Mertmi kirjoitti:Käynnistysongelmat alkaa olla aika pahoja etenkin helteessä seisoskelun jälkeen. Kone käynnistyy parilla sylinterillä ja pytty kerrallaan tulee peliin, kun pitää kierroslukua 3000rpm:ssä
Mulla teki samaa kun ei vehkeessä ollut paineenvaraajaa ollenkaan,
ongelmat poistuivat varaajan asennuksella.
Parin tunnin päästä tulee vasta toi ilmiö. Hellekelillä paljon pahempana päiväsaikaan (esim. töistä lähtiessä iltapäivällä), kuin jos illalla ajaa auton parkkiin ja aamulla starttaa. Viittaa kyllä voimakkaasti höyrystymiseen jossakinpäin järjestelmää.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mertmi kirjoitti:Parin tunnin päästä tulee vasta toi ilmiö. Hellekelillä paljon pahempana päiväsaikaan (esim. töistä lähtiessä iltapäivällä), kuin jos illalla ajaa auton parkkiin ja aamulla starttaa. Viittaa kyllä voimakkaasti höyrystymiseen jossakinpäin järjestelmää.
mulla sellanen juttu että kun kuumasta sammuttaa ja antaa esim puoli-2 tuntia seistä niin käynnistyy kolmella ja parin sekunnin päästä kaikki pelissä...
mulla ei myöskään painevaraajaa kiinni, sen takia bensa höyrystyy putkissa ja tuo ilmiö ilmaantuu. varaaja kyllä olis tallissa, muttakun sopivat liittimet puuttuu...
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Myrkky kirjoitti:Tuohon gls:än spoikan taakse muuten saattais istua aikas näppärästi sellainen aihio mitä Mikko sulle tuli.. näyttäs vaan vähän siltä. Mulla saattaa jäädä vielä toinenkin niitä ylimääräiseksi, jos tuo 5D satku on tarpeeksi laho kokeakseen kohtalonsa, selvinnee lähiviikkoina.
Edit: gls: muovipäätyinen on se Mikon aihio, joskin taisin ehdottaa hänelle alupäätyjen tekemistä muistaakseni.
tuohon cooleri hommanhan en periaatteessa tarvis muuta kuin itse välijäähdyttimen päätyineen ja pari pätkää silikoniletkua.. tietenki täytyy myös hommata putkea jostain.. 900 coolerin orkkisputket myös auttais hieman asiaa.
kiinnikeet ym. hoituu kyllä omasta takaa.
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Vika liittyy bensapaineiden pysymiseen. Huomasin, että bensareleen kutale ei tee sitä starttia ennen kuuluvaa paineiden nostoa. Syystä tai toisesta. Huijasin iltapäivällä sen pumppaamaan käyttämällä avainta starttiasennossa sekunnin murto-osan siten, ettei kone käynnisty. Pumppu hurautti paineet ylös ja varaajan narahdus kuului takapaksista. Sen jälkeen startti normaalisti ja kappas vaan, sehän kävi miltei heti kaikilla neljällä pytyllä. Bensarele siis pitää vaihtaa, tai korjata ja lisäksi vielä etsiä, miksi paineet ehtii karata parissa tunnissa. Nehän pitäisi pysyä ylhäällä painevaraajan voimin useita päiviä!
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Muistelisin, että k-jetin määränjakajassa olevassa järjestelmäpaineventtiilissä voisi olla o-renkaat sökö. Silloin ei paineet pysy kuin jokusen minuutin sammuksissa. Ootko kattonu??
Eipä ole moista tullut katsottua. Varaosia pitäisi kuitenkin löytyä. Pari turbon määräjakajaa ja yks iivarin on varaosiksi. Luulis jossakin noista olevan ehjät tiivisteet. Onko tiivisteet siinä painesäätimen karassa?
Mietin tossa, että voisin tehdä sen painemittarin itelleni, jolla näkee ohjauspaineen ja järjestelmäpaineen. Mittari olisi jo ja letkukin löytyy, jonka voisi uhrata mittarin valmistukseen. Sulkuventtiili (järjestelmäpaineen mittausta varten) ja tarvittavat nipat pitää vaan hommata. Ehkä ensviikolla sais tuon puuhattua.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vaihdoin bensapumpun releen. Nyt on sellainen rele, joka muistaa tehdä sen alkupumppauksen. Luin Boschin kirjasta, että painevaraajan pitäisi pitää paineet koholla noin tunnin ajan ohjearvona. Painetta varmaankin jää sinne vielä päiväkausiksi, mutta se ei ole kovinkaan korkea enää. Hatusta heitettynä alle baarin varmastikin.
Seuraavaksi aion laittaa sen takaiskuvenan. Minusta kun näytti, ettei siinä pumpussa ole takaiskua ollenkaan! Tuo tankki+pumppu oli siitä -84 900i poliisisaabista. Pumppua kun vertasi -86 900i:n ja -86 turbon pumppuun, niin molemmissa oli siinä heti pumpun päällä sellainen lisäpalikka (takaiskuvena) jollaista mulla ei ole paikallaan. Varaosapumpussa (turbo -86:sta) on sellainen ja voisin ruuvata sen tohon mun autoon ja katsoa mitä tapahtuu. Tai jos se ei käy siihen, niin vaihdan koko pumpun kaikkineen.
Jännä ilmiö tapahtui tuossa eilen. Ajoin kaupunkiajoa ja jouduin sammuttamaan koneen flektin ollessa päällä. Tuossa vanhuksessa kytkentä menee niin, että flekti sammuu, jos sammuttaa koneen. Eli flektin releen ohjaus tulee virtalukon ohjaamana. Siinä lastasin auton konttiin tavaraa, kun huomasin että mikäs hemmetin vesivana tulee auton alta ja valuu viemäriin!? avasin konepellin ja kuului melkoinen ruplatus. Paisuntasäiliön ylivuotoletkusta puski nestettä pihalle hirveetä vauhtia. Totesin vaan, että täähän keittää! Koneen sammutus aiheutti keittämisen, kun vesikierto loppui. No, äkkiä kone käyntiin ja viisari olikin melkoisen korkealla, mutta siitä se lähti laskemaan. Nestetaso hurahti minimiin, kun se on ollut taannoin tapahtuneen letkurikon jäljiltä kokoajan hiukan yli minimirajan ja nesteet on pysyneet tähän asti sisällä ihan mainiosti.
Enpä ole koskaan tommoseen törmännyt muiden autojen kanssa. Muissa ajokeissa onkin se flekti ollut kytketty jäämään päälle virta-avaimen asennosta huolimatta. Tutkin jo kytkentäkaaviota ja totesin kyseisen muutoksen todella yksinkertaiseksi. Yksi punainen johto pitää siirtää virtalukon ohjaaman sulakkeen liittimestä samaan liittimeen, josta flektin rele saa päävirtansa. Kummaa kyllä, että flektin varsinainen pääsulake on jatkuvassa virrassa, mutta ohjaus ei ole samassa. Sulakeboksi vaan pystyyn ja töpseli eri piikkiin. Meinasin jo lähteä pihalle, mutta sedekuuro esti aikeeni. Yritänpä nyt uudestaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Noniin. Muutos tehty. Kokeilin vielä tökkäämällä ruukkari flektin anturin napojen väliin. Toimii. Toivottavasti tuollaista kiehahtamista ei enää tulisi uudestaan...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Sitä mie itekin koitin miettiä, että miten se siinä oikein oli. Olisikohan mihinkään kuvaan eksynyt? Koitanpa katsoa. Kontissa on niin paljon matskua, ettei viitti nyt alkaa sitä tyhjentämään ja ottamaan pohjalevyä pois pelkän ihastelun takia.
edittiä: Se voi tietysti olla tuo sun kuvassa oleva matalampi versiokin. Uudemmat taasen olisi tuota korkeampaa mallia. No, jokatapauksessa varaosa on olemassa, joten takaiskun vaihtoa tulen kokeilemaan. Painemittari on koko ruiskutuslaitteiston tutkimista ajatellen pakollinen lisävaruste. Sellainen pitää ensiviikolla viritellä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01