti:Onko uudessa audiojärjestelmässä mp3-levyjen toisto ja kuuden cd:n vaihtaja kojelaudassa olevassa soittimessa, kuten jossain on annettu ymmärtää?
Näin minäkin olen ymmärtänyt. Ainakin 9-3 (vm. 2003-2006) malleissa 6 CD:n jukeboksi on kojelaudassa. Sport Sedanissa sen on tosin voinut saada takakonttiinkin.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin